23948sdkhjf

Miljödeklaration för drivmedel på macken

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Den 15 mars lämnade regeringen in en lagrådsremiss om miljöinformation om drivmedel. Gröna Bilister applåderar att regeringen lever upp till ambitionerna i sin strategi för hållbar konsumtion och vill göra det möjligt för oss bilister att utöva vår konsumentmakt på macken.

Kravet på leverantörerna att ge miljöinformation om sina drivmedel är tänkt att införas 1 januari 2019. Enligt Energimyndigheten kan detta innebära att det sitter miljödeklarationer på alla drivmedelspumpar sommaren 2019.

– Gröna Bilister har arbetat för detta i fem år och därför är vi mycket glada att vi är så nära målet, säger Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant. Däremot innehåller regeringens förslag flera oklarheter som vi kommer fortsätta att bevaka för att se till att satsningen ska få så bra effekt som möjligt.

Enligt lagrådsremissen ska vi få miljöinformation inte bara om flytande bränslen som bensin, diesel och etanol E85, utan även om den fordonsgas, vätgas och el som säljs på macken.

– Det är bra att lagförslaget uttryckligen omfattar alla alternativa drivmedel, kommenterar Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Det gör lagförslaget framtidssäkrat nu när de förnybara alternativen vinner terräng.

Det är regeringens avsikt att klubba igenom en allmänt hållen lag om miljöinformation om drivmedel i riksdagen, för att sedan precisera detaljerna i en förordning. De flesta formuleringarna i lagrådsremissen har därför formen av mer eller mindre diffusa avsiktsförklaringar. Gällande var miljöinformationen ska finnas står det att den ”bör framgå vid tankstället”.

– För att miljödeklarationen ska få styrande effekt är det helt avgörande att man inte kan undgå att se den när man tankar, ungefär som varningarna på cigarettpaketen, säger Per Östborn. Här gäller det för alla oss som är engagerade i frågan att ligga på så att detta görs klart i förordningen.

Vilken information utöver klimatpåverkan som ska innefattas i miljödeklarationen är oklart. I Energimyndighetens promemoria föreslogs en skrivning i drivmedelslagen där det görs klart att ”råvaror och ursprung” ska deklareras. I lagrådsremissen har detta ersatts med ”andra förhållanden som har betydelse för att bedöma drivmedlets miljöpåverkan.”

Att ordet ”ursprung” har strukits tycks bero på att delar av drivmedelsindustrin pekat på en skrivning i en bilaga till tilläggsdirektivet (EU) 2015/652 till EU:s bränslekvalitetsdirektiv. Där står: ”De uppgifter som samlas in och rapporteras av leverantörerna till medlemsstaterna om bränslenas ursprung ska vara konfidentiella.”

Tillsammans med 2030-sekretariatet har Gröna Bilister tagit kontakt med EU-kommissionen för att få svart på vitt om denna skrivning verkligen förhindrar en ursprungsdeklaration. Våra källor på kommissionen betonar att man måste betänka syftet med detta tilläggsdirektiv: att fastställa regler för bolagens rapportering till nationella myndigheter. Syftet med en miljödeklaration är något helt annat: att ge konsumentinformation.

EU har inga regleringar som hindrar detta, enligt våra källor. Tvärtom, konsumentinformation uppmuntras. Ett mer detaljerat besked väntas från kommissionens jurister.

En miljödeklaration av drivmedel utan information om deras ursprung skulle halta betänkligt. Exempelvis skriver flera intressenter för alternativa drivmedel i en färsk debattartikel att det borde vara en självklarhet att ange de två-tre främsta ursprungsländerna vid pumpen.

Intresset för sådan information är också stort hos allmänheten. De flesta av oss vill främja lokalproducerade drivmedel. Gröna Bilisters opinionsundersökningar visar att sju av tio förmodligen skulle välja bort drivmedel från vissa länder om de fick chansen. Vi är många som inte vill bekosta de supermissiler Putin skryter om genom att köpa rysk olja på svenska mackar.

De stora drivmedelsbolagen berättar för oss att de inte har något val: det finns allt mindre ”finolja” kvar att köpa på världsmarknaden; de måste importera ”fulolja”. Men detta förtjänar alla konsumenter att få veta. I så fall kommer det att bli rusning till de förnybara, hållbara alternativen.

– Vi förväntar oss att den kommande förordningen underlättar denna utveckling, säger Per Östborn. Vi förväntar oss att den fullt ut kommer att företräda konsumenternas intressen.

Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant avslutar:

– Om man tänker efter vore det väldigt märkligt om EU ger drivmedelsbolagen rätten att hemlighålla ursprunget hos de varor de säljer. Det är ju redan självklart för oss att kolla i mataffären var köttet, fisken och frukten kommer från. Alla förutsättningar finns för att möjliggöra för oss konsumenter att verkligen göra informerade val vid pumpen sommaren 2019. Nu gäller det för regeringen att löpa hela linan ut.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

Nyhetsbrev

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Arkiv

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Bilia fortsätter sin expansion av Netbil Begagnat

En av Mekonomens modernaste verkstäder utanför Stockholm

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Chans för Volvo Cars att vinna världstävling -igen

Autolivs grundare Lennart Lindblad har avlidit

Lennart Lindblad, grundare av världsföretaget Autoliv har avlidit vid 89 års ålder efter en tids sjukdom.

Wayke skärper säkerheten mot mätarfiffel

Wayke, Sveriges näst största marknadsplats för bilar, skärper säkerheten ytterligare efter TV4-granskningen som visar att Transportstyrelsen har gett ut felaktiga uppgifter om ett antal bilars mätarställning.

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Se alla Företagens egna nyheter

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Arbetsbelysning LED

Nudging - ett verktyg för hållbara val

Lazer Triple-R Elite 750

Drivaxel till Toyota Rav 4

Sänd till en kollega

0.169