MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

En enklare och grundläggande kvalitetsstandard för skadeverkstäder. Det hoppas MRF på efter att IF och Folksam ställt sig bakom senaste versionen av broschyren med kvalitetssäkrande riktlinjer för skadereparationer.

Flera av de svenska försäkringsbolagen ville inte ställa sig bakom förslaget till den senaste utgåvan, men efter omformulering så accepterade både If och Folksam skrivningen kring reparationsanvisningar, berättar Jan Olvenmo, ansvarig plast-, lack- och skadesektionen på MRF.

Det innebär att vi, MRF och Bil Sweden, nu kan slutföra arbetet med och förankra de kvalitetssäkrande riktlinjerna hos alla parter. Vi gör det här för att lyfta skadeverkstäderna ett snäpp, att kvalitetssäkra deras verksamhet, förklarar Jan Olvenmo.

Läs även: SFVF väljer europeisk standard för skadereparationer

I en inledningsfas så blir inte de nya riktlinjerna obligatoriska att följa för skadeverkstäder som är medlemmar i MRF.

Men vi hoppas på ett obligatorium på sikt. För att det ska bli verklighet så måste vi ta ett beslut om det på vår stämma, säger Jan Olvenmo.

Man håller nu på och startar upp med och certifiera landets samtliga ca 80 Volvo-auktoriserade skadeverkstäder efter de nya riktlinjerna. I dag är redan två skadeverkstäder godkända i dom nya riktlinjerna, Bil-Månsson i Eslöv och Upplands Motor i Uppsala

Vad innehåller de nya kvalitetssäkrande riktlinjerna för skadereparationer?
– Mycket i de nya riktlinjerna handlar om sunt bondförnuft, att man ska utföra reparationerna på rätt sätt, att man ska ha kontroll på sin personal när det gäller sådant som kompetens och utbildning, att man har följer alla lagar och regler i sin verksamhet, att personalen jobbar med avvikelsehantering. Men för att arbetet i skadeverkstaden ska fungera så krävs det i slutänden att personal och ledning börjar jobba ihop mer och kommunicerar ordentligt, förklarar Jan Olvenmo.

Kommer försäkringsbolagen driva på för att skadeverkstäderna börjar jobba med de nya riktlinjerna?
– Nu har vi fått tummen upp från både IF och Folksam. Men från det till att de börjar puscha på skadeverkstäderna att införliva riktlinjerna kan bli en längre process.

Måste man inte använda tvingande instrument för att få verkstäderna att börja jobba efter de nya riktlinjerna?
Nu kommer vi ha möte med Volvo. Det vi måste göra är att se till att de nya riktlinjerna blir publika, vi måste få in fler godkända tredjepartskontrollanter. Jag ser att det är i höst som den stora informationskampanjen kan börja. Vi har flera oberoende skadeverkstäder som vill börja jobba med de nya riktlinjerna, men vi har sagt till dem att vänta och ha tålamod tills vi har utvärderat Volvo-verkstädernas arbete med riktlinjerna.

– Meningen är att de nya riktlinjerna ska ta bort flera andra certifieringar på området. Vi har sagt att det här får inte bli en ny auktorisation, det får inte bli konkurrenshämmande och det får inte bli för krångligt. Vi ska hålla det på en basic nivå.

Om en skadeverkstad jobbar med flera olika certifieringar så är målsättningen att den som kommer och kontrollerar en eller flera av de certifieringarna även ska ha behörighet att utföra kontroll av att skadeverkstaden följer de nya riktlinjerna så att det inte driver kostnader, tillägger Jan Olvenmo.

Är SFVF med på tåget?
– Nej. SFVF har varit inbjudna att delta i projektet men de har valt att gå en annan väg.

Läs även: SFVF väljer europeisk standard för skadereparationer

FAKTA Riktlinjer för Skadeverkstad
Ett kvalitetsledningssystem som täcker ett fordons hela skadeområde, från administration till utfört arbete.
Reparationer ska utföras enligt biltillverkarens reparationsanvisningar.
Genomgång av skadereparationsprocessen, utrustning och kvalitetsarbete.
Kontroll av personalens kompetens samt utbildningsplan för personalen i verkstäderna.
Tillgängligt för alla typer av lack, - skadereparations verkstäder, fria som auktoriserade.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

1

Därför friades bilrånare

Nyhetsbrev

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Arkiv

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Snabbhärdande rutlim som håller vad det lovar

TEMA UTBYTES/RESERVDELAR: Efter endast 30 minuter visade nya rutlimmet från Teroson att det håller vad det lovar - framrutan satt kvar!

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

Välfyllt program på Elmia Lastbil

Försäljningsrekord av begagnade dieselbilar

ABS Wheels går med i Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Ford firar 10 miljoner tillverkade Mustang

Digital bilnyckel i din smartphone

Hög efterfrågan på cabrioleter i sommar

Rekordvärmen verkar särskilt ha lockat fram svenskarnas intresse för cabrioleten och de taklösa bilarna säljer snabbare än några andra bilmodeller på Sveriges näst största handelsplats för bilar, Wayke, just nu.

Dags att nominera till Motorgalan och anmäla sig till årets Branschfest

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Se alla Företagens egna nyheter

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både milj...

100 sekunder med Drester hjultvätt

Sänd till en kollega

0.151