23948sdkhjf

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

SAFERs årsrapport för det tolfte verksamhetsåret är nu lanserad. Rapporten är en redovisningen av de aktiviteter och forskning som bedrivits inom forskningscentret mellan den 1 april 2017 och den 31 mars 2018.


- Det här året har varit riktigt inspirerande. Hållbar och säker mobilitet kan bara uppnås när skickliga och engagerade personer arbetar tillsammans med en klar vision. Och det är precis vad allt handlar om på SAFER; vi arbetar tillsammans för att rädda liv, säger Magnus Granström, SAFERs Föreståndare.

SAFERs engagerade parter bidrar med sin kunskap och forskningsinfrastruktur för att möjliggöra forskning och kunskapsbyggande inom trafiksäkerhetsområdet. Under SAFERs 12:e verksamhetsår var totalt 30 partners och medlemmar som företräder intressenter inom bilindustrin, akademin och myndigheterna en del av SAFER.

Tillsammans har de skapat nya kunskaps- och forskningsresultat som bidrar till att människor och varor kan transporteras säkert, effektivt och hållbart.

Kommer automatiserade fordon att vara säkra? Och vad är säkert nog? Dessa är viktiga frågor som måste lösas innan självkörande fordon kan implementeras i större skala. Inom SAFER är dessa forskningsfrågor i fokus för att och hjälpa realisera implementering av säkra automatiserade fordon som kan bidra till ett säkert och hållbart transportsystem. Utveckling och implementering av automatiserade fordon är en enorm uppgift och partnerna i SAFER är intresserade av att arbeta med frågor där en multidisciplinär forskningsplattform kan vara en konkurrensfördel. Exempel på områden är validering, verifiering, metodutveckling och fältoperativa tester.

Arbetet inom SAFER har resulterat i världsledande funktionalitet hos en virtuell humanmodell av en förare. Under 2017 lanserades den 9: e versionen av SAFERs så kallade HBM (human body model), vilken mottogs väl. Projektpartnerna har nu en konkurrensfördel med ett unikt verktyg för att utvärdera passagerarskydd i en krock. Den mänskliga modellen kombinerar forskningsresultat från flera av SAFERs HBM-projekt och är världsledande i sin funktionalitet.

- Så vitt vi vet är det här den enda modellen, även den enda verktyget, som klarar av att återskapa rörelsen under en sväng eller bromsmanövrering med en efterföljande kollision, i samma sekvens, säger Magnus Granström.

Forskningsinsatserna har resulterat i många publikationer och flera doktorander. För en fullständig presentation av SAFERs alla projekt se https://www.saferresearch.com/projects

SAFER har sin bas i Sverige, men arbetar globalt. SAFERs internationella engagemang är brett, med viktiga partnerskap med universitet och trafiksäkerhetsforskningsgrupper över hela världen. Genom att initiera och delta i globala samarbetsforskningsstrukturer påverkar SAFER starkt den politiska trafiksäkerhetsagendan och bidrar till utvecklingen av hållbar och säker mobilitet - i Sverige och i andra delar av världen. SAFER arbetar med institut och akademi samt andra samarbetsorganisationer och forskningsprogram. Den fullständiga listan över organisationer SAFER arbetar med

Förståelsen för SAFERs mervärde har ökat då mer än 300 slutförda projekt visar framgångsrika resultat och internationell synlighet. Under verksamhetsåret 12 har 32 projekt med extern finansiering tillkommit till projektportföljen. Totalt har 73 projekt pågått under året och SAFER-partner och forskare har ytterligare stärkt den internationella positionen och rollen som ”spindel i nätet”, t.ex. inom insamling och analys av kördata, barnsäkerhet och virtuella humanmodeller av förare.

Forskningen inom automatiserad körning växer snabbt och SAFER är aktiv i flera stora projekt och genom att delta i olika nationella och internationella grupper. Det nya verksamhetsåret fortsätter med projekt, strategiskt arbete och evenemang. 2018 är således fullt av nya initiativ och i oktober arrangerar SAFER den 6: e internationella konferensen Driver Distraction and Inattention i Göteborg. Fordons- och trafiksäkerhet kommer att vara i fokus med internationella forskare som presenterar sin senaste forskning

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.113