Stark bilmarknad i april Bonus-Malus börjar ge effekter

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

-Nyregistreringarna av både personbilar och lastbilar ökade i april. Personbilarna ökade med 12,3 procent, lätta lastbilar ökade med 13,3 procent och tunga lastbilar över 16 ton ökade med 11,6 procent. Personbilar och lätta lastbilar nådde sin högsta nivå någonsin för en april månad. Uppgången förklaras till stor del av en kalendereffekt, då det var två fler registreringsdagar i april i år, beroende på att påsken inföll i april förra året. Två fler registreringsdagar motsvarar ca tio procent fler registreringar, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.

Tätplatsen bland personbilsregistreringarna hittills i år intogs av: Volvo S/V90 med 11 041 registreringar (förra året 7 631) följd av VW Golf 5 741 (6 173), Volvo XC60 5 461 (6 988), Volvo S/V60 5 237 (5 747), VW Passat 5 158 (4 041), VW Tiguan 3 571 (3 169), Volvo V40N 2 968 (3 329), Nissan Qashqai 2 442 (1 919), Toyota Auris 2 072 (2 044) och Skoda Octavia 2 071 (1 829).

- För personbilar och lätta lastbilar kan vi se en viss ”Bonus-maluseffekt” i aprilregistreringarna. Bonus-malussystemet, som gäller för lätta fordon som nyregistreras från 1 juli, innebär i många fall en kraftigt höjd fordonsskatt under de tre första åren. De bilarna vill man få registrerade före halvårsskiftet. Den stora Bonus-maluseffekten förväntar vi oss dock under de kommande månaderna. Bonus-malussystemet medför en ryckighet på marknaden, med tidigarelagda registreringar av bilar som får höjd fordonsskatt och senarelagda registreringar av bilar som får en högre klimatbonus jämfört med dagens supermiljöbilspremie, fortsätter Mattias Bergman.

- Efterfrågan på supermiljöbilar, dvs elbilar och laddhybrider, är fortsatt stark. I april ökade nyregistreringarna av supermiljöbilar med 86 procent. Andelen supermiljöbilar av de totala nyregistreringarna var 6,1 procent i april, jämfört med 3,7 procent april förra året, säger Mattias Bergman.

- Enligt våra prognoser kommer andelen laddbara bilar fortsätta att öka under de kommande åren när över 100 nya laddbara modeller förväntas sättas på den svenska marknaden. I år räknar vi med att andelen laddbara bilar av nyregistreringarna kommer uppgå till drygt nio procent, och öka till ca 25 procent år 2021, fortsätter Mattias Bergman.

- Det är viktigt att det introduceras styrmedel även för användandet av laddbara bilar, och inte bara stimulanser vid köptillfället. Därför är det ologiskt och kontraproduktivt att laddhybrider, som omfattas av klimatbonus i det nya Bonus-malussystemet, inte tillåts i zon 3 i regeringens förslag till miljözoner. Laddhybrider, som i april stod för drygt 80 procent av nyregistreringarna av laddbara bilar, är en inkörsport för elektrifiering, säger Mattias Bergman.

- Dieselandelen har sjunkit under senare år, bland annat som en följd av ett ökat attraktivt utbud av både elbilar, laddhybrider och elhybrider, samt en omställning till bensin från diesel för mindre bilmodeller pga nya effektivare direktinsprutade bensinmotorer. I april i år var dieselandelen 39,3 procent jämfört med 52,9 procent april förra året. Dieselandelen har under de senaste månaderna legat på ca 40 procent och minskningen av dieselandelen har sannolikt planat ut, säger Mattias Bergman.

- Det är viktigt och komma ihåg att alla nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har även sk AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Detta innebär att kväveoxidutsläppen från hela dieselbilsflottan kommer att minska i takt med att gamla dieselbilar skrotas ut och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer. Dessutom kommer de energieffektiva dieselbilarna att behövas för att vi ska klara klimatmålen till år 2030, fortsätter Mattias Bergman.

- Företagsmarknaden, dvs nyregistreringarna på juridisk person, ökade med 15 procent i april, och privatmarknaden, dvs registreringar på fysisk person ökade med åtta procent. Hittills i år har företagsmarknaden ökat med fem procent medan privatmarknaden har minskat med fyra procent, avslutar Mattias Bergman.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Nyhetsbrev

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Arkiv

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Autoliv prissätter obligationslån på över 5 miljarder kronor

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Här har Mercedes arkitekter hållit i pennan

Upplands Motors nya verkstad för Mercedes transport- och lastbilar, som just nu byggsi Stockholm, är ritad av Mercedes i Tyskland.

St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

Hedin Bil tar över Ernryd Cars tillgångar

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

Nu söks framtidens digitala mekaniker till nya superjobb

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Saga Noréns Porsche från Bron säljs på auktion

Historien bakom Superdäck Service

Plus

Däckdoldis med över 100 verkstäder

De firar 20-årsjubileum nästa år och deras skylt blir en allt vanligare syn i Sverige. Däckkedjan Superdäck Service har kommit för att stanna.

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Kitcar-bygget som ska bli en Lotus-look a like

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Se alla Företagens egna nyheter

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

Sänd till en kollega

0.139