23948sdkhjf

Kinesiska GSR Capital investerar 4 miljarder i Nevs

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I närvaro av den svenska statsministern Stefan Löfven, tecknades ett viktigt avtal mellan NEVS och den kinesiska investeraren GSR Capital, som innebär att GSR investerar 500 MUSD (ca 4 miljarder kronor) i NEVS.

Samtidigt avslöjade GSR att man har planer på att etablera en sammansättningsfabrik för batterier för elbilar på NEVS´ fabriksområde i Trollhättan.

NEVS och GSR har sedan en lång tid diskuterat ett närmare samarbete. På onsdagen blev dessa planer bekräftade vid ett formellt undertecknande av ett kontrakt vid en ceremoni på NEVS i Trollhättan.

GSR Capital har nyligen satsat en del pengar i NEVS. Nu bekräftar GSR sitt intresse i NEVS genom att teckna avtal om betydande investeringar i företaget. Enligt det kontrakt som tecknades på onsdagen kommer GSR att satsa 500 miljoner US dollar i NEVS.

Investeringarna görs i form av ett konvertibelt lån som kommer att omvandlas till aktier i NEVS AB.

-Detta betyder enormt mycket för vårt företag. Vi har letat efter en långsiktig partner och GSR Capital blir perfekt för oss, på många sätt, säger Stefan Tilk, vd och koncernchef på NEVS.

 -GSR ger oss inte bara oss ett finansiellt tillskott, företaget är också mycket engagerat i elbilar och affärer runt elbilar och olika satsningar mot ett grönare samhälle, tillägger han.

Ett exempel på detta är nyheten som meddelades vid samma presskonferens: GSR Capital har planer på att, via Nissan Batteries, etablera en fabrik för sammansättning av batterier för elbilar i Trollhättan.

Elbilsbatterierna som sätts samman i Trollhättan kommer att användas i NEVS elbilar, men även för andra aktörer i Sverige.

-NEVS uppfyller alla förutsättningar för en sådan tillverkning; god tillgång på elkraft, perfekt läge nära älven, vägar och järnvägar. Vi ligger mitt i Sveriges industriella hjärta, med NEVS, Volvo och många andra företag inom automotive. På NEVS eget industriområdet finns det dessutom mark för en sådan fabrik, säger Stefan Tilk.

I oktober 2017 tecknade NEVS ett uppmärksammat samarbetsavtal med DiDi Chuxing, världsledande inom mobilitetstjänster.  

Redan i december 2012 bestämde sig för att GSR investera i DiDi Chuxing och blev då DiDi’s första institutionella investerare.

-Våra relationer med DiDi Chuxing har varit viktiga i diskussionerna med GSR och i samband med att vi genomförde det här avtalet, säger Kai Johan Jiang, NEVS huvudägare.

GSR Capital fokuserar bland annat på elbilar, ren energi, moderna jordbruksprodukter, bioteknik och trådlösa kommunikationslösningar.

 -Med GSR investeringar kommer NEVS att kunna ta ytterligare steg mot det gröna målet, mot framtidens hållbara mobilitetslösningar, slutar Kai Johan Jiang.  

Fakta om GSR Capital

GSR grundades 2004 (av Sonny Wu och Richard Lim). Idag är "GSR Ventures", "GSR United Capital" och "GSR Capital" tre oberoende, men kompletterande team.

GSR har under det senaste årtiondet investerat i företag som: Lattice Power, Didi Chuxing, Xindayang EV, Silevo Solar och många fler innovativa företag.

Inom elfordon-segmentet har GSR Capital investerat i följande företag: Fisker, Boston Power, ICONIQ, IAT, Protean och NEVS.

GSR Capital är mycket engagerade i produktion av batterier för elfordon:

Den 25 februari tecknade Turkiets Zorlu Holding ett avtal med GSR Capital om investeringar i batteriproduktion på totalt 4,5 miljarder US dollar fram till 2023.

I augusti 2017 sålde Nissan sina elbatteri- och produktionsanläggningar till GSR Capital. Försäljningsavtalet omfattade Nissans batteridotterbolag Automotive Energy Supply Corporation (AESC) samt batteriproduktion i Smyrna, Tennessee, som ägs av Nissan North America Inc. (NNA) och i Sunderland, England, som ägs av Nissan Motor Manufacturing (UK) Ltd. (NMUK). Tillgångar som såldes till GSR inkluderade också en del av Nissans japanska utvecklings- och produktionsteknik för batterier i Oppama, Atsugi och Zama.

GSR Capital har kontor i Peking, Hongkong och Silicon Valley.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Sänd till en kollega

0.153