23948sdkhjf

Nya lättviktslösningar kan öka elbilarnas räckvidd

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Nya möjligheter att konstruera och tillverka lättare bilkomponenter kan ge nästa generations elbilar den räckvidd som behövs för ett verkligt genombrott. Det menar AP&T som utvecklar produktionslösningar för bilindustrin med fokus på vikt, säkerhet och energieffektivitet.

Att minska fordonsvikten har varit en prioriterad uppgift för världens biltillverkare under lång tid. Skälet är att lägre vikt ger lägre bensin- eller dieselförbrukning och därmed också mindre utsläpp av klimatpåverkande koldioxid.

Genom att ersätta konventionellt tillverkade karossdelar med delar av presshärdat stål, som är både starkt och lätt, har man på ett relativt enkelt sätt kunnat komma ner i vikt utan att tumma på säkerheten. Idag kan de flesta tillverkare betrakta den första vågen av viktbesparande åtgärder i backspegeln. Men arbetet med att sänka vikten fortsätter i takt med att utsläppskraven skärps vilket ställer konstruktörerna av nästa generations bilar inför nya utmaningar.

AP&T har utvecklat produktionslösningar för presshärdning sedan början av 2000-talet och är idag en av dominanterna på marknaden. Företaget svarar för mer än en femtedel av alla presshärdningslinjer som installerats hos biltillverkare och komponentleverantörer runt om i världen.

– De presshärdningslösningar vi utvecklar idag är betydligt mer sofistikerade och ger helt andra möjligheter än tidigare. Med hjälp av avancerad processtyrning kan varje del få exakt de egenskaper som efterfrågas, till exempel genom mjuka zoner, berättar Per Josefsson, Director Business Development and Marketing på AP&T.

För att ta nästa stora viktbesparande steg räcker det dock inte med att ersätta en detalj med en motsvarande i annat material. Enligt Per Josefsson behövs en vidare helhetssyn på val material, tillverkningsmetod och konstruktion för att åstadkomma en optimal lösning.

– Vi kan ta en vanlig en vanlig B-stolpe som exempel. Många tillverkare använder idag B-stolpar i presshärdat stål. Men istället för att byta material i enbart den detaljen kan det vara bättre att välja en helt annan konstruktion. Hela dörringen kan tillverkas i ett stycke av till exempel höghållfast aluminium som kombinerar hög styrka med en betydligt lägre vikt än stål. Det ger både en rationell produktionsprocess och stora viktbesparingar.

Hösten 2017 presenterade AP&T världens första produktionslinje för tillverkning av komplext formade bilkomponenter i just höghållfast aluminium. En innovation som fått stor internationell uppmärksamhet och belönats med både Altair Enlighten Award och SIQ Quality Innovation Award.

De nya möjligheterna att konstruera och tillverka komponenter i lättare och starkare material skapar förutsättningar för en ny våg av viktbesparingar. Det kan i sin tur ge en rejäl skjuts åt elbilsutvecklingen.

– Drivkrafterna för fortsatta viktminskningar är starka oavsett framdrivningsteknik, men den mest spännande utvecklingen ser vi på elbilssidan. Med fler lättviktslösningar i bilarna behövs färre batterier för att nå en större räckvidd. Vilket är precis vad marknaden efterfrågar och vad som behövs för att skynda på skiftet till en mer hållbar transportsektor, säger Per Josefsson.

 

Bildtext:

– Lättviktslösningar i höghållfast aluminium kan bidra till att öka räckvidden för eldrivna bilar, säger Per Josefsson, Director Business Development and Marketing på AP&T.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.144