Kinesiska GSR Capital investerar 4 miljarder i Nevs

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I närvaro av den svenska statsministern Stefan Löfven, tecknades ett viktigt avtal mellan NEVS och den kinesiska investeraren GSR Capital, som innebär att GSR investerar 500 MUSD (ca 4 miljarder kronor) i NEVS.

Samtidigt avslöjade GSR att man har planer på att etablera en sammansättningsfabrik för batterier för elbilar på NEVS´ fabriksområde i Trollhättan.

NEVS och GSR har sedan en lång tid diskuterat ett närmare samarbete. På onsdagen blev dessa planer bekräftade vid ett formellt undertecknande av ett kontrakt vid en ceremoni på NEVS i Trollhättan.

GSR Capital har nyligen satsat en del pengar i NEVS. Nu bekräftar GSR sitt intresse i NEVS genom att teckna avtal om betydande investeringar i företaget. Enligt det kontrakt som tecknades på onsdagen kommer GSR att satsa 500 miljoner US dollar i NEVS.

Investeringarna görs i form av ett konvertibelt lån som kommer att omvandlas till aktier i NEVS AB.

-Detta betyder enormt mycket för vårt företag. Vi har letat efter en långsiktig partner och GSR Capital blir perfekt för oss, på många sätt, säger Stefan Tilk, vd och koncernchef på NEVS.

 -GSR ger oss inte bara oss ett finansiellt tillskott, företaget är också mycket engagerat i elbilar och affärer runt elbilar och olika satsningar mot ett grönare samhälle, tillägger han.

Ett exempel på detta är nyheten som meddelades vid samma presskonferens: GSR Capital har planer på att, via Nissan Batteries, etablera en fabrik för sammansättning av batterier för elbilar i Trollhättan.

Elbilsbatterierna som sätts samman i Trollhättan kommer att användas i NEVS elbilar, men även för andra aktörer i Sverige.

-NEVS uppfyller alla förutsättningar för en sådan tillverkning; god tillgång på elkraft, perfekt läge nära älven, vägar och järnvägar. Vi ligger mitt i Sveriges industriella hjärta, med NEVS, Volvo och många andra företag inom automotive. På NEVS eget industriområdet finns det dessutom mark för en sådan fabrik, säger Stefan Tilk.

I oktober 2017 tecknade NEVS ett uppmärksammat samarbetsavtal med DiDi Chuxing, världsledande inom mobilitetstjänster.  

Redan i december 2012 bestämde sig för att GSR investera i DiDi Chuxing och blev då DiDi’s första institutionella investerare.

-Våra relationer med DiDi Chuxing har varit viktiga i diskussionerna med GSR och i samband med att vi genomförde det här avtalet, säger Kai Johan Jiang, NEVS huvudägare.

GSR Capital fokuserar bland annat på elbilar, ren energi, moderna jordbruksprodukter, bioteknik och trådlösa kommunikationslösningar.

 -Med GSR investeringar kommer NEVS att kunna ta ytterligare steg mot det gröna målet, mot framtidens hållbara mobilitetslösningar, slutar Kai Johan Jiang.  

Fakta om GSR Capital

GSR grundades 2004 (av Sonny Wu och Richard Lim). Idag är "GSR Ventures", "GSR United Capital" och "GSR Capital" tre oberoende, men kompletterande team.

GSR har under det senaste årtiondet investerat i företag som: Lattice Power, Didi Chuxing, Xindayang EV, Silevo Solar och många fler innovativa företag.

Inom elfordon-segmentet har GSR Capital investerat i följande företag: Fisker, Boston Power, ICONIQ, IAT, Protean och NEVS.

GSR Capital är mycket engagerade i produktion av batterier för elfordon:

Den 25 februari tecknade Turkiets Zorlu Holding ett avtal med GSR Capital om investeringar i batteriproduktion på totalt 4,5 miljarder US dollar fram till 2023.

I augusti 2017 sålde Nissan sina elbatteri- och produktionsanläggningar till GSR Capital. Försäljningsavtalet omfattade Nissans batteridotterbolag Automotive Energy Supply Corporation (AESC) samt batteriproduktion i Smyrna, Tennessee, som ägs av Nissan North America Inc. (NNA) och i Sunderland, England, som ägs av Nissan Motor Manufacturing (UK) Ltd. (NMUK). Tillgångar som såldes till GSR inkluderade också en del av Nissans japanska utvecklings- och produktionsteknik för batterier i Oppama, Atsugi och Zama.

GSR Capital har kontor i Peking, Hongkong och Silicon Valley.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ICDP:Elbilar halverar omsättningen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Storsatsning i Nykvarn som får del av testbädd för elektromobilitet

Werksta-gruppen köper norsk bilskadekedja

Werksta Gruppen har förvärvat Bulk Bilskadeservice AS. Bulk är verksamma i Oslo och är en viktig, oberoende aktör på den norska verkstadsmarknaden som specialiserar sig på reparation av kollisionsskador. Efter förvärvet kommer Werksta utgöra ett nätverk av 60 verkstäder över hela Norden.

Veho Bil köper last- och transportbilsverksamhet i Västerås

Antalet omkomna i trafiken fortsätter öka

Nyhetsbrev

Dags för Vallåkraträffen

Arkiv

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge

Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

1

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

1

Därför friades bilrånare

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

Välfyllt program på Elmia Lastbil

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Se alla Företagens egna nyheter

Extra vattenpumpar - Ny produktportfölj i programmet av vattenpumpar

Ny kamremsats till Volvo

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

Sänd till en kollega

0.164