23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Yin och Yang

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Oöm budget med sportig touche – eller elegant vardagslyx med det lilla extra när man trycker på gaspedalen? Nissan X-Trail och Renault Koleos är lyckad variation på samma tema.

Det sägs att man inte både kan ha kakan och äta den, men i Renaults första nya stor-SUV Koleos får man i alla fall för en stund känslan av att kunna göra just detta.

Klicka på bilden här intill för att se alla bilder

Bilen är för det första en smakfullt och elegant designad kaross, för det andra en hög utrustningsnivå och komfort och för det tredje generösa innerutrymmen. Sistnämnda har åstadkommits genom att Renault valt att inte ha den tredje sätesrad som systerbilen Nissan X-Trail har.

Läs fler provkörningar: Kia Stinger GT 2,2 diesel

Renault har satsat på att göra en både bekvämare, lyxigare och välisolerad suv än Nissan med sin X-Trail. Koleos är tystare invändigt än X-Trailen. 2-liters dieselfyran på 177 hästar som sitter i båda provbilarna känns kraftfull.

X-Trail är hårdare och lite stötigare i karossen och med, som det känns, enklare och billigare material i kupén. Renault har lyckats väl med att förfina chassisättningen och kosta på mer bullerdämpning. Somliga skulle kanske säga att man trollat bort lite för mycket vägkänsla också.

Fyrhjulsdriften, som bara Renaulten är utrustad med, utgörs av den i dag ganska vanliga lamellkopplingen vilken skickar upp till 50 procent av kraften till bakhjulen vid behov. Önskas bättre framkomlighet kan föraren låsa kraftfördelningen 50/50 mellan fram- och bakaxel under 40 km/tim. Väglaget bjuder dock inte på tillräckligt med utmaningar för att få fyrhjulsdriften att aktiveras mer än en gnutta; i en snömoddig uppförsbacke skickade lamellkopplingen 10 procent av kraften till bakhjulen vid några få tillfällen.

När det var dags att tanka efter runt 50 mils körning så visade sig Renaulten ha sugit i sig nästan exakt 0,8 liter milen, i huvudsakligen landsvägskörning. Det är helt okej för en bil i Renault Koleos storlek. X-Trailen visade sig ha haft lite större aptit på diesel, men den hade å andra sidan körts lite mer i stadstrafik.

Både den Nissan X-Trail och Renault Koleos vi kör är utrustade med en steglös variomatic-låda. I Koleos är dock lådan försedd med fejkade växlingar som gör att lådan känns som ett mellanting mellan vanlig automat- och steglös växellåda.

Den tuffa offroad-looken till trots så framstår Nissan X-Trail som en oöm fraktare med attityd för storfamiljen som använder sin bil flitigt. Medan Koleos kanske passar bättre till paret som vill åka komfortabelt och välutrustat på långresor och vara säkra på att kunna komma upp för sista backen till stugan i Sälen på vintern.

Läs fler provkörningar: Kia Stinger GT 2,2 diesel

FAKTA Nissan X-Trail/Renault Koleos 2,0 diesel
Motor: Diesel, 4 cylindrar i rad. Slagvolym 2 liter. Överliggande kamaxel. Direktinsprutning (commonrail) och turbo. Effekt: 177 hk. Vridmoment: 380 Nm.
Mått (cm): L 464/B 182/H 170.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.176