SFVF anmäler orimliga vinterhjulskrav till Arbetsmiljöverket

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

SFVF:s krav: För att klara både arbetsmiljö i berörda företag, yttre miljö i vinterväglag och att uppnå nollvisionen behövs därför den tillåtna tiden för dubbdäcksanvändning åter utökas till att gälla till den första maj.

Hur länge ska vi i branschen behöva se på när orimliga regler leder till att fler skadas och belastningsskadorna på verkstäder ökar?

– Eftersom lagen inte är anpassad för den verklighet vi verkstäder lever i, har vi gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och fortsätter:

– Vinterhjulskraven skapar stora problem och fördyrar samtidigt för både bilägare och verkstäder. Som en följd av detta resulterar det i arbetsmiljöproblem, en marknad där svartjobb gynnas samt att den tvingande Konsumenttjänstlagen i princip blir omöjlig att följa. SFVF, som representerar 2 300 verkstäder i Sverige, får löpande samtal om att arbetsbördan har blivit helt orimlig sen dubbdäcksanvändandet förkortades. Verkstäder tvingas extraanställa och tvingas utöka öppettiderna till bland annat helger.

– Personalen är stressad och tvingas till många tunga lyft – ett standardhjul väger ca 20 kg. Det betyder att en mekaniker som skiftar hjul på en bil lyfter 160 kg per bil och det leder till ökade sjukskrivningstal, säger Bo Ericsson.

I Sverige finns det 4, 7 miljoner bilar, varav ca 70 procent har dubbdäck. Med tanke på att det är vi i branschen som i princip skiftar alla hjul idag, ska det skiftas hjul på:

  • 366 000 bilar per dag
  • I snitt 183 bilar per mekaniker på 9 dagar (Annandag påsk borträknad)
  • I snitt 20 bilar per mekaniker och dag

-Den här arbetsbördan är fullständigt orimlig för oss i branschen och det gör mig frusterad att Transportstyrelsen hänvisar ensidigt till en rapport om partiklar i luften. Tidigare fick bilägare och vi i branschen en månad på oss att skifta hjul och det är ett krav från vår sida att vi återgår till en månad igen. Det är bättre att vi senarelägger skiftet till vinterhjul till två veckor senare på hösten, då har vi ”kvittat” för hur länge vi får ha dubbdäcken på våra bilar.

Det får andra konsekvenser också eftersom på parkeringsplatser, köpcentrum och andra ställen dyker det upp små tält där hjulskifte sker. Bilägare får inte något kvitto på utfört arbete och konkurrens sker således inte på lika villkor.

– Personerna som utför svartarbetet saknar ofta kompetens vilket leder till fler olyckor och nollvisionen äventyras, avslutar Bo Ericsson.

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Volvo Cars i nytt samarbete med Amazon

Volvo Cars startar samarbete med Amazon för att kunna leverera paket direkt till bilarna till amerikanska kunder. Partnerskapet står för en betydande uppgradering och utveckling av Volvos digitala tjänster via plattformen för Volvo On Call som är tillgängligt via en användarvänlig app i telefonen.

Hedin Bil tar över BMW-återförsäljare i Luleå

Bra första kvartal för AB Volvo

Per-Ewe Wendel omvald som ordförande för FKG

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Nyhetsbrev

Land Rover firar 70 års jubileum

Arkiv

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Se alla Företagens egna nyheter

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Sänd till en kollega

0.138