23948sdkhjf

Kraftig rost ger sämre krockskydd

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I helt unika tester har Folksam testat hur krocksäkerheten påverkas av rostangrepp. Tester har genomförts av två bilmodeller som varit rostangripna, Mazda 6 första generationen och VW Golf V. Resultatet visar att kraftiga rostangrepp i bilens struktur kan påverka krocksäkerheten avsevärt.

– Kunskapen om rostens påverkan på en bils krockegenskaper är mycket begränsad. Det saknas studier eller tester på hur rost i en personbils energiupptagande struktur påverkar krocksäkerheten. En allmän uppfattning är att hållfastheten hos en stålstruktur påverkas negativt av kraftig rostbildning. För första gången har vi nu jämfört krocktest mellan när en bil var ny och när samma modell är angripen av rost för att se vad den har för påverkan på krocksäkerheten, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare Folksam.

För att avgöra om rost påverkar krocksäkerheten testades två begagnade bilmodeller av årsmodell 2003-2004 (Mazda) och 2004-2007 (VW Golf), enligt samma testprotokoll som användes av Euro NCAP när bilmodellerna var nya.

I Folksams test beräknades hur vuxenskyddet påverkades av att bilen var rostig. De krocktester som genomfördes för bägge bilmodellerna var ett frontalkrocks- och ett sidokrocktest. För VW Golf genomfördes även ett stolpkrocktest.

– Det är inte självklart att bilens krockskydd försämras om vissa av balkarna är rostangripna, utan det beror på var rosten sitter. Testerna med VW Golf visar att även om rosten såg relativt omfattande ut på bilens yttre karossdelar påvisades inte någon skillnad i krocksäkerhetsegenskaperna mellan en ny och rostig bil då de inre strukturerna inte var ansatta av rost, säger Anders Ydenius.

– De båda Mazdabilarna som ingick i testet hade så omfattande rostskador att flera balkar var försvagade vilket ledde till en tydlig försämring av krockskyddet från fyra stjärnor till tre. Det motsvarar ca 20 procents ökad risk för död eller svår skada vid en kollision, fortsätter Anders Ydenius.

Alla de testade bilarna hade fram till köptillfället varit i trafik och var godkända på bilbesiktningen. Att bilar underkänns i bilprovningen på grund av rost i bärande strukturer är relativt ovanligt enligt en sammanställning som Bilprovningen gjorde 2012.

– Bilprovningen granskar rostangrepp i bärande strukturer och underkänner om rosten är för omfattande**. De testade bilarna tyder på att bilar med kraftig rost i bärande balkar kan klara besiktningen. Det kan handla om slarv eller olika bedömningar av enskilda besktningsmän. Det kan även indikera att det nuvarande regelverk från Transportstyrelsen är för generöst när det gäller grövre rostangrepp. Ser vi det i ljuset av våra tester som visar på att rost kan påverka krocksäkerheten finns det all anledning att se över regelverket samt att kontrollera att det verkligen efterföljs, säger Anders Ydenius.

– Eftersom en bil inte rostar lika mycket överallt är det svårt att ha en uppfattning om hur stor påverkan en rostig sektion har för krockegenskaperna. Lite ytrost är inget problem rent krocksäkerhetsmässigt men om bilen har mer omfattande rost på det yttre skalet bör den undersökas vidare för att utreda om rosten även sitter i större balkar. Hittar man rost där kan det påverka säkerheten och man bör inte köpa en sådan bil, avslutar Anders Ydenius.

Resultat

Testmoment

Golf V Nybilstest 2004

Golf V Test med rost

Mazda 6 Nybilstest 2003

Mazda 6 Test med rost

Frontalkrock 64km/h

13

12,147 

11

7,289

Sidokollision 50km/h

16

16

13

8,520

Stolptest50 km/h

2

2

2

(2)

Bältespåminnare

2

2

0

0

Summa poäng

33

32

26

18

Antal stjärnor i Euro NCAP

5

4*

4

3

* Sänkningen från fem till fyra stjärnor var från en svag femma till en stark fyra och de skillnader som påvisades var i realiteten nästan obefintliga. ** Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2017:54

Om testet För att avgöra rostens inverkan på krocksäkerheten har Folksam av engagagemang för sina kunder testat två begagnade bilmodeller enligt samma testprotokoll i Euro NCAP som när bilmodellerna var nya. Krocktestet gjordes enligt Euro NCAP:s testprotokoll 2004 med VW Golf generation 5 (2004-2009) och enligt protokoll 2003 med Mazda 6 (2003-2004). Krocktesterna utfördes på Thatcham Research i England certifierade för att testa enligt Euro NCAP:s protokoll.

I detta test fokuserades enbart på att beräkna hur vuxenskyddet påverkades av att bilen var rostig. De krocktester som gjordes var en frontalkrock, där 40 procent av fronten kördes in i en deformerbar barriär i 64 km/h, ett sidokrocktest, där den stillastående bilen blir påkörd av en vagn med en deformerbar barriär i 50 km/h, samt ett stolpkrocktest där bilen skjuts i sidled mot en fast stolpe i 50 km/h. VW Golf kördes i alla tre tester medan Mazda bara testades i två, frontalkrocktestet och sidokrocktestet.

Bilarna som köptes in var besiktade och godkända att köras i trafik vid inköpstillfället.

Rostangreppen i Golfen satt i huvudsak längs med sidbalkarna delvis som en konsekvens av ansamlad smuts innanför hjulhusinnerskärmarna. Inre sidobalkar och rambalkar var i relativt gott skick. På Mazda 6 var sidobalkarna relativt svårt rostangripna men också tvärbalkarna bakom hjulhus och inre sidobalkar. Rambalkarna hade omfattande ytrost men ingen utbredd gravrost. Framvagnsramen var punktvis genomrostad och hade omfattande djupare ytrost.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

Nyhetsbrev

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Arkiv

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Bilia fortsätter sin expansion av Netbil Begagnat

En av Mekonomens modernaste verkstäder utanför Stockholm

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Chans för Volvo Cars att vinna världstävling -igen

Autolivs grundare Lennart Lindblad har avlidit

Lennart Lindblad, grundare av världsföretaget Autoliv har avlidit vid 89 års ålder efter en tids sjukdom.

Wayke skärper säkerheten mot mätarfiffel

Wayke, Sveriges näst största marknadsplats för bilar, skärper säkerheten ytterligare efter TV4-granskningen som visar att Transportstyrelsen har gett ut felaktiga uppgifter om ett antal bilars mätarställning.

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Se alla Företagens egna nyheter

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Arbetsbelysning LED

Nudging - ett verktyg för hållbara val

Lazer Triple-R Elite 750

Drivaxel till Toyota Rav 4

Sänd till en kollega

0.229