23948sdkhjf

Digitalisering är en konkurrensfördel

Digitaliseringen behöver inte vara ett hot mot bilindustrin, det menar verkstadsportalen autobutler.sesom har undersökt digitaliseringen bland de största svenska bilföretagen.

Om man förstår hur man använder de nya digitala möjligheterna kan det lätt bli en exportvara som kan ge nya möjligheter till intäkter. En undersökning från verkstadsportalen autobutler.se pekar på att det finns en växande grupp av kedjeverkstäder som har lyckats bra med att få omsättning från digitala kunder. De mest framgångsrika verkstäderna ligger vanligtvis i storstäderna, men det finns en växande grupp mekaniker utanför de mest trafikerade områdena i städerna som ökar intäkterna.

- Om en verkstad ligger utanför de större städerna tvingas man göra en extra ansträngning för att få kunder. Åtskilliga mekaniker omsätter för mer än 10 miljoner kronor via autobutler.se. De har utnyttjat de nya digitala möjligheterna för att skapa stora fördelar online, även om de rent geografiskt ligger mindre gynnsamt till, förklarar autobutler.se vd Christian Legêne. Han påpekar att mekanikerna först och främst använder portalens förkalkylerade erbjudande som gör det möjligt att skicka många erbjudanden till kunderna.

- Förr var det viktigt att ha en stor fysisk butik, gärna i ett attraktivt läge om man ville ha en seriös profil. Så är det inte på webben. Allt handlar om din digitala förståelse. Om du använder de många nya verktygen kan du i princip ge bilägaren en bättre upplevelse oavsett din storlek eller ekonomiska kapacitet.

Autobutler har studerat branschens synlighet på webben. Med små robotar analyseras de enskilda webbplatserna för att hitta deras placering på Google, i online-annonser, sociala medier, bloggar med mera.

Generellt klarar bilbranschen sig bra, även om det är långt till de bästa. Bland digitala företag och e-shops har mekonomen.se med sitt fokus på onlineförsäljning lyckats skapa en position som branschens bästa digitala plattform följd av verkstadsportalen autobutler.se.

Volkswagens webbplats är den bäst placerade bland bilmärkena. Detta återspeglar att man har lyckats skapa relevanta webbplatser och trafik via nätet.

Även om många bilhandlare är på god väg med relevanta försäljningskanaler online kan man inte säga detsamma om de svenska verkstadskedjorna. Meca sticker dock ut tillsammans med verkstadsportalen autobutler.se.

- Autobutler.se är en rent digital verksamhet med högt specialiserade digitala experter. Vi tillbringar all vår tid med att arbeta med att ligga i framkant med digitala verktyg som gör det lättare för verkstäderna att få nya kunder. Vi ligger i topp på Google, har mobilanpassade webbplatser och erbjuder verkstäderna mycket god synlighet. Omvänt upplever vi att verkstadskedjorna straffas av Google för deras brist på digital strategi.

Varje år ökar svenskarnas aptit för att shoppa på nätet och att använda onlinetjänster. Det ger branschen nya möjligheter. På autobutler.se uppmanar man därför branschens aktörer att gå ihop med digitala spelare.

- Det kan skapas fler exportframgångar som gynnar alla i branschen. Men det kräver att du är redo att bryta med traditionen och slå dig ihop med de nya digitala aktörerna. I den fysiska världen finns det en huvudgata för bilhandlare och verkstäder – så är det också online – här är det bara så mycket svårare att få och behålla sin position, förklarar Legêne. Han påpekar att svenskarna i förhållande till andra länder är så långt före att samarbetet mellan digitala experter och bilindustrin kan bli en ny tillväxtmotor i branschen.

Bakgrund

Hur man blir mer synlig på nätet

Om du vill bli mer digital kan du fokusera på fyra områden:

 1 Omdömen online

Se till att du har ett digitalt verktyg så att kunderna kan recensera dig online. Det kan visa sig vara de viktigaste kriterierna för att potentiella kunder ska välja din verksamhet.

 

  1. Ta emot beställningar på nätet

Även om det kanske låter banalt är det i dag inte möjligt att i praktiken köpa eller göra en slutlig reservation online hos de största svenska branschaktörerna. Om branschen inte ser till att ändra på detta kommer man att bli omsprungen av digitala aktörer som behärskar grunderna.

 

  1. Svara kunderna när kunderna har tid

På autobutler.se följer man kontinuerligt mer än 400 000 registrerade kunder. De bästa verkstäderna är de som har möjlighet att svara bilägaren när bilägaren har tid. Det kräver att branschen använder digitala lösningar som gör att man kan vara online 24/7, precis som kunderna.

 

  1. Var mobil

Även om en bokning av bilreparation kan vara omfattande använder de allra flesta bilägarna i dag mobiltelefonen för att hitta och välja en verkstad på webben. Under de senaste åren har utvecklingen exploderat. Förra året var siffran hos autobutler.se mindre än hälften av besökarna, och i dag har antalet ökat till att 55 procent av alla kunder använder en smartphone eller surfplatta när de nyttjar webbplatsen.

 

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094