Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Mekanikerbranschen bemannas i dag till hela 96 procent av män, trots att det finns stort utrymme och behov av fler unga kvinnor att etablera sig i yrket, skriver Petra Bendelin, vd för ProMeister Solutions på Mekonomen Group i en debattartikel, först publicerad på Metro debatt.

Pro Meister Academy kommer att delta i Inspirationsdagen 100% Verkstad i Malmö den 13 april och då bland annat tala under rubriken Unikt lärlingsupplägg för högre anställningsbarhet. Det handlar om samarbete mellan näringsliv och skola är en väg att gå för att göra utbildningen till fordonsbranschen attraktiv. Det har ProMeister tagit fasta på och startat två nya fordonsutbildningar med hög kvalitet på utbildningen.

”Fordonsbranschen skriker efter nyutbildade bilmekaniker. Det behövs dels fler mekaniker över lag, dels mekaniker med bättre teknisk utbildning än tidigare. Inom en snar framtid behöver exempelvis Mekonomen Group 500 nya medarbetare till sina verkstäder, och det totala behovet i branschen är 5 800. Branschen bemannas i dag till hela 96 procent av män, trots att det finns stort utrymme och behov av fler unga kvinnor att etablera sig i yrket. Enligt Skolverket är andelen kvinnor på gymnasiets fordonsprogram idag bara runt 15 procent.

I dag finns en förlegad och omodern bild av mekanikeryrket som något tungt och smutsigt. Men faktum är att dagens moderna bilverkstäder ser annorlunda ut. Precis som många andra branscher är även fordonsbranschen ett område som blir mer och mer digitaliserat i takt med nya bilmodeller där mycket styrs via alltmer avancerad programvara. Bilarna blir mer tekniska och smartare, och redan idag pågår försök med självkörande bilar på vägarna och bilar med alternativa bränslekällor eller miljöbilar såsom el- och hybridbilar blir ständigt fler. Logiskt tänkande, att kunna kommunicera med kunderna och ett genuint intresse för bilarna är de huvudsakliga egenskaperna du behöver för att bli en framgångsrik mekaniker idag. Dessutom är fordonsmekaniker ett framtidsyrke med goda förutsättningar att ge ett välbetalt jobb direkt efter gymnasiet.

Mekonomen Group tog i höstas ett första viktigt steg mot att modernisera bilden av mekanikeryrket genom att starta en egen gymnasieutbildning för blivande fordonsingenjörer i Stockholm och Lund. Tack vare den kan nu ett 40-tal elever per årskurs ta del av det senaste inom modern verkstadsteknik. Några tjejer har redan hittat till utbildningen – men det skulle kunna bli betydligt fler.

Många ungdomar vet inte vad de vill arbeta med i framtiden. De sneglar på kompisarna och följer gärna strömmen för att inte sticka ut för mycket. Detta kan även påverka vid val av gymnasieinriktning. Dessutom finns föreställningar om att vissa yrken passar bättre för män än för kvinnor där bilmekaniker är ett typiskt exempel. Risken blir därmed att många tjejer väljer bort dessa utbildningar. Låt oss förändra detta förlegade synsätt! Vårt mål är att lärare, föräldrar och framförallt eleverna ska få insikt om att bilmekaniker är ett modernt framtidsyrke som passar alla som är intresserade av mekanik, teknik och programmering.

Mekanikeryrket i dag behöver således inte vara särskilt tungt utan handlar mer om att vara intresserad av teknik eftersom mycket av arbetet är digitalt. Vi tror att det finns stor potential i att göra fordonsprogrammen mer attraktiva. En viktig del i detta är att lyfta fram positiva exempel från verkligheten som speglar en mångfald men också att ge relevant information till blivande gymnasielever.”

Petra Bendelin, vd för ProMeister Solutions

på Mekonomen Group 

Fakta

  • Bilmekanikerbranschen är i behov av 5 800 mekaniker de kommande tre åren.
  • Fordonsmekaniker/fordonsingenjör är ett framtidsyrke med goda förutsättningar att få ett välbetalt jobb direkt efter gymnasiet .
  • Antalet sökande till Sveriges fordonstekniska gymnasieutbildningar har minskat i snitt med ca 125 personer per år sedan 2011/2012 (Skolverket) .
  • Andelen kvinnor på fordonsprogrammet har sedan 2013/2014 ökat något till dagens 15 procent (Skolverket).

Källa: Skolverket, Mekonomen Group

 Bild på Petra Bendelin

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag invigs Europas största FordStore – hos Hedin Bil i Segeltorp

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Nyhetsbrev

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Arkiv

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Snart får vi se ketchup-effekt av laddbara bilar

Var tredje bilägare har två bilar i hushållet

Försäkringsbranschens verkstadskontroller: Var tredje skadereparation brister

Försäkringsbranschen summerar sitt fjärde år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av 1 300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Kommentar till Försäkringsbranschens nya utredning

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Går det att köra en elbil genom Europa?

Lars Pettersson ny förbundsordförande för bilsporten

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

En mycket lyckad Inspirationsdag i Malmö

Flygande bilen utvecklas i Göteborg

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

Miljözoner 2022 – ett fall framåt

Se alla Företagens egna nyheter

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Drivknut till BMW

Kvalitetsbatterier från Banner

Drivknut till Mercedes 4Matic

Sänd till en kollega

0.145