23948sdkhjf

Krönika: Svensk landsbygdspolitik mot bilism

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

En liten fundering över en kopp kaffe på farstukvisten här ute på skärgårdsön. Detta efter bråda dagar i ett pulserande Bryssel bland EU-parlamentariker, EU-kommissionärer och EU-tjänstemän. Kostym- och dräktklädda personer nästan uteslutande endast andas inåt.

Med spänning har vi inom motorbranschen i dagarna tagit del av en rödgröna regeringens proposition ”En sammanhållen politik för Sveriges landsbygder – för ett Sverige som håller ihop”. Det är intressant och bra att nya pengar ska tillföras från finansminister Magdalena Anderssons skattkista till landsbygden via landsbygdsminister Sven-Erik Buchts dedikerade plånbok.

Ska hela Sverige leva, är det onekligen viktigt med en sammanhållen politik för den svenska landsbygden, en politik byggd på likvärdighet mellan stad och land. Enligt samhällsplanerare är Sverige ett av de länder inom EU som har den högsta urbaniseringstakten. Sveriges 10 största kommuner växer i en hemskt takt på landsbygdens bekostnad. Framför allt är det inlandet som drabbas när de yngre lämnar det för studier, arbete/karriär och ett allmänt, enligt dem, rikligare liv.

För att kunna bo och verka på landsbygden är det ett krav att ha körkort och nästan ett måste att ha äga eller att ha tillgång till en bil för att vardagspusslet ska gå ihop. Säg att bilberoendet är 100 procent för att klara den vardagliga mobiliteten, vilket är en avsevärd skillnad jämfört med storstaden med fungerande kollektivtrafik och andra transportalternativ. I Sveg finns, som bekant, ingen tunnelbana.

Det är bra med en översyn av reseavdrag – ett avdrag som borde utvecklas ytterligare enligt min mening – kanske till ett generellt mobilitetsavdrag för glesbygdsboende, ökad befrielse från koldioxidskatt på diesel till maskiner, fler platser på yrkesutbildningar, ökat vägunderhåll, satsning på företagsklimat och inte minst bredband. Allt är väsentligt för att hela Sverige ska leva. Man stöder drivmedelsstationer och permanentar bidrag till lanthandeln.

Men minst lika väsentligt för en levande landsbygd är bilen och den fria mobiliteten. Den står för tillväxt.

I regeringsförslaget betonas vikten av att behålla och utveckla kommersiell service på landsbygden – den ska vara likvärdig. Därav vill jag lägga fram några hårda fakta som kanske kan vara ett horn i sidan på dem som befolkar departementen på Mäster Samuelsgatan.

På drygt 10 år har 1600 bilverkstäder försvunnit i Sverige, framför allt är det små allbilverkstäder på landsbygden som tvingats slå igen. Nu hotas kvarvarande 3600 och framför allt de små landsbygdsverkstäderna av ogenomtänkta EU-beslut. Det är beslut som kan innebära att de utestängs från tillgång till bilens digitala innehåll i realtid. Detta är när fordonstillverkarna vill ta makten och ge sig själva bestämmanderätten över bilens digitala innehåll. Samtidigt försöker de blockera frågan om kravet på att varje bil ska ha en OBD-kontakt, bilens USB-port. Något som är väsentligt för att kunna utföra service och reparationer fackmässigt.

Sven-Erik Bucht är minister på Näringsdepartementet som har närings- och innovationsminister Mikael Damberg som övergripande ansvarig.

Därför är det intressant att fundera lite över hur de tänker på detta departement, inte minst i viktiga frågor, som bilverkstadstjänster som berör bil- och transportberoende landsbygdsbor. Hittills har både ansvariga politiker och beredande tjänstemän valt att inta en passiv linje. Detta aktiva val kan ses som att de ger det fordonsindustriella komplexet ett ”carte blanche” att styra över vem som ska kunna underhålla och reparera en bil. Således ställer sig den landsbygdsvurmande regeringen – stick i stäv – med sin egen politik bakom en försämring av den kommersiella servicen på landsbygden.

I de riktlinjer som kompletterar EU:s förordning 461/2010 kring motorfordonsunderhåll framkommer det att teknisk information (RMI) ska finnas att tillgå för verkstaden i ett för den tillgängligt format. Detta för att säkerställa en fackmässig reparation, en reparation som är trafiksäker och som inte har någon negativ inverkan på miljön.

Enligt min mening är det en misslyckad landsbygdspolitik om inte regeringen ställer sig bakom verkstädernas och de fria företagarnas rättigheter att kunna konkurrera på marknaden och framför allt förmågan att tillhandahålla livsviktig samhällsservice.

Statsministerns uttalande i vid presentationen av regeringspropositionen: ”när storstadsbor ska åka ut och kanske få koppla av på landsbygden då måste det fungera där”, kan bli ett lika verklighetsfrånvänt magplask för glesbygdsborna som hans företrädares, Fredrik Reinfeldt, dödförklaring av den svenske industriarbetaren i Davos 2013 för den svenska industrin. Det är viktigt med en korrekt och sammanhållen Sverigebild!

Det behövs en ny kurs för landsbygden – för ett Sverige som håller ihop! Även jag, här på min skärgårdsö vill ha möjlighet att få min bil servad eller reparerad, ty utan bilen stannar inte bara mitt liv utan även Sverige.

Stockholms skärgård 2018

Christer Liljenberg

Ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening

Vice Ordförande FIGIEFA

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

90 år med fönsterhissen

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Automatiserat lager Postnord/ Apoteket Hjärtat i Norrköping.

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Sänd till en kollega

0.207