23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Humankapitalet är vårt starkaste konkurrensmedel”

Medarbetarna måste få delta i hela spelet och attityden måste vara förlåtande, säger AD Sveriges vd och förre hockeytränaren Adam Källberg när vi träffas och pratar ledning och styrning och framtiden för AD Sverige.

När Adam Källberg beskriver AD Sverige målar han på en och samma gång bilden av en stor aktör och uppstickaren. Båda är relevanta beskrivningar. Med en årsomsättning på runt en halvmiljard och över 300 auktoriserade verkstäder och butiker så är AD Sverige inte längre kusinen från landet.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sara Brandt, vd Berner

Vi är uppbyggda ungefär som ICA. Det betyder att en av våra starkaste konkurrenskrafter är humankapitalet. Det är jätteviktigt för oss, förklarar Adam Källberg, och ger samtidigt lite bilden av David mot de stora konkurrenterna Goliat:

Till skillnad från dem som har tillgång till större kapital finner vi vårt största värde i humankapitalet, vilket vi ser är en stor konkurrensfördel i de fall vi klarar av att förvalta det bättre än våra konkurrenter i branschen.

Adam Källberg återkommer flera gånger till begreppet humankapital. Som före detta målvaktstränare i hockey så är det just människor och deras utveckling som han arbetat med.

Olikheterna är en styrka i en organisation. Hos oss har vi till exempel handlare som är väldigt olika sinsemellan. Det innebär också att vi sitter på en otroligt mycket kompetens i företaget.

Vi har en tendens att söka likhet i samhället i dag, vilket försvagar oss. Olikheter är en styrka.

Ska företaget kunna utvecklas så får inte medarbetarna detaljstyras. Talar man om för backen att han ska spela back och inte får gå nedanför cirkeln, då får du en stereotyp spelare som inte deltar i hela spelet. Och han kommer troligtvis tycka det är tråkigt och i värsta fall sluta. Man måste få delta i hela spelet och attityden måste vara förlåtande. Så länge du tar ansvar för om du tappar pucken och jobbar hem så är det helt okej, för då är det utveckling. De som misslyckas mest, och tar ansvar för det, de kommer också längst. De som är enbart realister, de tar inte risken och gör förstås inte heller några misslyckanden. Misslyckande är också lärande.

Hur skiljer sig ditt ledarskap från AD:s föregående vd:s?
Mitt ledarskap är platt, och det som var innan var pyramidformat.

Och vad är det som du har tagit med dig från idrottsvärlden i din roll på AD Sverige?
Det som skiljer och är mycket svårare i affärsvärlden än i idrottsvärlden är att alla individerna i ett idrottsteam har verkat och formats i en miljö som de känner igen. De har en naturlig gemensam nämnare i form av den sport de utövar. I ett företag finns det ingen självklar gemensam nämnare i personalen, utan den måste man försöka hitta.

Samtidigt finns det även likheter mellan dessa två världar?
– Ja visst. I alla tvåmålssporter handlar det mycket om strategi, som schack. Det handlar inte om att göra flest mål utan om att behärska tiden och spelplanen. Kan du behärska spelplanen så kan du välja ifall du vill göra mål eller inte. Och det är samma sak i affärer. Vilken marknadsnärvaro har du och när.

Det är väl lite bakgrunden till varför vi går ut och presenterar rekond utan att vara riktigt klara med det.

Det verkar finnas en del oro i branschen för att elbilsrevolutionen ska göra många verkstäder arbetslösa. Hur ser du på den utvecklingen?
Man måste förstå vart pengarna kommer ifrån. De som investerar i en elbil, diesel- eller bensinbil och de som tillverkar bilarna driver ju en affärsrörelse och de reser kapital någonstans ifrån. Och när varor och tjänster blir väldigt lika varandra så blir priset ett större konkurrensmedel än när det finns stora olikheter mellan de olika varorna och tjänsterna. Det är det här som driver teknikutvecklingen. För att behålla marginalen och volymerna så behöver man ha ny teknik, det är det som driver affären. Det andra som vi ser i media är väldigt mycket marknadsföring för att få marknaden att gå åt ett håll man önskar.

Var är ni om tio år?
Om tio år måste vi ha tagit nästa steg, då måste vi ha ändrat innehållet i det vi gör, hur vi presenterar oss och hur vi styr företaget. För då kommer vi att vara så pass stora att vi stagnerar om vi inte förnyar oss. Och gör vi inte det, utan förblir fat and happy, så kommer värdet på företaget så småningom börja gå bakåt.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sara Brandt, vd Berner

FAKTA Adam Källberg
Ålder: 47 år
Bor: Varberg
Familj: Gift och två vuxna söner som båda jobbar i den tunga reservdelsbranschen.
Karriär: Har tidigare bl.a jobbat som affärsutvecklingschef på reservdelsföretaget Jomo, varit målvaktstränare på Borlänge Hockey
Intressen: Håller på med isracing och enduro på hobbynivå. Har några hobbybilar i garaget (Ford Mustang -65-66, Aston Martin Vantage, AC Cobra)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062