23948sdkhjf

Etablering omgärdad av rykte

Pricerunners vd Nicklas Storåkers är en av många som har trott sig veta när Amazon kommer etablera sig i Sverige. Men hittills har ingen gissat rätt. Hur stor påverkan Amazon kommer att få på den svenska e-handelsmarknaden har länge varit ett hett diskussionsämne. Ju fler e-handelsprofiler, desto fler svar.

Nicklas Storåkers, som uttalade sig innan årsskiftet, säger själv att man bör tolka nyheten om etableringen negativt och se det som att alla e-handlare blir slavar under Amazon och att det inte finns plats för de svenska e-handlarna.En mer positiv tolkning är att det kommer ytterligare en plattform och ny kanal.

Alla e-handlare, med vissa undantag, är tokberoende av Google, de köper trafik eller optimerar järnet. Amazon blir ett annat trafikalternativ, säger han till tidningen Dagens Handel.

Investeraren Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital är inte heller så positiv. Han menar att man redan nu kan se att värderingarna på svenska e-handelsbolag påverkats negativt av Amazons väntade intåg.

Det kommer att få olika konsekvenser för olika spelare. Men kurserna har fallit för många. E-handelsbolag värderas ner, säger han.

Susanne Najafi, medgrundare och investerare i riskkapitalbolaget Backing Minds, är däremot inte lika övertygad om att det kommer drabba svenska e-handlare hårt och framhåller att e-handelsmarknaden i Storbritannien, Tyskland och Japan inte värderats neråt, trots att det är länder där Amazon har nästan lika stor utbredning som i USA.

Hon ifrågasätter också om Amazon verkligen kommer satsa hårt på just lilla Sverige. Enligt Susanne Najafi utgör Norden i dag bara en ynka procent av Amazons omsättning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078