23948sdkhjf

Branschföretag hindras att ta emot APL-elever

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Under Verkstadsföretagens uppstart av projektet Utveckling av APL (Arbetsplatsförlagt lärande) i Östergötlands län, Örebro och Uppsala har projektledaren Benny Wallin mött viktiga frågeställningar och påståenden från skolor och medlemsföretag som kan bli aktuellt för konkurrenslagstiftningen?

-Fordonsskolor som bara samarbetar med en märkesgrupp utestänger i vissa fall våra medlemsföretag som vill ta emot APL-elever. Det här begränsar våra medlemsföretag att nyrekrytera direkt från skolan. Alla vet att APL är både för företaget och eleven en naturlig rekryteringsväg. Det här kan vara ett brott mot konkurrenslagstiftningen, säger Bo Ericsson som är vd för nordens största branschförening Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Verkstadsföretagarna med över 2 300 medlemsföretag. Bo Ericsson jobbar aktivt mot myndigheter och politiker för att få en seriös marknad och konkurrens på lika villkor. -Det är viktigt med en mångfald av APL-företag som också företräder olika yrkesgrupper med olika bilmärken och olika årsmodeller. SFVF arbetar för att hela branschen ska gynnas av allt vi gör, om några har ett tunnelseende och vill begränsa vår möjlighet att utveckla branschen och skolan måste man vara ute på en mycket märklig väg i ”tänket” säger Bo Ericsson.

I dag är majoriteten av den traditionella fordonsutbildningen en 3-årig Gymnasieutbildning inom Fordons och transportprogrammet med 15 veckors rekommenderad APL på företag. Vid ett flertal skolor finns fordonsutbildningen som en Gymnasial lärlingsutbildning där minst 50 procent av utbildningstiden är APL på ett företag. I den traditionella fordonsutbildningen uppbär eleven sitt studiestöd på 1 050 kr/månad och kämpar ofta för att få lite extra genom sommar- och lovjobb.

Eleven som går en lärlingsutbildning får förutom 1050 kr även 1 000 kr extra av CSN varje månad och de eleverna är ofta inte intresserade av extrajobb på loven.

-Den här verkligheten ställer till problem för grundskoleeleven i sitt val av skola och utbildningsform, säger Benny Wallin som är utbildningsansvarig på Verkstadsföretagarna.

-Vi bedömer att båda beskriva situationerna begränsar både kvalitén och intresset för att söka till branschens utbildningar vid nära 190 skolor i Sverige. Vår signal till alla fordonsskolor, ”släpp in våra medlemsföretag i er skolas värd”, vi är övertygade om att kvaliteten och antal sökande kommer att öka både på kort och lång sikt, säger Wallin

Verkstadsföretagarna och SFVF kommer i projektet att under våren 2018 utbilda 40 st Branschambassadörer som förväntas att samverka med fordonsskolor och vara som ett förtroendekitt mellan företag och skola och en närhet till Nationella Programrådet där SFVF och Verkstadsföretagen finns representerade.

Branschambassadörerna kommer att erbjuda alla skolor som är med i projektet att utan kostnad kvalitetssäkra skolans verkstadslokaler genom Godkänd Skolverkstad, ett anpassat system från branschens Godkänd Bilverkstad. Att observera är att vår APL-satsning är ett alternativ till andra skolformer och kvalitetssäkringar inom Fordons- och transportprogrammet, skillnaden är tiden för införandet.

-Vi på Verkstadsföretagarna och SFVF har full förståelse för många skolors knappa budget men skolpengen bedömer vi även ska omfatta, att där det är möjligt, samverka med så stor del av branschens företag som möjligt där ett lokalt programråd är grunden för samarbetet. Vi tror att skolans kvalitet och antal sökanden hänger ihop med en utvecklad APL där alla seriösa verkstäder kan engagera sig och hjälpa till i skolans arbete, avslutar Bo Ericsson.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Nyhetsbrev

Planerar testbana på land för Porsches vintertester

Arkiv

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ford utvecklar unika 3D-printade låsmuttrar

Plus

MRF och SFVF utvecklar elsäkerhetsstandard – på var sitt håll

En säkerhetsstandard för arbeten på eldrivna fordon är hett efterfrågad. Både MRF och SFVF arbetar med frågan, på var sitt håll.

Plus 1

Tema Reservdelar: Kraven på begagnade bildelar ökar

Allt fler försäkringsbolag ställer krav på att bilverkstäder ska använda begagnade bildelar vid reparationer. Det är både bättre för miljön och kostar mindre. Det kan samtidigt innebära att bilägaren inte får en bättre bil efter reparationen.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Mercedes nya framtidsanläggning finns i Nyköping

Kan elbilar bli bra business för verkstäderna?

Alla i branschen känner till de dystra utsikterna: elbilar innebär mindre arbete för verkstäderna, eftersom elbilarna består av färre mekaniska delar och som inte behöver bytas i samma grad som på en traditionell bil. Men den senaste tiden har vi sett att elbilar oftare krockskadas och det kan innebära intäkter för verkstäderna.

4

Fortsatt minskat antal bilverkstäder

Antalet bilverkstäder fortsätter att minska i Sverige, enligt färsk statistik som Motorbranschens Riksförbund, MRF, har tagit fram. Man konstaterar att cirka 1 000 verkstäder har försvunnit de senaste åren och att det beror på flera faktorer.

Volvo Cars och Geely kan gå samman

Motorbranschcollege i nytt samarbete för elbilsutbildning

Framtiden är redan här i motorbranschen och efterfrågan på elbilar, laddhybrider och vanliga hybridbilar slår nya rekord. Genom ett nytt samarbete med Kia Motors Sweden ökar Motorbranschcollege ytterligare kvaliteten på utbildningen inom fordonsteknik hos anslutna gymnasieskolor.

Coronaviruset stoppar Volvos produktion

Volvo förväntas förlora minst två veckors försäljning, produktion och leveranser i Kina på grund av Coronaviruset.

Prov Polestar 1: Lämna tandborsten hemma

I samband med elbilsmässan eCarExpo fick Motormagasinet chansen att köra superhybriden Polestar 1. Vår utsände rapporterar om sugande acceleration och stunsiga stötdämpare.

eCarExpo bjuder på 20 premiärer

På eCarExpo, mässan för alla laddbara bilar som hålls i Friends Arena, finns chansen att provköra elbilar på en inomhusbana.

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Antal återkallade personbilar ökade 2019

If tar förstaplats i MRF-enkät

Klart: de Meo tar över Renault

Se alla Företagens egna nyheter

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Få 10% rabatt på installationsmaterial

Nu rullar vi mot en ny däcksäsong

Jaguar E-Pace Dragkrok frän GDW

Få tillgång till bils servicehäfte digitalt i e-Boks Plus

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

Tri-Pak

Sänd till en kollega

0.126