Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det ska vara lättare att ta reda på om en verkstad levererar hög kvalitet. Därför gör autobutler.se det nu möjligt för bilägare att söka verkstadsomdömen online. Bilägare är generellt positiva när man frågar dem om deras senaste verkstadsbesök. För att öka synligheten om verkstädernas arbete gör autobutler.se det öppet för alla att hitta verkstäder på en öppen plattform som baserar sig på andra kunders omdömen. Med över 60 000 konkreta omdömen från bilägare kan alla nu läsa om enskilda verkstäder som sorterats efter deras övergripande omdöme.

- Vi har Sveriges mest omfattande marknadsplats för bilverkstäders omdömen, mekanikerna och verkstäderna får positiv och konstruktiv feedback. Därför har det visat sig vara en ovanligt bra idé för bilverkstäderna att skylta med sina omdömen, förklarar Christian Legêne vd för autobutler.se.

Bilägare kan bara betygsätta en verkstad efter att deras bil har varit på en service eller reparation. Efter besöket på verkstaden blir bilägarna via mail och sms direkt ombedda att ge ett omdöme. Autobutler.se hoppas att initiativet kan visa att de flesta mekaniker och bilverkstäder gör ett bra jobb för att säkerställa en hög kvalitet.

- Alla bilverkstäder hos oss har lyckats med en tillströmning av online-kunder, så det finns en stor efterfrågan om att få feedback och kundrecensioner. Andra bilägares kommentarer är det bästa argumentet om du vill få nya kunder, så vi är glada att vi nu gör det här verktyget tillgängligt för fler, säger Legêne.

Online-omdömen skapar positiva erfarenheter för kunderna.

Innan har det funnits en rädsla för att omdömen online skulle vara ett redskap för kritiska konsumenter att förstöra ett företags rykte, men siffrorna från autobutler.se visar att detta inte stämmer. Tvärtom. När bilägarna frågas direkt, ger majoriteten av dem ett toppbetyg. Det totala genomsnittliga betyget av 60 000 omdömen är 4,6 av 5.

- Hittills har man som mekaniker påverkats av det generella omdöme som hela industrin har. Med vårt bedömningsverktyg ger vi nu makten i händerna på den enskilda verkstaden, som tydligt kan skylta med sitt egna totala kundomdöme, säger Legêne.

FAKTA:

Omdömen online - så fungerar det

Verkstaden får omedelbart bilägarnas feedback efter att ett reparations- eller serviceuppdrag slutförts. Via mail och sms blir bilägarna uppmanade till att ge ett betyg från 1 till 5 stjärnor på verkstaden och även skriva kommentarer. Samtidigt kan mekanikerna lätt kommentera och interagera med bilägaren.

 Bilägare uppmanas att självständigt bedöma verkstadens framtoning, plats, pris, arbete, service och dialog.

 Omdömena visas på autobutler.se där alla bilägare kan se.

 Verkstaden kan använda omdömet på sin egna hemsida, på Facebook och till exempel på verkstadens Google-profil.

 Alla omdömen ska baseras på en äkta köpupplevelse på verkstaden. Om det uppstår några tvivel om ett omdöme, kan autobutler.se kräva bevis på köpet av kunden som anmält verkstaden, för att säkerställa att det har skett en riktig transaktion mellan bilägaren och verkstaden.

 Om verkstaden inte överstiger en genomsnittlig rating på 4,0 avslutas samarbetet med autobutler.se.

Bakgrund

Autobutler.se visar att deras verkstäder har speciellt hög rating eftersom allt har skrivits ner på förhand. Bilägare kan utvärdera pris och innehåll i förväg och samtidigt ha ett bindande avtal för att förhålla sig till. Detta hjälper till att skapa trygghet och bidrar till bättre omdömen.

Få bättre omdöme

Autobutler.se har samlat sina bästa råd om hur man får ett bättre omdöme på nätet:

  1. Få alla kunder att ge ett omdöme online

Uppmuntra alla kunder till att lämna ett omdöme. Hos autobutler.se vill fyra av fem bilägare ge toppbetyg till verkstäderna, om frågan ställs.

 

  1. Reagera omedelbart!

Om du får kritik, svara omedelbart och inled dialog med kunden. Du kommer ofta långt med att uppmana kunden till att förklara, eller förklara hur du tänker kring situationen.

 

  1. Aktivera nöjda kunder till att berätta om deras upplevelse

Berätta för dina kunder när du träffar dem på verkstaden att du hoppas att de ger dig ett omdöme.

 

  1. Annonsera för kunder att bedöma din verkstad

Skriv på dina fakturor att kunder kan ge ett omdöme om verkstaden - eventuellt med direktlänk till hemsida för verkstaden.

 

  1. Dela de goda omdömena

Dela de goda omdömena med dina vänner och bekanta på Facebook, dela dem också på webbplatsens hemsida.

 

  1. Titta på andra företags svar

Låt dig inspireras av andra företags svar om du är osäker på hur du ska svara på en positiv eller negativ recension.

 

Om du får ett mindre bra eller dåligt omdöme kan du använda det för att visa andra att du driver en seriös verkstad. Det räcker ofta med att du vänligt svarar att du har hört kritiken och nu vill hjälpa kunden vidare. Kom ihåg att du inte bara skriver till just den kunden, utan till andra framtida kunder som läser ditt svar innan de väljer din verkstad

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.13