Nya lättviktslösningar kan öka elbilarnas räckvidd

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Nya möjligheter att konstruera och tillverka lättare bilkomponenter kan ge nästa generations elbilar den räckvidd som behövs för ett verkligt genombrott. Det menar AP&T som utvecklar produktionslösningar för bilindustrin med fokus på vikt, säkerhet och energieffektivitet.

Att minska fordonsvikten har varit en prioriterad uppgift för världens biltillverkare under lång tid. Skälet är att lägre vikt ger lägre bensin- eller dieselförbrukning och därmed också mindre utsläpp av klimatpåverkande koldioxid.

Genom att ersätta konventionellt tillverkade karossdelar med delar av presshärdat stål, som är både starkt och lätt, har man på ett relativt enkelt sätt kunnat komma ner i vikt utan att tumma på säkerheten. Idag kan de flesta tillverkare betrakta den första vågen av viktbesparande åtgärder i backspegeln. Men arbetet med att sänka vikten fortsätter i takt med att utsläppskraven skärps vilket ställer konstruktörerna av nästa generations bilar inför nya utmaningar.

AP&T har utvecklat produktionslösningar för presshärdning sedan början av 2000-talet och är idag en av dominanterna på marknaden. Företaget svarar för mer än en femtedel av alla presshärdningslinjer som installerats hos biltillverkare och komponentleverantörer runt om i världen.

– De presshärdningslösningar vi utvecklar idag är betydligt mer sofistikerade och ger helt andra möjligheter än tidigare. Med hjälp av avancerad processtyrning kan varje del få exakt de egenskaper som efterfrågas, till exempel genom mjuka zoner, berättar Per Josefsson, Director Business Development and Marketing på AP&T.

För att ta nästa stora viktbesparande steg räcker det dock inte med att ersätta en detalj med en motsvarande i annat material. Enligt Per Josefsson behövs en vidare helhetssyn på val material, tillverkningsmetod och konstruktion för att åstadkomma en optimal lösning.

– Vi kan ta en vanlig en vanlig B-stolpe som exempel. Många tillverkare använder idag B-stolpar i presshärdat stål. Men istället för att byta material i enbart den detaljen kan det vara bättre att välja en helt annan konstruktion. Hela dörringen kan tillverkas i ett stycke av till exempel höghållfast aluminium som kombinerar hög styrka med en betydligt lägre vikt än stål. Det ger både en rationell produktionsprocess och stora viktbesparingar.

Hösten 2017 presenterade AP&T världens första produktionslinje för tillverkning av komplext formade bilkomponenter i just höghållfast aluminium. En innovation som fått stor internationell uppmärksamhet och belönats med både Altair Enlighten Award och SIQ Quality Innovation Award.

De nya möjligheterna att konstruera och tillverka komponenter i lättare och starkare material skapar förutsättningar för en ny våg av viktbesparingar. Det kan i sin tur ge en rejäl skjuts åt elbilsutvecklingen.

– Drivkrafterna för fortsatta viktminskningar är starka oavsett framdrivningsteknik, men den mest spännande utvecklingen ser vi på elbilssidan. Med fler lättviktslösningar i bilarna behövs färre batterier för att nå en större räckvidd. Vilket är precis vad marknaden efterfrågar och vad som behövs för att skynda på skiftet till en mer hållbar transportsektor, säger Per Josefsson.

 

Bildtext:

– Lättviktslösningar i höghållfast aluminium kan bidra till att öka räckvidden för eldrivna bilar, säger Per Josefsson, Director Business Development and Marketing på AP&T.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Nyhetsbrev

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Arkiv

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

ProMeister ställer sig bakom initiativ för jämställdhet

ProMeister ställer sig bakom initiativet Segerpotten och skänker pengar till insamlingen som arbetar för ökad jämställdhet inom svensk elitfotboll. Ett arbete som kan ligga till grund för en bättre framtid även inom andra branscher, som exempelvis bil och verkstad.

Mellan 15 000 och 20 000 väntas bli varnade för trafikbrott

Tufft Le Mans 24-timmars väntar för Ford

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

SFVF tecknar avtal med Fordonsliggare AB

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.148