PROVKÖRNING: Ässet i Volvos rockärm

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Nya XC60 var hett efterlängtad när den kom och lillebror XC40 kammade hem titeln årets bil.

XC60 D4 Inscription:

Komforten, vägägenskaperna och den allmänna bilkänslan är på topp. Bilen känns stor men ändå lätthanterlig. Luftfjädringen och 4-hjulsdriften samverkar bra när off-roadläget väljs. Bilen höjer sig ett antal centimeter och automatlådan väljer växlingspunkter så att man får ett betydligt högre motorvarvtal.

Klicka på bilden till höger för att se fler bilder på bilarna!

Det känns som en lågväxel och man får ett stort förtroende för XC60 som terrängbil. Trots det vågade vi oss inte på några större utmaningar i den riktningen utan höll oss i måttliga snödjup och lindrigt dåliga vägar. Miljöer som Volvon klarade galant. Som långfärdsvagn är XC60 ypperlig och rullar tyst och odramatiskt och mycket komfortabelt.

Läs fler provkörningar: Mercedes X-klass 250 d: Kompetens och flärd

Jag har egentligen bara en sak att anmärka på: Infotainmentsystemet med den stora stående pekskärmen i mitten kräver ibland en hel serie tryckningar för att åstadkomma relativt simpla inställningar som till exempel att ändra effektläge på stolsvärmen. Samtidigt är det just infotainmentsystemet som imponerar allra mest.

Den stora pekskärmen i mittkonsolen, den digitala hastighetsmätar- och varvräknargruppen med vägvisar- och mediainformation samt head-up-displayen som projiceras i vindrutan samverkar på ett ypperligt och intuitivt sätt för att ge föraren exakt den information hen behöver och precis då hen behöver den utan att vara påträngande. Vill hen absolut att hen ska få en påträngande varning i form av ljudsignaler eller annat så går det också att ordna – i inställningsmenyn.

Sammanfattnigsvis är Volvo XC60 en mycket bra bil men frågan är om den inte har blivit för dyr för att kunna bibehålla sin plats som Europas mellanklass-SUV nummer ett.

Men det är här Volvos rockärms-ess kommer in. Volvo XC40!

XC40 T5 R-Design:

XC40 känns som en ännu bättre bil än storebror XC60. Jag upplever den nästan lika tyst och komfortabel som den större bilen. Trots en enklare hjulupphängning som inte medger luftfjädring och andra sofistikerade system är den inte stum och hård utan rullar jämnt och fint över farthindren samtidigt som den är spänstig nog att kunna ta kurvorna i bra fart. Provbilen var utrustad med den hårdare fjädring som följer med R-designpaketet och kändes helt rätt.

XC40 är baserad på den nya CMA-plattformen som utvecklats av Volvo och Geely. Du kan få en framhjulsdriven XC40 för knappt 300000:- men priset drar strax iväg med utrustning och motorval. Den bil vi provat hade T5-motorn och R-Designpaketet och gick lös på 510000:-. Det kan låta dyrt men jämfört med XC60 är det att betrakta som billigt.

Bilens utsida har designats med lite mer självförtroende än som tidigare varit fallet hos Volvo. Designerteamet har kavlat upp ärmarna och tagit en hel del nappatag med produktionskollegorna för att få igenom lösningar med plåtpressningar som ligger på gränsen till vad som är möjligt och detaljer som fick teknikerna att först skaka på huvudet. Men det fungerar! Bilen väcker uppmärksamhet och ett stort intresse var man än kör.

Tidigare provkörning: Mercedes X-Klass 250 d

FAKTA Volvo XC60 D4 Inscription
Diesel. 4 cylindrar. Turbo. 190 hkr/4250 varv/min, 400 Nm 1750-2500 varv/min
Acceleration 0-100 km/h: 8,4 sek, toppfart 205 km/h
Bränsletank: 60 l
Lastvolym minst 505 l
Släpvagnsvikt: 2400 kg

FAKTA Volvo XC40 T5 R-Design
Bensin 4-cyl, Turbo
247hk vid 5500varv/min. 350 Nm vid 1800-4800 varv/min.
Acceleration 0-100 km/h: 6,0 sek
Toppfart 230 km/tim
Bränsletank: 54 l
Lastvolym minst 460 l
Släpvagnsvikt: 2100 kg



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Nyhetsbrev

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Arkiv

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

ProMeister ställer sig bakom initiativ för jämställdhet

ProMeister ställer sig bakom initiativet Segerpotten och skänker pengar till insamlingen som arbetar för ökad jämställdhet inom svensk elitfotboll. Ett arbete som kan ligga till grund för en bättre framtid även inom andra branscher, som exempelvis bil och verkstad.

Mellan 15 000 och 20 000 väntas bli varnade för trafikbrott

Tufft Le Mans 24-timmars väntar för Ford

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

SFVF tecknar avtal med Fordonsliggare AB

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.215