23948sdkhjf

Bilismen, en viktig valfråga

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Tekniken för hållbara transporter finns, vi måste bara lära oss att samverka i positiv bemärkelse, säger Miljöfordonsveriges ordförande Stefan Nilsson. Det går att öka livskvaliteten, minska kostnaderna för kollektivtrafiken och samtidigt minska transportsektorns miljöpåverkan. Ska vi jobba seriöst för ett hållbart Sverige måste detta bli en valfråga.

–Det blev en givande diskussion om vår gemensamma framtid när Miljöpartiet i Kumla bjöd in Miljöfordonsveriges ordförande Stefan Nilsson för att prata framtid med fokus på framtidens bilar i en offentlig föreläsning ordnad av Miljöpartiet i Kumla. Publiken i Bibliotekets hörsal bjöds en genomgång av vad vi kan förvänta oss av de nya bilarna med mindre miljöpåverkan.

– Jag har hållit på att bevaka den här utvecklingen i mer än 20 år, sa Stefan. Man kan tycka att vi vill att elbilarna ska dominera redan idag, men man ser hur utvecklingen har gått fantastiskt snabbt om man tittar tillbaka tio år i tiden. Då fanns inte ens bilar som Nissan Leaf. Nu har vi tredje generationen av den och Renault Zoe som till ett konkurrenskraftigt pris ger oss möjlighet att åka utan lokala utsläpp från bilen, och det med en verklig räckvidd på 30 mil. Samtidigt erbjuder Nissan, som enda biltillverkare helhetslösningar där elbilen blir en viktig kugge i framtidens samhällsbygge då den även kan användas för att minska belastningen på elnätet och i en rad andra viltiga samhällsfunktioner där begagnade elbilsbatterier exempelvis kan ersätta dieselgenerator vid elavbrott. Samtidigt kan en sådan lösning användas för elhandel och ge intäkter till ägaren.

Stefan framhöll vikten av att ta flera steg mot en framtid där vi producerar elen med förnybar teknik och sedan använder den i elbilar med batterier eller bränsleceller. Tekniken finns och är mogen att börja användas, men omställningen tar tid. Just därför är det så viktigt att utnyttja alla möjligheter för en bättre miljö och en därmed en bättre stadsmiljö och en bättre livskvalitet.

– Vi kan producera biogas lokalt i Sverige och köra bilar på den, fortsatte han. I ett senare skede kan vi använda samma produktion och konvertera biogasen till vätgas för att med elektricitet driva allt från bilar till tåg med vätgas och bränsleceller. I småland finns en anläggning som drivs gemensamt av ett antal bönder. Där produceras idag biogas och fler anläggningar ät på gång i södra Sverige.

Stefan är optimistisk om framtiden och våra möjligheter att lösa framtidens transportbehov med en rad olika lösningar i syfte att minska bilbehovet och att minska de körsträckor som ändå körs samt att köra så miljövänligt som möjligt.

– Tekniken finns, vi måste bara lära oss att samverka i positiv bemärkelse, säger han. Det går att öka livskvaliteten, minska kostnaderna för kollektivtrafiken och samtidigt minska transportsektorns miljöpåverkan.

Han tog upp exempel på städer i Europa där man strävar efter att leda bilismen till p-platser så smidigt och snabbt som möjligt för att de som kör bil till staden ska kunna åka vidare i staden med kollektivtrafik.

– Ta städer som Grenoble och Barvelona, berättade Stefan. Där tar man krafttag för att hitta samverkanslösningar där det viktiga är att så få mil som möjligt körs med fossilnbränsledrivna fordon och så många mil som möjligt åks kollektivt. Nycklarna för att effektivt nå målet är samverkan, pendlarparkeringar, effektiv kollektivtrafik och olika Car2Go-lösningar med kompakta elfordon. Lösningen är inte att fysiskt försvåra för den personliga mobiliteten. Det leder till än mer trafikstockmningar och avgaser. 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Sänd till en kollega

0.164