23948sdkhjf

Viktigt ARN-avgörande om service och protokoll

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har i ett ärende kommit fram till att en underhållsservice som inte stämplats i tillverkarens digitala servicebok ändå ansetts varit fackmässigt utförd.

En service är fackmässigt utförd så länge som verkstaden följer anvisningarna som är framtagna av fordonstillverkaren och servicen utförs på ett fackmässigt sätt. Detta innebär att verkstaden måste använda rätt verktyg och godkänt material samt inneha nödvändig kompetens för arbetet. Så säger både Konsumenttjänstlagen och Verkstadens Reparationsvillkor.

 Det finns enligt ARN inte något krav på att utförd service överhuvudtaget ska registreras i en elektronisk servicebok. Att någon registrering inte skett i ett nu aktuellt fall innebär enligt nämnden heller inte något fel i enlighet med bestämmelserna i konsumenttjänstlagen.

-SFVF förespråkar dock att en registrering sker i en servicebok oavsett om denna är digital eller i pappersversion. SFVF rekommenderar digitalservicebok.se som fristående aktör för digital lagring av servicedata från samtliga biltillverkare, säger Ulf Stefansson, fordonsjurist vid SFVF.

Alla verkstäder som finns på den europeiska marknaden har rätt att utföra underhållsservice där fordonets nybilsgaranti fortsätter att gälla. Detta stöds av EU där det finns en förordning (461/2010) som reglerar vilka rättigheter och skyldigheter en verkstad har. Denna förordning omfattar vertikala avtal för försäljning och tillhandahållande av reparations- och underhållstjänster för motorfordon och syftar till att säkerställa att det nödvändiga konkurrensskyddet för fordonsindustrins eftermarknad inom EU bibehålls.

De viktigaste dokumenten för bilägaren att spara är de stämplade serviceprotokollen. Prokollen är nödvändiga för att fordonets nybilsgaranti ska kunna gälla. Protokollen visar att service gjorts enligt biltillverkarens protokoll och serviceintervall vad gäller miltal/tid. Dessa dokument ska sedan stämplas av verkstaden och bör föras in i en digital- eller pappersservicebok.

Dokumenten behöver dock nödvändigtvis inte sparas i biltillverkarens digitala servicebok för att servicen ska anses fackmässigt utförd och för nybilsgarantin ska fortsätta att gälla. Att ställa krav på att ett visst system ska användas för lagring av servicedata kan även anses vara konkurrensbegränsande. Det står alltså verkstaden fritt att spara den stämplade servicedokumentationen i en generell digital servicebok.

 

Detta är Allmänna Reklamtionsnämndens (ARN) beslut: Nämnden avslår bilägarens begäran.

Anmälarens krav: Bilägaren begär att den elektroniska serviceboken fylls i. Om det inte går att åtgärda begärs ersättning om 12 590 kr. I samband med att bilägaren köpte sin bil så betalades 2 500 kr extra för en service av bilen enligt intervall. Det var den 22 augusti 2017. Den 1 december 2017 upptäcktes att den elektroniska serviceboken inte hade blivit ifylld. Bilägaren klagade till verkstaden samma dag och krävde att få den elektroniska serviceboken ifylld. Verkstaden svarade att företaget inte har tillgång att logga in i den elektroniska serviceboken trots att företaget säljer det aktuella bilmärket. Säljaren på företaget meddelade också att denne borde ha skickat bilen till Uppsala eller Enköping för service men att detta inte blivit gjort. Bilägaren kräver att den elektroniska serviceboken fylls i med datum när verkstaden gjort servicen, dvs. den 23 augusti 2017. De 12 590 kr som begärs i ersättning med om det inte går att åtgärda avser 2 500 kr för återbetalning av kostnaden för servicen, 9 495 kr avseende bilens värdeminskning om fem procent samt 595 kr för väghjälpsförsäkring som skulle ha ingått om bilens elektroniska servicebok hade blivit ifylld.

