CHEF-intervjun: ”Humankapitalet är vårt starkaste konkurrensmedel”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Medarbetarna måste få delta i hela spelet och attityden måste vara förlåtande, säger AD Sveriges vd och förre hockeytränaren Adam Källberg när vi träffas och pratar ledning och styrning och framtiden för AD Sverige.

När Adam Källberg beskriver AD Sverige målar han på en och samma gång bilden av en stor aktör och uppstickaren. Båda är relevanta beskrivningar. Med en årsomsättning på runt en halvmiljard och över 300 auktoriserade verkstäder och butiker så är AD Sverige inte längre kusinen från landet.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sara Brandt, vd Berner

Vi är uppbyggda ungefär som ICA. Det betyder att en av våra starkaste konkurrenskrafter är humankapitalet. Det är jätteviktigt för oss, förklarar Adam Källberg, och ger samtidigt lite bilden av David mot de stora konkurrenterna Goliat:

Till skillnad från dem som har tillgång till större kapital finner vi vårt största värde i humankapitalet, vilket vi ser är en stor konkurrensfördel i de fall vi klarar av att förvalta det bättre än våra konkurrenter i branschen.

Adam Källberg återkommer flera gånger till begreppet humankapital. Som före detta målvaktstränare i hockey så är det just människor och deras utveckling som han arbetat med.

Olikheterna är en styrka i en organisation. Hos oss har vi till exempel handlare som är väldigt olika sinsemellan. Det innebär också att vi sitter på en otroligt mycket kompetens i företaget.

Vi har en tendens att söka likhet i samhället i dag, vilket försvagar oss. Olikheter är en styrka.

Ska företaget kunna utvecklas så får inte medarbetarna detaljstyras. Talar man om för backen att han ska spela back och inte får gå nedanför cirkeln, då får du en stereotyp spelare som inte deltar i hela spelet. Och han kommer troligtvis tycka det är tråkigt och i värsta fall sluta. Man måste få delta i hela spelet och attityden måste vara förlåtande. Så länge du tar ansvar för om du tappar pucken och jobbar hem så är det helt okej, för då är det utveckling. De som misslyckas mest, och tar ansvar för det, de kommer också längst. De som är enbart realister, de tar inte risken och gör förstås inte heller några misslyckanden. Misslyckande är också lärande.

Hur skiljer sig ditt ledarskap från AD:s föregående vd:s?
Mitt ledarskap är platt, och det som var innan var pyramidformat.

Och vad är det som du har tagit med dig från idrottsvärlden i din roll på AD Sverige?
Det som skiljer och är mycket svårare i affärsvärlden än i idrottsvärlden är att alla individerna i ett idrottsteam har verkat och formats i en miljö som de känner igen. De har en naturlig gemensam nämnare i form av den sport de utövar. I ett företag finns det ingen självklar gemensam nämnare i personalen, utan den måste man försöka hitta.

Samtidigt finns det även likheter mellan dessa två världar?
– Ja visst. I alla tvåmålssporter handlar det mycket om strategi, som schack. Det handlar inte om att göra flest mål utan om att behärska tiden och spelplanen. Kan du behärska spelplanen så kan du välja ifall du vill göra mål eller inte. Och det är samma sak i affärer. Vilken marknadsnärvaro har du och när.

Det är väl lite bakgrunden till varför vi går ut och presenterar rekond utan att vara riktigt klara med det.

Det verkar finnas en del oro i branschen för att elbilsrevolutionen ska göra många verkstäder arbetslösa. Hur ser du på den utvecklingen?
Man måste förstå vart pengarna kommer ifrån. De som investerar i en elbil, diesel- eller bensinbil och de som tillverkar bilarna driver ju en affärsrörelse och de reser kapital någonstans ifrån. Och när varor och tjänster blir väldigt lika varandra så blir priset ett större konkurrensmedel än när det finns stora olikheter mellan de olika varorna och tjänsterna. Det är det här som driver teknikutvecklingen. För att behålla marginalen och volymerna så behöver man ha ny teknik, det är det som driver affären. Det andra som vi ser i media är väldigt mycket marknadsföring för att få marknaden att gå åt ett håll man önskar.

Var är ni om tio år?
Om tio år måste vi ha tagit nästa steg, då måste vi ha ändrat innehållet i det vi gör, hur vi presenterar oss och hur vi styr företaget. För då kommer vi att vara så pass stora att vi stagnerar om vi inte förnyar oss. Och gör vi inte det, utan förblir fat and happy, så kommer värdet på företaget så småningom börja gå bakåt.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sara Brandt, vd Berner

FAKTA Adam Källberg
Ålder: 47 år
Bor: Varberg
Familj: Gift och två vuxna söner som båda jobbar i den tunga reservdelsbranschen.
Karriär: Har tidigare bl.a jobbat som affärsutvecklingschef på reservdelsföretaget Jomo, varit målvaktstränare på Borlänge Hockey
Intressen: Håller på med isracing och enduro på hobbynivå. Har några hobbybilar i garaget (Ford Mustang -65-66, Aston Martin Vantage, AC Cobra)



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.15