23948sdkhjf

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Det ska vara lättare att ta reda på om en verkstad levererar hög kvalitet. Därför gör autobutler.se det nu möjligt för bilägare att söka verkstadsomdömen online. Bilägare är generellt positiva när man frågar dem om deras senaste verkstadsbesök. För att öka synligheten om verkstädernas arbete gör autobutler.se det öppet för alla att hitta verkstäder på en öppen plattform som baserar sig på andra kunders omdömen. Med över 60 000 konkreta omdömen från bilägare kan alla nu läsa om enskilda verkstäder som sorterats efter deras övergripande omdöme.

- Vi har Sveriges mest omfattande marknadsplats för bilverkstäders omdömen, mekanikerna och verkstäderna får positiv och konstruktiv feedback. Därför har det visat sig vara en ovanligt bra idé för bilverkstäderna att skylta med sina omdömen, förklarar Christian Legêne vd för autobutler.se.

Bilägare kan bara betygsätta en verkstad efter att deras bil har varit på en service eller reparation. Efter besöket på verkstaden blir bilägarna via mail och sms direkt ombedda att ge ett omdöme. Autobutler.se hoppas att initiativet kan visa att de flesta mekaniker och bilverkstäder gör ett bra jobb för att säkerställa en hög kvalitet.

- Alla bilverkstäder hos oss har lyckats med en tillströmning av online-kunder, så det finns en stor efterfrågan om att få feedback och kundrecensioner. Andra bilägares kommentarer är det bästa argumentet om du vill få nya kunder, så vi är glada att vi nu gör det här verktyget tillgängligt för fler, säger Legêne.

Online-omdömen skapar positiva erfarenheter för kunderna.

Innan har det funnits en rädsla för att omdömen online skulle vara ett redskap för kritiska konsumenter att förstöra ett företags rykte, men siffrorna från autobutler.se visar att detta inte stämmer. Tvärtom. När bilägarna frågas direkt, ger majoriteten av dem ett toppbetyg. Det totala genomsnittliga betyget av 60 000 omdömen är 4,6 av 5.

- Hittills har man som mekaniker påverkats av det generella omdöme som hela industrin har. Med vårt bedömningsverktyg ger vi nu makten i händerna på den enskilda verkstaden, som tydligt kan skylta med sitt egna totala kundomdöme, säger Legêne.

FAKTA:

Omdömen online - så fungerar det

Verkstaden får omedelbart bilägarnas feedback efter att ett reparations- eller serviceuppdrag slutförts. Via mail och sms blir bilägarna uppmanade till att ge ett betyg från 1 till 5 stjärnor på verkstaden och även skriva kommentarer. Samtidigt kan mekanikerna lätt kommentera och interagera med bilägaren.

 Bilägare uppmanas att självständigt bedöma verkstadens framtoning, plats, pris, arbete, service och dialog.

 Omdömena visas på autobutler.se där alla bilägare kan se.

 Verkstaden kan använda omdömet på sin egna hemsida, på Facebook och till exempel på verkstadens Google-profil.

 Alla omdömen ska baseras på en äkta köpupplevelse på verkstaden. Om det uppstår några tvivel om ett omdöme, kan autobutler.se kräva bevis på köpet av kunden som anmält verkstaden, för att säkerställa att det har skett en riktig transaktion mellan bilägaren och verkstaden.

 Om verkstaden inte överstiger en genomsnittlig rating på 4,0 avslutas samarbetet med autobutler.se.

Bakgrund

Autobutler.se visar att deras verkstäder har speciellt hög rating eftersom allt har skrivits ner på förhand. Bilägare kan utvärdera pris och innehåll i förväg och samtidigt ha ett bindande avtal för att förhålla sig till. Detta hjälper till att skapa trygghet och bidrar till bättre omdömen.

Få bättre omdöme

Autobutler.se har samlat sina bästa råd om hur man får ett bättre omdöme på nätet:

  1. Få alla kunder att ge ett omdöme online

Uppmuntra alla kunder till att lämna ett omdöme. Hos autobutler.se vill fyra av fem bilägare ge toppbetyg till verkstäderna, om frågan ställs.

 

  1. Reagera omedelbart!

Om du får kritik, svara omedelbart och inled dialog med kunden. Du kommer ofta långt med att uppmana kunden till att förklara, eller förklara hur du tänker kring situationen.

 

  1. Aktivera nöjda kunder till att berätta om deras upplevelse

Berätta för dina kunder när du träffar dem på verkstaden att du hoppas att de ger dig ett omdöme.

 

  1. Annonsera för kunder att bedöma din verkstad

Skriv på dina fakturor att kunder kan ge ett omdöme om verkstaden - eventuellt med direktlänk till hemsida för verkstaden.

 

  1. Dela de goda omdömena

Dela de goda omdömena med dina vänner och bekanta på Facebook, dela dem också på webbplatsens hemsida.

 

  1. Titta på andra företags svar

Låt dig inspireras av andra företags svar om du är osäker på hur du ska svara på en positiv eller negativ recension.

 

Om du får ett mindre bra eller dåligt omdöme kan du använda det för att visa andra att du driver en seriös verkstad. Det räcker ofta med att du vänligt svarar att du har hört kritiken och nu vill hjälpa kunden vidare. Kom ihåg att du inte bara skriver till just den kunden, utan till andra framtida kunder som läser ditt svar innan de väljer din verkstad

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.406