23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Ässet i Volvos rockärm

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Nya XC60 var hett efterlängtad när den kom och lillebror XC40 kammade hem titeln årets bil.

XC60 D4 Inscription:

Komforten, vägägenskaperna och den allmänna bilkänslan är på topp. Bilen känns stor men ändå lätthanterlig. Luftfjädringen och 4-hjulsdriften samverkar bra när off-roadläget väljs. Bilen höjer sig ett antal centimeter och automatlådan väljer växlingspunkter så att man får ett betydligt högre motorvarvtal.

Klicka på bilden till höger för att se fler bilder på bilarna!

Det känns som en lågväxel och man får ett stort förtroende för XC60 som terrängbil. Trots det vågade vi oss inte på några större utmaningar i den riktningen utan höll oss i måttliga snödjup och lindrigt dåliga vägar. Miljöer som Volvon klarade galant. Som långfärdsvagn är XC60 ypperlig och rullar tyst och odramatiskt och mycket komfortabelt.

Läs fler provkörningar: Mercedes X-klass 250 d: Kompetens och flärd

Jag har egentligen bara en sak att anmärka på: Infotainmentsystemet med den stora stående pekskärmen i mitten kräver ibland en hel serie tryckningar för att åstadkomma relativt simpla inställningar som till exempel att ändra effektläge på stolsvärmen. Samtidigt är det just infotainmentsystemet som imponerar allra mest.

Den stora pekskärmen i mittkonsolen, den digitala hastighetsmätar- och varvräknargruppen med vägvisar- och mediainformation samt head-up-displayen som projiceras i vindrutan samverkar på ett ypperligt och intuitivt sätt för att ge föraren exakt den information hen behöver och precis då hen behöver den utan att vara påträngande. Vill hen absolut att hen ska få en påträngande varning i form av ljudsignaler eller annat så går det också att ordna – i inställningsmenyn.

Sammanfattnigsvis är Volvo XC60 en mycket bra bil men frågan är om den inte har blivit för dyr för att kunna bibehålla sin plats som Europas mellanklass-SUV nummer ett.

Men det är här Volvos rockärms-ess kommer in. Volvo XC40!

XC40 T5 R-Design:

XC40 känns som en ännu bättre bil än storebror XC60. Jag upplever den nästan lika tyst och komfortabel som den större bilen. Trots en enklare hjulupphängning som inte medger luftfjädring och andra sofistikerade system är den inte stum och hård utan rullar jämnt och fint över farthindren samtidigt som den är spänstig nog att kunna ta kurvorna i bra fart. Provbilen var utrustad med den hårdare fjädring som följer med R-designpaketet och kändes helt rätt.

XC40 är baserad på den nya CMA-plattformen som utvecklats av Volvo och Geely. Du kan få en framhjulsdriven XC40 för knappt 300000:- men priset drar strax iväg med utrustning och motorval. Den bil vi provat hade T5-motorn och R-Designpaketet och gick lös på 510000:-. Det kan låta dyrt men jämfört med XC60 är det att betrakta som billigt.

Bilens utsida har designats med lite mer självförtroende än som tidigare varit fallet hos Volvo. Designerteamet har kavlat upp ärmarna och tagit en hel del nappatag med produktionskollegorna för att få igenom lösningar med plåtpressningar som ligger på gränsen till vad som är möjligt och detaljer som fick teknikerna att först skaka på huvudet. Men det fungerar! Bilen väcker uppmärksamhet och ett stort intresse var man än kör.

Tidigare provkörning: Mercedes X-Klass 250 d

FAKTA Volvo XC60 D4 Inscription
Diesel. 4 cylindrar. Turbo. 190 hkr/4250 varv/min, 400 Nm 1750-2500 varv/min
Acceleration 0-100 km/h: 8,4 sek, toppfart 205 km/h
Bränsletank: 60 l
Lastvolym minst 505 l
Släpvagnsvikt: 2400 kg

FAKTA Volvo XC40 T5 R-Design
Bensin 4-cyl, Turbo
247hk vid 5500varv/min. 350 Nm vid 1800-4800 varv/min.
Acceleration 0-100 km/h: 6,0 sek
Toppfart 230 km/tim
Bränsletank: 54 l
Lastvolym minst 460 l
Släpvagnsvikt: 2100 kg



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Volvo Cars visar världsnyhet i Los Angeles men det är ingen bil

Slut på ångesten för att koppla på släp till bilen

Varför ska det vara så krångligt att koppla på ett släp? Så krångligt att varannan person helst undviker det? Och varför har dragkroken sett likadan ut sedan 1932? Teknikföretaget Semcon har låtit ett team med kvinnor hitta en lösning.

Se upp på vägarna En miljon bilister har trafikfarlig syn

I tio år har Synbesiktningen testat synen hos bilförare och resultaten är fortfarande nedslående. Var tionde bilist skulle inte få ta körkort idag med den synskärpa de har.

Nu öppnar Porsche Center Helsingborg –igen

SFVF varnar för oseriösa hjulskiftare

Calix Quick Clip

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tenneco blir ny huvudägare i Öhlins Racing

Arkiv

VW satsar på samproduktion av flera varumärken

Svensk seger i säsongens sista Lamborghini Super Trofeo Pro-Am

I säsongens allra sista race tog den skandinaviska duon med Simon Larsson och Dennis Lind segern i Pro-Am klassen på italienska Vallelunga utanför Rom.

Skandal i bilvärlden Carlos Ghosn anklagas för ekonomisk brottslighet

En av världens främsta bilchefer, Carlos Ghosn, vd för Renault och styrelseordförande i Nissan, har gripits i Japan. Även Greg Kelly, HR-chef i Nissan har gripits.

Volvo Cars, BMW och Tesla premiärvisar nya modeller på eCarExpo

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

2

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Se alla Företagens egna nyheter

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Sänd till en kollega

0.155