Scania förbinder sig att halvera sina koldioxidutsläpp till år 2025

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Utsläppen av koldioxid måste halveras vart tionde år för att stoppa den globala uppvärmningen. Scania sätter därför två tydliga mål till 2025. Koldioxidutsläppen kommer att halveras i verksamheten med samma mål för landtransporter i Europa och Latinamerika. 

För att nå upp till målen från klimatavtalet i Paris och följa Scanias engagemang för ett hållbart transportsystem arbetar Scania kontinuerligt för att minimera utsläppen av växthusgaser från sina produkter. Denna ambition gäller också för att minska utsläppsnivåerna från egen verksamhet och egna transporter.

– Vi har en långsiktig vision om att ha koldioxidneutrala verksamheter. För att nå vår vision utmanar vi oss själva att minska koldioxidutsläppen med 50 procent i alla våra verksamheter globalt till år 2025, säger Ruthger de Vries, Scanias produktions- och logistikchef.

Scania kommer att uppnå målet(1) genom att ytterligare optimera sina produktionsprocesser, förbättra energieffektiviteten och övergå till förnybara källor. År 2017 meddelade Scania att företaget ska byta till fossilfri el senast 2020.

De dagliga logistikflödena i Scanias verksamhet är omfattande och det andra nya målet handlar om rollen som en stor transportköpare.

– Vi pratar varje dag med våra kunder och deras kunder om de mest hållbara alternativen för deras specifika transportuppdrag. Vår egen logistikverksamhet är på många sätt ett laboratorium där vi testar nya idéer och utvecklar våra möjligheter. Som en stor transportköpare är det därför naturligt att vi också strävar efter att vara en förebild och vi förbinder oss att avsevärt minska vårt utsläpp, säger Ruthger de Vries.  

Genom att anta en modell där koldioxidminskningen värderas på samma sätt som kostnaden för att välja transportlösningen, syftar Scania till att minska utsläppen från landbaserade transporter i Europa och Latinamerika med 50 procent till år 2025.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Bilia världsmästare i AB Volvos världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Nyhetsbrev

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Arkiv

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

ProMeister ställer sig bakom initiativ för jämställdhet

ProMeister ställer sig bakom initiativet Segerpotten och skänker pengar till insamlingen som arbetar för ökad jämställdhet inom svensk elitfotboll. Ett arbete som kan ligga till grund för en bättre framtid även inom andra branscher, som exempelvis bil och verkstad.

Mellan 15 000 och 20 000 väntas bli varnade för trafikbrott

Tufft Le Mans 24-timmars väntar för Ford

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

SFVF tecknar avtal med Fordonsliggare AB

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.148