Han välkomnar bilverkstäder som medlemmar

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Däckbranschen Sveriges nye vd Fredrik Ardefors ser gärna att bilverkstäder som jobbar med däck blir medlemmar.

Däckbranschen Sverige har väl gjort lite av en omstart nyligen. Vad innebär den, utöver att du tillträtt som vd och att ni fått en ny hemsida?

– Det innebär att vi samlat landets ledande kompetens i hela däckens värdekedja, från tillverkning till återvinning. Detta gör att vi dels kan bli tydligare och starkare i många frågor men även att vi nu lättare kan adressera till exempel ny lagstiftning, däckteknologi eller distributionsvägar. Ta till exempel det faktum att det börjar komma elektronik i däck och att däcken anpassas för varje bilmodell. Det innebär dels en teknikutveckling från leverantörerna, dels att distributörer och montörer måste utbildas och slutligen att återvinningssystemet måste anpassas.

Vilka frågor lägger ni störst fokus på att driva nu?

– Man kan dela upp frågorna i två dimensioner; dels de dagliga som exempelvis säkert servicearbete på väg, förlängda skiftestider på våren, rätt däck vid rätt säsong, vinterdäckslag tunga fordon, som inte är så enkelt eftersom det fungerar helt olika med väggrepp, stabilitet med mera jämfört med personbilar. Dels långsiktiga frågor som däcksäkerhet och hållbarhet.

Om man tittar till trafiksäkerheten och hur politikerna jobbar med den; ser ni att det går åt rätt håll i Sverige nu?

– Ja, det gör det om man tittar till statistiken. Vi efterlyser dock långsiktighet i trafiksäkerhetsarbetet, till exempel genom att arbeta med nya standarder för väggrepp. Det saknas i dag fastställda testmetoder för till exempel slitna däck och det finns vintermärkningar som endast är en självdeklaration och inte något friktionstest (M+S). Även däckens betydelse i utveckling av självkörande bilar, ändrade ägarstrukturer med mera kan behöva regleras och tydliggöras vad gäller ansvar.

Hur ser ni på utvecklingen att allt fler serviceverkstäder börjar jobba med däcksidan?

– Vi bejakar marknadsutveckling och nya affärsidéer, men det är viktigt att det sker på samma villkor. Inom Däckbranschen Sverige arbetar vi till exempel med auktorisation och däckskolan för att ge kunden trygghet. Vi belyser också arbetsmiljöfrågor med mera. Bilverkstäderna är självklart välkomna att bli medlemmar.

Tycker ni att bilhandeln jobbar tillfredsställande när det gäller däcken på bilarna som de säljer?

– Så länge som man arbetar med de däck som generalagenten eller större återförsäljare upphandlat och kanske till och med levererat på fälg så ser vi normalt inte några generella problem då det oftast handlar om kvalitetsmärken. När det kommer till utbytesmarknaden så är det viktigt att ha kunskap om såväl fordon som körsätt och preferenser, exempelvis bränsleförbrukning, brus, komfort med mera för att kunden ska bli nöjd. Där ser vi definitivt att däckfackhandeln idag arbetar mer flexibelt och kundnära.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Inspirationsdagen 100% verkstad bjuder på ett spännande program för alla verkstäder

”Om jag ska komma till ett jobb år efter år och vara där åtta timmar om dagen och har den fantastiska möjligheten att själv peka ut kompassriktningen. Då ska jag göra det. Jag har i praktiken försökt skapa ett bolag som jag själv skulle vilja jobba på.”

Euromaster förnyar sitt avtal med Compilator

Mercedes-Benz Vans och BASF satsar på mobilitet

Mercedes-Benz Vans och BASF planerar ett samarbete för att driva fram innovationer inom mobilitet. Inledningsvis handlar det om att optimera persontransporterna på BASF:s anläggning i Ludwigshafen, där ett efterfrågestyrt samåkningssystem snart införs.

Prins Carl Philip totaltvåa i GTB

Nu tar däcken steget ut i rymden

Goodyear ska studera reaktioner i däckmaterial genom experiment vid den internationella rymdstationen ISS.

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

Nyhetsbrev

ABS Wheels samarbetar med CDON.COM

Arkiv

PWR Racing presenterar elektrisk STCC-bil med 600 hästkrafter

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Opel drar ned produktionen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Se alla Företagens egna nyheter

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utse...

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Sänd till en kollega

0.198