23948sdkhjf

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

DEBATT. För att hantera de nya tekniska förutsättningarna krävs andra samarbetsformer i fordonsindustrin. De som avstår från samarbete kommer att bli uppslukade av jätteföretagen. Traditionella fordonstillverkare behöver rannsaka sig själva, skriver Li Shufu, ordförande i Volvo Car Group, i en debattartikel i Dagens Industri samt i media i flera andra länder.

I slutet av april samlas världens fordonstillverkare i Kina för Pekings femtonde internationella bilmässa. Temat – Steering to a New Era – speglar branschens stora utmaning just nu: anpassningen till ny disruptiv teknik, hårdare reglering och förändrade ägarförhållanden.

Fordonsindustrin har länge präglats av Charles Darwins evolutionsteori; endast den starkaste överlever. Kostnadskontroll, leveransförmåga, komponentrationalisering och kontinuerliga produktivitetsförbättringar har varit i fokus. Tillverkare som misslyckats – exempelvis Pontiac, Daewoo, Rover, Saab, Oldsmobile, Mercury och Saturn – har helt enkelt försvunnit. I stället har nya aktörer, med nya affärsmodeller tillkommit: från DiDi och Uber till Waymo och Tesla.

På världens största fordonsmarknad – Kina – har samtidigt helt nya tillverkare etablerats. Nio och Faraday Future, varumärken skapade av tech-entreprenörer, är exempel på detta. De kinesiska tillverkarna samarbetar ofta med internationella tillverkare och konkurrerar på en marknad med 185 miljoner bilar på vägarna och en potential att växa med ytterligare 30 miljoner bilar under 2018.

Men den kinesiska marknadens tillväxt är inte lösningen på fordonsindustrins utmaningar. Kina delar Amerikas och Europas utmaningar; trängsel-, miljö- och klimatfrågor. I dag finns 35 kinesiska städer som alla arbetar för att hantera mer än en miljon bilar vardera. Och regleringen fortsätter att skärpas – den kinesiska regeringen har beslutat att 20 procent av fordonsproduktionen 2025 ska bestå av så kallade new energy vehicles med låga utsläpp. Kinesiska bilköpare vill ha bilar som är renare, självkörande och uppkopplade – precis som bilköpare på andra marknader.

Inte heller för kinesiska fordonstillverkare är den inhemska marknadstillväxten en lösning på branschens utmaningar – vi behöver tänka utanför landets gränser, vilket Zhejiang Geely Holding Group också har gjort. Företaget jag grundade 1997 är i dag Kinas största privatägda fordonstillverkare. Vi har utvecklat vår bransch på hemmaplan samtidigt som vi har vuxit utanför Kina.

Geelys internationella tillväxt har präglats av Volvo Cars framgångsrika förvandling efter att vi 2010 förvärvade bolaget från Ford. Med hängivna insatser från ledning och anställda har Volvo Cars återtagit sitt ledarskap, stärkt sin lönsamhet, vuxit internationellt och etablerat värdefulla samarbeten med kinesisk tillverkning för både den kinesiska och internationella marknaden. 2013 förvärvade vi även legendariska London Taxi Company, som sedan bytte namn till London Electric Vehicle Company, och som nu producerar eldrivna taxibilar i vår nya fabrik i Storbritannien. Förra året köpte vi även in oss i Proton of Malaysia och i Lotus Cars i Storbritannien.

I slutet av 2017 avtalade vi om att bli största ägare i AB Volvo med 8,2 procent av aktierna och 15,6 procent av rösterna. I februari 2018 förvärvade vi också 9,69 procent av Daimler och blev därmed största ägare i företaget vars grundare skapade förbränningsmotorn för mer än hundra år sedan.

I dag är framtiden för förbränningsmotorn ifrågasatt, och ny teknik möjliggör en total transformation av fordonsindustrin. För att hantera de nya förutsättningarna krävs nya samarbetsformer; få företag kommer att klara utvecklingen på egen hand. Konsultföretaget McKinsey skrev nyligen i en analys att ny mjukvara och elektronik kräver att många sanningar omprövas när det gäller fordonsindustrins affärsmodeller och kundbehov, samt att alla aktörer i det nya konkurrenslandskapet behöver utvärdera sina roller och kunderbjudanden.

