23948sdkhjf

Många åtgärder krävs för att självkörande fordon ska höja trafiksäkerheten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

För att självkörande och uppkopplade fordon ska leda till ökad trafiksäkerhet krävs en hel del åtgärder. Allt från anpassning av tekniken så att den bättre tar hänsyn till oskyddade trafikanter till nya former av utbildning av förare. Det framgår av ett så kallat position paper som den europeiska trafiksäkerhetsorganisationen FERSI tagit fram under ledning av VTI.

Automation är högaktuellt, inte minst inom transportsektorn. Tekniken utmålas ofta som lösningen på alla problem som har med trafiksäkerhet, trängsel och hållbarhet att göra. I själva verket dröjer det många år innan alla fordon är automatiserade och vi måste fram till dess hantera blandad trafik. De självkörande fordonen kommer att rulla på samma platser som det finns oskyddade trafikanter, till exempel gående och cyklister. Möjligheterna att kunna göra andra saker under färd med ett självkörande fordon kan mycket väl öka resandet, med mer trängsel, fler olyckor och ökad energianvändning som följd. Samhällets krav behöver bli tydligare och forskning, utveckling, tester och certifiering måste gå hand i hand för att utvecklingen faktiskt ska leda till förbättrad trafiksäkerhet, framkomlighet och hållbarhet. Sedan kan uppkopplade och automatiserade fordon också medföra helt nya risker och faktiskt orsaka nya typer av olyckor, vilket också behöver utredas och förebyggas.

Den europeiska trafiksäkerhetsaktören FERSI* har sett behov av att beskriva utmaningarna med automation och vad som krävs för att denna faktiskt ska bli nyckeln till säkrare trafik. En arbetsgrupp har därför tagit fram ett så kallat position paper, dvs ett ståndpunktsdokument som redogör för FERSIs syn på frågan. I detta dokument med titeln "Safety through automation?" beskriver man de frågor som behöver besvaras och föreslår åtgärder. VTI har, genom forskningschef Anders Lindström, lett arbetsgruppen.

– Vi har bland annat belyst vad som krävs för att självkörande och uppkopplade fordon ska förbättra trafiksäkerheten, men också vilka säkerhetsrisker som vi inte tror kan lösas genom självkörande och uppkopplade fordon, säger Anders Lindström.

Dokumentet belyser även vilka nya säkerhetsrisker som faktiskt uppstår på grund av självkörande och uppkopplade fordon samt hur sätt att testa, certifiera och utvärdera tekniken bör utvecklas.

– Det är mycket glädjande att VTI, tack vare vår kompetens och vårt goda anseende som forskningsinstitut inom EU, har fått förtroendet att leda arbetsgruppen som tagit fram detta "position paper". Vi har på så sätt fått möjligheten att bidra till kunskapen om utmaningarna med automatiserade fordon, säger Tomas Svensson, generaldirektör på VTI.

Slutsatserna i FERSIs dokument sammanfattas i 10 grundläggande principer för att uppnå säkerhet genom automation. Till exempel konstaterar arbetsgruppen att alla förare av självkörande fordon måste utbildas, testas och få ett tillstånd innan de får köra. Infrastrukturen måste anpassas till en blandning mellan självkörande fordon och fordon som inte är det. Utvecklingen måste också regleras så att den tar hänsyn till säkerheten för alla trafikanter, inklusive de oskyddade.

– De 10 principerna är utformade som ett stöd till beslutsfattare inom EU som står inför utmaningen att fatta kloka beslut som borgar för att den nya tekniken leder till ett säkrare transportsystem, säger Anders Lindström.

*FERSI (Forum of European Road Safety Research Institutes) är en sammanslutning av 21 europeiska länders forskningsinstitut inom trafiksäkerhetsområdet. Organisationen arbetar för att bidra till trafiksäkerhetsforskningen och öka trafiksäkerheten. FERSI representerar sina 21 partners gentemot EU-kommissionen, parlamentet och ministerrådet gällande trafiksäkerhetsforskningsfrågor och har därmed goda möjligheter att påverka EU:s regelarbete inom trafiksäkerhetsområdet.

Foto: Mostphotos

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Sänd till en kollega

0.19