23948sdkhjf

Krönika: Svensk landsbygdspolitik mot bilism

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

En liten fundering över en kopp kaffe på farstukvisten här ute på skärgårdsön. Detta efter bråda dagar i ett pulserande Bryssel bland EU-parlamentariker, EU-kommissionärer och EU-tjänstemän. Kostym- och dräktklädda personer nästan uteslutande endast andas inåt.

Med spänning har vi inom motorbranschen i dagarna tagit del av en rödgröna regeringens proposition ”En sammanhållen politik för Sveriges landsbygder – för ett Sverige som håller ihop”. Det är intressant och bra att nya pengar ska tillföras från finansminister Magdalena Anderssons skattkista till landsbygden via landsbygdsminister Sven-Erik Buchts dedikerade plånbok.

Ska hela Sverige leva, är det onekligen viktigt med en sammanhållen politik för den svenska landsbygden, en politik byggd på likvärdighet mellan stad och land. Enligt samhällsplanerare är Sverige ett av de länder inom EU som har den högsta urbaniseringstakten. Sveriges 10 största kommuner växer i en hemskt takt på landsbygdens bekostnad. Framför allt är det inlandet som drabbas när de yngre lämnar det för studier, arbete/karriär och ett allmänt, enligt dem, rikligare liv.

För att kunna bo och verka på landsbygden är det ett krav att ha körkort och nästan ett måste att ha äga eller att ha tillgång till en bil för att vardagspusslet ska gå ihop. Säg att bilberoendet är 100 procent för att klara den vardagliga mobiliteten, vilket är en avsevärd skillnad jämfört med storstaden med fungerande kollektivtrafik och andra transportalternativ. I Sveg finns, som bekant, ingen tunnelbana.

Det är bra med en översyn av reseavdrag – ett avdrag som borde utvecklas ytterligare enligt min mening – kanske till ett generellt mobilitetsavdrag för glesbygdsboende, ökad befrielse från koldioxidskatt på diesel till maskiner, fler platser på yrkesutbildningar, ökat vägunderhåll, satsning på företagsklimat och inte minst bredband. Allt är väsentligt för att hela Sverige ska leva. Man stöder drivmedelsstationer och permanentar bidrag till lanthandeln.

Men minst lika väsentligt för en levande landsbygd är bilen och den fria mobiliteten. Den står för tillväxt.

I regeringsförslaget betonas vikten av att behålla och utveckla kommersiell service på landsbygden – den ska vara likvärdig. Därav vill jag lägga fram några hårda fakta som kanske kan vara ett horn i sidan på dem som befolkar departementen på Mäster Samuelsgatan.

På drygt 10 år har 1600 bilverkstäder försvunnit i Sverige, framför allt är det små allbilverkstäder på landsbygden som tvingats slå igen. Nu hotas kvarvarande 3600 och framför allt de små landsbygdsverkstäderna av ogenomtänkta EU-beslut. Det är beslut som kan innebära att de utestängs från tillgång till bilens digitala innehåll i realtid. Detta är när fordonstillverkarna vill ta makten och ge sig själva bestämmanderätten över bilens digitala innehåll. Samtidigt försöker de blockera frågan om kravet på att varje bil ska ha en OBD-kontakt, bilens USB-port. Något som är väsentligt för att kunna utföra service och reparationer fackmässigt.

Sven-Erik Bucht är minister på Näringsdepartementet som har närings- och innovationsminister Mikael Damberg som övergripande ansvarig.

Därför är det intressant att fundera lite över hur de tänker på detta departement, inte minst i viktiga frågor, som bilverkstadstjänster som berör bil- och transportberoende landsbygdsbor. Hittills har både ansvariga politiker och beredande tjänstemän valt att inta en passiv linje. Detta aktiva val kan ses som att de ger det fordonsindustriella komplexet ett ”carte blanche” att styra över vem som ska kunna underhålla och reparera en bil. Således ställer sig den landsbygdsvurmande regeringen – stick i stäv – med sin egen politik bakom en försämring av den kommersiella servicen på landsbygden.

I de riktlinjer som kompletterar EU:s förordning 461/2010 kring motorfordonsunderhåll framkommer det att teknisk information (RMI) ska finnas att tillgå för verkstaden i ett för den tillgängligt format. Detta för att säkerställa en fackmässig reparation, en reparation som är trafiksäker och som inte har någon negativ inverkan på miljön.

Enligt min mening är det en misslyckad landsbygdspolitik om inte regeringen ställer sig bakom verkstädernas och de fria företagarnas rättigheter att kunna konkurrera på marknaden och framför allt förmågan att tillhandahålla livsviktig samhällsservice.

Statsministerns uttalande i vid presentationen av regeringspropositionen: ”när storstadsbor ska åka ut och kanske få koppla av på landsbygden då måste det fungera där”, kan bli ett lika verklighetsfrånvänt magplask för glesbygdsborna som hans företrädares, Fredrik Reinfeldt, dödförklaring av den svenske industriarbetaren i Davos 2013 för den svenska industrin. Det är viktigt med en korrekt och sammanhållen Sverigebild!

Det behövs en ny kurs för landsbygden – för ett Sverige som håller ihop! Även jag, här på min skärgårdsö vill ha möjlighet att få min bil servad eller reparerad, ty utan bilen stannar inte bara mitt liv utan även Sverige.

Stockholms skärgård 2018

Christer Liljenberg

Ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening

Vice Ordförande FIGIEFA



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

PÅ NYTT JOBB

Idag är sista chansen att boka biljetter till Motorgalan

Måndag den 22 oktober är sista dagen att boka biljetter till Motorgalan. Årets trevligaste branschfest som äger rum på Berns i Stockholm den 8 november.

Han lär upp sina anställda

Attityd, hängivenhet och arbetsmoral kan besegra hinder som både bristande språkkunskaper och utbildning. Det vet Monir Amin som med tre nyanlända syrier fått en konkursmässig verkstad att blomstra.

Skifte i tidningsfabriken

Vår medarbetare Klas Skarin startar efter många år på Motormagasinet eget, och vår nye kollega heter Daniel Östlund.

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

Nyhetsbrev

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Arkiv

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

1

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.19