MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

En enklare och grundläggande kvalitetsstandard för skadeverkstäder. Det hoppas MRF på efter att IF och Folksam ställt sig bakom senaste versionen av broschyren med kvalitetssäkrande riktlinjer för skadereparationer.

Flera av de svenska försäkringsbolagen ville inte ställa sig bakom förslaget till den senaste utgåvan, men efter omformulering så accepterade både If och Folksam skrivningen kring reparationsanvisningar, berättar Jan Olvenmo, ansvarig plast-, lack- och skadesektionen på MRF.

Det innebär att vi, MRF och Bil Sweden, nu kan slutföra arbetet med och förankra de kvalitetssäkrande riktlinjerna hos alla parter. Vi gör det här för att lyfta skadeverkstäderna ett snäpp, att kvalitetssäkra deras verksamhet, förklarar Jan Olvenmo.

Läs även: SFVF väljer europeisk standard för skadereparationer

I en inledningsfas så blir inte de nya riktlinjerna obligatoriska att följa för skadeverkstäder som är medlemmar i MRF.

Men vi hoppas på ett obligatorium på sikt. För att det ska bli verklighet så måste vi ta ett beslut om det på vår stämma, säger Jan Olvenmo.

Man håller nu på och startar upp med och certifiera landets samtliga ca 80 Volvo-auktoriserade skadeverkstäder efter de nya riktlinjerna. I dag är redan två skadeverkstäder godkända i dom nya riktlinjerna, Bil-Månsson i Eslöv och Upplands Motor i Uppsala

Vad innehåller de nya kvalitetssäkrande riktlinjerna för skadereparationer?
– Mycket i de nya riktlinjerna handlar om sunt bondförnuft, att man ska utföra reparationerna på rätt sätt, att man ska ha kontroll på sin personal när det gäller sådant som kompetens och utbildning, att man har följer alla lagar och regler i sin verksamhet, att personalen jobbar med avvikelsehantering. Men för att arbetet i skadeverkstaden ska fungera så krävs det i slutänden att personal och ledning börjar jobba ihop mer och kommunicerar ordentligt, förklarar Jan Olvenmo.

Kommer försäkringsbolagen driva på för att skadeverkstäderna börjar jobba med de nya riktlinjerna?
– Nu har vi fått tummen upp från både IF och Folksam. Men från det till att de börjar puscha på skadeverkstäderna att införliva riktlinjerna kan bli en längre process.

Måste man inte använda tvingande instrument för att få verkstäderna att börja jobba efter de nya riktlinjerna?
Nu kommer vi ha möte med Volvo. Det vi måste göra är att se till att de nya riktlinjerna blir publika, vi måste få in fler godkända tredjepartskontrollanter. Jag ser att det är i höst som den stora informationskampanjen kan börja. Vi har flera oberoende skadeverkstäder som vill börja jobba med de nya riktlinjerna, men vi har sagt till dem att vänta och ha tålamod tills vi har utvärderat Volvo-verkstädernas arbete med riktlinjerna.

– Meningen är att de nya riktlinjerna ska ta bort flera andra certifieringar på området. Vi har sagt att det här får inte bli en ny auktorisation, det får inte bli konkurrenshämmande och det får inte bli för krångligt. Vi ska hålla det på en basic nivå.

Om en skadeverkstad jobbar med flera olika certifieringar så är målsättningen att den som kommer och kontrollerar en eller flera av de certifieringarna även ska ha behörighet att utföra kontroll av att skadeverkstaden följer de nya riktlinjerna så att det inte driver kostnader, tillägger Jan Olvenmo.

Är SFVF med på tåget?
– Nej. SFVF har varit inbjudna att delta i projektet men de har valt att gå en annan väg.

Läs även: SFVF väljer europeisk standard för skadereparationer

FAKTA Riktlinjer för Skadeverkstad
Ett kvalitetsledningssystem som täcker ett fordons hela skadeområde, från administration till utfört arbete.
Reparationer ska utföras enligt biltillverkarens reparationsanvisningar.
Genomgång av skadereparationsprocessen, utrustning och kvalitetsarbete.
Kontroll av personalens kompetens samt utbildningsplan för personalen i verkstäderna.
Tillgängligt för alla typer av lack, - skadereparations verkstäder, fria som auktoriserade.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Bilia världsmästare i AB Volvos världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Nyhetsbrev

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Arkiv

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

ProMeister ställer sig bakom initiativ för jämställdhet

ProMeister ställer sig bakom initiativet Segerpotten och skänker pengar till insamlingen som arbetar för ökad jämställdhet inom svensk elitfotboll. Ett arbete som kan ligga till grund för en bättre framtid även inom andra branscher, som exempelvis bil och verkstad.

Mellan 15 000 och 20 000 väntas bli varnade för trafikbrott

Tufft Le Mans 24-timmars väntar för Ford

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

SFVF tecknar avtal med Fordonsliggare AB

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.187