Optimism trots att nya bilar backade med 3,1 procent i mars

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

- Årets marssiffra för nya bilar är den näst högsta någonsin för en marsmånad. Nedgången i mars med 3,1 procent jämfört med förra året, förklaras till stor del av en kalendereffekt. Den tidiga påsken innebär att det var två färre registreringsdagar i mars i år, vilket motsvarar ca tio procent färre registreringar, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.

Under mars registrerades enligt BIL Sweden 37 206 nya personbilar vilket är en minskning med 3,1 procent jämfört med samma månad förra året, då 38 387 personbilar registrerades. Hittills under året perioden januari till och med mars har 87 397 personbilar registrerats vilket är 2,2 procent färre än motsvarande period förra året, då 89 404 personbilar registrerades.

Tätplatsen bland personbilsregistreringarna hittills i år intogs av Volvo S/V90 med 8 438 registreringar (förra året 5 717) följd av VW Golf 4 328 (4 851), Volvo S/V60 4 049 (4 473), Volvo XC60 3 880 (4 718), VW Passat 3 685 (3 172), VW Tiguan 2 312 (2 371), Volvo V40N 1 977(2 514), Nissan Qashqai 1 796 (1 533), Skoda Octavia 1 539 (1 363) och Toyota Auris 1 533 (1 725).

- Den stora efterfrågan på nya bilar är en återspegling av att Sverige befinner sig i en högkonjunktur med hög sysselsättning, höga disponibla inkomster hos hushållen och låga räntor, fortsätter Mattias Bergman. 

- Nyregistreringarna av supermiljöbilar, dvs bilar med koldioxidutsläpp på högst 50 g/km (i praktiken elbilar och laddhybrider) fortsätter att gå mycket starkt och ökade med 87 procent i mars. Enbart laddhybriderna ökade med hela 128 procent. Andelen supermiljöbilar av de totala nybilsregistreringarna var 6,9 procent i mars i år jämfört med 3,6 procent mars förra året. För hela 2018 räknar vi med att den totala supermiljöbilsandelen kommer ligga på drygt nio procent, säger Mattias Bergman.

- Det är positivt för miljön när alltfler laddbara bilar (elbilar och laddhybrider) kommer ut på marknaden och ersätter äldre bilar med sämre miljöprestanda. En ökad förnyelse av bilparken innebär lägre utsläpp av både koldioxid och andra utsläpp. Det är viktigt att den positiva utvecklingen för laddhybriderna, som i mars stod för ca 70 procent av de laddbara bilarna, fortsätter att öka. För att det ska ske är det avgörande att de tillåts i alla framtida miljözoner och att andra styrmedel för användandet av laddbara fordon introduceras, fortsätter Mattias Bergman.

- Dieselandelen har successivt sjunkit för varje år sedan toppåret 2012 då andelen var uppe i 67 procent. Det som bidragit till den minskade dieselandelen är ett ökat attraktivt produktutbud av både elbilar, laddhybrider och elhybrider, samt en omställning till bensin från diesel för mindre bilmodeller pga nya effektivare direktinsprutade bensinmotorer. I mars i år var dieselandelen 41 procent jämfört med 51 procent mars förra året. Under de senaste månaderna har dieselandelen legat på drygt 40 procent och minskningen av dieselandelen verkar ha planat ut, säger Mattias Bergman. 

- Debatten kring dieselbilar behöver nyanseras. Alla nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har även sk AdBlue teknik som reducerar kväveoxidutsläppen. Sammantaget kommer detta att minska kväveoxidutsläppen från hela dieselbilsflottan i takt med att gamla dieselbilar skrotas ut och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer, fortsätter Mattias Bergman.

- Dieselbilar är mycket energieffektiva och bidrar till att minska klimatpåverkan från vägtransporterna. Dessutom är de en dörröppnare för ökad användning av biodrivmedel. För att vi ska klara klimatmålen till år 2030 kommer dieselbilen att behövas, säger Mattias Bergman.

- Nyregistreringarna av lätta lastbilar minskade med 2,2 procent i mars, men det är ändå mycket bra siffror, de näst högsta någonsin för en marsmånad. Tunga lastbilar över 16 ton minskade med 15,6 procent i mars, men har hittills i år ökat med 1,5 procent. Lastbilsregistreringarna har, på samma sätt som för personbilar, påverkats av att det var två färre registreringsdagar i mars i år. Den höga aktiviteten i svensk ekonomi medför ett ökat behov av lastbilstransporter och stor efterfrågan på både lätta och tunga lastbilar, avslutar Mattias Bergman.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag invigs Europas största FordStore – hos Hedin Bil i Segeltorp

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Nyhetsbrev

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Arkiv

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Snart får vi se ketchup-effekt av laddbara bilar

Var tredje bilägare har två bilar i hushållet

Försäkringsbranschens verkstadskontroller: Var tredje skadereparation brister

Försäkringsbranschen summerar sitt fjärde år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av 1 300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Kommentar till Försäkringsbranschens nya utredning

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Går det att köra en elbil genom Europa?

Lars Pettersson ny förbundsordförande för bilsporten

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

En mycket lyckad Inspirationsdag i Malmö

Flygande bilen utvecklas i Göteborg

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

Miljözoner 2022 – ett fall framåt

Se alla Företagens egna nyheter

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Drivknut till BMW

Kvalitetsbatterier från Banner

Drivknut till Mercedes 4Matic

Sänd till en kollega

0.151