23948sdkhjf

Sätt näringspolitiken i framsätet

Lyssna till Angela Merkel och sätt näringspolitiken i framsätet, bredvid statsministern. Det vädjar Fredrik Sidahl och Per-Ewe Wendel, leverantörsorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG. Utan ett starkt näringsliv, där en insatt krona förädlas till tio, går det inte att bygga en modern, stark och skattefinansierad välfärdsstat, menar debattörerna.

Svenska politiker borde lyssna till Angela Merkels utspel i samband med CDU:s senaste kongress. Enligt Merkel är Näringsdepartementet landets viktigaste departement och det är där som förutsättningarnas ges till välfärd och ekonomisk tillväxt. Det är där de framtida skatteintäkterna skapas som sedan prioriteras och portioneras ut av finansministern.

Med den infallsvinkeln vill vi uppmana partierna att prioritera frågor som stimulerar näringslivet. De ska vara i topp på valmanifesten och inte bara tangeras under rubriker som ”Jobb och sysselsättning”, ”Utbildning” och ”Innovation”.

Vad partierna inte tänker på är att det allra viktigaste för att skapa skatteintäkter som finansierar det gemensamma välfärdsbygget – bolagsskatt, moms, inkomst- och kapitalskatt med mera – är att vi har en privat industri- och tjänstesektor där en insatt krona förädlas till tio kronor. 

Enligt vår mening ska näringsministern vara den allra viktigaste ministern, och hen ska vara omgärdad av en stark stab av ytterligare ministrar – kanske ett nytt ”superdepartement”?

Den nuvarande regeringen har under mandatperioden genomfört ett antal näringslivsbefrämjande insatser. Utöver en närings- och innovationsminister samt en handelsminister har regeringen bland annat inrättat en industrikanslerfunktion, ett innovationsråd, en dedikerad handelsminister samt gjort satsningar på strategier för nyindustrialisering och export.

Det är steg i rätt riktning. Men på grund av den rådande nationella högkonjunkturen känns det som att insatserna går på tomgång.

Vi vill se en större svensk proaktivitet. Det gäller att smida medan järnet är varmt och det finns stora och små frågor att ta i tu med i både det korta och det långa perspektivet.

Exempelvis tillverkningen av fordon och transportmedel. Det är globala sektorer där skatte- och kompetensfrågor – tillsammans med krav inom infrastruktur och solida frihandelsavtal med omvärlden – är viktiga frågor och avgörande för företagens väl och ve.

Vi vill också uttala en oro över den svaga svenska utvecklingen under 2017 för BNP per capita, skolresultat, nyföretagande, matchning på arbetsmarknaden samt en smygande brain-drain och svajig valutakurs. Saker som inte är bra med tanke på kraven på internationell, svensk konkurrenskraft i framtiden.

FKG:s mål, som baseras på vår ”Nollvision för förlorade industrijobb”, är att det inrättas nationella strategier för strategiskt viktiga och innovationsdrivande, förädlande och högteknologiska industrisektorer som transportmedel och försvar, IT och telekom samt läkemedel och life science. Kring dessa ska akademi, myndigheter och näringsliv samverka och inte minst samarbeta. De ska inte vara politiskt ledda utan ledas av personer som engageras utifrån näringslivsmeriter. I sig är det inget nytt krav från FKG:s sida, eftersom vi vill se en nationell fordonsstrategi, Automotive 2045, för att kunna ställa om fordonsindustrin till hållbar mobilitet och hållbara transportsystem.

Vidare vill FKG se att frågor rörande skatt, utbildning, kompetenstillförsel, utveckling, ”skills”, riskkapital, SME-företag samt frihandel läggs i samma hatt.

Frågorna bör också rymmas på ett ministerium – tidigare föreslagna superdepartement – bemannat med en närings- och innovationsminister, en industriminister, en arbetsmarknads- och kompetensminister samt en handelsminister. De beredande riksdagsutskottens strukturer eller uppdrag bör även ses över. Allt för att trygga en framtida och hållbar tillväxt genom ett konkurrenskraftigt näringsliv.

Om Tony Blair och hans New Labour tidigare varit en inspirationskälla för svenska politiker, så bör Angela Merkels insikter om näringslivet betydelse bli en ny.

 Fredrik Sidahl                                           Per-Ewe Wendel

Vd Fordonskomponentgruppen               Ordf Fordonskomponentgruppen

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093