Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Mekanikerbranschen bemannas i dag till hela 96 procent av män, trots att det finns stort utrymme och behov av fler unga kvinnor att etablera sig i yrket, skriver Petra Bendelin, vd för ProMeister Solutions på Mekonomen Group i en debattartikel, först publicerad på Metro debatt.

Pro Meister Academy kommer att delta i Inspirationsdagen 100% Verkstad i Malmö den 13 april och då bland annat tala under rubriken Unikt lärlingsupplägg för högre anställningsbarhet. Det handlar om samarbete mellan näringsliv och skola är en väg att gå för att göra utbildningen till fordonsbranschen attraktiv. Det har ProMeister tagit fasta på och startat två nya fordonsutbildningar med hög kvalitet på utbildningen.

”Fordonsbranschen skriker efter nyutbildade bilmekaniker. Det behövs dels fler mekaniker över lag, dels mekaniker med bättre teknisk utbildning än tidigare. Inom en snar framtid behöver exempelvis Mekonomen Group 500 nya medarbetare till sina verkstäder, och det totala behovet i branschen är 5 800. Branschen bemannas i dag till hela 96 procent av män, trots att det finns stort utrymme och behov av fler unga kvinnor att etablera sig i yrket. Enligt Skolverket är andelen kvinnor på gymnasiets fordonsprogram idag bara runt 15 procent.

I dag finns en förlegad och omodern bild av mekanikeryrket som något tungt och smutsigt. Men faktum är att dagens moderna bilverkstäder ser annorlunda ut. Precis som många andra branscher är även fordonsbranschen ett område som blir mer och mer digitaliserat i takt med nya bilmodeller där mycket styrs via alltmer avancerad programvara. Bilarna blir mer tekniska och smartare, och redan idag pågår försök med självkörande bilar på vägarna och bilar med alternativa bränslekällor eller miljöbilar såsom el- och hybridbilar blir ständigt fler. Logiskt tänkande, att kunna kommunicera med kunderna och ett genuint intresse för bilarna är de huvudsakliga egenskaperna du behöver för att bli en framgångsrik mekaniker idag. Dessutom är fordonsmekaniker ett framtidsyrke med goda förutsättningar att ge ett välbetalt jobb direkt efter gymnasiet.

Mekonomen Group tog i höstas ett första viktigt steg mot att modernisera bilden av mekanikeryrket genom att starta en egen gymnasieutbildning för blivande fordonsingenjörer i Stockholm och Lund. Tack vare den kan nu ett 40-tal elever per årskurs ta del av det senaste inom modern verkstadsteknik. Några tjejer har redan hittat till utbildningen – men det skulle kunna bli betydligt fler.

Många ungdomar vet inte vad de vill arbeta med i framtiden. De sneglar på kompisarna och följer gärna strömmen för att inte sticka ut för mycket. Detta kan även påverka vid val av gymnasieinriktning. Dessutom finns föreställningar om att vissa yrken passar bättre för män än för kvinnor där bilmekaniker är ett typiskt exempel. Risken blir därmed att många tjejer väljer bort dessa utbildningar. Låt oss förändra detta förlegade synsätt! Vårt mål är att lärare, föräldrar och framförallt eleverna ska få insikt om att bilmekaniker är ett modernt framtidsyrke som passar alla som är intresserade av mekanik, teknik och programmering.

Mekanikeryrket i dag behöver således inte vara särskilt tungt utan handlar mer om att vara intresserad av teknik eftersom mycket av arbetet är digitalt. Vi tror att det finns stor potential i att göra fordonsprogrammen mer attraktiva. En viktig del i detta är att lyfta fram positiva exempel från verkligheten som speglar en mångfald men också att ge relevant information till blivande gymnasielever.”

Petra Bendelin, vd för ProMeister Solutions

på Mekonomen Group 

Fakta

  • Bilmekanikerbranschen är i behov av 5 800 mekaniker de kommande tre åren.
  • Fordonsmekaniker/fordonsingenjör är ett framtidsyrke med goda förutsättningar att få ett välbetalt jobb direkt efter gymnasiet .
  • Antalet sökande till Sveriges fordonstekniska gymnasieutbildningar har minskat i snitt med ca 125 personer per år sedan 2011/2012 (Skolverket) .
  • Andelen kvinnor på fordonsprogrammet har sedan 2013/2014 ökat något till dagens 15 procent (Skolverket).

Källa: Skolverket, Mekonomen Group

 Bild på Petra Bendelin

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Bilia världsmästare i AB Volvos världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Nyhetsbrev

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Arkiv

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

ProMeister ställer sig bakom initiativ för jämställdhet

ProMeister ställer sig bakom initiativet Segerpotten och skänker pengar till insamlingen som arbetar för ökad jämställdhet inom svensk elitfotboll. Ett arbete som kan ligga till grund för en bättre framtid även inom andra branscher, som exempelvis bil och verkstad.

Mellan 15 000 och 20 000 väntas bli varnade för trafikbrott

Tufft Le Mans 24-timmars väntar för Ford

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

SFVF tecknar avtal med Fordonsliggare AB

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.142