Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det ska vara lättare att ta reda på om en verkstad levererar hög kvalitet. Därför gör autobutler.se det nu möjligt för bilägare att söka verkstadsomdömen online. Bilägare är generellt positiva när man frågar dem om deras senaste verkstadsbesök. För att öka synligheten om verkstädernas arbete gör autobutler.se det öppet för alla att hitta verkstäder på en öppen plattform som baserar sig på andra kunders omdömen. Med över 60 000 konkreta omdömen från bilägare kan alla nu läsa om enskilda verkstäder som sorterats efter deras övergripande omdöme.

- Vi har Sveriges mest omfattande marknadsplats för bilverkstäders omdömen, mekanikerna och verkstäderna får positiv och konstruktiv feedback. Därför har det visat sig vara en ovanligt bra idé för bilverkstäderna att skylta med sina omdömen, förklarar Christian Legêne vd för autobutler.se.

Bilägare kan bara betygsätta en verkstad efter att deras bil har varit på en service eller reparation. Efter besöket på verkstaden blir bilägarna via mail och sms direkt ombedda att ge ett omdöme. Autobutler.se hoppas att initiativet kan visa att de flesta mekaniker och bilverkstäder gör ett bra jobb för att säkerställa en hög kvalitet.

- Alla bilverkstäder hos oss har lyckats med en tillströmning av online-kunder, så det finns en stor efterfrågan om att få feedback och kundrecensioner. Andra bilägares kommentarer är det bästa argumentet om du vill få nya kunder, så vi är glada att vi nu gör det här verktyget tillgängligt för fler, säger Legêne.

Online-omdömen skapar positiva erfarenheter för kunderna.

Innan har det funnits en rädsla för att omdömen online skulle vara ett redskap för kritiska konsumenter att förstöra ett företags rykte, men siffrorna från autobutler.se visar att detta inte stämmer. Tvärtom. När bilägarna frågas direkt, ger majoriteten av dem ett toppbetyg. Det totala genomsnittliga betyget av 60 000 omdömen är 4,6 av 5.

- Hittills har man som mekaniker påverkats av det generella omdöme som hela industrin har. Med vårt bedömningsverktyg ger vi nu makten i händerna på den enskilda verkstaden, som tydligt kan skylta med sitt egna totala kundomdöme, säger Legêne.

FAKTA:

Omdömen online - så fungerar det

Verkstaden får omedelbart bilägarnas feedback efter att ett reparations- eller serviceuppdrag slutförts. Via mail och sms blir bilägarna uppmanade till att ge ett betyg från 1 till 5 stjärnor på verkstaden och även skriva kommentarer. Samtidigt kan mekanikerna lätt kommentera och interagera med bilägaren.

 Bilägare uppmanas att självständigt bedöma verkstadens framtoning, plats, pris, arbete, service och dialog.

 Omdömena visas på autobutler.se där alla bilägare kan se.

 Verkstaden kan använda omdömet på sin egna hemsida, på Facebook och till exempel på verkstadens Google-profil.

 Alla omdömen ska baseras på en äkta köpupplevelse på verkstaden. Om det uppstår några tvivel om ett omdöme, kan autobutler.se kräva bevis på köpet av kunden som anmält verkstaden, för att säkerställa att det har skett en riktig transaktion mellan bilägaren och verkstaden.

 Om verkstaden inte överstiger en genomsnittlig rating på 4,0 avslutas samarbetet med autobutler.se.

Bakgrund

Autobutler.se visar att deras verkstäder har speciellt hög rating eftersom allt har skrivits ner på förhand. Bilägare kan utvärdera pris och innehåll i förväg och samtidigt ha ett bindande avtal för att förhålla sig till. Detta hjälper till att skapa trygghet och bidrar till bättre omdömen.

Få bättre omdöme

Autobutler.se har samlat sina bästa råd om hur man får ett bättre omdöme på nätet:

  1. Få alla kunder att ge ett omdöme online

Uppmuntra alla kunder till att lämna ett omdöme. Hos autobutler.se vill fyra av fem bilägare ge toppbetyg till verkstäderna, om frågan ställs.

 

  1. Reagera omedelbart!

Om du får kritik, svara omedelbart och inled dialog med kunden. Du kommer ofta långt med att uppmana kunden till att förklara, eller förklara hur du tänker kring situationen.

 

  1. Aktivera nöjda kunder till att berätta om deras upplevelse

Berätta för dina kunder när du träffar dem på verkstaden att du hoppas att de ger dig ett omdöme.

 

  1. Annonsera för kunder att bedöma din verkstad

Skriv på dina fakturor att kunder kan ge ett omdöme om verkstaden - eventuellt med direktlänk till hemsida för verkstaden.

 

  1. Dela de goda omdömena

Dela de goda omdömena med dina vänner och bekanta på Facebook, dela dem också på webbplatsens hemsida.

 

  1. Titta på andra företags svar

Låt dig inspireras av andra företags svar om du är osäker på hur du ska svara på en positiv eller negativ recension.

 

Om du får ett mindre bra eller dåligt omdöme kan du använda det för att visa andra att du driver en seriös verkstad. Det räcker ofta med att du vänligt svarar att du har hört kritiken och nu vill hjälpa kunden vidare. Kom ihåg att du inte bara skriver till just den kunden, utan till andra framtida kunder som läser ditt svar innan de väljer din verkstad

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.189