Digitalisering är en konkurrensfördel

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Digitaliseringen behöver inte vara ett hot mot bilindustrin, det menar verkstadsportalen autobutler.sesom har undersökt digitaliseringen bland de största svenska bilföretagen.

Om man förstår hur man använder de nya digitala möjligheterna kan det lätt bli en exportvara som kan ge nya möjligheter till intäkter. En undersökning från verkstadsportalen autobutler.se pekar på att det finns en växande grupp av kedjeverkstäder som har lyckats bra med att få omsättning från digitala kunder. De mest framgångsrika verkstäderna ligger vanligtvis i storstäderna, men det finns en växande grupp mekaniker utanför de mest trafikerade områdena i städerna som ökar intäkterna.

- Om en verkstad ligger utanför de större städerna tvingas man göra en extra ansträngning för att få kunder. Åtskilliga mekaniker omsätter för mer än 10 miljoner kronor via autobutler.se. De har utnyttjat de nya digitala möjligheterna för att skapa stora fördelar online, även om de rent geografiskt ligger mindre gynnsamt till, förklarar autobutler.se vd Christian Legêne. Han påpekar att mekanikerna först och främst använder portalens förkalkylerade erbjudande som gör det möjligt att skicka många erbjudanden till kunderna.

- Förr var det viktigt att ha en stor fysisk butik, gärna i ett attraktivt läge om man ville ha en seriös profil. Så är det inte på webben. Allt handlar om din digitala förståelse. Om du använder de många nya verktygen kan du i princip ge bilägaren en bättre upplevelse oavsett din storlek eller ekonomiska kapacitet.

Autobutler har studerat branschens synlighet på webben. Med små robotar analyseras de enskilda webbplatserna för att hitta deras placering på Google, i online-annonser, sociala medier, bloggar med mera.

Generellt klarar bilbranschen sig bra, även om det är långt till de bästa. Bland digitala företag och e-shops har mekonomen.se med sitt fokus på onlineförsäljning lyckats skapa en position som branschens bästa digitala plattform följd av verkstadsportalen autobutler.se.

Volkswagens webbplats är den bäst placerade bland bilmärkena. Detta återspeglar att man har lyckats skapa relevanta webbplatser och trafik via nätet.

Även om många bilhandlare är på god väg med relevanta försäljningskanaler online kan man inte säga detsamma om de svenska verkstadskedjorna. Meca sticker dock ut tillsammans med verkstadsportalen autobutler.se.

- Autobutler.se är en rent digital verksamhet med högt specialiserade digitala experter. Vi tillbringar all vår tid med att arbeta med att ligga i framkant med digitala verktyg som gör det lättare för verkstäderna att få nya kunder. Vi ligger i topp på Google, har mobilanpassade webbplatser och erbjuder verkstäderna mycket god synlighet. Omvänt upplever vi att verkstadskedjorna straffas av Google för deras brist på digital strategi.

Varje år ökar svenskarnas aptit för att shoppa på nätet och att använda onlinetjänster. Det ger branschen nya möjligheter. På autobutler.se uppmanar man därför branschens aktörer att gå ihop med digitala spelare.

- Det kan skapas fler exportframgångar som gynnar alla i branschen. Men det kräver att du är redo att bryta med traditionen och slå dig ihop med de nya digitala aktörerna. I den fysiska världen finns det en huvudgata för bilhandlare och verkstäder – så är det också online – här är det bara så mycket svårare att få och behålla sin position, förklarar Legêne. Han påpekar att svenskarna i förhållande till andra länder är så långt före att samarbetet mellan digitala experter och bilindustrin kan bli en ny tillväxtmotor i branschen.

Bakgrund

Hur man blir mer synlig på nätet

Om du vill bli mer digital kan du fokusera på fyra områden:

 1 Omdömen online

Se till att du har ett digitalt verktyg så att kunderna kan recensera dig online. Det kan visa sig vara de viktigaste kriterierna för att potentiella kunder ska välja din verksamhet.

 

  1. Ta emot beställningar på nätet

Även om det kanske låter banalt är det i dag inte möjligt att i praktiken köpa eller göra en slutlig reservation online hos de största svenska branschaktörerna. Om branschen inte ser till att ändra på detta kommer man att bli omsprungen av digitala aktörer som behärskar grunderna.

 

  1. Svara kunderna när kunderna har tid

På autobutler.se följer man kontinuerligt mer än 400 000 registrerade kunder. De bästa verkstäderna är de som har möjlighet att svara bilägaren när bilägaren har tid. Det kräver att branschen använder digitala lösningar som gör att man kan vara online 24/7, precis som kunderna.

 

  1. Var mobil

Även om en bokning av bilreparation kan vara omfattande använder de allra flesta bilägarna i dag mobiltelefonen för att hitta och välja en verkstad på webben. Under de senaste åren har utvecklingen exploderat. Förra året var siffran hos autobutler.se mindre än hälften av besökarna, och i dag har antalet ökat till att 55 procent av alla kunder använder en smartphone eller surfplatta när de nyttjar webbplatsen.

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nya S60 sportsedan är den första Volvon att tillverkas i USA

Volvo Cars har premiärvisat sin nya mellanstora sportsedan S60 i premiumsegmentet. Visningen ägde rum vid företagets första tillverkningsanläggning i USA, i Charleston, South Carolina.

Frågor & svar om personalliggare från MRF

Personalliggare blir verklighet för alla företag som sysslar med fordonsserviceverksamhet från 1 juli 2018. Personalliggaren kan föras digitalt eller i pappersform. Nu har MRF tagit fram en rad frågor och svar som är viktiga att läsa för alla som bedriver verksamhet inom fordonsbranschen.

Så stöldsäkra är 2018 års bilmodeller – vilka klarar kraven?

Försäkringsbranschen klassificerar nya bilmodeller på den svenska marknaden efter hur bra stöld- och inbrottsskydd de har. I dagsläget säljs cirka 250 olika bilmodeller i Sverige och av dessa har 172 gått igenom branschens NVSA-kontroller.

Sju av tio oroliga för bakfulla trafikanter på midsommardagen

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Volvo Cars öppnar sin första tillverkningsfabrik i USA

Nyhetsbrev

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Arkiv

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

Chefintervju Lasingoo

Gustaf Hesselman är ny vd för serviceportalen Lasingoo. Landets verkstäder har långsamt börjat omfamna tjänsten som nu är inne på sitt fjärde år.

Nya grepp när NEVS etablerar sig i Shanghai

NEVS tar ett helt nytt grepp för att skapa intelligenta elektriska vägar, ett helt ”ekosystem” av olika nätverk: transport, energi och information. Detta nätverk, kallat ”Tri-network” har invigts i ”NEVS Shanghai Industrial Base” i samband med byggstarten för NEVS nya bilfabrik och innovationscenter i Shanghai.

Stor europeisk studie visar utsläpp från dieselbilar

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

Sänd till en kollega

0.159