23948sdkhjf

SFVF deltar i projekt för att förhindra bränder i el- och hybridbilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Bränder i fordon är något som får återkommande medial uppmärksamhet. Dessa bränder i el- och hybridfordon riskerar att undergräva implementeringen av denna typ av fordon och fördröja övergången till förnyelsebara bränslen.

Därför blir Sveriges Fordonsverkstäders Förening en aktiv part i ett nytt projekt om hur brandrisker med litiumjonbatterier i fordon ska hanteras.

– Projektstarten är satt till 7 maj och projektfinansieringen klar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

SFVF har god kunskap i dessa frågor genom bland andra ordföranden Tommy Hultberg som bland annat tog fram El-handboken branschstandard från 2012, Mekonomen som har både lång och bred erfarenhet från Norge samt medlemsföretag.

– Att få vara med och dra upp riktlinjer tillsammans med RISE (Research Institutes of Sweden), Scania, Dafo, NEVS och Fogmaker kommer att leda till säkrare hantering i alla miljöer, säger Bo Ericsson.

Förutom ett hot mot personsäkerhet innebär dessa bränder stora samhällskostnader relaterade till räddningsinsats, avstängning av vägar, köbildningar, produktionsstopp och miljöbelastningar orsakade i huvudsak av rökgaser och släckvatten. Samtidigt finns det en risk för brand inne på en verkstad i samband med reparation av ett elfordon och det är viktigt att verkstadspersonal, precis som blåljuspersonal och bärgare, har rätt kunskap i området.

– Ökad användning av tunnlar och infrastruktur under mark, exempelvis Nya Slussen med bussterminal under mark, ställer också högre krav på hanteringen av fordonsrelaterade brandrisker på grund av de stora konsekvenser som brand i en tunnel eller undermarksanläggning kan medföra. Man ska heller inte glömma att en del verkstäder ligger under jord, säger Bo Ericsson.

Syftet med projektet, som ägs av RISE, är att kartlägga brandriskerna med li-jonbatterier och minska konsekvenserna av bränder. En viktig säkerhetsaspekt med li-jonbatterier är att de endast är stabila inom till exempel ett begränsat temperatur- och spänningsfönsterintervall. Det finns i viss utsträckning råd och handböcker för hur säkerheten för batterimoduler ska hanteras, men det saknas exempelvis provningsmetoder för hur släcksystem kan verifieras.

– I vissa fall ges råd för vilka släckmedel som bör användas, men dessa råd motsäger ibland varandra och det är oroande. Även här känns det bra att vi är med och säkerställer hur det ska gå till, säger Bo Ericsson och fortsätter:

– Vikten av att hantera och minska antalet fordonsbränder kan inte överskattas. Inte minst när vi går mot mer automatiserade fordon. Föraren har i dag ett enormt ansvar när det gäller att upptäcka brandrisker, detektera brand och bekämpa brand. Att vara i framkant för våra medlemmars och branschens bästa, känns väldigt bra.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

På Stora Leverantörsdagen den 25 oktober, kommer BASF’s Josef R. Wuensch, Senior Vice President, Structural Materials & Systems, Automotive R&D. tala om nya innovativa material.

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Nyhetsbrev

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

Arkiv

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Sista chansen att anmäla sig till Motorgalan

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

-Lämna aldrig en krockskadad elbil utan uppsikt i verkstaden

Batteriet kan vara skadat och börja brinna ända upp till kanske 20 timmar eller flera dagar efter att skadan inträffat. Uppstår brand i li-jon batteriet bildas också snabbt mycket farliga gaser.

De är Sveriges första Godkänd Bilverkstad

Oberoende verkstaden Bröderna Karlsson Bilservice i Hässleholm är först i Sverige med att erhålla den nya certifieringen Godkänd Bilverkstad.

Allt fler bilister som kör ”dagen efter”

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.131