Bilmuseet som försvann – nu på samlarbilsauktion

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

”Bilmuseet i Gillstad är så unikt att det borde stå på museum”. Så skrev en av våra svenska biltidningar för snart 20 år sedan. Dessa fina ord beskriver den stora samling ovanliga och orörda bilar som en radiohandlare i Lidköping samlade ihop under 1950- och 60-talet. Fordonen visade han upp i en enkel plåtlada i Gillstad i Västergötland långt in på 1990-talet. Radio- och tv-handlaren hade tagit gamla bilar i inbyte när han sålde nya apparater och eftersom efterfrågan på radio och tv var stor blev det med åren en stor samling. När ägaren gick bort i slutet av 1990-talet omfattade samlingen ett 60-tal fordon och ett Fockerflygplan.

Frun och sonen drev museet ytterligare några år innan de bestämde sig för att sälja alla bilarna på ett bräde. Bud strömmade in från olika håll och mest betalade två akademiker från Skåne. Året var 2003 och med några år kvar till pension ville de förverkliga en gammal dröm: att få skruva med riktigt gamla bilar – och kanske till och med tjäna lite pengar på sin hobby. Sammanlagt hade de köpt drygt 50 objekt. 20 av de mest slitna såldes dock snabbt vidare.

De övriga togs till en nyinköpt gammal lokal, en stor oisolerad lada utanför Tomelilla. Här började de sedan tillsammans med vänner det svåra arbetet med att väcka bilarna till liv igen. Flera av dem hade inte startats på mer än 60 år men akademikerna var ihärdiga och så småningom fick de igång nästan hälften av bilarna. Sedan dess har flera av de finare och dyrare bilarna som en Mercedes-Benz 170 H och en Horsch plockats isär och gjorts i ordning med hjälp av experter ute i landet.

Sammanlagt hann man färdigställa ett par bilar men försäljningen har gått trögt och många gånger har renoveringskostnaderna överskridit det faktiska värdet. Så efter 15 år tröttnade den ena delägaren och begärde bolaget i konkurs. På vår stora vårauktion, som pågår just nu, har vi nästan 30 fordon från konkursboet och dessutom tillkommer ytterligare några på nästa auktion den 30 juni. Många startar och går fint. Några säljs isärplockade. Andra i orört originalskick. Alla är underbara att se på och studera.

– Det kommer dröja länge innan vi får in något liknande, säger Bilwebauctions värderingsman och Michael Luft. Den 5-6 maj avslutas auktionen på fordonen ”som borde hamnat i ett museum om ett museum”.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Nyhetsbrev

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Arkiv

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.222