Går det att köra en elbil genom Europa?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Elbilar blir ett allt populärare alternativ till konventionella fordon. Men en oro som många upplever är om det går att resa längre sträckor. Vi testade att köra elbil genom Europa – och fann en hel del hinder på vägen.  

Runt om i Europa diskuteras olika åtgärder för att uppnå ett mer hållbart resande. Samtidigt krävs stora infrastruktursatsningar för att skapa de rätta förutsättningarna för ett helt nytt resebeteende.

Den senaste Urban Insight-rapporten från Sweco E-magine a Journey through Europe – Energy Infrastructure for Sustainable Mobility undersöker huruvida det är möjligt för en familj att resa på semester genom Europa med elbil och vilka förberedelser som krävs.

En av slutsatserna är att infrastrukturen för elbilar varierar stort mellan länderna och att det krävs en hel del planering innan man ger sig ut på en långresa i Europa. Det behövs en rad olika kort och mobilapplikationer för att ladda bilen, eftersom varje land har sina egna lösningar. En annan begränsning är tillgängligheten till laddstationer och att det finns många olika typer av laddare med varierande laddtider.

-Det saknas harmonisering mellan länderna, både vad gäller infrastruktur och betalsätt, vilket är en stor brist. För att elbilar ska kunna slå igenom brett behöver politiker och branschen samarbeta för att få de rätta förutsättningarna på plats, säger Tim van den Maagdenberg, expert och gruppchef för energiteknik i Köln, Sweco Tyskland.

Urban Insight bygger på en serie insiktrapporter som författats av en rad experter inom Sweco. Det är ett långsiktigt initiativ med ett nytt tema varje år. 2018 är temat ”Urban Move”, med fokus på rörlighet och hållbar transportutveckling i Europa. Experter från hela Sweco delar med sig av kunskap och insikter kring stadsutveckling utifrån ett medborgarperspektiv.

Läs rapporten: http://www.swecourbaninsight.com/urban-move/e-magine-a-journey/

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag invigs Europas största FordStore – hos Hedin Bil i Segeltorp

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Nyhetsbrev

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Arkiv

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Snart får vi se ketchup-effekt av laddbara bilar

Var tredje bilägare har två bilar i hushållet

Försäkringsbranschens verkstadskontroller: Var tredje skadereparation brister

Försäkringsbranschen summerar sitt fjärde år med kvalitetskontroller på skadeverkstäder. Av 1 300 reparationer får 34 procent anmärkningar och ofta handlar det om rent slarv från verkstadens sida.

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Kommentar till Försäkringsbranschens nya utredning

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Går det att köra en elbil genom Europa?

Lars Pettersson ny förbundsordförande för bilsporten

Kristoffersson premiärsegrare efter diskning på Ekström

En mycket lyckad Inspirationsdag i Malmö

Flygande bilen utvecklas i Göteborg

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Ge fler unga tjejer chansen att upptäcka mekanikeryrket

Miljözoner 2022 – ett fall framåt

Se alla Företagens egna nyheter

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Drivknut till BMW

Kvalitetsbatterier från Banner

Drivknut till Mercedes 4Matic

Sänd till en kollega

0.117