”Att äga en bil är en kompromiss”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Bilbranschen förändras i grunden. Det menar Bil Swedens nye vd Mattias Bergman som ser försök till nyansering av drivmedelsdebatten som en av branschorganisationens viktigaste uppgifter nu.

51-årige Mattias Bergman var den som ansvarade för hela processen med att sälja varumärket Saab och blev sedan vd för National Electric Vehicle Sweden AB, eller Nevs som företaget allmänt kallas. Han stannade på Nevs i fem år.

Varför valde du att tacka ja till att leda Bil Sweden?

Jag har suttit i Bil Swedens styrelse i flera års tid och har följt verksamheten och tyckt att organisationen spelar en viktig roll. Jag har också drivit frågor i styrelsen och fått stöd för dessa. Och när en enig styrelse ville att jag skulle bli ordförande för Bil Sweden, så kände jag att jag fick ett väldigt starkt mandat.

Vilka är de viktigaste frågorna för Bil Sweden att jobba med nu?

En viktig del är att försöka nyansera debatten om drivlinor; att försöka lyfta fram det industriella perspektivet. Det är kanske lätt för en politiker att säga att nu ska vi byta drivlina, utan att förstå vilka kostnader som döljer sig.

Branschen genomgår en dramatisk förändring, Vad är det egentligen som händer?

– Det är tre stora trender. Den ena är förändring mot renare drivlinor. Nevs valde spåret att jobba med hundra procent el. Och här finns flera underspår – olika typer av hybrider, bränslecell och ren eldrift. Vad man väljer här beror delvis på vilka kundgrupper man riktar sig mot och vilka resurser man har.

– De andra trenden är att vi går från passiv säkerhet mot aktiv säkerhet i bilarna. De här två första är tekniska förändringar, drivna av både konsumenterna, politikerna och av företagen själva.

– Den tredje trenden är förändringen av affärsmodell. Det sker en förändring av ägandemodellerna, vi går mer och mer mot en delningsekonomi. Istället för att du äger en bil så lånar eller disponera du en bil mera utifrån dina specifika behov.

Att äga en bil är egentligen lite av en kompromiss för många bilägare, menar Mattias Bergman.

– Hela hushållets transportbehov ska tillgodoses av en eller två bilar som hushållet förfogar över. Om du istället säger att du vill ha en suv när du ska åka till landet men en minibil inne i stan, ja då finns det numera bättre alternativ till att äga en bil på traditionellt vis.

De tre stora trenderna är var och en för sig så omvälvande att inte alla företag i bilbranschen kommer klara av att hänga med i utvecklingen, menar Mattias Bergman.

Mattias Bergman tror biltillverkarna gör klokast i att satsa på bildelningstjänster om de vill ta del av den intäktskakan:

Om biltillverkarna inte själva tar fram någon form av bildelningstjänst, ja då kommer de förr eller senare bli en underleverantör till någon annan fordonsdelningsleverantör.

En annan förändring som drivs på av digitaliseringen är att en del biltillverkare väljer att hoppa över återförsäljarledet och går direkt till slutkund. Tesla är ett exempel på det, förklarar Mattias Bergman.

Men en sak förändras inte; kunderna vill fortfarande provköra bilen innan de gör affär. De kan beställa bilen på nätet, men de fullbordar inte köpet förrän de provkört först. Så det betyder att återförsäljarnas roll kommer förändras i framtiden. De kommer att spela en viktig roll när det gäller provkörning av bilen, service och reparationer av bilen.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag invigs Europas största FordStore – hos Hedin Bil i Segeltorp

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Nyhetsbrev

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Arkiv

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Snart får vi se ketchup-effekt av laddbara bilar

Var tredje bilägare har två bilar i hushållet

Försäkringsbranschens verkstadskontroller: Var tredje skadereparation brister

Försäkringsbranschen summerar sitt fjärde år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av 1 300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Kommentar till Försäkringsbranschens nya utredning

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Går det att köra en elbil genom Europa?

Lars Pettersson ny förbundsordförande för bilsporten

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

En mycket lyckad Inspirationsdag i Malmö

Flygande bilen utvecklas i Göteborg

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

Miljözoner 2022 – ett fall framåt

Se alla Företagens egna nyheter

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Drivknut till BMW

Kvalitetsbatterier från Banner

Drivknut till Mercedes 4Matic

Sänd till en kollega

0.121