Sätt näringspolitiken i framsätet

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Lyssna till Angela Merkel och sätt näringspolitiken i framsätet, bredvid statsministern. Det vädjar Fredrik Sidahl och Per-Ewe Wendel, leverantörsorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG. Utan ett starkt näringsliv, där en insatt krona förädlas till tio, går det inte att bygga en modern, stark och skattefinansierad välfärdsstat, menar debattörerna.

Svenska politiker borde lyssna till Angela Merkels utspel i samband med CDU:s senaste kongress. Enligt Merkel är Näringsdepartementet landets viktigaste departement och det är där som förutsättningarnas ges till välfärd och ekonomisk tillväxt. Det är där de framtida skatteintäkterna skapas som sedan prioriteras och portioneras ut av finansministern.

Med den infallsvinkeln vill vi uppmana partierna att prioritera frågor som stimulerar näringslivet. De ska vara i topp på valmanifesten och inte bara tangeras under rubriker som ”Jobb och sysselsättning”, ”Utbildning” och ”Innovation”.

Vad partierna inte tänker på är att det allra viktigaste för att skapa skatteintäkter som finansierar det gemensamma välfärdsbygget – bolagsskatt, moms, inkomst- och kapitalskatt med mera – är att vi har en privat industri- och tjänstesektor där en insatt krona förädlas till tio kronor. 

Enligt vår mening ska näringsministern vara den allra viktigaste ministern, och hen ska vara omgärdad av en stark stab av ytterligare ministrar – kanske ett nytt ”superdepartement”?

Den nuvarande regeringen har under mandatperioden genomfört ett antal näringslivsbefrämjande insatser. Utöver en närings- och innovationsminister samt en handelsminister har regeringen bland annat inrättat en industrikanslerfunktion, ett innovationsråd, en dedikerad handelsminister samt gjort satsningar på strategier för nyindustrialisering och export.

Det är steg i rätt riktning. Men på grund av den rådande nationella högkonjunkturen känns det som att insatserna går på tomgång.

Vi vill se en större svensk proaktivitet. Det gäller att smida medan järnet är varmt och det finns stora och små frågor att ta i tu med i både det korta och det långa perspektivet.

Exempelvis tillverkningen av fordon och transportmedel. Det är globala sektorer där skatte- och kompetensfrågor – tillsammans med krav inom infrastruktur och solida frihandelsavtal med omvärlden – är viktiga frågor och avgörande för företagens väl och ve.

Vi vill också uttala en oro över den svaga svenska utvecklingen under 2017 för BNP per capita, skolresultat, nyföretagande, matchning på arbetsmarknaden samt en smygande brain-drain och svajig valutakurs. Saker som inte är bra med tanke på kraven på internationell, svensk konkurrenskraft i framtiden.

FKG:s mål, som baseras på vår ”Nollvision för förlorade industrijobb”, är att det inrättas nationella strategier för strategiskt viktiga och innovationsdrivande, förädlande och högteknologiska industrisektorer som transportmedel och försvar, IT och telekom samt läkemedel och life science. Kring dessa ska akademi, myndigheter och näringsliv samverka och inte minst samarbeta. De ska inte vara politiskt ledda utan ledas av personer som engageras utifrån näringslivsmeriter. I sig är det inget nytt krav från FKG:s sida, eftersom vi vill se en nationell fordonsstrategi, Automotive 2045, för att kunna ställa om fordonsindustrin till hållbar mobilitet och hållbara transportsystem.

Vidare vill FKG se att frågor rörande skatt, utbildning, kompetenstillförsel, utveckling, ”skills”, riskkapital, SME-företag samt frihandel läggs i samma hatt.

Frågorna bör också rymmas på ett ministerium – tidigare föreslagna superdepartement – bemannat med en närings- och innovationsminister, en industriminister, en arbetsmarknads- och kompetensminister samt en handelsminister. De beredande riksdagsutskottens strukturer eller uppdrag bör även ses över. Allt för att trygga en framtida och hållbar tillväxt genom ett konkurrenskraftigt näringsliv.

Om Tony Blair och hans New Labour tidigare varit en inspirationskälla för svenska politiker, så bör Angela Merkels insikter om näringslivet betydelse bli en ny.

 Fredrik Sidahl                                           Per-Ewe Wendel

Vd Fordonskomponentgruppen               Ordf Fordonskomponentgruppen

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

CHEF-intervjun: Bytte mobilabonnemang mot bilförsäljning

SFVF representerar svenska skadeverkstäder på Europas största skadekonferens

Följ med på en verkstadsflytt i två steg

De har dragit på sig tunga investeringar och har en högre hyra framöver. Vi följde däckverkstaden Solna Däckservice som i vintras genomfört en flytt i två steg då deras gamla lokaler i Solna i Stockholm skulle rivas till förmån för ett bostadsbygge

Smitningar för 21 miljoner kronor från landets bensinstationer

Startskott för Yrkes-SM i Uppsala med motorbranschens framtidsnamn

Compilator expanderar med Candidator som ny partner

Nyhetsbrev

Moderat protest mot höga p-avgifter för mc och moped

Arkiv

HiQ vinner nytt reklambyråavtal för fordonstillverkare

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Volvo Cars i nytt samarbete med Amazon

Volvo Cars startar samarbete med Amazon för att kunna leverera paket direkt till bilarna till amerikanska kunder. Partnerskapet står för en betydande uppgradering och utveckling av Volvos digitala tjänster via plattformen för Volvo On Call som är tillgängligt via en användarvänlig app i telefonen.

Hedin Bil tar över BMW-återförsäljare i Luleå

Bra första kvartal för AB Volvo

Per-Ewe Wendel omvald som ordförande för FKG

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Land Rover firar 70 års jubileum

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Se alla Företagens egna nyheter

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Sänd till en kollega

0.134