Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

DEBATT. För att hantera de nya tekniska förutsättningarna krävs andra samarbetsformer i fordonsindustrin. De som avstår från samarbete kommer att bli uppslukade av jätteföretagen. Traditionella fordonstillverkare behöver rannsaka sig själva, skriver Li Shufu, ordförande i Volvo Car Group, i en debattartikel i Dagens Industri samt i media i flera andra länder.

I slutet av april samlas världens fordonstillverkare i Kina för Pekings femtonde internationella bilmässa. Temat – Steering to a New Era – speglar branschens stora utmaning just nu: anpassningen till ny disruptiv teknik, hårdare reglering och förändrade ägarförhållanden.

Fordonsindustrin har länge präglats av Charles Darwins evolutionsteori; endast den starkaste överlever. Kostnadskontroll, leveransförmåga, komponentrationalisering och kontinuerliga produktivitetsförbättringar har varit i fokus. Tillverkare som misslyckats – exempelvis Pontiac, Daewoo, Rover, Saab, Oldsmobile, Mercury och Saturn – har helt enkelt försvunnit. I stället har nya aktörer, med nya affärsmodeller tillkommit: från DiDi och Uber till Waymo och Tesla.

På världens största fordonsmarknad – Kina – har samtidigt helt nya tillverkare etablerats. Nio och Faraday Future, varumärken skapade av tech-entreprenörer, är exempel på detta. De kinesiska tillverkarna samarbetar ofta med internationella tillverkare och konkurrerar på en marknad med 185 miljoner bilar på vägarna och en potential att växa med ytterligare 30 miljoner bilar under 2018.

Men den kinesiska marknadens tillväxt är inte lösningen på fordonsindustrins utmaningar. Kina delar Amerikas och Europas utmaningar; trängsel-, miljö- och klimatfrågor. I dag finns 35 kinesiska städer som alla arbetar för att hantera mer än en miljon bilar vardera. Och regleringen fortsätter att skärpas – den kinesiska regeringen har beslutat att 20 procent av fordonsproduktionen 2025 ska bestå av så kallade new energy vehicles med låga utsläpp. Kinesiska bilköpare vill ha bilar som är renare, självkörande och uppkopplade – precis som bilköpare på andra marknader.

Inte heller för kinesiska fordonstillverkare är den inhemska marknadstillväxten en lösning på branschens utmaningar – vi behöver tänka utanför landets gränser, vilket Zhejiang Geely Holding Group också har gjort. Företaget jag grundade 1997 är i dag Kinas största privatägda fordonstillverkare. Vi har utvecklat vår bransch på hemmaplan samtidigt som vi har vuxit utanför Kina.

Geelys internationella tillväxt har präglats av Volvo Cars framgångsrika förvandling efter att vi 2010 förvärvade bolaget från Ford. Med hängivna insatser från ledning och anställda har Volvo Cars återtagit sitt ledarskap, stärkt sin lönsamhet, vuxit internationellt och etablerat värdefulla samarbeten med kinesisk tillverkning för både den kinesiska och internationella marknaden. 2013 förvärvade vi även legendariska London Taxi Company, som sedan bytte namn till London Electric Vehicle Company, och som nu producerar eldrivna taxibilar i vår nya fabrik i Storbritannien. Förra året köpte vi även in oss i Proton of Malaysia och i Lotus Cars i Storbritannien.

I slutet av 2017 avtalade vi om att bli största ägare i AB Volvo med 8,2 procent av aktierna och 15,6 procent av rösterna. I februari 2018 förvärvade vi också 9,69 procent av Daimler och blev därmed största ägare i företaget vars grundare skapade förbränningsmotorn för mer än hundra år sedan.

I dag är framtiden för förbränningsmotorn ifrågasatt, och ny teknik möjliggör en total transformation av fordonsindustrin. För att hantera de nya förutsättningarna krävs nya samarbetsformer; få företag kommer att klara utvecklingen på egen hand. Konsultföretaget McKinsey skrev nyligen i en analys att ny mjukvara och elektronik kräver att många sanningar omprövas när det gäller fordonsindustrins affärsmodeller och kundbehov, samt att alla aktörer i det nya konkurrenslandskapet behöver utvärdera sina roller och kunderbjudanden.

Geelys investeringar i AB Volvo och Daimler ska ses mot bakgrund av den här utvecklingen. Dessa företag behöver, precis som vi, utvärdera den nya disruptiva tekniken och en snabbt föränderlig omvärld. Vi tror att förflyttningen kräver att fler aktörer samarbetar i utvecklingen av nya teknologier och gemensamma system, och att detta kan ske utan att immateriella rättigheter eller varumärkesidentiteter riskeras. Förflyttningen behöver genomföras utan att kompromissa med samarbetspartners självbestämmande och självklart i enlighet med tillämpbar konkurrenslagstiftning; samarbetena ska vara transparenta och följa alla regelverk.

Vår erfarenhet med Volvo Cars visar hur viktigt det är med ett starkt och oberoende varumärke, men också fordonsindustrins betydande möjligheter till långsiktiga samarbeten och partnerskap. Vår uppfattning är att ett potentiellt partnerskap som uppfyller alla lag- och regleringskrav, och som är ömsesidigt fördelaktigt, alltid bör diskuteras.

Detta synsätt står inte i motsats till strategiskt oberoende, det är tvärtom en kommersiell verklighet i en bransch som kontinuerligt förändras. Ta leverantörsrelationen som exempel. För 50 år sedan tillverkade vissa fordonstillverkare fortfarande eget glas och stål. I dag gör ingen det. För 20 år sedan ansåg vissa fordonstillverkare att de behövde vara vertikalt integrerade, från premiummärken till massmarknadsvarumärken. I dag har det visat sig att allianser är minst lika effektiva.

Vi behöver tillvarata teknikskiftets alla möjligheter. Detta kommer att bli än viktigare när forskning och ny teknologi fortsätter att rita om kartan. I fordonsindustrin betyder detta en förflyttning till plattformsbaserade affärsmodeller där teknologi i ökad omfattning delas. De företag som väljer att avstå från samarbete kommer att bli uppslukade av de få jätteföretag som blir kvar, medan de företag som enar sina krafter kommer att vara framtidens vinnare.

Traditionella fordonstillverkare behöver rannsaka sig själva. De som är villiga att gå samman för att skapa patentskyddade digitala plattformar som kan delas och utnyttjas av flera varumärken kommer att bli vinnare i den hårdnande konkurrensen.

Respektfulla samarbeten byggda på ömsesidig självständighet skapar nya möjligheter att navigera i den utveckling som nu sker. Med förutsättningslösa och öppna diskussioner som följer alla regelverk kan stora värden för aktieägare och andra intressenter åstadkommas.

 

Li Shufu, styrelseordförande i Zhejiang Geely Group, Geely Auto och Volvo Car Group

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Volvo Cars i nytt samarbete med Amazon

Volvo Cars startar samarbete med Amazon för att kunna leverera paket direkt till bilarna till amerikanska kunder. Partnerskapet står för en betydande uppgradering och utveckling av Volvos digitala tjänster via plattformen för Volvo On Call som är tillgängligt via en användarvänlig app i telefonen.

Hedin Bil tar över BMW-återförsäljare i Luleå

Bra första kvartal för AB Volvo

Per-Ewe Wendel omvald som ordförande för FKG

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Nyhetsbrev

Land Rover firar 70 års jubileum

Arkiv

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Se alla Företagens egna nyheter

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Sänd till en kollega

0.136