23948sdkhjf

Miljödeklaration för drivmedel på macken

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Den 15 mars lämnade regeringen in en lagrådsremiss om miljöinformation om drivmedel. Gröna Bilister applåderar att regeringen lever upp till ambitionerna i sin strategi för hållbar konsumtion och vill göra det möjligt för oss bilister att utöva vår konsumentmakt på macken.

Kravet på leverantörerna att ge miljöinformation om sina drivmedel är tänkt att införas 1 januari 2019. Enligt Energimyndigheten kan detta innebära att det sitter miljödeklarationer på alla drivmedelspumpar sommaren 2019.

– Gröna Bilister har arbetat för detta i fem år och därför är vi mycket glada att vi är så nära målet, säger Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant. Däremot innehåller regeringens förslag flera oklarheter som vi kommer fortsätta att bevaka för att se till att satsningen ska få så bra effekt som möjligt.

Enligt lagrådsremissen ska vi få miljöinformation inte bara om flytande bränslen som bensin, diesel och etanol E85, utan även om den fordonsgas, vätgas och el som säljs på macken.

– Det är bra att lagförslaget uttryckligen omfattar alla alternativa drivmedel, kommenterar Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Det gör lagförslaget framtidssäkrat nu när de förnybara alternativen vinner terräng.

Det är regeringens avsikt att klubba igenom en allmänt hållen lag om miljöinformation om drivmedel i riksdagen, för att sedan precisera detaljerna i en förordning. De flesta formuleringarna i lagrådsremissen har därför formen av mer eller mindre diffusa avsiktsförklaringar. Gällande var miljöinformationen ska finnas står det att den ”bör framgå vid tankstället”.

– För att miljödeklarationen ska få styrande effekt är det helt avgörande att man inte kan undgå att se den när man tankar, ungefär som varningarna på cigarettpaketen, säger Per Östborn. Här gäller det för alla oss som är engagerade i frågan att ligga på så att detta görs klart i förordningen.

Vilken information utöver klimatpåverkan som ska innefattas i miljödeklarationen är oklart. I Energimyndighetens promemoria föreslogs en skrivning i drivmedelslagen där det görs klart att ”råvaror och ursprung” ska deklareras. I lagrådsremissen har detta ersatts med ”andra förhållanden som har betydelse för att bedöma drivmedlets miljöpåverkan.”

Att ordet ”ursprung” har strukits tycks bero på att delar av drivmedelsindustrin pekat på en skrivning i en bilaga till tilläggsdirektivet (EU) 2015/652 till EU:s bränslekvalitetsdirektiv. Där står: ”De uppgifter som samlas in och rapporteras av leverantörerna till medlemsstaterna om bränslenas ursprung ska vara konfidentiella.”

Tillsammans med 2030-sekretariatet har Gröna Bilister tagit kontakt med EU-kommissionen för att få svart på vitt om denna skrivning verkligen förhindrar en ursprungsdeklaration. Våra källor på kommissionen betonar att man måste betänka syftet med detta tilläggsdirektiv: att fastställa regler för bolagens rapportering till nationella myndigheter. Syftet med en miljödeklaration är något helt annat: att ge konsumentinformation.

EU har inga regleringar som hindrar detta, enligt våra källor. Tvärtom, konsumentinformation uppmuntras. Ett mer detaljerat besked väntas från kommissionens jurister.

En miljödeklaration av drivmedel utan information om deras ursprung skulle halta betänkligt. Exempelvis skriver flera intressenter för alternativa drivmedel i en färsk debattartikel att det borde vara en självklarhet att ange de två-tre främsta ursprungsländerna vid pumpen.

Intresset för sådan information är också stort hos allmänheten. De flesta av oss vill främja lokalproducerade drivmedel. Gröna Bilisters opinionsundersökningar visar att sju av tio förmodligen skulle välja bort drivmedel från vissa länder om de fick chansen. Vi är många som inte vill bekosta de supermissiler Putin skryter om genom att köpa rysk olja på svenska mackar.

De stora drivmedelsbolagen berättar för oss att de inte har något val: det finns allt mindre ”finolja” kvar att köpa på världsmarknaden; de måste importera ”fulolja”. Men detta förtjänar alla konsumenter att få veta. I så fall kommer det att bli rusning till de förnybara, hållbara alternativen.

– Vi förväntar oss att den kommande förordningen underlättar denna utveckling, säger Per Östborn. Vi förväntar oss att den fullt ut kommer att företräda konsumenternas intressen.

Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant avslutar:

– Om man tänker efter vore det väldigt märkligt om EU ger drivmedelsbolagen rätten att hemlighålla ursprunget hos de varor de säljer. Det är ju redan självklart för oss att kolla i mataffären var köttet, fisken och frukten kommer från. Alla förutsättningar finns för att möjliggöra för oss konsumenter att verkligen göra informerade val vid pumpen sommaren 2019. Nu gäller det för regeringen att löpa hela linan ut.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tryck på begagnat höjer priserna

BASF och ryska Nornickel satsar på finsk fabrik för batterier till elbilar

Öresundsbron har blivit ”testbana” för fortkörare

Bron mellan Sverige och Danmark har blivit ett eldorado för de som vill köra fort. Rekordet hittills är 209 km/tim där tillåten hastighet är 110 km/tim.

Ford ska producera fler Ford GT

Idag är sista chansen att boka biljetter till Motorgalan

Måndag den 22 oktober är sista dagen att boka biljetter till Motorgalan. Årets trevligaste branschfest som äger rum på Berns i Stockholm den 8 november.

Han lär upp sina anställda

Attityd, hängivenhet och arbetsmoral kan besegra hinder som både bristande språkkunskaper och utbildning. Det vet Monir Amin som med tre nyanlända syrier fått en konkursmässig verkstad att blomstra.

Nyhetsbrev

PÅ NYTT JOBB

Arkiv

Skifte i tidningsfabriken

Vår medarbetare Klas Skarin startar efter många år på Motormagasinet eget, och vår nye kollega heter Daniel Östlund.

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

1

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.176