23948sdkhjf

Mercedes störst på svenska premiummarknaden

Mercedes-Benz är för första gången i modern tid störst på den svenska premiummarknaden för personbilar. Under 2018 har märket sålt 6 586 bilar, vilket är fler än för både Audi och BMW.

Enligt statistik från BIL Sweden har 6 586 Mercedes-Benz registrerats under 2018. Det är en uppgång med 5,52 %, vilket kan jämföras med marknadens totala ökning om 1,44 %. Detta placerar Mercedes som nummer fem bland märkena på den svenska marknaden. Under april månad var uppgången 18,14 % och totala försäljningen 1.999 bilar.

Björn Hauber, vd för Mercedes-Benz Sverige, menar att förstaplaceringen har flera olika skäl:

– Vi har gjort en medveten satsning på tjänstebilsmarknaden, vi har ett starkt modellprogram som svenskarna gillar och vi har fler och fler återförsäljare som exklusivt säljer Mercedes-Benz.

Satsningen på den svenska marknaden har varit långsiktig. Under de senaste fem åren har märket haft en mycket stark tillväxt på den svenska marknaden, mellan 15-20 procent per år. Successivt har man närmat sig de tyska konkurrenterna, och totalvolymen 2017 uppgick till 19 634 registrerade bilar.

– Med lanseringen av helt nya A-Klass och facelift av storsäljaren C-Klass har vi stora möjligheter även framöver, avslutar Björn Hauber.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078