23948sdkhjf

Nu kommer Eurogarant för skadeverkstäder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) inför nu Eurogarant, den enda internationellt erkända standarden för skadeverkstäder. Nu efter påsk kör Eurogarant igång på Göteborg Bilskadecenter Magno.

-Jag har arbetat väldigt mycket och intensivt med teamet bakom MRFVU i många år hos min tidigare arbetsgivare, säger Bo Ericsson vd på SFVF. Om jag har förstått allt rätt håller MRFVU på att “vittra” sönder och det är olyckligt med tanke på hur mycket arbete som verkstäder har lagt ner på kvalitets- och miljöledningssystem genom åren.

Att kvalitén på skadereparationerna är för låg visar Svensk försäkrings undersökningar år efter år. Till och med Konsumentminister Per Bolund känner till att kvalitén på skadereparationer är bristfällig.

Eurogarant kan beskrivas som skadeverkstädernas motsvarighet till Godkänd Bilverkstad som SFVF och MRF nu gemensamt inför hos landets serviceverkstäder.

-Vår avsikt är att medverka till den största kvalitetsförbättringen som skett på svenska skadeverkstäder. Med Eurogarant och 100% verkstad ska vi fortsätta utveckla fordonsbranschen. Då SFVF värnar om konkurrens på lika villkor ser vi det som nödvändigt att som opartisk aktör införa denna standard på den svenska marknaden. Vi kan därav aldrig känna oss säkra med att andra alternativ som införs garanterar ett bättre resultat för landets skadeverkstäder, säger Ericsson.

I korthet är EUROGARANT en standard som:

 

  • täcker fordonets hela skadeområde från färg till kaross.
  • är den enda erkända europeiska standarden inom sitt område (erkänd av bl.a. biltillverkare, TÜV, DEKRA, färgtillverkare och många försäkringsbolag)
  • arbetar med biltillverkarens instruktioner samt alla bilmärken
  • är anpassad för företagets verksamhet genom riktad analys av processer, arbetssätt och kvalitetsstyrning, som hjälper företaget i optimeringsprocessen och arbetet med att minska kostnaderna.
  • bedömer kompetensen hos personal och kvaliteten på utbildning av personal hos verkstäderna
  • ger tre års garanti på karosseri och två års garanti på lack
  • idag används av både fria- och märkesverkstäder i EU, USA och Japan

 

Eurogarant-standarden har funnits med ett tag och började utvecklas 2004 inom EU och det man nu gjort är att integrera delar av MRFVU i Eurogarant och på sätt fått en komplett standard anpassad för den svenska marknaden.

Under årens lopp har försäkringsbolagen infört det ena kravet efter det andra och ställt krav på tredjepartskontroller mm. utan att något märkbart resultat åstadkommits. Det har även hållits möten med över 1 200 personer från allt till vd, verkstadschefer, servicemarknadschefer m.fl. vilket inte heller inneburit några tydliga framsteg. Motorbranschens Riksförbund (MRF) lät göra en film som beskrev situationen för att få större fokus på frågan, tyvärr gav denna heller inte något mätbart bättre resultat. Självklart har man i andra länder uppmärksammat samma typ av brister som på den svenska marknaden och därför startades 2004 Eurogarant som avsevärt förbättrat kvalitén på skadereparationer i de här länderna.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)