23948sdkhjf

Bilbyggardrömmen besannades

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Jimmy Blom klöv sin PV i två delar, ett par tusen timmar senare har han en bruksbil med stil – 15 centimeter bredare, med BMW-motor, ställbara fjäderben och bromsok från Porsche.

Jönköping. Motor-Magasinet gjorde ett hastigt nedslag på Custom Motor Show, Bilsports årliga bilmässa på Elmia – ett välbesökt evenemang som traditionsenligt gick av stapeln under påskhelgen.

Här råder ingen brist på färgprakt och spektakulärt lackerade bilar. Det vi fastnar för är dock en Volvo PV av 1953 års modell, en sobert svart bil som genomgått en brutal omgörning, något man märker först vid en närmare titt.

– Jag har klyvt den på mitten och breddat den 15 centimeter, säger mannen bakom ekipaget, Jimmy Blom.

Med vinkelslipen i stadig hand och tungan rätt i mun sågade han ett snitt rakt igenom bilen, ett par tusen arbetstimmar senare syns inga spår av snittet.

– Det har krävts väldigt mycket arbete, jag har nog lagt 1 500- 2000 timmar på den under ett par års tid.

Det är svårt att tro att PV-projektet faktiskt är hans första bygge.

– Jag har inte byggt något tidigare men jag har åkt mycket rally, så jag har ju fixat en del framskärmar, ler Jimmy Blom

PV-iden hade legat och mognat i 8-10 år innan han kom till skott, det som tog längst tid var att få tag på en grundbil.

– Eftersom jag skulle skära sönder den ville jag inte ha en bil som kostade 10 000 kronor.

Lösningen fanns närmare än han kunde ana, en kompis hade en gammal PV stående på gräsmattan.

– Jag fick tjata i två år, sen gav han vika, ler Jimmy Blom.

Därmed gick startskottet för projektet.

– Det finns ingen återvändo när man använt vinkelslipen – då står man där med två halvor!

Den svarta Volvon rymmer en hel del hemligheter, det yttre må vara Volvo PV men framvagnen är till exempel Volvo 940 och bromsoken kommer från en Porsche Cayenne.

– Det är en salig blandning, säger Jimmy Blom.

Motorn är en historia för sig, han hade tänkt bygga en egen Volvo B23 motor och delarna låg ouppackade i kartonger när han hittade en BMW M3-motor på Blocket.

– Eftersom jag skulle ha den som bruksbil ville jag ha en pålitlig motor och bestämde mig för att ta den i stället, säger Jimmy Blom.

Han har också byggt egna bärarmar och ställbara fjäderben.

– Då kan jag ställa in vilken höjd jag vill, köra lågt på de fina vägarna och höja upp när det blir grusväg.

Faktum är att det inte ens är en 1953:a från början.

– Det var en 54:a, med hel bakruta. Men jag tyckte inte det var snyggt och byggde om den till en 53:a – med delad bakruta, ler Jimmy Blom.

Han är nöjd med resultatet.

– Det blev precis som bilden jag hade i huvudet och jag har inte gett upp trots att många sagt att ”det där kommer aldrig att bli nåt”, det har snarare sporrat mig, säger Jimmy Blom.

Efter två års intensivt byggande stod bilen klar strax efter midsommar 2017. Eftersom det är en bruksbil och inget prydnadsföremål fick den börja jobba direkt.

– Jag besiktade den på morgonen, sedan bytte jag avgassystemet och satte på husvagnen, sedan körde vi 40 mil till Rallycross VM i Höljes, berättar Jimmy Blom.

På mässan står bilen som en välputsad prydnad men skenet bedrar – vårsolen lyser och snart är det dags att dra igång PV-säsongen igen.

– Jag väntar bara in att de ska sopa vägarna – då kör vi igen.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Volkswagen kommer att anpassa sina fabriker i Emden och Hannover i Tyskland till produktion av elbilar. För de båda anläggningarna finns nu en överenskommelse om en sysselsättningsgaranti fram till 2028 under omvandlingsfasen.

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

Arkiv

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

På nytt jobb

Se alla Företagens egna nyheter

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärn...

Sänd till en kollega

0.195