Scania förbinder sig att halvera sina koldioxidutsläpp till år 2025

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Utsläppen av koldioxid måste halveras vart tionde år för att stoppa den globala uppvärmningen. Scania sätter därför två tydliga mål till 2025. Koldioxidutsläppen kommer att halveras i verksamheten med samma mål för landtransporter i Europa och Latinamerika. 

För att nå upp till målen från klimatavtalet i Paris och följa Scanias engagemang för ett hållbart transportsystem arbetar Scania kontinuerligt för att minimera utsläppen av växthusgaser från sina produkter. Denna ambition gäller också för att minska utsläppsnivåerna från egen verksamhet och egna transporter.

– Vi har en långsiktig vision om att ha koldioxidneutrala verksamheter. För att nå vår vision utmanar vi oss själva att minska koldioxidutsläppen med 50 procent i alla våra verksamheter globalt till år 2025, säger Ruthger de Vries, Scanias produktions- och logistikchef.

Scania kommer att uppnå målet(1) genom att ytterligare optimera sina produktionsprocesser, förbättra energieffektiviteten och övergå till förnybara källor. År 2017 meddelade Scania att företaget ska byta till fossilfri el senast 2020.

De dagliga logistikflödena i Scanias verksamhet är omfattande och det andra nya målet handlar om rollen som en stor transportköpare.

– Vi pratar varje dag med våra kunder och deras kunder om de mest hållbara alternativen för deras specifika transportuppdrag. Vår egen logistikverksamhet är på många sätt ett laboratorium där vi testar nya idéer och utvecklar våra möjligheter. Som en stor transportköpare är det därför naturligt att vi också strävar efter att vara en förebild och vi förbinder oss att avsevärt minska vårt utsläpp, säger Ruthger de Vries.  

Genom att anta en modell där koldioxidminskningen värderas på samma sätt som kostnaden för att välja transportlösningen, syftar Scania till att minska utsläppen från landbaserade transporter i Europa och Latinamerika med 50 procent till år 2025.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag invigs Europas största FordStore – hos Hedin Bil i Segeltorp

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Nyhetsbrev

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Arkiv

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Snart får vi se ketchup-effekt av laddbara bilar

Var tredje bilägare har två bilar i hushållet

Försäkringsbranschens verkstadskontroller: Var tredje skadereparation brister

Försäkringsbranschen summerar sitt fjärde år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av 1 300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Kommentar till Försäkringsbranschens nya utredning

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Går det att köra en elbil genom Europa?

Lars Pettersson ny förbundsordförande för bilsporten

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

En mycket lyckad Inspirationsdag i Malmö

Flygande bilen utvecklas i Göteborg

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

Miljözoner 2022 – ett fall framåt

Se alla Företagens egna nyheter

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Drivknut till BMW

Kvalitetsbatterier från Banner

Drivknut till Mercedes 4Matic

Sänd till en kollega

0.1