23948sdkhjf

MRF och SFVF kräver att motorrenoverare kvalitetssäkrar sitt arbete

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Nya motortyper, främst diesel, ställer helt nya krav på motorrenoverare. Därför måste renoverare och renoveringsbranschen kvalitetssäkra sitt arbete i en allt högre grad än tidigare, menar verkstadsorganisationerna MRF och SFVF.

– Det går inte att köra på i invanda spår, utan det krävs både mer kompetens och bättre teknik, säger MRF:s verkstadsansvarige, Joachim Due-Boje, och SFVF:s jurist, Ulf Stefansson i ett gemensamt uttalande efter en växande hög med klagomål och tvistigheter mellan köpande verkstäder och utförande motorrenoverare.

– Problembilden växer ytterligare när det är tredjeman, den bilägande konsumenten, som drabbas av motorrenoverarens tillkortakommanden eller ovilja för att ansvara för det arbete som är utfört, fortsätter Due-Boje och Stefansson.

Det är både inom renoveringar och utbytesmotorer som fackmässigheten brustit från motorenoverarens sida. Detta på grund av att arbetet inte utförts enligt fordonstillverkarens anvisningar sett till både renoveringsmetod och val av reservdelar för respektive motortyp. Kvalitetsbristerna har dels blivit kostsamma för verkstaden som köpt renoveringen eller utbytesmotorn, dels inneburit tvistigheter mellan verkstad och renoverare då garantivillkoren och reklamationsrättigheterna varit oklara eller starkt begränsade.

– Vi har fall med så kallade kristallmotorer där renoveringen skett genom bearbetning av cylinderloppet, vilket är helt emot reparationsanvisningen och innebär brister i utförande med risk för ny maskinskada, berättar MRF:s Joachim Due-Boje som på uppdrag av MRF:s verkstadsstyrelse lyft frågan både mot renoverare, försäkringsbolag och generalagenter.

 – Ur ett juridiskt perspektiv känner SFVF och MRF en oro inför framtiden med ett ökat antal maskinskador på små personbilsdieselmotorer som körts 10-12 000 mil. Det är högeffektiva men känsliga motorer som sitter i allt fler bilmodeller. Det är motortyper som ställer oerhört höga kvalitetskrav på renoveraren och därmed kan kvalitetsbrister bli kostsamma. Därför har vi som branschföreträdare sökt kontakt med renoverarnas branschorganisation MoRe samtidigt som vi även tillskrivit renoveringsföretag som uppenbarligen inte följt fordonstillverkarnas reparationsanvisningar med kvalitetsbrister som konsekvens, säger Ulf Stefansson.

MRF och SFVF uppskattar att det finns cirka 600 000 mindre personbilsdieselmotorer på den svenska marknaden efter de senaste årens, men numer avtagande, dieselboom. Det är en vagnpark där allt fler modeller närmare sig den kritiska punkten för maskinskada som ligger kring 10 000-12 000 mil.

Med dagen höga utsläppskrav på motorer är tillverkaren tvungen att hitta lösningar som påverkar motorns livslängd, lägg då till att konsumenten inte alltid underhåller sin bil enligt tillverkarens anvisningar. Ett enda missat oljebyte kan leda till för tidiga haverier, menar MRF och SFVF. Cocktailen att kunden missar oljebytet och tillverkaren inte vill sticka ut i motortidningarna med att leda ligan ”total cost of ownership”, leder till långa oljebytesintervaller. Den cocktailen blir inte bra för vilken motor som helst, även bensinmotorer, menar de.

– Idag kan verkstaden byta originalmotor till en utbytes till en totalkostnad kring 35 000 - 50 000 kronor, medan en utbytesmotor från generalagenten kan dra iväg uppemot 80 000 kronor. Ska man satsa på ett motorbyte till en original utbytesmotor, är det svårt att motivera det gentemot försäkringsbolaget med dyr inlösen och utskrotning som konsekvens för försäkringskollektivet. Det är varken miljömässigt eller ekonomiskt hållbart, säger Joachim Due-Boje och fortsätter frågande:

– Enligt vår mening bör generalagenterna se över prissättningen på utbytesmotorer, vad kommer konsumenten att tycka om varumärket när reparationskostnaden överstiger halva värdet på bilen om motorn kan haverera redan vid 10 000 – 15 000 mil?

Enligt SFVF och MRF finns det två vägar att gå. Antingen måste motorrenoverarna ha en kvalitetsstandard som utgår från fordonstillverkarnas krav eller så måste priserna på original utbytesmotorer ner för att göra ett motorbyte ekonomiskt försvarbart för de i regel betalande försäkringsbolagen. Än värre är om mätarställningen är utanför maskinskadegarantin, då drabbas konsumenten och då ökar även risken för badwill.

– I båda fallen måste motorrenoveraren erbjuda motsvarande garantiskydd som verkstaden är ålagd att ge bilägaren vilket är tolv månader eller upptill 1000 mil. Här måste även skäliga monterings- och fraktkostnader samt materialersättning ingå, i annat fall bör verkstaden tacka nej till arbetet. Detta är i praktiken svårt för många verkstäder, men affärsrisken för en verkstad som köpt en motor där oskäliga garantivillkor är en del köpet kan, tyvärr, innebära ett back-jobb på upptill hundratusentals kronor, säger Ulf Stefansson.   

Enligt MRF:s och SFVF:s mening ligger det i alla parters – verkstäders, renoverares, generalagenters, försäkringsbolagens – gemensamma intresse att finna en bra och ekonomiskt försvarbar lösning på problematiken, det krävs en helt ny kultur med hållbarhet i fokus, betonar Ulf Stefansson och Joachim Due-Boje.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Sänd till en kollega

0.17