23948sdkhjf

Det blir 11 VW Golf GTI TCR i årets STCC

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Hela elva Volkswagen Golf GTI TCR kommer att stå på startlinjen när STCC-säsongen rullar igång på Knutstorp 4 maj. I en av bilarna sitter regerande rallycrossvärldsmästaren, tillika tidigare STCC-mästaren, Johan Kristoffersson.

-Volkswagenchefen Sten Forsberg har nog inte ändrat målsättning sedan 2012. Den ligger fast vid att vinna mästerskapet, säger Johan Kristoffersson, som tar favoritskapet med ro.

Trots att Kristoffersson numera har mångårig rutin från standardvagnsmästerskapet så blir det här faktiskt bara andra säsongen han kör hela serien. Den första gången tog han guldet efter en dramatisk uppgörelse med Rickard Rydell. Förra året blev det sex race-segrar, trots att han missade tre deltävlingar.
− Jag körde tolv race förra året. Det är lika många som en full säsong i år.

STCC-mästerskapet återgår i år till två race per bana och sex tävlingshelger istället för sju.
− Det är en fördel med två race. Om vi ska kunna attrahera publiken får inte tävlingsdagen bli för lång, kommenterar stallchefen i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS, Tommy Kristoffersson.

Kristofferssons gäng siktar på seger i såväl förarmästerskapet som team- och juniormästerskapet. Men han vill också tillägga en ytterligare dimension.
− Vi går naturligtvis för att vinna, men ska inte bara stirra oss blinda på segrar. Vi vill också bjuda på en bra show med spektakulära omkörningar och vara teamet som publiken tycker om.

Med Johan Kristoffersson som ankare har Volkswagen Dealer Team BAUHAUS förstås goda förutsättningar att lyckas med detta och att även försvara teammästerskapstiteln. Johan kompletteras i år av rookien Hugo Nerman från Helsingborg. 18-åringen tar klivet från Formula Nordic till STCC och imponerade stort under sitt första test i en Golf GTI TCR på Knutstorp förra veckan.
− Redan första varven visade han att vi har gjort rätt i vårt val, kommenterar Tommy Kristoffersson.

Förarkollegan Johan Kristoffersson instämmer:
− Han körde jättebra. Seriös och målmedveten. Inget snack om att han kan lära sig åka fort. Han bestämmer själv hur bra han vill prestera.
− Testet var väldigt kul. Vi fick köra på både blött och torrt och bilen kändes extremt bra direkt. Jag har naturligtvis många saker att jobba med, men det funkade riktigt bra, säger Hugo Nerman själv.

Rutinerade Johan Kristoffersson får räkna med många frågor under säsongen, en rådgivarroll han gärna tar:
− Han får fråga precis hur mycket han vill. Jag känner igen mig mycket i Hugo. Själv hade jag Fredrik Ekblom som jag ställde tusentals frågor till.

Nu är det också klart med ytterligare en junior i teamet. Nicklas Oscarsson från Huddinge tar plats i teamets tredje Golf GTI TCR, en lösning som blev klar på något av rekordtid när Oscarssons tidigare spår inte ledde fram till något. På några dagar var allt klappat och klart.
− För en vecka sedan stod vi på tom ruta i princip. Det här visar verkligen hur fort allt kan vända inom racing. Det känns otroligt kul att få de här förutsättningarna. Golfen är den bil vi tror mest på och det var förstås till KMS vi helst ville, säger en lycklig Oscarsson, som hoppas få känna på sin nya bil vid nästa test på Gelleråsen.
− Nicklas hade mycket strul förra året, och jag vet hur det kan kännas. Det ska bli jättespännande att se vad han kan göra med vår uppbackning, säger Tommy Kristoffersson om 19-åringen.

Kristoffersson ser positivt på att Volkswagen Dealer Team BAUHAUS är med och profilerar nya talanger.
− Förra året blev Fredrik Blomstedt årets rookie när han körde för oss. Vi vill vara en del i Hugos och Nicklas ambitioner också.

Kristoffersson har också haft ett finger med i spelet när det gäller leverans av Golf GTI TCR-bilar till ett par av de andra teamen och han gläds därmed extra åt den stora uppsättningen Volkswagen-bilar i startfältet.
− Det visar att det finns många smarta racerförare som förstår vilket märke de vill satsa på.

Hans team har varit Volkswagen AG-koncernen trogen i hela två decennier och firar därmed en sorts jubileum.
− Vi går in i en spännande och inspirerande säsong med förnyat stöd från VW-koncernen och är stolta över att ha haft återförsäljarna med oss i hela 20 år.


Lika länge sedan var det samarbetet mellan WestCoast Racing och Fredrik Ekblom inleddes. 1998 startade Ekblom sin framgångsrika STCC-karriär i Dick Jönsson Wigroths stall. Det blev SM-guld då och nu är han tillbaka där allt började.
− Några av de roligaste och mest framgångsrika åren har jag tillbringat med WestCoast. Det är kul att bli välkomnad tillbaka, kommenterar Ekblom som körde hem ett SM-silver till Volkswagen Dealer Team förra året.
− Jag har varit lyckligt lottad som har fått köra för några av de absolut bästa teamen.

Erfarenheterna från förra säsongen gör att han känner till bilmodellen och med sin enorma rutin blir han en utmärkt mentor för teamkompisarna, syskonen Jessica och Andreas Bäckman.
− Jag är för gammal för att ha hemligheter, så de kommer att få veta allt jag kan, säger Ekblom med ett skratt.

