Många åtgärder krävs för att självkörande fordon ska höja trafiksäkerheten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

För att självkörande och uppkopplade fordon ska leda till ökad trafiksäkerhet krävs en hel del åtgärder. Allt från anpassning av tekniken så att den bättre tar hänsyn till oskyddade trafikanter till nya former av utbildning av förare. Det framgår av ett så kallat position paper som den europeiska trafiksäkerhetsorganisationen FERSI tagit fram under ledning av VTI.

Automation är högaktuellt, inte minst inom transportsektorn. Tekniken utmålas ofta som lösningen på alla problem som har med trafiksäkerhet, trängsel och hållbarhet att göra. I själva verket dröjer det många år innan alla fordon är automatiserade och vi måste fram till dess hantera blandad trafik. De självkörande fordonen kommer att rulla på samma platser som det finns oskyddade trafikanter, till exempel gående och cyklister. Möjligheterna att kunna göra andra saker under färd med ett självkörande fordon kan mycket väl öka resandet, med mer trängsel, fler olyckor och ökad energianvändning som följd. Samhällets krav behöver bli tydligare och forskning, utveckling, tester och certifiering måste gå hand i hand för att utvecklingen faktiskt ska leda till förbättrad trafiksäkerhet, framkomlighet och hållbarhet. Sedan kan uppkopplade och automatiserade fordon också medföra helt nya risker och faktiskt orsaka nya typer av olyckor, vilket också behöver utredas och förebyggas.

Den europeiska trafiksäkerhetsaktören FERSI* har sett behov av att beskriva utmaningarna med automation och vad som krävs för att denna faktiskt ska bli nyckeln till säkrare trafik. En arbetsgrupp har därför tagit fram ett så kallat position paper, dvs ett ståndpunktsdokument som redogör för FERSIs syn på frågan. I detta dokument med titeln "Safety through automation?" beskriver man de frågor som behöver besvaras och föreslår åtgärder. VTI har, genom forskningschef Anders Lindström, lett arbetsgruppen.

– Vi har bland annat belyst vad som krävs för att självkörande och uppkopplade fordon ska förbättra trafiksäkerheten, men också vilka säkerhetsrisker som vi inte tror kan lösas genom självkörande och uppkopplade fordon, säger Anders Lindström.

Dokumentet belyser även vilka nya säkerhetsrisker som faktiskt uppstår på grund av självkörande och uppkopplade fordon samt hur sätt att testa, certifiera och utvärdera tekniken bör utvecklas.

– Det är mycket glädjande att VTI, tack vare vår kompetens och vårt goda anseende som forskningsinstitut inom EU, har fått förtroendet att leda arbetsgruppen som tagit fram detta "position paper". Vi har på så sätt fått möjligheten att bidra till kunskapen om utmaningarna med automatiserade fordon, säger Tomas Svensson, generaldirektör på VTI.

Slutsatserna i FERSIs dokument sammanfattas i 10 grundläggande principer för att uppnå säkerhet genom automation. Till exempel konstaterar arbetsgruppen att alla förare av självkörande fordon måste utbildas, testas och få ett tillstånd innan de får köra. Infrastrukturen måste anpassas till en blandning mellan självkörande fordon och fordon som inte är det. Utvecklingen måste också regleras så att den tar hänsyn till säkerheten för alla trafikanter, inklusive de oskyddade.

– De 10 principerna är utformade som ett stöd till beslutsfattare inom EU som står inför utmaningen att fatta kloka beslut som borgar för att den nya tekniken leder till ett säkrare transportsystem, säger Anders Lindström.

*FERSI (Forum of European Road Safety Research Institutes) är en sammanslutning av 21 europeiska länders forskningsinstitut inom trafiksäkerhetsområdet. Organisationen arbetar för att bidra till trafiksäkerhetsforskningen och öka trafiksäkerheten. FERSI representerar sina 21 partners gentemot EU-kommissionen, parlamentet och ministerrådet gällande trafiksäkerhetsforskningsfrågor och har därmed goda möjligheter att påverka EU:s regelarbete inom trafiksäkerhetsområdet.

Foto: Mostphotos

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Volvo Cars i nytt samarbete med Amazon

Volvo Cars startar samarbete med Amazon för att kunna leverera paket direkt till bilarna till amerikanska kunder. Partnerskapet står för en betydande uppgradering och utveckling av Volvos digitala tjänster via plattformen för Volvo On Call som är tillgängligt via en användarvänlig app i telefonen.

Hedin Bil tar över BMW-återförsäljare i Luleå

Bra första kvartal för AB Volvo

Per-Ewe Wendel omvald som ordförande för FKG

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Nyhetsbrev

Land Rover firar 70 års jubileum

Arkiv

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Se alla Företagens egna nyheter

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Sänd till en kollega

0.128