23948sdkhjf

Vem behöver använda mobilen i verkstaden?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I Godkänd Bilverkstad har SFVF och MRF rekommenderat verkstadsägare och chefer att reglera mobiltelefonanvändandet. Varför då undrar en del personer?

Några påstår att det är en rättighet att få använda mobilen på arbetstid, samtidigt så slukar den vår arbetstid och den dribblar med vårt psyke.

-Vissa raderar Facebook, Linkind och Instagram, andra stänger av wi-fi, några låser in sin mobil i skåpet medans andra ger den till planeraren eller kundmottagaren. En del stänger av mobilen för att inte få notiser eftersom det stör. Men det är inte bara plingande och blinkande som stör oss. Bara blotta närvaron av mobilen gör att vi får svårare att koncentrera oss. När man blir störd vill man läsa på exempelvis Facebook eller bara kolla hur mycket klockan är så fastnar man i 20 minuters skrollande på Facebook, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

-Att ständigt och jämnt vakna till och börja reflektera över tiden som läggs på att stirra på skärmen – totalt fyra timmar per dag enligt senaste statistik är inte vettigt säger Bo Ericsson.

Eftersom den som stirrar i mobilen, läser, mailar eller gör något annat än att ringa också stör andra är det ett växande problem. Alla blir störda, hela tiden, eftersom man vill berätta eller visa sin kollega/kollegor säger Bo Ericsson.

Det är få saker som är mindre akut än det här för verkstadens ekonomi. Det förändrar vår demokrati, kostar verkstaden pengar i form av utebliven intäkt, det förändrar vår förmåga att tala med varandra och att bygga relationer.

Om vi leker med tanken att det är som undersökningen säger, d v s att vi lägger fyra timmar om dagen på att kolla i mobilen. Om vi ENDAST lägger 30 minuter av dessa timmar på att använda mobilen på betald arbetstid/dag och utdebiteringen är 900 kr/tim har verkstaden gått miste om 100 350 kr per år i omsättning per anställd. I verkstadsbranschen är vi ca 20 000 mekaniker/tekniker/plåtslagare/lackerare så blir det väldigt många miljoner kronor som kunder betalar för att vi kollar i mobilen och det är inte troligt att kunden vill det.

-Under en genomlysningsresa från Kalix till Malmö besökte jag ett 40 tal verkstäder. Några hade reglerat mobiltelefonanvändandet berättar Bo Ericsson. Min fråga var då, hur reagerade personalen då? Förvånansvärt var att, väldigt få var negativa till att låsa in mobilen i skåpet eller ge den till en arbetsledare. Jag brukar fråga de som klagar, om du själv ägde verkstan, skulle du då vilja betala lön till någon som surfade, kolla på Facebook, Linkind eller liknande? Svaret brukar var givet, avslutar Bo Ericsson

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

På Stora Leverantörsdagen den 25 oktober, kommer BASF’s Josef R. Wuensch, Senior Vice President, Structural Materials & Systems, Automotive R&D. tala om nya innovativa material.

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Nyhetsbrev

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

Arkiv

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Sista chansen att anmäla sig till Motorgalan

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

-Lämna aldrig en krockskadad elbil utan uppsikt i verkstaden

Batteriet kan vara skadat och börja brinna ända upp till kanske 20 timmar eller flera dagar efter att skadan inträffat. Uppstår brand i li-jon batteriet bildas också snabbt mycket farliga gaser.

De är Sveriges första Godkänd Bilverkstad

Oberoende verkstaden Bröderna Karlsson Bilservice i Hässleholm är först i Sverige med att erhålla den nya certifieringen Godkänd Bilverkstad.

Allt fler bilister som kör ”dagen efter”

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.144