23948sdkhjf

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det blev den regerande världsmästaren Johan Kristoffersson som reste hem som segrare från rallycross-VM:s premiärhelg i Spanien. Men det var Mattias Ekström som var först över mållinjen.


Spanien och Barcelona bjöd på tuffa utmaningar för VM-förarna. Under lördagens kvalheat var det riktigt svårkört efter det ihållande regn som pågick i början av helgen. Det var knuffar, kollisioner och avkörningar i nära nog varje heat.

- Bland det värsta jag kört, kommenterade såväl Petter Solberg som Sébastien Loeb.

Men som det heter. Efter regn kommer sol och söndagen blev en helt annan historia med en snabbt upptorkande bana och kvickare tider. Men dramatiken från lördagen skulle fortsätta. Och det var de stora teamen som var snabbast. Mattias Ekström i sin Audi i första kvalet, VW:s Petter Solberg i kval två och tre för att i kval fyra se sig slagen av Peugot-föraren Timmy Hansen. Det var också Timmy Hansens formkurva som pekade mest uppåt under söndagen.

Helt enligt plan tog även Timmy Hansen starten i sin semifinal och dryga ut ledningen under de kommande varven. Allt såg ut att vara klart för en final i pole position. Då, med bara något varv kvar, stannade bilen efter ett elfel.

I stället hamnade Mattias Ekström längst fram i finalen. Där stod han tillsammans med Petter Solberg på insidan som första startpar på griden. Något som skulle avgöra hela premiären. Direkt i den första vänstersvängen efter starten vek Mattias Ekström in och i kontakt med Solberg pressades VW-föraren längre ut åt vänster. Något som fick till resultat att Petter Solberg gick rakt in i en banmarkering i form av en däcktrave. Mattias Ekström lyckades sen hålla undan hela finalen, men efter ett långt jurymötet kom beslutet om diskning.

- Tyvärr blev Mattias diskvalificerad från finalen. Ett mycket tråkigt beslut så klart. Vi anser att det här var en raceincident. Det är tråkigt. Domarna menar att Petter inte får något utrymme och vi tycker att Mattias är lite lite före med en halv billängd, men det är tråkigt, sa Emil Axelsson, Ekströms team manager, efter tävlingen.

Med det beslutet gick seger till tvåan i mål, regerande världsmästaren, Johan Kristoffersson.

- Att få vinna på det så här efter att ha kommit tvåa i mål, det är klart att det inte är så man vill vinna, men nu blev det så och jag tar de här extra tre poängen med mig. Nu tittar vi framåt mot nästa tävling i Portugal om två veckor, sa Johan Kristoffersson.

Inför premiären är det tre team som det talats mest om. Audi, VW och Peugeot. Och det var också dessa som tog de tre första platserna i premiären. Trea blev Mattias Ekströms nye stallkompis, Andreas Bakkerud och tvåa bakom Kristoffersson var Peugotföraren Sébastien Loeb.

Loeb som inte tog sig in bland de tolv som får köra semifinal. Han var trettonde förare efter alla körda kval. Men med en Peugot i form av Kevin Hansen som siste man till semi kom stallorden som gjorde att Kevin inte kom till start och Loeb tog den platsen. Allt för att samla poäng till märkesmästerskapet, där det är just Loeb tillsammans med Timmy Hansen som är anmälda som huvudförare för teamet. Och den niofaldige rallyvärldsmästaren gjorde vad han kunde från sista plats i semifinalen. Han tog sig vidare till final och väl där blev det tillslut en andraplats i premiären.

Svenskt på pallen blev det även i EM-premiären där regerande mästaren, Anton Marklund var tvåa bakom Lettlädaren Reinis Nitiss.

- Jag är jättenöjd med bilen. Den har verkligen potential, men vi har fortfarande lite testning kvar för att få ut det mesta möjliga av den, sa Anton Marklund efter tävlingen.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är bevis på att tre designers är bättre än en

Tillsammans har de etablerat Volvo Cars som ett av världens ledande bilmärken. Thomas Ingenlath, Robin Page och Maximilian Missoni har haft ett nära samarbete i utvecklingen av nya modeller.

Biltillverkare lanserar brusreducerande hundkoja som ger lugnare nyårsafton

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

50-årig DAF-lastbil ännu i tjänst

Den äldsta DAF-lastbilen i yrkestrafik fraktar åkattraktioner till nöjesparker i Nederländerna, och är i förbluffande fint skick.

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Nyhetsbrev

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

Arkiv

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Volvo har krympt motorutbudet

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

90 år med fönsterhissen

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Se alla Företagens egna nyheter

Toppa upp!

Julhälsning

God Jul

Nu kör vi vidare!

Kör försiktigt i jultrafiken – goda förberedelser ger en säker resa

Ny drivaxel till Skoda och VW

LBM Autoparts gör storsatsning på Europa efter förvärv av engelska GB Parts Online

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager til...

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Sänd till en kollega

0.108