23948sdkhjf

Kraftig rost ger sämre krockskydd

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I helt unika tester har Folksam testat hur krocksäkerheten påverkas av rostangrepp. Tester har genomförts av två bilmodeller som varit rostangripna, Mazda 6 första generationen och VW Golf V. Resultatet visar att kraftiga rostangrepp i bilens struktur kan påverka krocksäkerheten avsevärt.

– Kunskapen om rostens påverkan på en bils krockegenskaper är mycket begränsad. Det saknas studier eller tester på hur rost i en personbils energiupptagande struktur påverkar krocksäkerheten. En allmän uppfattning är att hållfastheten hos en stålstruktur påverkas negativt av kraftig rostbildning. För första gången har vi nu jämfört krocktest mellan när en bil var ny och när samma modell är angripen av rost för att se vad den har för påverkan på krocksäkerheten, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare Folksam.

För att avgöra om rost påverkar krocksäkerheten testades två begagnade bilmodeller av årsmodell 2003-2004 (Mazda) och 2004-2007 (VW Golf), enligt samma testprotokoll som användes av Euro NCAP när bilmodellerna var nya.

I Folksams test beräknades hur vuxenskyddet påverkades av att bilen var rostig. De krocktester som genomfördes för bägge bilmodellerna var ett frontalkrocks- och ett sidokrocktest. För VW Golf genomfördes även ett stolpkrocktest.

– Det är inte självklart att bilens krockskydd försämras om vissa av balkarna är rostangripna, utan det beror på var rosten sitter. Testerna med VW Golf visar att även om rosten såg relativt omfattande ut på bilens yttre karossdelar påvisades inte någon skillnad i krocksäkerhetsegenskaperna mellan en ny och rostig bil då de inre strukturerna inte var ansatta av rost, säger Anders Ydenius.

– De båda Mazdabilarna som ingick i testet hade så omfattande rostskador att flera balkar var försvagade vilket ledde till en tydlig försämring av krockskyddet från fyra stjärnor till tre. Det motsvarar ca 20 procents ökad risk för död eller svår skada vid en kollision, fortsätter Anders Ydenius.

Alla de testade bilarna hade fram till köptillfället varit i trafik och var godkända på bilbesiktningen. Att bilar underkänns i bilprovningen på grund av rost i bärande strukturer är relativt ovanligt enligt en sammanställning som Bilprovningen gjorde 2012.

– Bilprovningen granskar rostangrepp i bärande strukturer och underkänner om rosten är för omfattande**. De testade bilarna tyder på att bilar med kraftig rost i bärande balkar kan klara besiktningen. Det kan handla om slarv eller olika bedömningar av enskilda besktningsmän. Det kan även indikera att det nuvarande regelverk från Transportstyrelsen är för generöst när det gäller grövre rostangrepp. Ser vi det i ljuset av våra tester som visar på att rost kan påverka krocksäkerheten finns det all anledning att se över regelverket samt att kontrollera att det verkligen efterföljs, säger Anders Ydenius.

– Eftersom en bil inte rostar lika mycket överallt är det svårt att ha en uppfattning om hur stor påverkan en rostig sektion har för krockegenskaperna. Lite ytrost är inget problem rent krocksäkerhetsmässigt men om bilen har mer omfattande rost på det yttre skalet bör den undersökas vidare för att utreda om rosten även sitter i större balkar. Hittar man rost där kan det påverka säkerheten och man bör inte köpa en sådan bil, avslutar Anders Ydenius.

Resultat

Testmoment

Golf V Nybilstest 2004

Golf V Test med rost

Mazda 6 Nybilstest 2003

Mazda 6 Test med rost

Frontalkrock 64km/h

13

12,147 

11

7,289

Sidokollision 50km/h

16

16

13

8,520

Stolptest50 km/h

2

2

2

(2)

Bältespåminnare

2

2

0

0

Summa poäng

33

32

26

18

Antal stjärnor i Euro NCAP

5

4*

4

3

* Sänkningen från fem till fyra stjärnor var från en svag femma till en stark fyra och de skillnader som påvisades var i realiteten nästan obefintliga. ** Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2017:54

Om testet För att avgöra rostens inverkan på krocksäkerheten har Folksam av engagagemang för sina kunder testat två begagnade bilmodeller enligt samma testprotokoll i Euro NCAP som när bilmodellerna var nya. Krocktestet gjordes enligt Euro NCAP:s testprotokoll 2004 med VW Golf generation 5 (2004-2009) och enligt protokoll 2003 med Mazda 6 (2003-2004). Krocktesterna utfördes på Thatcham Research i England certifierade för att testa enligt Euro NCAP:s protokoll.

I detta test fokuserades enbart på att beräkna hur vuxenskyddet påverkades av att bilen var rostig. De krocktester som gjordes var en frontalkrock, där 40 procent av fronten kördes in i en deformerbar barriär i 64 km/h, ett sidokrocktest, där den stillastående bilen blir påkörd av en vagn med en deformerbar barriär i 50 km/h, samt ett stolpkrocktest där bilen skjuts i sidled mot en fast stolpe i 50 km/h. VW Golf kördes i alla tre tester medan Mazda bara testades i två, frontalkrocktestet och sidokrocktestet.

Bilarna som köptes in var besiktade och godkända att köras i trafik vid inköpstillfället.

Rostangreppen i Golfen satt i huvudsak längs med sidbalkarna delvis som en konsekvens av ansamlad smuts innanför hjulhusinnerskärmarna. Inre sidobalkar och rambalkar var i relativt gott skick. På Mazda 6 var sidobalkarna relativt svårt rostangripna men också tvärbalkarna bakom hjulhus och inre sidobalkar. Rambalkarna hade omfattande ytrost men ingen utbredd gravrost. Framvagnsramen var punktvis genomrostad och hade omfattande djupare ytrost.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Sänd till en kollega

0.178