23948sdkhjf

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

En enklare och grundläggande kvalitetsstandard för skadeverkstäder. Det hoppas MRF på efter att IF och Folksam ställt sig bakom senaste versionen av broschyren med kvalitetssäkrande riktlinjer för skadereparationer.

Flera av de svenska försäkringsbolagen ville inte ställa sig bakom förslaget till den senaste utgåvan, men efter omformulering så accepterade både If och Folksam skrivningen kring reparationsanvisningar, berättar Jan Olvenmo, ansvarig plast-, lack- och skadesektionen på MRF.

Det innebär att vi, MRF och Bil Sweden, nu kan slutföra arbetet med och förankra de kvalitetssäkrande riktlinjerna hos alla parter. Vi gör det här för att lyfta skadeverkstäderna ett snäpp, att kvalitetssäkra deras verksamhet, förklarar Jan Olvenmo.

Läs även: SFVF väljer europeisk standard för skadereparationer

I en inledningsfas så blir inte de nya riktlinjerna obligatoriska att följa för skadeverkstäder som är medlemmar i MRF.

Men vi hoppas på ett obligatorium på sikt. För att det ska bli verklighet så måste vi ta ett beslut om det på vår stämma, säger Jan Olvenmo.

Man håller nu på och startar upp med och certifiera landets samtliga ca 80 Volvo-auktoriserade skadeverkstäder efter de nya riktlinjerna. I dag är redan två skadeverkstäder godkända i dom nya riktlinjerna, Bil-Månsson i Eslöv och Upplands Motor i Uppsala

Vad innehåller de nya kvalitetssäkrande riktlinjerna för skadereparationer?
– Mycket i de nya riktlinjerna handlar om sunt bondförnuft, att man ska utföra reparationerna på rätt sätt, att man ska ha kontroll på sin personal när det gäller sådant som kompetens och utbildning, att man har följer alla lagar och regler i sin verksamhet, att personalen jobbar med avvikelsehantering. Men för att arbetet i skadeverkstaden ska fungera så krävs det i slutänden att personal och ledning börjar jobba ihop mer och kommunicerar ordentligt, förklarar Jan Olvenmo.

Kommer försäkringsbolagen driva på för att skadeverkstäderna börjar jobba med de nya riktlinjerna?
– Nu har vi fått tummen upp från både IF och Folksam. Men från det till att de börjar puscha på skadeverkstäderna att införliva riktlinjerna kan bli en längre process.

Måste man inte använda tvingande instrument för att få verkstäderna att börja jobba efter de nya riktlinjerna?
Nu kommer vi ha möte med Volvo. Det vi måste göra är att se till att de nya riktlinjerna blir publika, vi måste få in fler godkända tredjepartskontrollanter. Jag ser att det är i höst som den stora informationskampanjen kan börja. Vi har flera oberoende skadeverkstäder som vill börja jobba med de nya riktlinjerna, men vi har sagt till dem att vänta och ha tålamod tills vi har utvärderat Volvo-verkstädernas arbete med riktlinjerna.

– Meningen är att de nya riktlinjerna ska ta bort flera andra certifieringar på området. Vi har sagt att det här får inte bli en ny auktorisation, det får inte bli konkurrenshämmande och det får inte bli för krångligt. Vi ska hålla det på en basic nivå.

Om en skadeverkstad jobbar med flera olika certifieringar så är målsättningen att den som kommer och kontrollerar en eller flera av de certifieringarna även ska ha behörighet att utföra kontroll av att skadeverkstaden följer de nya riktlinjerna så att det inte driver kostnader, tillägger Jan Olvenmo.

Är SFVF med på tåget?
– Nej. SFVF har varit inbjudna att delta i projektet men de har valt att gå en annan väg.

Läs även: SFVF väljer europeisk standard för skadereparationer

FAKTA Riktlinjer för Skadeverkstad
Ett kvalitetsledningssystem som täcker ett fordons hela skadeområde, från administration till utfört arbete.
Reparationer ska utföras enligt biltillverkarens reparationsanvisningar.
Genomgång av skadereparationsprocessen, utrustning och kvalitetsarbete.
Kontroll av personalens kompetens samt utbildningsplan för personalen i verkstäderna.
Tillgängligt för alla typer av lack, - skadereparations verkstäder, fria som auktoriserade.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

90 år med fönsterhissen

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Automatiserat lager Postnord/ Apoteket Hjärtat i Norrköping.

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Sänd till en kollega

0.154