23948sdkhjf

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Bilsajten Wayke lanserades i höstas som ett initiativ från bilhandlarna. Planen är att ta upp kampen med branschledaren Blocket bil, som länge varit ohotad etta på den digitala marknaden för begagnade bilar. Bakom satsningen står Motorbranschens riksförbund och hela 362 olika bilhandlare.

Nu kan Breakit berätta att Wayke börjat locka över flera stora aktörer från branschettan. Nordens största bilkedja Bilia har beslutat sig för att droppa sina Volvo- och Renault-annonser på Blocket till förmån för Wayke. Även Upplands motor kommer från första mars att lägga upp alla sina bilar på den nya bilsajten.

-I dagsläget har Wayke ungefär 43 000 bilannonser. Lite beroende på hur man räknar kan det utgöra så mycket som hälften av det totala antalet säljbara bilar ute hos handlarna, menar bolagets vd Martin Fransson.

-Vi tycker det är väldigt kul att se de här förflyttningarna. Nu har vi i stort sett alla Volvohandlare, säger han.

För Blocket och systersajten Bytbil innebär Waykes intåg att man får en mindre del av bilhandlarnas annonskaka. Motordelen utgör den överlägset största delen av Blockets omsättning, enligt tidigare utlåtanden från bolagets presstalesperson.

2016 omsatte Blocket 912 miljoner kronor och gjorde en vinst på hela 337 miljoner kronor, inklusive utlämnat koncernbidrag.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093