Viktigt ARN-avgörande om service och protokoll

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har i ett ärende kommit fram till att en underhållsservice som inte stämplats i tillverkarens digitala servicebok ändå ansetts varit fackmässigt utförd.

En service är fackmässigt utförd så länge som verkstaden följer anvisningarna som är framtagna av fordonstillverkaren och servicen utförs på ett fackmässigt sätt. Detta innebär att verkstaden måste använda rätt verktyg och godkänt material samt inneha nödvändig kompetens för arbetet. Så säger både Konsumenttjänstlagen och Verkstadens Reparationsvillkor.

 Det finns enligt ARN inte något krav på att utförd service överhuvudtaget ska registreras i en elektronisk servicebok. Att någon registrering inte skett i ett nu aktuellt fall innebär enligt nämnden heller inte något fel i enlighet med bestämmelserna i konsumenttjänstlagen.

-SFVF förespråkar dock att en registrering sker i en servicebok oavsett om denna är digital eller i pappersversion. SFVF rekommenderar digitalservicebok.se som fristående aktör för digital lagring av servicedata från samtliga biltillverkare, säger Ulf Stefansson, fordonsjurist vid SFVF.

Alla verkstäder som finns på den europeiska marknaden har rätt att utföra underhållsservice där fordonets nybilsgaranti fortsätter att gälla. Detta stöds av EU där det finns en förordning (461/2010) som reglerar vilka rättigheter och skyldigheter en verkstad har. Denna förordning omfattar vertikala avtal för försäljning och tillhandahållande av reparations- och underhållstjänster för motorfordon och syftar till att säkerställa att det nödvändiga konkurrensskyddet för fordonsindustrins eftermarknad inom EU bibehålls.

De viktigaste dokumenten för bilägaren att spara är de stämplade serviceprotokollen. Prokollen är nödvändiga för att fordonets nybilsgaranti ska kunna gälla. Protokollen visar att service gjorts enligt biltillverkarens protokoll och serviceintervall vad gäller miltal/tid. Dessa dokument ska sedan stämplas av verkstaden och bör föras in i en digital- eller pappersservicebok.

Dokumenten behöver dock nödvändigtvis inte sparas i biltillverkarens digitala servicebok för att servicen ska anses fackmässigt utförd och för nybilsgarantin ska fortsätta att gälla. Att ställa krav på att ett visst system ska användas för lagring av servicedata kan även anses vara konkurrensbegränsande. Det står alltså verkstaden fritt att spara den stämplade servicedokumentationen i en generell digital servicebok.

 

Detta är Allmänna Reklamtionsnämndens (ARN) beslut: Nämnden avslår bilägarens begäran.

Anmälarens krav: Bilägaren begär att den elektroniska serviceboken fylls i. Om det inte går att åtgärda begärs ersättning om 12 590 kr. I samband med att bilägaren köpte sin bil så betalades 2 500 kr extra för en service av bilen enligt intervall. Det var den 22 augusti 2017. Den 1 december 2017 upptäcktes att den elektroniska serviceboken inte hade blivit ifylld. Bilägaren klagade till verkstaden samma dag och krävde att få den elektroniska serviceboken ifylld. Verkstaden svarade att företaget inte har tillgång att logga in i den elektroniska serviceboken trots att företaget säljer det aktuella bilmärket. Säljaren på företaget meddelade också att denne borde ha skickat bilen till Uppsala eller Enköping för service men att detta inte blivit gjort. Bilägaren kräver att den elektroniska serviceboken fylls i med datum när verkstaden gjort servicen, dvs. den 23 augusti 2017. De 12 590 kr som begärs i ersättning med om det inte går att åtgärda avser 2 500 kr för återbetalning av kostnaden för servicen, 9 495 kr avseende bilens värdeminskning om fem procent samt 595 kr för väghjälpsförsäkring som skulle ha ingått om bilens elektroniska servicebok hade blivit ifylld.

Motpartens svar: Verkstaden motsätter sig kravet. Verkstaden har utfört service enligt avtal. Parterna kom överens om att verkstaden skulle utföra service enligt protokoll, som också finns bifogat, vilket man även har gjort. Verkstaden har dock inte möjlighet att lägga in servicedata på bilmärkets datacentral eftersom verkstaden inte är en auktoriserad verkstad.

Motiveringen till nämndens beslut: Det framgår av utredningen att avtalad service förefaller vara utförd. Det finns inte något krav på att utförd service ska registreras i en elektronisk servicebok. Det föreligger därmed inte något fel vare sig enligt bestämmelserna i konsumentköplagen eller i konsumenttjänstlagen. Mot denna bakgrund har bilägaren inte rätt till någon ersättning. Bilägarens begäran ska därför avslås.

 

Källa: SFVF och ARN

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

LEDARE: Vi börjar lita på självkörande bilar

CHEF-Intervjun: "Vi ska bli mindre säsongskänsliga"

Stor satsning på utveckling av självkörande fordon i Stockholm

”Japanerna har hela tiden varit skeptiska till dieselteknologin”

Att Toyota och Nissan sakta men säkert fasar ut dieselbilarna ur sina modellprogram är helt logiskt eftersom de aldrig riktigt trott på dieselteknologin. Det menar en tysk professor.

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Världens snabbaste process för lackarbeten

Nyhetsbrev

Vill se globala åtgärder för hållbar batteritillverkning

Arkiv

Berners i Sundsbruk anlitar DEKRA för kalibrering verktyg

SFVF och Verkstadsföretagarna har startat utbildningen av Branschambassadörer

Inte bara bildelar utan 6 miljoner korvar också

Från bildelar till 6 miljoner korvar har Biltema de senaste åren utvecklats till en av de största cafékedjorna i Sverige. Omsättningen i caféerna ökar med 30–40 procent per år.

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Ökad dieselförsäljning under april

Volvo-verkstäder glömmer berätta att trimning kräver registreringsbesiktning

Volvo-verkstäder som säljer Volvos egen motortrimningsats Polestar informerar inte kunden om att bilen måste registreringsbesiktas efter trimningen för att vara laglig att köra. Vissa tipsar till och med kunden om att hålla tyst.

Mercedes-Benz startar team för Formel E

Ännu ett bilmärke satsar nu på Formel E. Mercedes-Benz EQ Formula E Team är namnet på Mercedes stora satsning på Formel E. 2019/20 debuterar man med två bilar i ABB FIA Formula E Championship.

Tecknen som tidigt antydde japanernas ljumma intresse för diesel

Sveriges bästa ungdomsmekaniker

Årets slutprov har avslutats och Sveriges bästa ungdomsmekaniker har nu utsetts.

Laddbart ökar i storstäderna

Ny väderfabrik simulerar alla väder

Dragracingens pionjärer möts under EM 7-10 juni

Tusentals Volvo-bilar kan vara olagliga att köra

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

Allt färre köper begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar minskade med 3,6 procent under första kvartalet 2018 jämfört med året innan. I mars tappade försäljningen hela 9,8 procent.

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Se alla Företagens egna nyheter

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Sänd till en kollega

0.157