23948sdkhjf

Miljödeklaration för drivmedel på macken

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Den 15 mars lämnade regeringen in en lagrådsremiss om miljöinformation om drivmedel. Gröna Bilister applåderar att regeringen lever upp till ambitionerna i sin strategi för hållbar konsumtion och vill göra det möjligt för oss bilister att utöva vår konsumentmakt på macken.

Kravet på leverantörerna att ge miljöinformation om sina drivmedel är tänkt att införas 1 januari 2019. Enligt Energimyndigheten kan detta innebära att det sitter miljödeklarationer på alla drivmedelspumpar sommaren 2019.

– Gröna Bilister har arbetat för detta i fem år och därför är vi mycket glada att vi är så nära målet, säger Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant. Däremot innehåller regeringens förslag flera oklarheter som vi kommer fortsätta att bevaka för att se till att satsningen ska få så bra effekt som möjligt.

Enligt lagrådsremissen ska vi få miljöinformation inte bara om flytande bränslen som bensin, diesel och etanol E85, utan även om den fordonsgas, vätgas och el som säljs på macken.

– Det är bra att lagförslaget uttryckligen omfattar alla alternativa drivmedel, kommenterar Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister. Det gör lagförslaget framtidssäkrat nu när de förnybara alternativen vinner terräng.

Det är regeringens avsikt att klubba igenom en allmänt hållen lag om miljöinformation om drivmedel i riksdagen, för att sedan precisera detaljerna i en förordning. De flesta formuleringarna i lagrådsremissen har därför formen av mer eller mindre diffusa avsiktsförklaringar. Gällande var miljöinformationen ska finnas står det att den ”bör framgå vid tankstället”.

– För att miljödeklarationen ska få styrande effekt är det helt avgörande att man inte kan undgå att se den när man tankar, ungefär som varningarna på cigarettpaketen, säger Per Östborn. Här gäller det för alla oss som är engagerade i frågan att ligga på så att detta görs klart i förordningen.

Vilken information utöver klimatpåverkan som ska innefattas i miljödeklarationen är oklart. I Energimyndighetens promemoria föreslogs en skrivning i drivmedelslagen där det görs klart att ”råvaror och ursprung” ska deklareras. I lagrådsremissen har detta ersatts med ”andra förhållanden som har betydelse för att bedöma drivmedlets miljöpåverkan.”

Att ordet ”ursprung” har strukits tycks bero på att delar av drivmedelsindustrin pekat på en skrivning i en bilaga till tilläggsdirektivet (EU) 2015/652 till EU:s bränslekvalitetsdirektiv. Där står: ”De uppgifter som samlas in och rapporteras av leverantörerna till medlemsstaterna om bränslenas ursprung ska vara konfidentiella.”

Tillsammans med 2030-sekretariatet har Gröna Bilister tagit kontakt med EU-kommissionen för att få svart på vitt om denna skrivning verkligen förhindrar en ursprungsdeklaration. Våra källor på kommissionen betonar att man måste betänka syftet med detta tilläggsdirektiv: att fastställa regler för bolagens rapportering till nationella myndigheter. Syftet med en miljödeklaration är något helt annat: att ge konsumentinformation.

EU har inga regleringar som hindrar detta, enligt våra källor. Tvärtom, konsumentinformation uppmuntras. Ett mer detaljerat besked väntas från kommissionens jurister.

En miljödeklaration av drivmedel utan information om deras ursprung skulle halta betänkligt. Exempelvis skriver flera intressenter för alternativa drivmedel i en färsk debattartikel att det borde vara en självklarhet att ange de två-tre främsta ursprungsländerna vid pumpen.

Intresset för sådan information är också stort hos allmänheten. De flesta av oss vill främja lokalproducerade drivmedel. Gröna Bilisters opinionsundersökningar visar att sju av tio förmodligen skulle välja bort drivmedel från vissa länder om de fick chansen. Vi är många som inte vill bekosta de supermissiler Putin skryter om genom att köpa rysk olja på svenska mackar.

De stora drivmedelsbolagen berättar för oss att de inte har något val: det finns allt mindre ”finolja” kvar att köpa på världsmarknaden; de måste importera ”fulolja”. Men detta förtjänar alla konsumenter att få veta. I så fall kommer det att bli rusning till de förnybara, hållbara alternativen.

– Vi förväntar oss att den kommande förordningen underlättar denna utveckling, säger Per Östborn. Vi förväntar oss att den fullt ut kommer att företräda konsumenternas intressen.

Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant avslutar:

– Om man tänker efter vore det väldigt märkligt om EU ger drivmedelsbolagen rätten att hemlighålla ursprunget hos de varor de säljer. Det är ju redan självklart för oss att kolla i mataffären var köttet, fisken och frukten kommer från. Alla förutsättningar finns för att möjliggöra för oss konsumenter att verkligen göra informerade val vid pumpen sommaren 2019. Nu gäller det för regeringen att löpa hela linan ut.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

Två män har dömts för stölder av bildelar tidigare i höstas. Stölderna skedde i Stockholmsområdet och omfattade bland annat rattar från BMW-bilar.

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Arkiv

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Elbilsföretaget Uniti som inte börjat bygga någon bil ännu värderas till 1 miljard kronor

UNITI blir FundedByMe:s första officiella så kallade unicorn efter att ha värderats till över en miljard SEK i sin senaste finansieringsrunda.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad.

Autoliv befarar EU-böter på nära 2 miljarder kronor

Autoliv har utretts för konkurrenshämmande beteende inom EU. Företaget dömdes till böter tidigare i år men nu befarar Autoliv att man kommer att få ytterligare böter.

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

DEKRA är klart som kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad

DEKRA är nytt kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad. Det innebär att de verkstäder som redan i dag är anslutna till deras kvalitetskoncept DVK, DEKRA Verkstadskvalitet – som bygger på opartiska stickprovskontroller av utfört verkstadsarbete – får tillgodoräkna sig kontrollerna för Godkänd Bilverkstad.

Danska verkstäder polisanmälda för olaglig chip-trimning

Autoexperten Sverige AB och KG Knutsson Verkstad AB blir medlemmar i MRF

Autoexperten Sverige och KG Knutsson Verkstad har sökt och antagits som medlemmar i MRF, Motorbranschens riksförbund.

Jul-månad igen och då tror många att bilen har blivit stulen

I december glömmer många bilister bort var de ställt bilen. Fullspäckat schema och labyrintiska parkeringshus i julhandeln gör att många bilägare tror att bilen blivit stulen. Det visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If.

Mora Karosseri och Motorverkstad är första Mekonomen-verkstad som är klar för Godkänd Bilverkstad

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

Biogasbilar slår igenom hos kommuner

Vinnarna på Bilsport Motor Show

Tätt mellan tvåhjulingarna på eCarExpo

Det nya paketet med subventioner till elfordon satte tydliga avtryck på årets elbilmässa eCarExpo, som växt rejält i och med flytten från Stockholm till Svenska Mässan i Göteborg.

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Kritiskt läge för tillgången på fordonsdata

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

Sänd till en kollega

0.351