Digitalisering är en konkurrensfördel

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Digitaliseringen behöver inte vara ett hot mot bilindustrin, det menar verkstadsportalen autobutler.sesom har undersökt digitaliseringen bland de största svenska bilföretagen.

Om man förstår hur man använder de nya digitala möjligheterna kan det lätt bli en exportvara som kan ge nya möjligheter till intäkter. En undersökning från verkstadsportalen autobutler.se pekar på att det finns en växande grupp av kedjeverkstäder som har lyckats bra med att få omsättning från digitala kunder. De mest framgångsrika verkstäderna ligger vanligtvis i storstäderna, men det finns en växande grupp mekaniker utanför de mest trafikerade områdena i städerna som ökar intäkterna.

- Om en verkstad ligger utanför de större städerna tvingas man göra en extra ansträngning för att få kunder. Åtskilliga mekaniker omsätter för mer än 10 miljoner kronor via autobutler.se. De har utnyttjat de nya digitala möjligheterna för att skapa stora fördelar online, även om de rent geografiskt ligger mindre gynnsamt till, förklarar autobutler.se vd Christian Legêne. Han påpekar att mekanikerna först och främst använder portalens förkalkylerade erbjudande som gör det möjligt att skicka många erbjudanden till kunderna.

- Förr var det viktigt att ha en stor fysisk butik, gärna i ett attraktivt läge om man ville ha en seriös profil. Så är det inte på webben. Allt handlar om din digitala förståelse. Om du använder de många nya verktygen kan du i princip ge bilägaren en bättre upplevelse oavsett din storlek eller ekonomiska kapacitet.

Autobutler har studerat branschens synlighet på webben. Med små robotar analyseras de enskilda webbplatserna för att hitta deras placering på Google, i online-annonser, sociala medier, bloggar med mera.

Generellt klarar bilbranschen sig bra, även om det är långt till de bästa. Bland digitala företag och e-shops har mekonomen.se med sitt fokus på onlineförsäljning lyckats skapa en position som branschens bästa digitala plattform följd av verkstadsportalen autobutler.se.

Volkswagens webbplats är den bäst placerade bland bilmärkena. Detta återspeglar att man har lyckats skapa relevanta webbplatser och trafik via nätet.

Även om många bilhandlare är på god väg med relevanta försäljningskanaler online kan man inte säga detsamma om de svenska verkstadskedjorna. Meca sticker dock ut tillsammans med verkstadsportalen autobutler.se.

- Autobutler.se är en rent digital verksamhet med högt specialiserade digitala experter. Vi tillbringar all vår tid med att arbeta med att ligga i framkant med digitala verktyg som gör det lättare för verkstäderna att få nya kunder. Vi ligger i topp på Google, har mobilanpassade webbplatser och erbjuder verkstäderna mycket god synlighet. Omvänt upplever vi att verkstadskedjorna straffas av Google för deras brist på digital strategi.

Varje år ökar svenskarnas aptit för att shoppa på nätet och att använda onlinetjänster. Det ger branschen nya möjligheter. På autobutler.se uppmanar man därför branschens aktörer att gå ihop med digitala spelare.

- Det kan skapas fler exportframgångar som gynnar alla i branschen. Men det kräver att du är redo att bryta med traditionen och slå dig ihop med de nya digitala aktörerna. I den fysiska världen finns det en huvudgata för bilhandlare och verkstäder – så är det också online – här är det bara så mycket svårare att få och behålla sin position, förklarar Legêne. Han påpekar att svenskarna i förhållande till andra länder är så långt före att samarbetet mellan digitala experter och bilindustrin kan bli en ny tillväxtmotor i branschen.

Bakgrund

Hur man blir mer synlig på nätet

Om du vill bli mer digital kan du fokusera på fyra områden:

 1 Omdömen online

Se till att du har ett digitalt verktyg så att kunderna kan recensera dig online. Det kan visa sig vara de viktigaste kriterierna för att potentiella kunder ska välja din verksamhet.

 

  1. Ta emot beställningar på nätet

Även om det kanske låter banalt är det i dag inte möjligt att i praktiken köpa eller göra en slutlig reservation online hos de största svenska branschaktörerna. Om branschen inte ser till att ändra på detta kommer man att bli omsprungen av digitala aktörer som behärskar grunderna.

 

  1. Svara kunderna när kunderna har tid

På autobutler.se följer man kontinuerligt mer än 400 000 registrerade kunder. De bästa verkstäderna är de som har möjlighet att svara bilägaren när bilägaren har tid. Det kräver att branschen använder digitala lösningar som gör att man kan vara online 24/7, precis som kunderna.

 

  1. Var mobil

Även om en bokning av bilreparation kan vara omfattande använder de allra flesta bilägarna i dag mobiltelefonen för att hitta och välja en verkstad på webben. Under de senaste åren har utvecklingen exploderat. Förra året var siffran hos autobutler.se mindre än hälften av besökarna, och i dag har antalet ökat till att 55 procent av alla kunder använder en smartphone eller surfplatta när de nyttjar webbplatsen.

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschkollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

Nyhetsbrev

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Arkiv

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

PWR frias från diskvalificeringen – Mikaela får tillbaka segern i STCC

”Teknikutvecklingen blir en utmaning för branschen”

CHEF-intervjun: Hans motorintresse började på två hjul. Idag rattar dock Niklas Carle Sveriges största konsumentbiltidning – Vi Bilägare, vars tester gör avtryck i branschen.

Superstarkt program på Inspirationsdagen

-Programmet på Inspirationsdagen 100% Verkstad på Solvalla den 12 oktober är det hittills starkaste. Ett program som kommer att ge besökarna information om dagsaktuella frågor.

Revolution i lackboxen med virtuell lackutbildning

En nyhet på året Automechanika var företaget Virtualpaint som visade upp en virtuell lackbox med AR-teknik.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

Se alla Företagens egna nyheter

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utseende

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Göran Lindö – ny CEO för EcoOnline AS

Sänd till en kollega

0.228