23948sdkhjf

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Kvardröjande fördomar mot bilmärket och svag marknadsföring utgör uppförsbacken för Fiat på Sverigemarknaden. Fiats Golf-utmanare Tipo är betydligt bättre än vad Fiats rykte antyder.

Mottagandet av Fiats senaste stora lansering i Sverige – Fiat Tipo förra året – har varit ljumt. Svag marknadsföring och avsaknaden av en prestanda- eller sportmodell bidrog nog till det.

Klicka på bilden till höger för att se fler bilder på Fiat Tipo!

Läs fler provkörningar: Ford Fiesta - Liten som uppför sig som en stor

Nya Fiat Tipo är för all del varken banbrytande eller i framkant. Kanske krävdes det bortåt 50 mils körning för att upptäcka att Tipo har helt andra styrkor.

Bilen känns väl hopskruvad, med bra detaljkvalitet och passform såväl invändigt som utvändigt. Knappar och reglage känns inte budget och den 7 tum stora pekskärm som sitter i den ”Lounge”-paketutrustade bil vi lånar är enkel att manövrera med begripliga menyer. Tipo bjuder på generösa utrymmen invändigt, i synnerhet i bak där lastutrymmet är fyrkantigt och blir nästan 180 centimeter långt med baksätet nedfällt.

Styrningen känns neutral. Den sexväxlade manuella lådan växlar smidigt och följsamt och växelspaken är riktigt greppvänlig och trevlig att hålla i.

Den stora överraskningen är dieselmotorn som sitter i provkörningsexemplaret. 1,6 liter och 120 hästkrafter med enkelturbo ser inte märkvärdigt ut på papperet, men efter några landsvägsmil med omkörningar i 70-90 kilometer i timmen så känns dieselfyran som mycket kraft och komfort för pengarna. Motorn beter sig kultiverat, med ett dämpat motorljud och måttliga vibrationer. Och vridmomentet på 320 Newtonmeter vi 1750 varv/minut överglänser jämförbara konkurrenter som exempelvis Kia Ceed/hyundai i30 med 1,6-litersdiesel (136hk/280Nm) eller VW Golf 1,6 TDI eller Volvo V40 D2 (120hk/280Nm).

Även tankningen blir en positiv överraskning. När tankad volym stäms av mot trippmätaren visar sig Tipo ha sörplat i sig knappa 0,5 liter per mil – en anmärkningsvärd siffra med tanke på att det blivit en del stadskörning och att provexemplaret med knappa 20 mil på mätaren inte ens var i närheten av att vara inkört. Så även om motorn bara visar sig vara marginellt snålare i inkört skick så får man betrakta den som hyfsat snål med tanke på prestanda och bottendrag.

Motorutbudet till Fiat Tipo är på Sverige-marknaden begränsat till en 4-cylindrig dieselmotor samt tre 4-cylindriga bensinmotoralternativ en 1,6-liters sugmotor på 110 hästar samt en 1,4-litersmotor med eller utan turbo (95/120 hk).

Ett starkare motoralternativ förslagsvis i kombination med ett sportigare utrustningspaket hade nog kunnat bredda Fiat Tipos målgrupp en smula. Med tanke på Fiats ganska långa tradition av fyrhjulsdrivna modeller borde en Tipo-kombi med fyrhjulsdrift i kombination med Fiat-koncernens tvålitersdiesel på 150 hästar ha varit tilltalande för svenska köpare, samtidigt som man inte hade riskerat att kannibalisera påkoncernsyskonet Alfa Romeo som ju inte har någon kombimodell.

Fiat Tipo borde tåla att marknadsföras som en hyfsat välutrustad bruksbil med ett tydligt stänk av körglädje. Främsta essen i rockärmen är enligt undertecknad dels dieselmotorn – en både kultiverad och stark maskin – och detaljkvaliteten och komforten. Och är det något Fiat har lång erfarenhet av så är det dieselmotorer.

Tidigare provkörningar: Nya Ford Fiesta

FAKTA Fiat Tipo 1,6 Multijet
Mått: L 457/B 179/H 151 cm
Tjänstevikt: ca 1380 kg
Motor: Tvärställd rak 4-cylindrig diesel. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamkedja. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 3 750 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1750 r/min
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078