23948sdkhjf

”Att äga en bil är en kompromiss”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Bilbranschen förändras i grunden. Det menar Bil Swedens nye vd Mattias Bergman som ser försök till nyansering av drivmedelsdebatten som en av branschorganisationens viktigaste uppgifter nu.

51-årige Mattias Bergman var den som ansvarade för hela processen med att sälja varumärket Saab och blev sedan vd för National Electric Vehicle Sweden AB, eller Nevs som företaget allmänt kallas. Han stannade på Nevs i fem år.

Varför valde du att tacka ja till att leda Bil Sweden?

Jag har suttit i Bil Swedens styrelse i flera års tid och har följt verksamheten och tyckt att organisationen spelar en viktig roll. Jag har också drivit frågor i styrelsen och fått stöd för dessa. Och när en enig styrelse ville att jag skulle bli ordförande för Bil Sweden, så kände jag att jag fick ett väldigt starkt mandat.

Vilka är de viktigaste frågorna för Bil Sweden att jobba med nu?

En viktig del är att försöka nyansera debatten om drivlinor; att försöka lyfta fram det industriella perspektivet. Det är kanske lätt för en politiker att säga att nu ska vi byta drivlina, utan att förstå vilka kostnader som döljer sig.

Branschen genomgår en dramatisk förändring, Vad är det egentligen som händer?

– Det är tre stora trender. Den ena är förändring mot renare drivlinor. Nevs valde spåret att jobba med hundra procent el. Och här finns flera underspår – olika typer av hybrider, bränslecell och ren eldrift. Vad man väljer här beror delvis på vilka kundgrupper man riktar sig mot och vilka resurser man har.

– De andra trenden är att vi går från passiv säkerhet mot aktiv säkerhet i bilarna. De här två första är tekniska förändringar, drivna av både konsumenterna, politikerna och av företagen själva.

– Den tredje trenden är förändringen av affärsmodell. Det sker en förändring av ägandemodellerna, vi går mer och mer mot en delningsekonomi. Istället för att du äger en bil så lånar eller disponera du en bil mera utifrån dina specifika behov.

Att äga en bil är egentligen lite av en kompromiss för många bilägare, menar Mattias Bergman.

– Hela hushållets transportbehov ska tillgodoses av en eller två bilar som hushållet förfogar över. Om du istället säger att du vill ha en suv när du ska åka till landet men en minibil inne i stan, ja då finns det numera bättre alternativ till att äga en bil på traditionellt vis.

De tre stora trenderna är var och en för sig så omvälvande att inte alla företag i bilbranschen kommer klara av att hänga med i utvecklingen, menar Mattias Bergman.

Mattias Bergman tror biltillverkarna gör klokast i att satsa på bildelningstjänster om de vill ta del av den intäktskakan:

Om biltillverkarna inte själva tar fram någon form av bildelningstjänst, ja då kommer de förr eller senare bli en underleverantör till någon annan fordonsdelningsleverantör.

En annan förändring som drivs på av digitaliseringen är att en del biltillverkare väljer att hoppa över återförsäljarledet och går direkt till slutkund. Tesla är ett exempel på det, förklarar Mattias Bergman.

Men en sak förändras inte; kunderna vill fortfarande provköra bilen innan de gör affär. De kan beställa bilen på nätet, men de fullbordar inte köpet förrän de provkört först. Så det betyder att återförsäljarnas roll kommer förändras i framtiden. De kommer att spela en viktig roll när det gäller provkörning av bilen, service och reparationer av bilen.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Vi tog ett snack med Verktygsbodens vd Lars Edwardsson som varit i Kina där han bland annat besökt en stor eftermarknadsmässa.

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Närmare 300 personer var på plats under torsdagen när branschtidningen Motormagasinet för första gången arrangerade Motorgalan. I 12 olika kategorier korades vinnarna som samtliga fick gå upp på scenen och ta emot pris.

Bilder från Motorgalan

Motorgalan på Berns samlade över 300 personer från fordonsbranschen och de fick uppleva en riktig branschfest. Ännu fler bilder finns på MotorMagasinet på Facebook.

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Arkiv

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Här är Malmös första motorbranschcollege

Förvärv lyfter Mekonomen

Tredje kvartalet blev en milstolpe för Mekonomen i och med förvärvet av FTZ och Inter-Team och med fortsatta förbättringar i den tidigare koncernen. Förvärvet av FTZ och Inter-Team kommer att fördubbla Mekonomen Groups omsättning.

Personalliggare - nytt ställningstagande från Skatteverket

SFVF tar Mazda i örat för slarvig tolkning av digital servicebok

Nu blir det lättare att anmäla parkeringsskador

Domstol stoppar Svensk Fordonsgaranti med vite på 3 miljoner kronor

Patent- och marknadsdomstolen stoppar med omedelbar verkan marknadsföringen från företaget Svensk Fordonsgaranti. Konsumentverket har fått in över 860 anmälningar mot företaget.

Debatt: Styrningsfrekvensen från försäkringsbolagen snedvrider all konkurrens!

På nytt jobb

Många supermiljöbilar exporteras som begagnade

El-MC får snabbladdande batterier

Motorrengöring med vätgas: "Många symptom försvann"

Enklare beställa hos Glasurit med ny app

Peugeot tillåter HVO100 i alla nyare dieselbilar

PROVKÖRNING: Inte bara sju års garanti

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Mercedes lanserar HVO 100-bil

Biltemas flygplan får norska piloter

PÅ NYTT JOBB

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

Se alla Företagens egna nyheter

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Sänd till en kollega

0.194