I höst införs den ny körcykeln WLTP

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Från och med den 1 september 2018 införs en ny så kallad körcykel för alla nya personbilar, bussar under 5 ton och lätta lastbilar i lättaste kategorin. WLTP (Wordwide harmonised Light vehicles Test Procedure) är en körcykel mer anpassad till moderna bilars verkliga användningssätt och nutidens infrastruktur.

Vid typgodkännande av nya fordon i Europa måste dessa uppfylla såväl säkerhets- som miljökrav. Bilarna testas i laboratoriemiljö på en rullande landsväg (chassidynamometer). Man mäter avgasutsläppen; kväveoxider (NOx), kolmonoxid (CO), kolväten (HC), ickemetaner (NMHC) och partiklar (PM och PN).  Utifrån resultatet från emissions-/avgasmätningarna räknas sedan bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp fram.

Fordonet körs vid avgascertifieringen efter ett visst körmönster, en s.k. körcykel. Dagens körcykel (NEDC) har sina rötter i åttiotalet och återspeglar dåtidens körmönster och infrastruktur. För att stämma bättre överens med nutidens körmönster har WLTP utvecklats för personbilar och lätta lastbilar. WLTP innehåller jämfört med NEDC kraftigare accelerationer, högre maxhastigheter och längre körtid. WLTP infördes för nya fordonstyper (nya modeller) fr.o.m. 1 september 2017 och gäller obligatoriskt för alla nyregistrerade personbilar och vissa mindre lätta lastbilar från och med den 1 september 2018. De flesta lätta lastbilar ska uppfylla reglerna ett år senare, 1 september 2019.

Då WLTP-cykeln har ett helt omarbetat innehåll än NEDC-cykeln påverkas förbrukningssiffrorna uppåt. Hur mycket kan variera per bilmodell.

Beräknade NEDC-värden kommer att finnas parallellt med de nya WLTP-värdena

Parallellt med WLTP-värden t.o.m. 2021 kommer det att finnas NEDC-värden som räknas fram från WLTP-värdena. För att fordonstillverkarna I EU måste uppfylla bindande utsläppskrav till 2021 som anges som NEDC-värden. En genomsnittlig personbil per fabrikat får 2021 släppa ut max 95 gram koldioxid per kilometer. Om inte fordonstillverkarna klarar detta krav får de betala böter. Det beräknade NEDC-värdet kan bli något högre än det utprovade och testade NEDC-värde från NEDC-testerna vi tillämpat tidigare.

Påverkar WLTP den årliga fordonskatten? Ja. I Sverige införs ett helt nytt skattesystem, Bonus-malus den 1 juli 2018. Förslaget innebär i korthet att en ny bil som släpper ut mer än 95g/km får förhöjd skatt under de tre första åren samt en bil som släpper ut maximalt 60 g/km alternativt går på fordonsgas får en bonus. Skatten kommer att beräknas på NEDC-värdet, testat eller beräknat t.o.m. den 31 december 2019. Därefter går man över till WLTP-värdet som skattegrund. Då avser regeringen att justera skattetarifferna med hänsyn till de högre utsläppsvärdena som blir med WLTP.

Källa:Bil Sweden



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag invigs Europas största FordStore – hos Hedin Bil i Segeltorp

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Nyhetsbrev

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Arkiv

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Snart får vi se ketchup-effekt av laddbara bilar

Var tredje bilägare har två bilar i hushållet

Försäkringsbranschens verkstadskontroller: Var tredje skadereparation brister

Försäkringsbranschen summerar sitt fjärde år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av 1 300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Kommentar till Försäkringsbranschens nya utredning

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Går det att köra en elbil genom Europa?

Lars Pettersson ny förbundsordförande för bilsporten

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

En mycket lyckad Inspirationsdag i Malmö

Flygande bilen utvecklas i Göteborg

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

Miljözoner 2022 – ett fall framåt

Se alla Företagens egna nyheter

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Drivknut till BMW

Kvalitetsbatterier från Banner

Drivknut till Mercedes 4Matic

Sänd till en kollega

0.829