Geelys investeringar i AB Volvo och Daimler ska ses mot bakgrund av den här utvecklingen. Dessa företag behöver, precis som vi, utvärdera den nya disruptiva tekniken och en snabbt föränderlig omvärld. Vi tror att förflyttningen kräver att fler aktörer samarbetar i utvecklingen av nya teknologier och gemensamma system, och att detta kan ske utan att immateriella rättigheter eller varumärkesidentiteter riskeras. Förflyttningen behöver genomföras utan att kompromissa med samarbetspartners självbestämmande och självklart i enlighet med tillämpbar konkurrenslagstiftning; samarbetena ska vara transparenta och följa alla regelverk.

Vår erfarenhet med Volvo Cars visar hur viktigt det är med ett starkt och oberoende varumärke, men också fordonsindustrins betydande möjligheter till långsiktiga samarbeten och partnerskap. Vår uppfattning är att ett potentiellt partnerskap som uppfyller alla lag- och regleringskrav, och som är ömsesidigt fördelaktigt, alltid bör diskuteras.

Detta synsätt står inte i motsats till strategiskt oberoende, det är tvärtom en kommersiell verklighet i en bransch som kontinuerligt förändras. Ta leverantörsrelationen som exempel. För 50 år sedan tillverkade vissa fordonstillverkare fortfarande eget glas och stål. I dag gör ingen det. För 20 år sedan ansåg vissa fordonstillverkare att de behövde vara vertikalt integrerade, från premiummärken till massmarknadsvarumärken. I dag har det visat sig att allianser är minst lika effektiva.

Vi behöver tillvarata teknikskiftets alla möjligheter. Detta kommer att bli än viktigare när forskning och ny teknologi fortsätter att rita om kartan. I fordonsindustrin betyder detta en förflyttning till plattformsbaserade affärsmodeller där teknologi i ökad omfattning delas. De företag som väljer att avstå från samarbete kommer att bli uppslukade av de få jätteföretag som blir kvar, medan de företag som enar sina krafter kommer att vara framtidens vinnare.

Traditionella fordonstillverkare behöver rannsaka sig själva. De som är villiga att gå samman för att skapa patentskyddade digitala plattformar som kan delas och utnyttjas av flera varumärken kommer att bli vinnare i den hårdnande konkurrensen.

Respektfulla samarbeten byggda på ömsesidig självständighet skapar nya möjligheter att navigera i den utveckling som nu sker. Med förutsättningslösa och öppna diskussioner som följer alla regelverk kan stora värden för aktieägare och andra intressenter åstadkommas.

 

Li Shufu, styrelseordförande i Zhejiang Geely Group, Geely Auto och Volvo Car Group

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

Två män har dömts för stölder av bildelar tidigare i höstas. Stölderna skedde i Stockholmsområdet och omfattade bland annat rattar från BMW-bilar.

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Arkiv

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Elbilsföretaget Uniti som inte börjat bygga någon bil ännu värderas till 1 miljard kronor

UNITI blir FundedByMe:s första officiella så kallade unicorn efter att ha värderats till över en miljard SEK i sin senaste finansieringsrunda.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad.

Autoliv befarar EU-böter på nära 2 miljarder kronor

Autoliv har utretts för konkurrenshämmande beteende inom EU. Företaget dömdes till böter tidigare i år men nu befarar Autoliv att man kommer att få ytterligare böter.

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

DEKRA är klart som kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad

DEKRA är nytt kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad. Det innebär att de verkstäder som redan i dag är anslutna till deras kvalitetskoncept DVK, DEKRA Verkstadskvalitet – som bygger på opartiska stickprovskontroller av utfört verkstadsarbete – får tillgodoräkna sig kontrollerna för Godkänd Bilverkstad.

Danska verkstäder polisanmälda för olaglig chip-trimning

Autoexperten Sverige AB och KG Knutsson Verkstad AB blir medlemmar i MRF

Autoexperten Sverige och KG Knutsson Verkstad har sökt och antagits som medlemmar i MRF, Motorbranschens riksförbund.

Jul-månad igen och då tror många att bilen har blivit stulen

I december glömmer många bilister bort var de ställt bilen. Fullspäckat schema och labyrintiska parkeringshus i julhandeln gör att många bilägare tror att bilen blivit stulen. Det visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If.

Mora Karosseri och Motorverkstad är första Mekonomen-verkstad som är klar för Godkänd Bilverkstad

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

Biogasbilar slår igenom hos kommuner

Vinnarna på Bilsport Motor Show

Tätt mellan tvåhjulingarna på eCarExpo

Det nya paketet med subventioner till elfordon satte tydliga avtryck på årets elbilmässa eCarExpo, som växt rejält i och med flytten från Stockholm till Svenska Mässan i Göteborg.

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Kritiskt läge för tillgången på fordonsdata

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

Sänd till en kollega

0.16