23948sdkhjf

Det blir 11 VW Golf GTI TCR i årets STCC

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Hela elva Volkswagen Golf GTI TCR kommer att stå på startlinjen när STCC-säsongen rullar igång på Knutstorp 4 maj. I en av bilarna sitter regerande rallycrossvärldsmästaren, tillika tidigare STCC-mästaren, Johan Kristoffersson.

-Volkswagenchefen Sten Forsberg har nog inte ändrat målsättning sedan 2012. Den ligger fast vid att vinna mästerskapet, säger Johan Kristoffersson, som tar favoritskapet med ro.

Trots att Kristoffersson numera har mångårig rutin från standardvagnsmästerskapet så blir det här faktiskt bara andra säsongen han kör hela serien. Den första gången tog han guldet efter en dramatisk uppgörelse med Rickard Rydell. Förra året blev det sex race-segrar, trots att han missade tre deltävlingar.
− Jag körde tolv race förra året. Det är lika många som en full säsong i år.

STCC-mästerskapet återgår i år till två race per bana och sex tävlingshelger istället för sju.
− Det är en fördel med två race. Om vi ska kunna attrahera publiken får inte tävlingsdagen bli för lång, kommenterar stallchefen i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS, Tommy Kristoffersson.

Kristofferssons gäng siktar på seger i såväl förarmästerskapet som team- och juniormästerskapet. Men han vill också tillägga en ytterligare dimension.
− Vi går naturligtvis för att vinna, men ska inte bara stirra oss blinda på segrar. Vi vill också bjuda på en bra show med spektakulära omkörningar och vara teamet som publiken tycker om.

Med Johan Kristoffersson som ankare har Volkswagen Dealer Team BAUHAUS förstås goda förutsättningar att lyckas med detta och att även försvara teammästerskapstiteln. Johan kompletteras i år av rookien Hugo Nerman från Helsingborg. 18-åringen tar klivet från Formula Nordic till STCC och imponerade stort under sitt första test i en Golf GTI TCR på Knutstorp förra veckan.
− Redan första varven visade han att vi har gjort rätt i vårt val, kommenterar Tommy Kristoffersson.

Förarkollegan Johan Kristoffersson instämmer:
− Han körde jättebra. Seriös och målmedveten. Inget snack om att han kan lära sig åka fort. Han bestämmer själv hur bra han vill prestera.
− Testet var väldigt kul. Vi fick köra på både blött och torrt och bilen kändes extremt bra direkt. Jag har naturligtvis många saker att jobba med, men det funkade riktigt bra, säger Hugo Nerman själv.

Rutinerade Johan Kristoffersson får räkna med många frågor under säsongen, en rådgivarroll han gärna tar:
− Han får fråga precis hur mycket han vill. Jag känner igen mig mycket i Hugo. Själv hade jag Fredrik Ekblom som jag ställde tusentals frågor till.

Nu är det också klart med ytterligare en junior i teamet. Nicklas Oscarsson från Huddinge tar plats i teamets tredje Golf GTI TCR, en lösning som blev klar på något av rekordtid när Oscarssons tidigare spår inte ledde fram till något. På några dagar var allt klappat och klart.
− För en vecka sedan stod vi på tom ruta i princip. Det här visar verkligen hur fort allt kan vända inom racing. Det känns otroligt kul att få de här förutsättningarna. Golfen är den bil vi tror mest på och det var förstås till KMS vi helst ville, säger en lycklig Oscarsson, som hoppas få känna på sin nya bil vid nästa test på Gelleråsen.
− Nicklas hade mycket strul förra året, och jag vet hur det kan kännas. Det ska bli jättespännande att se vad han kan göra med vår uppbackning, säger Tommy Kristoffersson om 19-åringen.

Kristoffersson ser positivt på att Volkswagen Dealer Team BAUHAUS är med och profilerar nya talanger.
− Förra året blev Fredrik Blomstedt årets rookie när han körde för oss. Vi vill vara en del i Hugos och Nicklas ambitioner också.

Kristoffersson har också haft ett finger med i spelet när det gäller leverans av Golf GTI TCR-bilar till ett par av de andra teamen och han gläds därmed extra åt den stora uppsättningen Volkswagen-bilar i startfältet.
− Det visar att det finns många smarta racerförare som förstår vilket märke de vill satsa på.

Hans team har varit Volkswagen AG-koncernen trogen i hela två decennier och firar därmed en sorts jubileum.
− Vi går in i en spännande och inspirerande säsong med förnyat stöd från VW-koncernen och är stolta över att ha haft återförsäljarna med oss i hela 20 år.


