23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Humankapitalet är vårt starkaste konkurrensmedel”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Medarbetarna måste få delta i hela spelet och attityden måste vara förlåtande, säger AD Sveriges vd och förre hockeytränaren Adam Källberg när vi träffas och pratar ledning och styrning och framtiden för AD Sverige.

När Adam Källberg beskriver AD Sverige målar han på en och samma gång bilden av en stor aktör och uppstickaren. Båda är relevanta beskrivningar. Med en årsomsättning på runt en halvmiljard och över 300 auktoriserade verkstäder och butiker så är AD Sverige inte längre kusinen från landet.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sara Brandt, vd Berner

Vi är uppbyggda ungefär som ICA. Det betyder att en av våra starkaste konkurrenskrafter är humankapitalet. Det är jätteviktigt för oss, förklarar Adam Källberg, och ger samtidigt lite bilden av David mot de stora konkurrenterna Goliat:

Till skillnad från dem som har tillgång till större kapital finner vi vårt största värde i humankapitalet, vilket vi ser är en stor konkurrensfördel i de fall vi klarar av att förvalta det bättre än våra konkurrenter i branschen.

Adam Källberg återkommer flera gånger till begreppet humankapital. Som före detta målvaktstränare i hockey så är det just människor och deras utveckling som han arbetat med.

Olikheterna är en styrka i en organisation. Hos oss har vi till exempel handlare som är väldigt olika sinsemellan. Det innebär också att vi sitter på en otroligt mycket kompetens i företaget.

Vi har en tendens att söka likhet i samhället i dag, vilket försvagar oss. Olikheter är en styrka.

Ska företaget kunna utvecklas så får inte medarbetarna detaljstyras. Talar man om för backen att han ska spela back och inte får gå nedanför cirkeln, då får du en stereotyp spelare som inte deltar i hela spelet. Och han kommer troligtvis tycka det är tråkigt och i värsta fall sluta. Man måste få delta i hela spelet och attityden måste vara förlåtande. Så länge du tar ansvar för om du tappar pucken och jobbar hem så är det helt okej, för då är det utveckling. De som misslyckas mest, och tar ansvar för det, de kommer också längst. De som är enbart realister, de tar inte risken och gör förstås inte heller några misslyckanden. Misslyckande är också lärande.

Hur skiljer sig ditt ledarskap från AD:s föregående vd:s?
Mitt ledarskap är platt, och det som var innan var pyramidformat.

Och vad är det som du har tagit med dig från idrottsvärlden i din roll på AD Sverige?
Det som skiljer och är mycket svårare i affärsvärlden än i idrottsvärlden är att alla individerna i ett idrottsteam har verkat och formats i en miljö som de känner igen. De har en naturlig gemensam nämnare i form av den sport de utövar. I ett företag finns det ingen självklar gemensam nämnare i personalen, utan den måste man försöka hitta.

Samtidigt finns det även likheter mellan dessa två världar?
– Ja visst. I alla tvåmålssporter handlar det mycket om strategi, som schack. Det handlar inte om att göra flest mål utan om att behärska tiden och spelplanen. Kan du behärska spelplanen så kan du välja ifall du vill göra mål eller inte. Och det är samma sak i affärer. Vilken marknadsnärvaro har du och när.

Det är väl lite bakgrunden till varför vi går ut och presenterar rekond utan att vara riktigt klara med det.

Det verkar finnas en del oro i branschen för att elbilsrevolutionen ska göra många verkstäder arbetslösa. Hur ser du på den utvecklingen?
Man måste förstå vart pengarna kommer ifrån. De som investerar i en elbil, diesel- eller bensinbil och de som tillverkar bilarna driver ju en affärsrörelse och de reser kapital någonstans ifrån. Och när varor och tjänster blir väldigt lika varandra så blir priset ett större konkurrensmedel än när det finns stora olikheter mellan de olika varorna och tjänsterna. Det är det här som driver teknikutvecklingen. För att behålla marginalen och volymerna så behöver man ha ny teknik, det är det som driver affären. Det andra som vi ser i media är väldigt mycket marknadsföring för att få marknaden att gå åt ett håll man önskar.

Var är ni om tio år?
Om tio år måste vi ha tagit nästa steg, då måste vi ha ändrat innehållet i det vi gör, hur vi presenterar oss och hur vi styr företaget. För då kommer vi att vara så pass stora att vi stagnerar om vi inte förnyar oss. Och gör vi inte det, utan förblir fat and happy, så kommer värdet på företaget så småningom börja gå bakåt.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sara Brandt, vd Berner

FAKTA Adam Källberg
Ålder: 47 år
Bor: Varberg
Familj: Gift och två vuxna söner som båda jobbar i den tunga reservdelsbranschen.
Karriär: Har tidigare bl.a jobbat som affärsutvecklingschef på reservdelsföretaget Jomo, varit målvaktstränare på Borlänge Hockey
Intressen: Håller på med isracing och enduro på hobbynivå. Har några hobbybilar i garaget (Ford Mustang -65-66, Aston Martin Vantage, AC Cobra)

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Motormagasinet söker reporter

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Ny generation av Suzuki Jimny

Nyhetsbrev

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

Arkiv

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

BMW tvingas till fler återkallelser

Dieselmotorer som fattar eld, bilar som kan få problem med krockkudden i ratten och bilar där strömförsörjningen slås ut. BMW har tvingats till flera omfattande återkallelser av bilar både i år och ifjol.

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Kraftig ökning av laddbara fordon

Nu har Nordens första Alpine Centre öppnat

​FIA-studie oroas över tillgång till fordonsdatan

Ges fordonstillverkarna rätt att kontrollera och bestämma över – begränsa – tillgången till den fordonsgenererade datan, skulle det innebära ekonomiskt bortfall och merkostnader för märkesoberoende verkstäder respektive för konsument på uppemot 65 miljarder Euro (ca 700 miljarder kronor) 2030.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Trycket på fria verkstäder ökar igen

För första gången på många år har Cecra, den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, återaktiverat arbetet i gruppen för fria verkstäder. Bo Ericsson, vd för SFVF, sitter med i Cecra och har lämnat den här rapporten från senaste mötet.

Rekordtapp för biodrivmedel

SFVF varnar för piratkopierade bildelar

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd!

Lagligt begränsa fordonstvättarnas vattenanvändning vid vattenbrist

En kommun har möjlighet att begränsa företags vattenanvändning om vattenbristen blir tillräckligt allvarlig. Grundvattenreserverna i Sverige är just nu lägre än kanske någonsin i modern tid.

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Viktiga branschfrågor i fokus på Inspirationsdagen i Göteborg

Hur ska verkstäderna klara framtiden med ökade kundkrav, ökad granskning från myndigheter, nya teknik med Artificiell Intelligens, brist på personal? Det var några av frågorna som togs upp på Inspirationsdagen 100% Verkstad i Göteborg.

Så mycket lägre serviceintäkter ger elbilar

Det krävs service på tre elbilar för att generera samma intäktsnivå som för service på en vanlig bensin- eller dieselbil. Det erfar man på Nissan i Norge.

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Koppla greppet med Kamasa

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafikanter!

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybridbilar

Produktnyhet från Purflux!

Så säkerställer vi hög leverans-kapacitet

Bromsservice - för säkerhets skull

Kraft och IT försörjning för framtidens verkstad

ACM 2400 Hfc/Hfo

Sänd till en kollega

0.146