Krav på lagstiftningsförslag om bilens digitala innehåll innan årets slut

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Europaparlamentets utskott för transport och turism, TRAN, med Jens Nilsson och Peter Lundgren som ordinarie svenska ledamöter och Lars Adaktusson och Jakop Dalunde som suppleanter, har efter omröstning beslutat om ett eget initiativ avseende fordons digitala innehåll kopplat till den europeiska strategin för kooperativa och intelligenta transportsystem, C-ITS. Initiativet är en uppmaning till Europeiska Kommissionen att innan årets slut lägga fram ett lagstiftningsförslag kring tillgång till ”uppgifter (data) och resurser” inom fordonet.

Initiativet utgår från den europeiska strategin för kooperativa och intelligenta transportsystem (C-ITS), som utarbetats i en rapport av den ungerska parlamentarikern Istvan Ujhelyi, och som syftar till att öka den europeiska fordonsindustrins konkurrenskraft när det gäller kooperativa, uppkopplade och autonoma fordon.

I punkt 20 i EU-parlamentets rapport anges följande:

"Europaparlamentet rekommenderar att kommissionen snabbt skapar en adekvat rättslig ram för att uppnå gränsöverskridande driftskompatibilitet inom EU samt en ram som fastställer regler om ansvar för användningen av olika former av uppkopplade transporter. Parlamentet uppmanar kommissionen att offentliggöra ett lagstiftningsförslag om tillgång till data och resurser inom fordonet före årets slut; rekommenderar att förslaget ska göra det möjligt för hela fordonsvärdekedjan och användarna att dra nytta av digitalisering och garantera lika villkor och maximal säkerhet när det gäller tillgång och lagring av data i fordon för tredje part; vilket bör vara rättvis; i rätt tid och obegränsat i för att skydda konsumenternas rättigheter, främja innovation och säkerställa en rättvis, icke-diskriminerande konkurrens på denna marknad vad gäller principen om tekniskt neutralitet ".

Omröstningen i TRAN-utskottet om EU:s strategi för C-ITS, ger stöd för Sveriges Bildelsgrossisters Förenings, SBF, långvariga krav på lika tillgång till till ”uppgifter (data) och resurser” inom fordonet. Något som ska garantera konkurrens på lika villkor inom hela värdekedjan för bilar.

– Nu är det dags för den Europeiska Kommission att göra samma åtagande. Det är viktigt att den kompatibla, standardiserade, säkra och öppna åtkomstplattformen som anges i EU:s eCall-förordning från 2015 blir grunden för en stark och tydlig lagstiftning, säger Christer Liljenberg, ordförande SBF och vice ordförande för den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående bileftermarknaden, FIGIEFA.

– Enligt min mening befinner sig EU i ett vägskäl. Antingen ställer de sig på det fordonsindustriella komplexets sida och sätter dagens fria konkurrens och konsumenternas valfrihet ur spel, eller så befäster de tankarna om konkurrens på lika villkor, fri konkurrens och fri företagsamhet samt konsumenternas valfrihet som finns i EU:s Romfördrag, säger Christer Liljenberg.

Han säger vidare att det förstnämnda skulle vara förödande för hela motorbranschen, såväl bilhandlare som verkstäder, samtidigt skulle konsumenternas valfrihet och tillgång till bilverkstadstjänster starkt begränsas. Framför allt skulle små bilverkstäder på lands- och glesbygd att drabbas med dramatiska konsekvenser för den redan starkt bilberoende lands- och glesbygdsbors fria mobilitet.

Christer Liljenberg säger att det är för första gången i bilindustrins historia som fordonstillverkare får förmåga att kontrollera hela vertikala försörjningskedjor via tekniken i sitt telematiksystem.

– Därför måste vi ställa frågan om EU:s lagstiftare kommer att tillåta en liten grupp av marknadsaktörer att omkalibrera mobilitetsmodellen till nackdel för den fria konkurrensen.

– Det kommer att avgöra om det fortfarande finns ett landskap av levande, konkurrenskraftiga SME-företag i framtiden - eller kommer Bryssel tolerera en alltmer konkurrensbegränsande design av telematiksystem, vilket leder till ett fordonsindustriellt komplex med kraft att dominera marknaden? Europeiska kommissionen måste svara på dessa frågor. Vi uppmanar dem att "sätta hjulen i rörelse" nu, så att en lösning finns på plats innan det är för sent, säger Christer Liljenberg och konstaterar att TRAN:s och därmed Europaparlamentet initiativ är ett viktigt delbeslut i en strävan efter krav på en öppen och konkurrensneutral telematikplattform i EU:s eCall-förordning från 2015.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Nyhetsbrev

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Arkiv

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

ProMeister ställer sig bakom initiativ för jämställdhet

ProMeister ställer sig bakom initiativet Segerpotten och skänker pengar till insamlingen som arbetar för ökad jämställdhet inom svensk elitfotboll. Ett arbete som kan ligga till grund för en bättre framtid även inom andra branscher, som exempelvis bil och verkstad.

Mellan 15 000 och 20 000 väntas bli varnade för trafikbrott

Tufft Le Mans 24-timmars väntar för Ford

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

SFVF tecknar avtal med Fordonsliggare AB

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.159