23948sdkhjf

Automessen – ”större” än Automässan

Fler utställare än någonsin och fullspäckat program. Vi har besökt Norges största branschmässa, som förnyat sig och satsat på bland annat mer kringaktiviteter och entusiastbilar.

Att Norge är på väg upp ur en ekonomisk svacka till följd av de senaste årens oljeprisras märktes inte på Norges största mässa för bileftermarknaden. Mässan hade fler utställare än någonsin – 160 utställare, jämfört med 120 utställare 2015 – och betydligt fler besökare, dryga 12000 jämfört med 10000 vid förra mässtillfället. Det gör Automessen till en kanske större besökssuccé än någon annan branschmässa i Norden:

– I jämförelse med Automässan i Göteborg med sina 16000 besökare i ett land som är dubbelt så stort som Norge, så är vi väldigt nöjda med den publik vi lockade. Så kommenterade Arild Hansen (mässgeneral för Automessen och chef för branschorganisationen Autobransjens Leverandørforening) besökssiffrorna i norska branschtidningen Motorbransjen häromdagen.

Klicka på bilden för att se fler bilder från Automessen!

Årets Automesse fyllde två mässhallar, och till den långa foajén innanför entrén, som man måste passera igenom för att komma in i mässhallarna bjöds på flera evenemang, bland annat norske driftingkungen Fredric Aasbø som föreläste om jobbmöjligheter i branschen och lät inbjudna grundskoleelever testa sina bilkunskaper.

På torsdagskvällen ordnade Automessen även ett kvällsarrangemang för fordonstekniker – "Mekanikerkveld" med underhållning, mat och inspirationsföreläsningar av kända fordonstekniker.

Ett annat nytt inslag på årets Automesse var ”Club Street”, där sex entusiastbilföreningar fick ställa ut och visa upp egna bilar i en egen avdelning på mässan. De sex föreningarna var Amcar Lillestrøm, American Cruisers Club Eidsvoll, E30Meet, Gatebil.no, Mercedes-Benz Car Club Norway, Norsk Motor Klubb Streetcars och VW Audi Club Norwegen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079