Lika länge sedan var det samarbetet mellan WestCoast Racing och Fredrik Ekblom inleddes. 1998 startade Ekblom sin framgångsrika STCC-karriär i Dick Jönsson Wigroths stall. Det blev SM-guld då och nu är han tillbaka där allt började.
− Några av de roligaste och mest framgångsrika åren har jag tillbringat med WestCoast. Det är kul att bli välkomnad tillbaka, kommenterar Ekblom som körde hem ett SM-silver till Volkswagen Dealer Team förra året.
− Jag har varit lyckligt lottad som har fått köra för några av de absolut bästa teamen.

Erfarenheterna från förra säsongen gör att han känner till bilmodellen och med sin enorma rutin blir han en utmärkt mentor för teamkompisarna, syskonen Jessica och Andreas Bäckman.
− Jag är för gammal för att ha hemligheter, så de kommer att få veta allt jag kan, säger Ekblom med ett skratt.

Dick Jönsson Wigroth gör alltså comeback med WestCoast Racing och mönstrar den mest rutinerade av alla förare samt två nykomlingar från Boden. Syskonens väg till västkustgänget är en historia för sig.
− Det började på en gokart-bana under SM förra året, när de lånade ett par regndäck av mig, berättar Jönsson Wigroth.

Den första kontakten ledde så småningom till ett samarbete i STCC och syskonen har redan varit i elden i TCR UK i England.
− Och där har det gått väldigt bra, men vi bygger inga gigantiska förväntningar, påpekar WestCoast-chefen från basen i Halmstad.


På andra sidan Sverige, i Linköping, har Micke Kågered Racing dubblat sin föraruppsättning. Dalmasen Andreas Ahlberg får sällskap av unge Oskar Krüger.
− Han kommer från Linköping. Jag har följt honom i gokart och tyckte det skulle vara kul att satsa på någon från trakten, berättar Micke Kågered som imponerades av Krügers första test på Mantorp häromveckan.

Kågered-gänget byggde erfarenhet under förra året och kommer med ett stärkt självförtroende i år, särskilt som Andreas Ahlberg bärgade teamets första pallplats under avslutningen på Mantorp.


Uppåt är det också i Lestrup Racing Team som gör sitt första test på Anderstorp kommande helg. Teamchefen Fredrik Lestrup har skrivit kontrakt med Andreas Wernersson och Oliver Söderström. Söderström är blott 19 år och kommer från två år med formelbil i Tyskland, ett intressant framtidsnamn. Wernersson gjorde ett succéinhopp under förra årets avslutning på Mantorp, där han körde hem teamets första topp tre-placering.
− Med Andreas kan vi fajtas om pallplatser och vinster, konstaterar Fredrik Lestrup och fortsätter:
− Nu har vi helt andra förutsättningar, som team, på förarsidan och med en bättre ekonomi.


Förra året hade Lestrup Racing ingenjörsansvaret för Albin Wärnelövs bil i Experion Racing. Nu står Wärnelöv på egna ben i ett enbilsteam.
− När vi kom in i STCC förra året insåg vi att det var för avancerat för att vi skulle klara det själva. Nu tar vi steget fullt ut och gör det på flera års sikt. Det viktigaste är Albins utveckling och att teamet utvecklas, berättar pappa Johnny Wärnelöv som har anlitat ett rutinerat gäng med ingenjören Torbjörn Krondahl i spetsen.

Totalt är det alltså hela elva Volkswagen-bilar i startfältet. Det är något som får Volkswagens Sverige-chef Sten Forsberg att belåtet konstatera:
− Det har varit väldigt stort intresse för Golf GTI TCR i världen. Nyligen levererades bil nummer 100 från Volkswagen Motorsport. Och att fem team i STCC har valt att satsa på Golf är ett riktigt styrkebesked!

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är bevis på att tre designers är bättre än en

Tillsammans har de etablerat Volvo Cars som ett av världens ledande bilmärken. Thomas Ingenlath, Robin Page och Maximilian Missoni har haft ett nära samarbete i utvecklingen av nya modeller.

Biltillverkare lanserar brusreducerande hundkoja som ger lugnare nyårsafton

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

50-årig DAF-lastbil ännu i tjänst

Den äldsta DAF-lastbilen i yrkestrafik fraktar åkattraktioner till nöjesparker i Nederländerna, och är i förbluffande fint skick.

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Nyhetsbrev

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

Arkiv

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Volvo har krympt motorutbudet

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

90 år med fönsterhissen

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Se alla Företagens egna nyheter

Toppa upp!

Julhälsning

God Jul

Nu kör vi vidare!

Kör försiktigt i jultrafiken – goda förberedelser ger en säker resa

Ny drivaxel till Skoda och VW

LBM Autoparts gör storsatsning på Europa efter förvärv av engelska GB Parts Online

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager til...

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Sänd till en kollega

0.099