NEVS i EU-projekt för självkörande fordon

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Självkörande NEVS 9-3:or kommer att rulla på vägar i Nederländerna i slutet av detta år, som en del av det EU-finansierade projektet Autopilot där NEVS är med som partner.

 - Syftet med projektet är att realisera autonom körning med hjälp av IoT (Internet of Things). Det går helt i linje med våra strategiska mål och kommer att hjälpa oss att ta de första stegen mot att uppnå dem, berättar Balraj Marimuthu, projektledare för Autopilot på NEVS.

 Inom Autopilot-projektet avser man att utveckla en rad tjänster för fordon som utnyttjar potentialen i IoT för att förbättra autonom körning. Detta kommer att testas på sex olika pilotplatser i Europa.

 NEVS är involverad i en av pilotplatserna, belägen i Eindhoven i Nederländerna. NEVS kommer att bidra med tre 9-3-fordon med ’drive by wire capability’ och som kommer att utrustas med en artificiell förare. Senare i år kommer detta att testas på stängda vägar.

 - Den kompetens som utvecklas, de problem som blir lösta, de risker som mildras och varumärkets eget kapital som förvärvas genom att delta i projektet kommer att vara en tillgång till NEVS framtida projekt. Samtidigt bidrar vi direkt till att skapa mobilitet för en mer hållbar framtid, säger Balraj Marimuthu.

 Utöver Autopilot deltar NEVS också i det EU-finansierade projektet Drivemode som syftar till att utveckla nästa generations världsledande elektriska framdrivningssystem för bilindustrin. NEVS har en nyckelroll i projektet, där vi tillhandahåller fordonsplattformen och support för teknisk integration.

 Enligt Bodil Ahlström som är projektledare inom R&D på NEVS, är de två EU-finansierade projekten exempel på hur NEVS är aktivt i det europeiska forsknings- och innovationsklustret.

 - De ger tillgång till innovationer, teknologier och kompetenser på ett effektivt sätt. Det är också ett sätt att skala upp resurserna eftersom projekten är mycket stora, både när det gäller antal partners och totala projektbudgetar, säger Bodil Ahlström.

På bilden: Singh Deepak, Drivemode, Anna Eriksson, Projektledare R&D, Bodil Ahlström, Projektledare R&D, Balraj Marimuthu, Projektledare Autopilot

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Bilia världsmästare i AB Volvos världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Nyhetsbrev

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Arkiv

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

ProMeister ställer sig bakom initiativ för jämställdhet

ProMeister ställer sig bakom initiativet Segerpotten och skänker pengar till insamlingen som arbetar för ökad jämställdhet inom svensk elitfotboll. Ett arbete som kan ligga till grund för en bättre framtid även inom andra branscher, som exempelvis bil och verkstad.

Mellan 15 000 och 20 000 väntas bli varnade för trafikbrott

Tufft Le Mans 24-timmars väntar för Ford

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

SFVF tecknar avtal med Fordonsliggare AB

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.138