Många åtgärder krävs för att självkörande fordon ska höja trafiksäkerheten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

För att självkörande och uppkopplade fordon ska leda till ökad trafiksäkerhet krävs en hel del åtgärder. Allt från anpassning av tekniken så att den bättre tar hänsyn till oskyddade trafikanter till nya former av utbildning av förare. Det framgår av ett så kallat position paper som den europeiska trafiksäkerhetsorganisationen FERSI tagit fram under ledning av VTI.

Automation är högaktuellt, inte minst inom transportsektorn. Tekniken utmålas ofta som lösningen på alla problem som har med trafiksäkerhet, trängsel och hållbarhet att göra. I själva verket dröjer det många år innan alla fordon är automatiserade och vi måste fram till dess hantera blandad trafik. De självkörande fordonen kommer att rulla på samma platser som det finns oskyddade trafikanter, till exempel gående och cyklister. Möjligheterna att kunna göra andra saker under färd med ett självkörande fordon kan mycket väl öka resandet, med mer trängsel, fler olyckor och ökad energianvändning som följd. Samhällets krav behöver bli tydligare och forskning, utveckling, tester och certifiering måste gå hand i hand för att utvecklingen faktiskt ska leda till förbättrad trafiksäkerhet, framkomlighet och hållbarhet. Sedan kan uppkopplade och automatiserade fordon också medföra helt nya risker och faktiskt orsaka nya typer av olyckor, vilket också behöver utredas och förebyggas.

Den europeiska trafiksäkerhetsaktören FERSI* har sett behov av att beskriva utmaningarna med automation och vad som krävs för att denna faktiskt ska bli nyckeln till säkrare trafik. En arbetsgrupp har därför tagit fram ett så kallat position paper, dvs ett ståndpunktsdokument som redogör för FERSIs syn på frågan. I detta dokument med titeln "Safety through automation?" beskriver man de frågor som behöver besvaras och föreslår åtgärder. VTI har, genom forskningschef Anders Lindström, lett arbetsgruppen.

– Vi har bland annat belyst vad som krävs för att självkörande och uppkopplade fordon ska förbättra trafiksäkerheten, men också vilka säkerhetsrisker som vi inte tror kan lösas genom självkörande och uppkopplade fordon, säger Anders Lindström.

Dokumentet belyser även vilka nya säkerhetsrisker som faktiskt uppstår på grund av självkörande och uppkopplade fordon samt hur sätt att testa, certifiera och utvärdera tekniken bör utvecklas.

– Det är mycket glädjande att VTI, tack vare vår kompetens och vårt goda anseende som forskningsinstitut inom EU, har fått förtroendet att leda arbetsgruppen som tagit fram detta "position paper". Vi har på så sätt fått möjligheten att bidra till kunskapen om utmaningarna med automatiserade fordon, säger Tomas Svensson, generaldirektör på VTI.

Slutsatserna i FERSIs dokument sammanfattas i 10 grundläggande principer för att uppnå säkerhet genom automation. Till exempel konstaterar arbetsgruppen att alla förare av självkörande fordon måste utbildas, testas och få ett tillstånd innan de får köra. Infrastrukturen måste anpassas till en blandning mellan självkörande fordon och fordon som inte är det. Utvecklingen måste också regleras så att den tar hänsyn till säkerheten för alla trafikanter, inklusive de oskyddade.

– De 10 principerna är utformade som ett stöd till beslutsfattare inom EU som står inför utmaningen att fatta kloka beslut som borgar för att den nya tekniken leder till ett säkrare transportsystem, säger Anders Lindström.

*FERSI (Forum of European Road Safety Research Institutes) är en sammanslutning av 21 europeiska länders forskningsinstitut inom trafiksäkerhetsområdet. Organisationen arbetar för att bidra till trafiksäkerhetsforskningen och öka trafiksäkerheten. FERSI representerar sina 21 partners gentemot EU-kommissionen, parlamentet och ministerrådet gällande trafiksäkerhetsforskningsfrågor och har därmed goda möjligheter att påverka EU:s regelarbete inom trafiksäkerhetsområdet.

Foto: Mostphotos

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Bilia världsmästare i AB Volvos världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Nyhetsbrev

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Arkiv

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

ProMeister ställer sig bakom initiativ för jämställdhet

ProMeister ställer sig bakom initiativet Segerpotten och skänker pengar till insamlingen som arbetar för ökad jämställdhet inom svensk elitfotboll. Ett arbete som kan ligga till grund för en bättre framtid även inom andra branscher, som exempelvis bil och verkstad.

Mellan 15 000 och 20 000 väntas bli varnade för trafikbrott

Tufft Le Mans 24-timmars väntar för Ford

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

SFVF tecknar avtal med Fordonsliggare AB

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.145