23948sdkhjf

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

DEBATT. För att hantera de nya tekniska förutsättningarna krävs andra samarbetsformer i fordonsindustrin. De som avstår från samarbete kommer att bli uppslukade av jätteföretagen. Traditionella fordonstillverkare behöver rannsaka sig själva, skriver Li Shufu, ordförande i Volvo Car Group, i en debattartikel i Dagens Industri samt i media i flera andra länder.

I slutet av april samlas världens fordonstillverkare i Kina för Pekings femtonde internationella bilmässa. Temat – Steering to a New Era – speglar branschens stora utmaning just nu: anpassningen till ny disruptiv teknik, hårdare reglering och förändrade ägarförhållanden.

Fordonsindustrin har länge präglats av Charles Darwins evolutionsteori; endast den starkaste överlever. Kostnadskontroll, leveransförmåga, komponentrationalisering och kontinuerliga produktivitetsförbättringar har varit i fokus. Tillverkare som misslyckats – exempelvis Pontiac, Daewoo, Rover, Saab, Oldsmobile, Mercury och Saturn – har helt enkelt försvunnit. I stället har nya aktörer, med nya affärsmodeller tillkommit: från DiDi och Uber till Waymo och Tesla.

På världens största fordonsmarknad – Kina – har samtidigt helt nya tillverkare etablerats. Nio och Faraday Future, varumärken skapade av tech-entreprenörer, är exempel på detta. De kinesiska tillverkarna samarbetar ofta med internationella tillverkare och konkurrerar på en marknad med 185 miljoner bilar på vägarna och en potential att växa med ytterligare 30 miljoner bilar under 2018.

Men den kinesiska marknadens tillväxt är inte lösningen på fordonsindustrins utmaningar. Kina delar Amerikas och Europas utmaningar; trängsel-, miljö- och klimatfrågor. I dag finns 35 kinesiska städer som alla arbetar för att hantera mer än en miljon bilar vardera. Och regleringen fortsätter att skärpas – den kinesiska regeringen har beslutat att 20 procent av fordonsproduktionen 2025 ska bestå av så kallade new energy vehicles med låga utsläpp. Kinesiska bilköpare vill ha bilar som är renare, självkörande och uppkopplade – precis som bilköpare på andra marknader.

Inte heller för kinesiska fordonstillverkare är den inhemska marknadstillväxten en lösning på branschens utmaningar – vi behöver tänka utanför landets gränser, vilket Zhejiang Geely Holding Group också har gjort. Företaget jag grundade 1997 är i dag Kinas största privatägda fordonstillverkare. Vi har utvecklat vår bransch på hemmaplan samtidigt som vi har vuxit utanför Kina.

Geelys internationella tillväxt har präglats av Volvo Cars framgångsrika förvandling efter att vi 2010 förvärvade bolaget från Ford. Med hängivna insatser från ledning och anställda har Volvo Cars återtagit sitt ledarskap, stärkt sin lönsamhet, vuxit internationellt och etablerat värdefulla samarbeten med kinesisk tillverkning för både den kinesiska och internationella marknaden. 2013 förvärvade vi även legendariska London Taxi Company, som sedan bytte namn till London Electric Vehicle Company, och som nu producerar eldrivna taxibilar i vår nya fabrik i Storbritannien. Förra året köpte vi även in oss i Proton of Malaysia och i Lotus Cars i Storbritannien.

I slutet av 2017 avtalade vi om att bli största ägare i AB Volvo med 8,2 procent av aktierna och 15,6 procent av rösterna. I februari 2018 förvärvade vi också 9,69 procent av Daimler och blev därmed största ägare i företaget vars grundare skapade förbränningsmotorn för mer än hundra år sedan.

I dag är framtiden för förbränningsmotorn ifrågasatt, och ny teknik möjliggör en total transformation av fordonsindustrin. För att hantera de nya förutsättningarna krävs nya samarbetsformer; få företag kommer att klara utvecklingen på egen hand. Konsultföretaget McKinsey skrev nyligen i en analys att ny mjukvara och elektronik kräver att många sanningar omprövas när det gäller fordonsindustrins affärsmodeller och kundbehov, samt att alla aktörer i det nya konkurrenslandskapet behöver utvärdera sina roller och kunderbjudanden.

Geelys investeringar i AB Volvo och Daimler ska ses mot bakgrund av den här utvecklingen. Dessa företag behöver, precis som vi, utvärdera den nya disruptiva tekniken och en snabbt föränderlig omvärld. Vi tror att förflyttningen kräver att fler aktörer samarbetar i utvecklingen av nya teknologier och gemensamma system, och att detta kan ske utan att immateriella rättigheter eller varumärkesidentiteter riskeras. Förflyttningen behöver genomföras utan att kompromissa med samarbetspartners självbestämmande och självklart i enlighet med tillämpbar konkurrenslagstiftning; samarbetena ska vara transparenta och följa alla regelverk.

Vår erfarenhet med Volvo Cars visar hur viktigt det är med ett starkt och oberoende varumärke, men också fordonsindustrins betydande möjligheter till långsiktiga samarbeten och partnerskap. Vår uppfattning är att ett potentiellt partnerskap som uppfyller alla lag- och regleringskrav, och som är ömsesidigt fördelaktigt, alltid bör diskuteras.

Detta synsätt står inte i motsats till strategiskt oberoende, det är tvärtom en kommersiell verklighet i en bransch som kontinuerligt förändras. Ta leverantörsrelationen som exempel. För 50 år sedan tillverkade vissa fordonstillverkare fortfarande eget glas och stål. I dag gör ingen det. För 20 år sedan ansåg vissa fordonstillverkare att de behövde vara vertikalt integrerade, från premiummärken till massmarknadsvarumärken. I dag har det visat sig att allianser är minst lika effektiva.

Vi behöver tillvarata teknikskiftets alla möjligheter. Detta kommer att bli än viktigare när forskning och ny teknologi fortsätter att rita om kartan. I fordonsindustrin betyder detta en förflyttning till plattformsbaserade affärsmodeller där teknologi i ökad omfattning delas. De företag som väljer att avstå från samarbete kommer att bli uppslukade av de få jätteföretag som blir kvar, medan de företag som enar sina krafter kommer att vara framtidens vinnare.

Traditionella fordonstillverkare behöver rannsaka sig själva. De som är villiga att gå samman för att skapa patentskyddade digitala plattformar som kan delas och utnyttjas av flera varumärken kommer att bli vinnare i den hårdnande konkurrensen.

Respektfulla samarbeten byggda på ömsesidig självständighet skapar nya möjligheter att navigera i den utveckling som nu sker. Med förutsättningslösa och öppna diskussioner som följer alla regelverk kan stora värden för aktieägare och andra intressenter åstadkommas.

 

Li Shufu, styrelseordförande i Zhejiang Geely Group, Geely Auto och Volvo Car Group

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Biljouren i Åkersberga klar för Godkänd Bilverkstad

Godkänd Bilverkstad är en vattendelare för branschen mot konsument – de seriösa verkstäderna med fokus på kvalitet och kundtrygghet kontra de oseriösa. Det menar Lasse Treser, vd på den fristående verkstaden Biljouren i Åkersberga som nyligen klarat årlig kontroll för Godkänd Bilverkstad.

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Glasmästarnas egen snilleindustri

Nyhetsbrev

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

Arkiv

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Här är Hedin Bils expansion 2018

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Unikt hörnblixtljus - Panorama sprider ljuset över 150°

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Sänd till en kollega

0.362