Viktigt ARN-avgörande om service och protokoll

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har i ett ärende kommit fram till att en underhållsservice som inte stämplats i tillverkarens digitala servicebok ändå ansetts varit fackmässigt utförd.

En service är fackmässigt utförd så länge som verkstaden följer anvisningarna som är framtagna av fordonstillverkaren och servicen utförs på ett fackmässigt sätt. Detta innebär att verkstaden måste använda rätt verktyg och godkänt material samt inneha nödvändig kompetens för arbetet. Så säger både Konsumenttjänstlagen och Verkstadens Reparationsvillkor.

 Det finns enligt ARN inte något krav på att utförd service överhuvudtaget ska registreras i en elektronisk servicebok. Att någon registrering inte skett i ett nu aktuellt fall innebär enligt nämnden heller inte något fel i enlighet med bestämmelserna i konsumenttjänstlagen.

-SFVF förespråkar dock att en registrering sker i en servicebok oavsett om denna är digital eller i pappersversion. SFVF rekommenderar digitalservicebok.se som fristående aktör för digital lagring av servicedata från samtliga biltillverkare, säger Ulf Stefansson, fordonsjurist vid SFVF.

Alla verkstäder som finns på den europeiska marknaden har rätt att utföra underhållsservice där fordonets nybilsgaranti fortsätter att gälla. Detta stöds av EU där det finns en förordning (461/2010) som reglerar vilka rättigheter och skyldigheter en verkstad har. Denna förordning omfattar vertikala avtal för försäljning och tillhandahållande av reparations- och underhållstjänster för motorfordon och syftar till att säkerställa att det nödvändiga konkurrensskyddet för fordonsindustrins eftermarknad inom EU bibehålls.

De viktigaste dokumenten för bilägaren att spara är de stämplade serviceprotokollen. Prokollen är nödvändiga för att fordonets nybilsgaranti ska kunna gälla. Protokollen visar att service gjorts enligt biltillverkarens protokoll och serviceintervall vad gäller miltal/tid. Dessa dokument ska sedan stämplas av verkstaden och bör föras in i en digital- eller pappersservicebok.

Dokumenten behöver dock nödvändigtvis inte sparas i biltillverkarens digitala servicebok för att servicen ska anses fackmässigt utförd och för nybilsgarantin ska fortsätta att gälla. Att ställa krav på att ett visst system ska användas för lagring av servicedata kan även anses vara konkurrensbegränsande. Det står alltså verkstaden fritt att spara den stämplade servicedokumentationen i en generell digital servicebok.

 

Detta är Allmänna Reklamtionsnämndens (ARN) beslut: Nämnden avslår bilägarens begäran.

Anmälarens krav: Bilägaren begär att den elektroniska serviceboken fylls i. Om det inte går att åtgärda begärs ersättning om 12 590 kr. I samband med att bilägaren köpte sin bil så betalades 2 500 kr extra för en service av bilen enligt intervall. Det var den 22 augusti 2017. Den 1 december 2017 upptäcktes att den elektroniska serviceboken inte hade blivit ifylld. Bilägaren klagade till verkstaden samma dag och krävde att få den elektroniska serviceboken ifylld. Verkstaden svarade att företaget inte har tillgång att logga in i den elektroniska serviceboken trots att företaget säljer det aktuella bilmärket. Säljaren på företaget meddelade också att denne borde ha skickat bilen till Uppsala eller Enköping för service men att detta inte blivit gjort. Bilägaren kräver att den elektroniska serviceboken fylls i med datum när verkstaden gjort servicen, dvs. den 23 augusti 2017. De 12 590 kr som begärs i ersättning med om det inte går att åtgärda avser 2 500 kr för återbetalning av kostnaden för servicen, 9 495 kr avseende bilens värdeminskning om fem procent samt 595 kr för väghjälpsförsäkring som skulle ha ingått om bilens elektroniska servicebok hade blivit ifylld.

Motpartens svar: Verkstaden motsätter sig kravet. Verkstaden har utfört service enligt avtal. Parterna kom överens om att verkstaden skulle utföra service enligt protokoll, som också finns bifogat, vilket man även har gjort. Verkstaden har dock inte möjlighet att lägga in servicedata på bilmärkets datacentral eftersom verkstaden inte är en auktoriserad verkstad.

Motiveringen till nämndens beslut: Det framgår av utredningen att avtalad service förefaller vara utförd. Det finns inte något krav på att utförd service ska registreras i en elektronisk servicebok. Det föreligger därmed inte något fel vare sig enligt bestämmelserna i konsumentköplagen eller i konsumenttjänstlagen. Mot denna bakgrund har bilägaren inte rätt till någon ersättning. Bilägarens begäran ska därför avslås.

 

Källa: SFVF och ARN

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschkollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

Nyhetsbrev

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Arkiv

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

PWR frias från diskvalificeringen – Mikaela får tillbaka segern i STCC

”Teknikutvecklingen blir en utmaning för branschen”

CHEF-intervjun: Hans motorintresse började på två hjul. Idag rattar dock Niklas Carle Sveriges största konsumentbiltidning – Vi Bilägare, vars tester gör avtryck i branschen.

Superstarkt program på Inspirationsdagen

-Programmet på Inspirationsdagen 100% Verkstad på Solvalla den 12 oktober är det hittills starkaste. Ett program som kommer att ge besökarna information om dagsaktuella frågor.

Revolution i lackboxen med virtuell lackutbildning

En nyhet på året Automechanika var företaget Virtualpaint som visade upp en virtuell lackbox med AR-teknik.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

Se alla Företagens egna nyheter

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utseende

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Göran Lindö – ny CEO för EcoOnline AS

Sänd till en kollega

0.143