Dick Jönsson Wigroth gör alltså comeback med WestCoast Racing och mönstrar den mest rutinerade av alla förare samt två nykomlingar från Boden. Syskonens väg till västkustgänget är en historia för sig.
− Det började på en gokart-bana under SM förra året, när de lånade ett par regndäck av mig, berättar Jönsson Wigroth.

Den första kontakten ledde så småningom till ett samarbete i STCC och syskonen har redan varit i elden i TCR UK i England.
− Och där har det gått väldigt bra, men vi bygger inga gigantiska förväntningar, påpekar WestCoast-chefen från basen i Halmstad.


På andra sidan Sverige, i Linköping, har Micke Kågered Racing dubblat sin föraruppsättning. Dalmasen Andreas Ahlberg får sällskap av unge Oskar Krüger.
− Han kommer från Linköping. Jag har följt honom i gokart och tyckte det skulle vara kul att satsa på någon från trakten, berättar Micke Kågered som imponerades av Krügers första test på Mantorp häromveckan.

Kågered-gänget byggde erfarenhet under förra året och kommer med ett stärkt självförtroende i år, särskilt som Andreas Ahlberg bärgade teamets första pallplats under avslutningen på Mantorp.


Uppåt är det också i Lestrup Racing Team som gör sitt första test på Anderstorp kommande helg. Teamchefen Fredrik Lestrup har skrivit kontrakt med Andreas Wernersson och Oliver Söderström. Söderström är blott 19 år och kommer från två år med formelbil i Tyskland, ett intressant framtidsnamn. Wernersson gjorde ett succéinhopp under förra årets avslutning på Mantorp, där han körde hem teamets första topp tre-placering.
− Med Andreas kan vi fajtas om pallplatser och vinster, konstaterar Fredrik Lestrup och fortsätter:
− Nu har vi helt andra förutsättningar, som team, på förarsidan och med en bättre ekonomi.


Förra året hade Lestrup Racing ingenjörsansvaret för Albin Wärnelövs bil i Experion Racing. Nu står Wärnelöv på egna ben i ett enbilsteam.
− När vi kom in i STCC förra året insåg vi att det var för avancerat för att vi skulle klara det själva. Nu tar vi steget fullt ut och gör det på flera års sikt. Det viktigaste är Albins utveckling och att teamet utvecklas, berättar pappa Johnny Wärnelöv som har anlitat ett rutinerat gäng med ingenjören Torbjörn Krondahl i spetsen.

Totalt är det alltså hela elva Volkswagen-bilar i startfältet. Det är något som får Volkswagens Sverige-chef Sten Forsberg att belåtet konstatera:
− Det har varit väldigt stort intresse för Golf GTI TCR i världen. Nyligen levererades bil nummer 100 från Volkswagen Motorsport. Och att fem team i STCC har valt att satsa på Golf är ett riktigt styrkebesked!

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Motormagasinet söker reporter

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Ny generation av Suzuki Jimny

Nyhetsbrev

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

Arkiv

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

BMW tvingas till fler återkallelser

Dieselmotorer som fattar eld, bilar som kan få problem med krockkudden i ratten och bilar där strömförsörjningen slås ut. BMW har tvingats till flera omfattande återkallelser av bilar både i år och ifjol.

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Kraftig ökning av laddbara fordon

Nu har Nordens första Alpine Centre öppnat

​FIA-studie oroas över tillgång till fordonsdatan

Ges fordonstillverkarna rätt att kontrollera och bestämma över – begränsa – tillgången till den fordonsgenererade datan, skulle det innebära ekonomiskt bortfall och merkostnader för märkesoberoende verkstäder respektive för konsument på uppemot 65 miljarder Euro (ca 700 miljarder kronor) 2030.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Trycket på fria verkstäder ökar igen

För första gången på många år har Cecra, den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, återaktiverat arbetet i gruppen för fria verkstäder. Bo Ericsson, vd för SFVF, sitter med i Cecra och har lämnat den här rapporten från senaste mötet.

Rekordtapp för biodrivmedel

SFVF varnar för piratkopierade bildelar

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd!

Lagligt begränsa fordonstvättarnas vattenanvändning vid vattenbrist

En kommun har möjlighet att begränsa företags vattenanvändning om vattenbristen blir tillräckligt allvarlig. Grundvattenreserverna i Sverige är just nu lägre än kanske någonsin i modern tid.

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Viktiga branschfrågor i fokus på Inspirationsdagen i Göteborg

Hur ska verkstäderna klara framtiden med ökade kundkrav, ökad granskning från myndigheter, nya teknik med Artificiell Intelligens, brist på personal? Det var några av frågorna som togs upp på Inspirationsdagen 100% Verkstad i Göteborg.

Så mycket lägre serviceintäkter ger elbilar

Det krävs service på tre elbilar för att generera samma intäktsnivå som för service på en vanlig bensin- eller dieselbil. Det erfar man på Nissan i Norge.

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Koppla greppet med Kamasa

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafikanter!

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybridbilar

Produktnyhet från Purflux!

Så säkerställer vi hög leverans-kapacitet

Bromsservice - för säkerhets skull

Kraft och IT försörjning för framtidens verkstad

ACM 2400 Hfc/Hfo

Sänd till en kollega

0.124