23948sdkhjf

MRF och SFVF kräver att motorrenoverare kvalitetssäkrar sitt arbete

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Nya motortyper, främst diesel, ställer helt nya krav på motorrenoverare. Därför måste renoverare och renoveringsbranschen kvalitetssäkra sitt arbete i en allt högre grad än tidigare, menar verkstadsorganisationerna MRF och SFVF.

– Det går inte att köra på i invanda spår, utan det krävs både mer kompetens och bättre teknik, säger MRF:s verkstadsansvarige, Joachim Due-Boje, och SFVF:s jurist, Ulf Stefansson i ett gemensamt uttalande efter en växande hög med klagomål och tvistigheter mellan köpande verkstäder och utförande motorrenoverare.

– Problembilden växer ytterligare när det är tredjeman, den bilägande konsumenten, som drabbas av motorrenoverarens tillkortakommanden eller ovilja för att ansvara för det arbete som är utfört, fortsätter Due-Boje och Stefansson.

Det är både inom renoveringar och utbytesmotorer som fackmässigheten brustit från motorenoverarens sida. Detta på grund av att arbetet inte utförts enligt fordonstillverkarens anvisningar sett till både renoveringsmetod och val av reservdelar för respektive motortyp. Kvalitetsbristerna har dels blivit kostsamma för verkstaden som köpt renoveringen eller utbytesmotorn, dels inneburit tvistigheter mellan verkstad och renoverare då garantivillkoren och reklamationsrättigheterna varit oklara eller starkt begränsade.

– Vi har fall med så kallade kristallmotorer där renoveringen skett genom bearbetning av cylinderloppet, vilket är helt emot reparationsanvisningen och innebär brister i utförande med risk för ny maskinskada, berättar MRF:s Joachim Due-Boje som på uppdrag av MRF:s verkstadsstyrelse lyft frågan både mot renoverare, försäkringsbolag och generalagenter.

 – Ur ett juridiskt perspektiv känner SFVF och MRF en oro inför framtiden med ett ökat antal maskinskador på små personbilsdieselmotorer som körts 10-12 000 mil. Det är högeffektiva men känsliga motorer som sitter i allt fler bilmodeller. Det är motortyper som ställer oerhört höga kvalitetskrav på renoveraren och därmed kan kvalitetsbrister bli kostsamma. Därför har vi som branschföreträdare sökt kontakt med renoverarnas branschorganisation MoRe samtidigt som vi även tillskrivit renoveringsföretag som uppenbarligen inte följt fordonstillverkarnas reparationsanvisningar med kvalitetsbrister som konsekvens, säger Ulf Stefansson.

MRF och SFVF uppskattar att det finns cirka 600 000 mindre personbilsdieselmotorer på den svenska marknaden efter de senaste årens, men numer avtagande, dieselboom. Det är en vagnpark där allt fler modeller närmare sig den kritiska punkten för maskinskada som ligger kring 10 000-12 000 mil.

Med dagen höga utsläppskrav på motorer är tillverkaren tvungen att hitta lösningar som påverkar motorns livslängd, lägg då till att konsumenten inte alltid underhåller sin bil enligt tillverkarens anvisningar. Ett enda missat oljebyte kan leda till för tidiga haverier, menar MRF och SFVF. Cocktailen att kunden missar oljebytet och tillverkaren inte vill sticka ut i motortidningarna med att leda ligan ”total cost of ownership”, leder till långa oljebytesintervaller. Den cocktailen blir inte bra för vilken motor som helst, även bensinmotorer, menar de.

– Idag kan verkstaden byta originalmotor till en utbytes till en totalkostnad kring 35 000 - 50 000 kronor, medan en utbytesmotor från generalagenten kan dra iväg uppemot 80 000 kronor. Ska man satsa på ett motorbyte till en original utbytesmotor, är det svårt att motivera det gentemot försäkringsbolaget med dyr inlösen och utskrotning som konsekvens för försäkringskollektivet. Det är varken miljömässigt eller ekonomiskt hållbart, säger Joachim Due-Boje och fortsätter frågande:

– Enligt vår mening bör generalagenterna se över prissättningen på utbytesmotorer, vad kommer konsumenten att tycka om varumärket när reparationskostnaden överstiger halva värdet på bilen om motorn kan haverera redan vid 10 000 – 15 000 mil?

Enligt SFVF och MRF finns det två vägar att gå. Antingen måste motorrenoverarna ha en kvalitetsstandard som utgår från fordonstillverkarnas krav eller så måste priserna på original utbytesmotorer ner för att göra ett motorbyte ekonomiskt försvarbart för de i regel betalande försäkringsbolagen. Än värre är om mätarställningen är utanför maskinskadegarantin, då drabbas konsumenten och då ökar även risken för badwill.

– I båda fallen måste motorrenoveraren erbjuda motsvarande garantiskydd som verkstaden är ålagd att ge bilägaren vilket är tolv månader eller upptill 1000 mil. Här måste även skäliga monterings- och fraktkostnader samt materialersättning ingå, i annat fall bör verkstaden tacka nej till arbetet. Detta är i praktiken svårt för många verkstäder, men affärsrisken för en verkstad som köpt en motor där oskäliga garantivillkor är en del köpet kan, tyvärr, innebära ett back-jobb på upptill hundratusentals kronor, säger Ulf Stefansson.   

Enligt MRF:s och SFVF:s mening ligger det i alla parters – verkstäders, renoverares, generalagenters, försäkringsbolagens – gemensamma intresse att finna en bra och ekonomiskt försvarbar lösning på problematiken, det krävs en helt ny kultur med hållbarhet i fokus, betonar Ulf Stefansson och Joachim Due-Boje.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

KG Knutsson AB och Univar Solutions i samarbete

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Se alla Företagens egna nyheter

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspolar.

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Arbetsljus med slimmad profil

G A Lindberg fyller 75 år

HBA utökar med blåljus från Federal Signal

Vinn snygga jackor från ExxonMobil - Kom & tävla med oss på Borgeby Fältdag...

Nya arbetsljusramper 8000-serien

Sänd till en kollega

0.111