23948sdkhjf

MRF och SFVF kräver att motorrenoverare kvalitetssäkrar sitt arbete

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Nya motortyper, främst diesel, ställer helt nya krav på motorrenoverare. Därför måste renoverare och renoveringsbranschen kvalitetssäkra sitt arbete i en allt högre grad än tidigare, menar verkstadsorganisationerna MRF och SFVF.

– Det går inte att köra på i invanda spår, utan det krävs både mer kompetens och bättre teknik, säger MRF:s verkstadsansvarige, Joachim Due-Boje, och SFVF:s jurist, Ulf Stefansson i ett gemensamt uttalande efter en växande hög med klagomål och tvistigheter mellan köpande verkstäder och utförande motorrenoverare.

– Problembilden växer ytterligare när det är tredjeman, den bilägande konsumenten, som drabbas av motorrenoverarens tillkortakommanden eller ovilja för att ansvara för det arbete som är utfört, fortsätter Due-Boje och Stefansson.

Det är både inom renoveringar och utbytesmotorer som fackmässigheten brustit från motorenoverarens sida. Detta på grund av att arbetet inte utförts enligt fordonstillverkarens anvisningar sett till både renoveringsmetod och val av reservdelar för respektive motortyp. Kvalitetsbristerna har dels blivit kostsamma för verkstaden som köpt renoveringen eller utbytesmotorn, dels inneburit tvistigheter mellan verkstad och renoverare då garantivillkoren och reklamationsrättigheterna varit oklara eller starkt begränsade.

– Vi har fall med så kallade kristallmotorer där renoveringen skett genom bearbetning av cylinderloppet, vilket är helt emot reparationsanvisningen och innebär brister i utförande med risk för ny maskinskada, berättar MRF:s Joachim Due-Boje som på uppdrag av MRF:s verkstadsstyrelse lyft frågan både mot renoverare, försäkringsbolag och generalagenter.

 – Ur ett juridiskt perspektiv känner SFVF och MRF en oro inför framtiden med ett ökat antal maskinskador på små personbilsdieselmotorer som körts 10-12 000 mil. Det är högeffektiva men känsliga motorer som sitter i allt fler bilmodeller. Det är motortyper som ställer oerhört höga kvalitetskrav på renoveraren och därmed kan kvalitetsbrister bli kostsamma. Därför har vi som branschföreträdare sökt kontakt med renoverarnas branschorganisation MoRe samtidigt som vi även tillskrivit renoveringsföretag som uppenbarligen inte följt fordonstillverkarnas reparationsanvisningar med kvalitetsbrister som konsekvens, säger Ulf Stefansson.

MRF och SFVF uppskattar att det finns cirka 600 000 mindre personbilsdieselmotorer på den svenska marknaden efter de senaste årens, men numer avtagande, dieselboom. Det är en vagnpark där allt fler modeller närmare sig den kritiska punkten för maskinskada som ligger kring 10 000-12 000 mil.

Med dagen höga utsläppskrav på motorer är tillverkaren tvungen att hitta lösningar som påverkar motorns livslängd, lägg då till att konsumenten inte alltid underhåller sin bil enligt tillverkarens anvisningar. Ett enda missat oljebyte kan leda till för tidiga haverier, menar MRF och SFVF. Cocktailen att kunden missar oljebytet och tillverkaren inte vill sticka ut i motortidningarna med att leda ligan ”total cost of ownership”, leder till långa oljebytesintervaller. Den cocktailen blir inte bra för vilken motor som helst, även bensinmotorer, menar de.

– Idag kan verkstaden byta originalmotor till en utbytes till en totalkostnad kring 35 000 - 50 000 kronor, medan en utbytesmotor från generalagenten kan dra iväg uppemot 80 000 kronor. Ska man satsa på ett motorbyte till en original utbytesmotor, är det svårt att motivera det gentemot försäkringsbolaget med dyr inlösen och utskrotning som konsekvens för försäkringskollektivet. Det är varken miljömässigt eller ekonomiskt hållbart, säger Joachim Due-Boje och fortsätter frågande:

– Enligt vår mening bör generalagenterna se över prissättningen på utbytesmotorer, vad kommer konsumenten att tycka om varumärket när reparationskostnaden överstiger halva värdet på bilen om motorn kan haverera redan vid 10 000 – 15 000 mil?

Enligt SFVF och MRF finns det två vägar att gå. Antingen måste motorrenoverarna ha en kvalitetsstandard som utgår från fordonstillverkarnas krav eller så måste priserna på original utbytesmotorer ner för att göra ett motorbyte ekonomiskt försvarbart för de i regel betalande försäkringsbolagen. Än värre är om mätarställningen är utanför maskinskadegarantin, då drabbas konsumenten och då ökar även risken för badwill.

– I båda fallen måste motorrenoveraren erbjuda motsvarande garantiskydd som verkstaden är ålagd att ge bilägaren vilket är tolv månader eller upptill 1000 mil. Här måste även skäliga monterings- och fraktkostnader samt materialersättning ingå, i annat fall bör verkstaden tacka nej till arbetet. Detta är i praktiken svårt för många verkstäder, men affärsrisken för en verkstad som köpt en motor där oskäliga garantivillkor är en del köpet kan, tyvärr, innebära ett back-jobb på upptill hundratusentals kronor, säger Ulf Stefansson.   

Enligt MRF:s och SFVF:s mening ligger det i alla parters – verkstäders, renoverares, generalagenters, försäkringsbolagens – gemensamma intresse att finna en bra och ekonomiskt försvarbar lösning på problematiken, det krävs en helt ny kultur med hållbarhet i fokus, betonar Ulf Stefansson och Joachim Due-Boje.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Sista chansen att anmäla sig till Motorgalan

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

Nyhetsbrev

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

Arkiv

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

-Lämna aldrig en krockskadad elbil utan uppsikt i verkstaden

Batteriet kan vara skadat och börja brinna ända upp till kanske 20 timmar eller flera dagar efter att skadan inträffat. Uppstår brand i li-jon batteriet bildas också snabbt mycket farliga gaser.

De är Sveriges första Godkänd Bilverkstad

Oberoende verkstaden Bröderna Karlsson Bilservice i Hässleholm är först i Sverige med att erhålla den nya certifieringen Godkänd Bilverkstad.

Allt fler bilister som kör ”dagen efter”

"Vi får mycket uppskattning från våra kunder"

KOMMENTAR: Jag följer alla regler och är kontrollerad av Skatteverket och kommunen. Det skriver verkstaden Fälgkungens vd Vasile Sirbu i ett svar till SFVF:s vd Bo Ericsson som gav hård kritik efter Motormagasinets reportage om Fälgkungen nyligen.

1

Volvo ger tummen upp för HVO 100 i taxibilar

Volvo-bilar med Volvos nya dieselfyror hos landets taxibolag får nu tankas med HVO 100 utan att det strider mot Volvos garantier. Det meddelar Volvo Cars.

Johanna Lakso blir ny vd på Power Circle

Brand i tvåfamiljshus orsakades av elbilsladdning

Här får kunderna sprillans gamla lånebilar

Det är viktigare att erbjuda en lånebil som är hel och ren än sprillans ny. Det vet man på Santos Autoservice i Göteborg – bilverkstaden med en unik lånebilspark.

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Sänd till en kollega

0.176