V-Traffic varnar för älg innan olyckan är framme

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Varje år sker tusentals olyckor med älg på de svenska vägarna. Det gör skogens mäktigaste djur till en stor trafikfara. V-Traffic har utvecklat avancerade förvarningssystem för fordonsnavigation sedan 1996. Med deras senaste innovation varnas förare för älg långt innan olyckan är framme.

Många känner igen situationen. En rörelse vid vägkanten i skymningen. En skugga som försvinner bort i morgondimman. I de flesta fallen slutar trafikantens möte med älgen på det här viset – vid en snabb, imponerande glimt av de svenska skogarnas mäktigaste djur.

Men trots viltstängsel och varningsskyltar blir utgången fortfarande alltför ofta betydligt mer dramatisk. Varje år rapporteras upp till 7000 trafikolyckor med älg på vägarna i Sverige.

Det är livshotande kollisioner för både människa och djur.

V-Traffic har sedan 1996 arbetat med avancerade lösningar för fordonsnavigation. Den senaste innovationen är ett system för dynamisk älgvarning som i god tid uppmärksammar föraren för förhöjd risk för vilt på vägen.

Sedan oktober 2017 har V-Traffics trafiksäkerhetstjänst implementerats i flera olika navigationsenheter och har idag cirka 1 milj användare i Sverige.

– Systemet använder sig av en rad olika källor för att så exakt som möjligt kunna förvarna om förhöjd risk för älg. Vi använder oss av GPS-data från jägarsystem och avancerad kunskap som vi har om djurens beteende vid till exempel olika årstider och väderlek. En av källorna är Polisens olycksdatabas, genom den kan vi se hur slående ofta olyckor sker på samma ställe och vid samma klockslag. Det finns en enorm mängd variabler att ta hänsyn till, säger Matti Seimola, Senior Key Account Manager på V-Traffic.

I Finland har V-Traffic varnat för vilt sedan 2015. Under 2017 sändes 32 000 dynamiska älgvarningar via V-Traffics tjänst. Genom att väga in de olika parametrarna är V-Traffics varningar långt mer exakta än de varningsskyltar som finns längs vägkanterna.

– Få tar hänsyn till vanliga skyltar nu för tiden. För att en varning ska ha effekt måste den vara dynamisk. De vi sänder ut gäller bara för upp till två timmar och för begränsade sträckor på cirka 5 kilometer. Systemet uppmanar då föraren till att sakta ner. Om man minskar hastigheten med bara 25km/tim fördubblar man sina chanser att hinna reagera, säger Matti Seimola.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag invigs Europas största FordStore – hos Hedin Bil i Segeltorp

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Nyhetsbrev

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Arkiv

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Snart får vi se ketchup-effekt av laddbara bilar

Var tredje bilägare har två bilar i hushållet

Försäkringsbranschens verkstadskontroller: Var tredje skadereparation brister

Försäkringsbranschen summerar sitt fjärde år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av 1 300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Kommentar till Försäkringsbranschens nya utredning

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Går det att köra en elbil genom Europa?

Lars Pettersson ny förbundsordförande för bilsporten

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

En mycket lyckad Inspirationsdag i Malmö

Flygande bilen utvecklas i Göteborg

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

Miljözoner 2022 – ett fall framåt

Se alla Företagens egna nyheter

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Drivknut till BMW

Kvalitetsbatterier från Banner

Drivknut till Mercedes 4Matic

Sänd till en kollega

0.131