Miljödeklaration för drivmedel på macken

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Den 15 mars lämnade regeringen in en lagrådsremiss om miljöinformation om drivmedel. Gröna Bilister applåderar att regeringen lever upp till ambitionerna i sin strategi för hållbar konsumtion och vill göra det möjligt för oss bilister att utöva vår konsumentmakt på macken.

Kravet på leverantörerna att ge miljöinformation om sina drivmedel är tänkt att införas 1 januari 2019. Enligt Energimyndigheten kan detta innebära att det sitter miljödeklarationer på alla drivmedelspumpar sommaren 2019.

– Gröna Bilister har arbetat för detta i fem år och därför är vi mycket glada att vi är så nära målet, säger Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant. Däremot innehåller regeringens förslag flera oklarheter som vi kommer fortsätta att bevaka för att se till att satsningen ska få så bra effekt som möjligt.

Enligt lagrådsremissen ska vi få miljöinformation inte bara om flytande bränslen som bensin, diesel och etanol E85, utan även om den fordonsgas, vätgas och el som säljs på macken.

– Det är bra att lagförslaget uttryckligen omfattar alla alternativa drivmedel, kommenterar Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Det gör lagförslaget framtidssäkrat nu när de förnybara alternativen vinner terräng.

Det är regeringens avsikt att klubba igenom en allmänt hållen lag om miljöinformation om drivmedel i riksdagen, för att sedan precisera detaljerna i en förordning. De flesta formuleringarna i lagrådsremissen har därför formen av mer eller mindre diffusa avsiktsförklaringar. Gällande var miljöinformationen ska finnas står det att den ”bör framgå vid tankstället”.

– För att miljödeklarationen ska få styrande effekt är det helt avgörande att man inte kan undgå att se den när man tankar, ungefär som varningarna på cigarettpaketen, säger Per Östborn. Här gäller det för alla oss som är engagerade i frågan att ligga på så att detta görs klart i förordningen.

Vilken information utöver klimatpåverkan som ska innefattas i miljödeklarationen är oklart. I Energimyndighetens promemoria föreslogs en skrivning i drivmedelslagen där det görs klart att ”råvaror och ursprung” ska deklareras. I lagrådsremissen har detta ersatts med ”andra förhållanden som har betydelse för att bedöma drivmedlets miljöpåverkan.”

Att ordet ”ursprung” har strukits tycks bero på att delar av drivmedelsindustrin pekat på en skrivning i en bilaga till tilläggsdirektivet (EU) 2015/652 till EU:s bränslekvalitetsdirektiv. Där står: ”De uppgifter som samlas in och rapporteras av leverantörerna till medlemsstaterna om bränslenas ursprung ska vara konfidentiella.”

Tillsammans med 2030-sekretariatet har Gröna Bilister tagit kontakt med EU-kommissionen för att få svart på vitt om denna skrivning verkligen förhindrar en ursprungsdeklaration. Våra källor på kommissionen betonar att man måste betänka syftet med detta tilläggsdirektiv: att fastställa regler för bolagens rapportering till nationella myndigheter. Syftet med en miljödeklaration är något helt annat: att ge konsumentinformation.

EU har inga regleringar som hindrar detta, enligt våra källor. Tvärtom, konsumentinformation uppmuntras. Ett mer detaljerat besked väntas från kommissionens jurister.

En miljödeklaration av drivmedel utan information om deras ursprung skulle halta betänkligt. Exempelvis skriver flera intressenter för alternativa drivmedel i en färsk debattartikel att det borde vara en självklarhet att ange de två-tre främsta ursprungsländerna vid pumpen.

Intresset för sådan information är också stort hos allmänheten. De flesta av oss vill främja lokalproducerade drivmedel. Gröna Bilisters opinionsundersökningar visar att sju av tio förmodligen skulle välja bort drivmedel från vissa länder om de fick chansen. Vi är många som inte vill bekosta de supermissiler Putin skryter om genom att köpa rysk olja på svenska mackar.

De stora drivmedelsbolagen berättar för oss att de inte har något val: det finns allt mindre ”finolja” kvar att köpa på världsmarknaden; de måste importera ”fulolja”. Men detta förtjänar alla konsumenter att få veta. I så fall kommer det att bli rusning till de förnybara, hållbara alternativen.

– Vi förväntar oss att den kommande förordningen underlättar denna utveckling, säger Per Östborn. Vi förväntar oss att den fullt ut kommer att företräda konsumenternas intressen.

Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant avslutar:

– Om man tänker efter vore det väldigt märkligt om EU ger drivmedelsbolagen rätten att hemlighålla ursprunget hos de varor de säljer. Det är ju redan självklart för oss att kolla i mataffären var köttet, fisken och frukten kommer från. Alla förutsättningar finns för att möjliggöra för oss konsumenter att verkligen göra informerade val vid pumpen sommaren 2019. Nu gäller det för regeringen att löpa hela linan ut.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag invigs Europas största FordStore – hos Hedin Bil i Segeltorp

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Nyhetsbrev

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Arkiv

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Snart får vi se ketchup-effekt av laddbara bilar

Var tredje bilägare har två bilar i hushållet

Försäkringsbranschens verkstadskontroller: Var tredje skadereparation brister

Försäkringsbranschen summerar sitt fjärde år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av 1 300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Kommentar till Försäkringsbranschens nya utredning

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Går det att köra en elbil genom Europa?

Lars Pettersson ny förbundsordförande för bilsporten

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

En mycket lyckad Inspirationsdag i Malmö

Flygande bilen utvecklas i Göteborg

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

Miljözoner 2022 – ett fall framåt

Se alla Företagens egna nyheter

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Drivknut till BMW

Kvalitetsbatterier från Banner

Drivknut till Mercedes 4Matic

Sänd till en kollega

1.749