23948sdkhjf

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

SAFERs årsrapport för det tolfte verksamhetsåret är nu lanserad. Rapporten är en redovisningen av de aktiviteter och forskning som bedrivits inom forskningscentret mellan den 1 april 2017 och den 31 mars 2018.


- Det här året har varit riktigt inspirerande. Hållbar och säker mobilitet kan bara uppnås när skickliga och engagerade personer arbetar tillsammans med en klar vision. Och det är precis vad allt handlar om på SAFER; vi arbetar tillsammans för att rädda liv, säger Magnus Granström, SAFERs Föreståndare.

SAFERs engagerade parter bidrar med sin kunskap och forskningsinfrastruktur för att möjliggöra forskning och kunskapsbyggande inom trafiksäkerhetsområdet. Under SAFERs 12:e verksamhetsår var totalt 30 partners och medlemmar som företräder intressenter inom bilindustrin, akademin och myndigheterna en del av SAFER.

Tillsammans har de skapat nya kunskaps- och forskningsresultat som bidrar till att människor och varor kan transporteras säkert, effektivt och hållbart.

Kommer automatiserade fordon att vara säkra? Och vad är säkert nog? Dessa är viktiga frågor som måste lösas innan självkörande fordon kan implementeras i större skala. Inom SAFER är dessa forskningsfrågor i fokus för att och hjälpa realisera implementering av säkra automatiserade fordon som kan bidra till ett säkert och hållbart transportsystem. Utveckling och implementering av automatiserade fordon är en enorm uppgift och partnerna i SAFER är intresserade av att arbeta med frågor där en multidisciplinär forskningsplattform kan vara en konkurrensfördel. Exempel på områden är validering, verifiering, metodutveckling och fältoperativa tester.

Arbetet inom SAFER har resulterat i världsledande funktionalitet hos en virtuell humanmodell av en förare. Under 2017 lanserades den 9: e versionen av SAFERs så kallade HBM (human body model), vilken mottogs väl. Projektpartnerna har nu en konkurrensfördel med ett unikt verktyg för att utvärdera passagerarskydd i en krock. Den mänskliga modellen kombinerar forskningsresultat från flera av SAFERs HBM-projekt och är världsledande i sin funktionalitet.

- Så vitt vi vet är det här den enda modellen, även den enda verktyget, som klarar av att återskapa rörelsen under en sväng eller bromsmanövrering med en efterföljande kollision, i samma sekvens, säger Magnus Granström.

Forskningsinsatserna har resulterat i många publikationer och flera doktorander. För en fullständig presentation av SAFERs alla projekt se https://www.saferresearch.com/projects

SAFER har sin bas i Sverige, men arbetar globalt. SAFERs internationella engagemang är brett, med viktiga partnerskap med universitet och trafiksäkerhetsforskningsgrupper över hela världen. Genom att initiera och delta i globala samarbetsforskningsstrukturer påverkar SAFER starkt den politiska trafiksäkerhetsagendan och bidrar till utvecklingen av hållbar och säker mobilitet - i Sverige och i andra delar av världen. SAFER arbetar med institut och akademi samt andra samarbetsorganisationer och forskningsprogram. Den fullständiga listan över organisationer SAFER arbetar med

Förståelsen för SAFERs mervärde har ökat då mer än 300 slutförda projekt visar framgångsrika resultat och internationell synlighet. Under verksamhetsåret 12 har 32 projekt med extern finansiering tillkommit till projektportföljen. Totalt har 73 projekt pågått under året och SAFER-partner och forskare har ytterligare stärkt den internationella positionen och rollen som ”spindel i nätet”, t.ex. inom insamling och analys av kördata, barnsäkerhet och virtuella humanmodeller av förare.

Forskningen inom automatiserad körning växer snabbt och SAFER är aktiv i flera stora projekt och genom att delta i olika nationella och internationella grupper. Det nya verksamhetsåret fortsätter med projekt, strategiskt arbete och evenemang. 2018 är således fullt av nya initiativ och i oktober arrangerar SAFER den 6: e internationella konferensen Driver Distraction and Inattention i Göteborg. Fordons- och trafiksäkerhet kommer att vara i fokus med internationella forskare som presenterar sin senaste forskning

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.142