23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Vår resa har bara börjat”

Han leder en uppstickare som tar upp kampen mot en dominerande konkurrent som precis växlar upp. Waykes vd Martin Fransson går in med vidöppet sinne med siktet fast inställt på att bli Sveriges främsta bilhandelssajt.

Det rör på sig ordentligt när det gäller bilhandeln på webben just nu. När vi träffar nystartade handlarägda bihandelssajten Waykes vd Martin Fransson så har konkurrenten Blocket och Bytbil bara några veckor tidigare meddelat att man går samman och satsar rejält på utveckling.

Resan från idé till färdig sajten Wayke har gått i närmast raketfart, avslöjar Martin Fransson:

– Projektet började för ett år sedan, från ett vitt papper. I maj började vi den stora införsäljningsturnén. Vi åkte från Ystad till Luleå, hos handlare, men framför allt ordnade vi informationsmöten på neutral plats. Vi träffade över 1000 personer. V körde 970 mil med två bilar.

Kontaktar ni fortfarande nya handlare?

– O ja. hela dagarna. Jag är ute och träffar nya handlare så mycket jag bara hinner. Det är det klassiska – spotta på stenen tills den blir våt – som gäller.

Sätter ni någon nedre gräns för hur små handlare ni vill ha med på Wayke?

– Nej, absolut inte.

Martin Fransson betonar att ett av Waykes främsta strävan är och ska vara att den är en seriös aktör som ska ge tryggast möjliga affär för båda parter:

– Ett av målen med Wayke är att skapa ett så komplett CV för bilen som möjligt. Och här bidrar Carfax-rapporten och vårt samarbete med Bilvision med mycket av den informationen.

Men att köpa begagnad bil är väl ändå att lite köpa grisen i säcken?

– Jag håller inte riktigt med om det. Dagens seriösa bilhandlare gör minutiösa genomgångar av bilarna. Branschen är väldigt bra på att göra olika former av paketeringar vid bilköpet, exempelvis med förlängda garantier.

– Idag säljer nästan alla bilhandlare någon form av serviceavtal – abonnemang eller prenumeration på service. Det är ett väldigt bra alternativ. Då vet bilägaren ganska väl vad han har för kostnad för att äga och köra bilen. Men man ska läsa det finstilta ordentligt, så att man verkligen vet vad som ingår i avtalet. Detta plus en bra försäkring – då skulle jag vilja påstå att bilägaren är väl rustad.

Går det att göra mer för att göra själva affärstillfället – ägarbytet – säkrare och tryggare för parterna?

– Det är en sak som vi tittar på. Vi kan till exempel på sajten informera kunderna om vad de bör tänka på vid ett köp och vid en försäljning. Varför inte exempelvis ses på en dygnet runt-bemannad bensinstation, så att man ses i en offentlig miljö.

Martin Fransson har som mål att Wayke ska bli handlarnas och de privata aktörernas främsta och modernaste digitala bilplattform, men vill samtidigt betona värdet av det analoga – fysiska – mötet:

 Den här branschen har ett behov av att digitaliseras, men aldrig fullt ut. Vi behöver ha det fysiska mötet i samband med bilköpet, kanske inte vid köpetillfället men vid leveransen – när bilen överlämnas till sin nya ägare. Och vi behöver ha det fysiska mötet vid servicetillfället under överskådlig framtid. När man mixar det fysiska mötet med de digitala verktygen, det är då det kan bli en riktigt bra upplevelse för konsumenten.

Hur vill du att Wayke ska utvecklas framöver?

– Vi har stora planer för Wayke framöver. Jag vill ändra ett beteende i en hel bransch. Vi behöver ha en bilhandel som finns tillgänglig på kundens villkor. Kundens närvaro är i första hand vid lunchtid och mellan klockan 18 och 22, då våra bilhallar är stängda. Så här finns en jättestor utmaning för handeln och här vill vi hjälpa till. Det gäller att interagera med kunden när kunden är i köpfönstret.

Var är Wayke om tio år?

– Då är vi en plattform för mobilitet kring det mesta som rör bilen. Det händer saker hela tiden, vår resa har bara börjat. Nyckeln till framgång för oss är att jag omger mig med folk som är mycket bättre på det vi gör än vad jag är. Vi har haft förmånen att kunna knyta till oss otroligt duktigt folk.

FAKTA Martin Fransson
Ålder: 39 år
Karriär: Började som bilsäljare efter gymnasiet och har gått den långa vägen i branschen, och gått en rad internutbildningar i bl.a ledarskap. Uppvuxen i en by utanför Växjö
Bor: villa i södra Stockholm
familj: fru och 2 barn.
Kör: Åker kollektivt till jobbet i Stockholm city. Hustrun kör en Volvo V70 diesel.
Fritidsintressen: Hinner inte med det just nu. Men när tiden finns ägnar han den gärna åt t.ex cykling och jakt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079