Bilismen, en viktig valfråga

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Tekniken för hållbara transporter finns, vi måste bara lära oss att samverka i positiv bemärkelse, säger Miljöfordonsveriges ordförande Stefan Nilsson. Det går att öka livskvaliteten, minska kostnaderna för kollektivtrafiken och samtidigt minska transportsektorns miljöpåverkan. Ska vi jobba seriöst för ett hållbart Sverige måste detta bli en valfråga.

–Det blev en givande diskussion om vår gemensamma framtid när Miljöpartiet i Kumla bjöd in Miljöfordonsveriges ordförande Stefan Nilsson för att prata framtid med fokus på framtidens bilar i en offentlig föreläsning ordnad av Miljöpartiet i Kumla. Publiken i Bibliotekets hörsal bjöds en genomgång av vad vi kan förvänta oss av de nya bilarna med mindre miljöpåverkan.

– Jag har hållit på att bevaka den här utvecklingen i mer än 20 år, sa Stefan. Man kan tycka att vi vill att elbilarna ska dominera redan idag, men man ser hur utvecklingen har gått fantastiskt snabbt om man tittar tillbaka tio år i tiden. Då fanns inte ens bilar som Nissan Leaf. Nu har vi tredje generationen av den och Renault Zoe som till ett konkurrenskraftigt pris ger oss möjlighet att åka utan lokala utsläpp från bilen, och det med en verklig räckvidd på 30 mil. Samtidigt erbjuder Nissan, som enda biltillverkare helhetslösningar där elbilen blir en viktig kugge i framtidens samhällsbygge då den även kan användas för att minska belastningen på elnätet och i en rad andra viltiga samhällsfunktioner där begagnade elbilsbatterier exempelvis kan ersätta dieselgenerator vid elavbrott. Samtidigt kan en sådan lösning användas för elhandel och ge intäkter till ägaren.

Stefan framhöll vikten av att ta flera steg mot en framtid där vi producerar elen med förnybar teknik och sedan använder den i elbilar med batterier eller bränsleceller. Tekniken finns och är mogen att börja användas, men omställningen tar tid. Just därför är det så viktigt att utnyttja alla möjligheter för en bättre miljö och en därmed en bättre stadsmiljö och en bättre livskvalitet.

– Vi kan producera biogas lokalt i Sverige och köra bilar på den, fortsatte han. I ett senare skede kan vi använda samma produktion och konvertera biogasen till vätgas för att med elektricitet driva allt från bilar till tåg med vätgas och bränsleceller. I småland finns en anläggning som drivs gemensamt av ett antal bönder. Där produceras idag biogas och fler anläggningar ät på gång i södra Sverige.

Stefan är optimistisk om framtiden och våra möjligheter att lösa framtidens transportbehov med en rad olika lösningar i syfte att minska bilbehovet och att minska de körsträckor som ändå körs samt att köra så miljövänligt som möjligt.

– Tekniken finns, vi måste bara lära oss att samverka i positiv bemärkelse, säger han. Det går att öka livskvaliteten, minska kostnaderna för kollektivtrafiken och samtidigt minska transportsektorns miljöpåverkan.

Han tog upp exempel på städer i Europa där man strävar efter att leda bilismen till p-platser så smidigt och snabbt som möjligt för att de som kör bil till staden ska kunna åka vidare i staden med kollektivtrafik.

– Ta städer som Grenoble och Barvelona, berättade Stefan. Där tar man krafttag för att hitta samverkanslösningar där det viktiga är att så få mil som möjligt körs med fossilnbränsledrivna fordon och så många mil som möjligt åks kollektivt. Nycklarna för att effektivt nå målet är samverkan, pendlarparkeringar, effektiv kollektivtrafik och olika Car2Go-lösningar med kompakta elfordon. Lösningen är inte att fysiskt försvåra för den personliga mobiliteten. Det leder till än mer trafikstockmningar och avgaser. 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ICDP:Elbilar halverar omsättningen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Storsatsning i Nykvarn som får del av testbädd för elektromobilitet

Werksta-gruppen köper norsk bilskadekedja

Werksta Gruppen har förvärvat Bulk Bilskadeservice AS. Bulk är verksamma i Oslo och är en viktig, oberoende aktör på den norska verkstadsmarknaden som specialiserar sig på reparation av kollisionsskador. Efter förvärvet kommer Werksta utgöra ett nätverk av 60 verkstäder över hela Norden.

Veho Bil köper last- och transportbilsverksamhet i Västerås

Antalet omkomna i trafiken fortsätter öka

Nyhetsbrev

Dags för Vallåkraträffen

Arkiv

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge

Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

1

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

1

Därför friades bilrånare

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

Välfyllt program på Elmia Lastbil

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Se alla Företagens egna nyheter

Extra vattenpumpar - Ny produktportfölj i programmet av vattenpumpar

Ny kamremsats till Volvo

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

Sänd till en kollega

0.13