23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Oöm budget med sportig touche – eller elegant vardagslyx med det lilla extra när man trycker på gaspedalen? Nissan X-Trail och Renault Koleos är lyckad variation på samma tema.

Det sägs att man inte både kan ha kakan och äta den, men i Renaults första nya stor-SUV Koleos får man i alla fall för en stund känslan av att kunna göra just detta.

Klicka på bilden här intill för att se alla bilder

Bilen är för det första en smakfullt och elegant designad kaross, för det andra en hög utrustningsnivå och komfort och för det tredje generösa innerutrymmen. Sistnämnda har åstadkommits genom att Renault valt att inte ha den tredje sätesrad som systerbilen Nissan X-Trail har.

Läs fler provkörningar: Kia Stinger GT 2,2 diesel

Renault har satsat på att göra en både bekvämare, lyxigare och välisolerad suv än Nissan med sin X-Trail. Koleos är tystare invändigt än X-Trailen. 2-liters dieselfyran på 177 hästar som sitter i båda provbilarna känns kraftfull.

X-Trail är hårdare och lite stötigare i karossen och med, som det känns, enklare och billigare material i kupén. Renault har lyckats väl med att förfina chassisättningen och kosta på mer bullerdämpning. Somliga skulle kanske säga att man trollat bort lite för mycket vägkänsla också.

Fyrhjulsdriften, som bara Renaulten är utrustad med, utgörs av den i dag ganska vanliga lamellkopplingen vilken skickar upp till 50 procent av kraften till bakhjulen vid behov. Önskas bättre framkomlighet kan föraren låsa kraftfördelningen 50/50 mellan fram- och bakaxel under 40 km/tim. Väglaget bjuder dock inte på tillräckligt med utmaningar för att få fyrhjulsdriften att aktiveras mer än en gnutta; i en snömoddig uppförsbacke skickade lamellkopplingen 10 procent av kraften till bakhjulen vid några få tillfällen.

När det var dags att tanka efter runt 50 mils körning så visade sig Renaulten ha sugit i sig nästan exakt 0,8 liter milen, i huvudsakligen landsvägskörning. Det är helt okej för en bil i Renault Koleos storlek. X-Trailen visade sig ha haft lite större aptit på diesel, men den hade å andra sidan körts lite mer i stadstrafik.

Både den Nissan X-Trail och Renault Koleos vi kör är utrustade med en steglös variomatic-låda. I Koleos är dock lådan försedd med fejkade växlingar som gör att lådan känns som ett mellanting mellan vanlig automat- och steglös växellåda.

Den tuffa offroad-looken till trots så framstår Nissan X-Trail som en oöm fraktare med attityd för storfamiljen som använder sin bil flitigt. Medan Koleos kanske passar bättre till paret som vill åka komfortabelt och välutrustat på långresor och vara säkra på att kunna komma upp för sista backen till stugan i Sälen på vintern.

Läs fler provkörningar: Kia Stinger GT 2,2 diesel

FAKTA Nissan X-Trail/Renault Koleos 2,0 diesel
Motor: Diesel, 4 cylindrar i rad. Slagvolym 2 liter. Överliggande kamaxel. Direktinsprutning (commonrail) och turbo. Effekt: 177 hk. Vridmoment: 380 Nm.
Mått (cm): L 464/B 182/H 170.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126