Motpartens svar: Verkstaden motsätter sig kravet. Verkstaden har utfört service enligt avtal. Parterna kom överens om att verkstaden skulle utföra service enligt protokoll, som också finns bifogat, vilket man även har gjort. Verkstaden har dock inte möjlighet att lägga in servicedata på bilmärkets datacentral eftersom verkstaden inte är en auktoriserad verkstad.

Motiveringen till nämndens beslut: Det framgår av utredningen att avtalad service förefaller vara utförd. Det finns inte något krav på att utförd service ska registreras i en elektronisk servicebok. Det föreligger därmed inte något fel vare sig enligt bestämmelserna i konsumentköplagen eller i konsumenttjänstlagen. Mot denna bakgrund har bilägaren inte rätt till någon ersättning. Bilägarens begäran ska därför avslås.

 

Källa: SFVF och ARN

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Mekonomens resultat bättre än väntat

Efter uppköpen av FTZ och Inter-Team har Mekonomen lyckats dra nytta av synergier i form av lägre inköpskostnader. Det visar rapporten för tredje kvartalet.

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Plus

Svarta listans företag står kvar i två år

Att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kan få stora konsekvenser. Även om det inte är lagligt bindande.

Nyhetsbrev

Carin rekryterar servicekunder på autopilot

Arkiv

KGK: Branschens förändring mer möjlighet än hot

När bilbeståndet ska bli fossilfritt väntar elektrifiering. Det kommer att påverka bilverkstäderna och hos KGK ser man nya affärsmöjligheter.

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Elva personer gripna efter internationellt samarbete

Polisen har frihetsberövat elva personer som ingår i en kriminell gruppering och som misstänks ha stulit bilar i Sverige, som sedan transporterats till Polen.

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Hellsten Växellådor utvecklade sitt eget affärssystem

Med en knapp femdubbling av omsättningen på tio år är Hellsten växellådor i dag Nordens största leverantör av begagnade växellådor. Tack vare sitt egna it-system.

Plus

Stålbad väntar världens bilindustri

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Bra affärssystem ökar lönsamheten

Rätt funktioner i affärssystemet hjälper inte bara verkstaden att hålla koll på processer och ekonomi. De öppnar också för nya affärsmöjligheter.

Uppgifter: Svenska elbilstillverkaren i allvarlig ekonomisk kris 

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Plus

En rundvandring i bilproduktionens djungel

När produktionen av Volkswagens nya elbil ID 3 invigdes i Zwickau i Tyskland bjöds det även på en kort guidad tur genom en del av den omgjorda fabriken. Det blev en rundvandring i en djungel av robotarmar, på samma plats som man tillverkat bilar i över 100 år.

Volkswagen har inlett sitt paradigmskifte

Måndagen den 4 november inledde Volkswagen det paradigmskifte man arbetat mot i flera år. Den första ID 3:an rullade ut från produktionsbandet och ingen mindre än tyska förbundskanslern Angela Merkel var med under ceremonin.

Batteriåtervinning: ”Den stora vågen börjar 2030”

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Cake Ösa är en rullande arbetsbänk

Svenska Cake lanserar en ny elmotorcykel. Cake Ösa är ett rent och effektivt nyttofordon.

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Kinnekulle Ring sålt till superentreprenör

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Försäljningen av begagnade personbilar minskade i oktober

Autoexperten ökade omsättningen på e-handel med 463 procent

Ny racetävling för kvinnor till Sverige 2020

Plus

Tema Verktyg: Ökad skaderisk med kraftiga verktyg

KW Bruun Autoimport ny importör av Citroën

KGK blir exklusiv leverantör av produkter för laddbara bilar till Hedin Bil.

Osålda elbilar ska kunna ge ström i Malmö

Nytt rekord för privatleasing

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Vill du vinna en Linear 18 Elite?

Citroen C5 Aircross för det nye T60 system från GDW

Hjulinställarkampanjen fortsätter!

Mercedes B AMG dragkrok för det nye T60 system från GDW W247

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

DSG-koppling 0B5 nu på lager!

Kia Soul el dragkrok för cyklar T60 system

Bli guidad i belysningsdjungeln

LBM Autoparts på Automässan!

Sänd till en kollega

0.156