23948sdkhjf

Viktigt ARN-avgörande om service och protokoll

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har i ett ärende kommit fram till att en underhållsservice som inte stämplats i tillverkarens digitala servicebok ändå ansetts varit fackmässigt utförd.

En service är fackmässigt utförd så länge som verkstaden följer anvisningarna som är framtagna av fordonstillverkaren och servicen utförs på ett fackmässigt sätt. Detta innebär att verkstaden måste använda rätt verktyg och godkänt material samt inneha nödvändig kompetens för arbetet. Så säger både Konsumenttjänstlagen och Verkstadens Reparationsvillkor.

 Det finns enligt ARN inte något krav på att utförd service överhuvudtaget ska registreras i en elektronisk servicebok. Att någon registrering inte skett i ett nu aktuellt fall innebär enligt nämnden heller inte något fel i enlighet med bestämmelserna i konsumenttjänstlagen.

-SFVF förespråkar dock att en registrering sker i en servicebok oavsett om denna är digital eller i pappersversion. SFVF rekommenderar digitalservicebok.se som fristående aktör för digital lagring av servicedata från samtliga biltillverkare, säger Ulf Stefansson, fordonsjurist vid SFVF.

Alla verkstäder som finns på den europeiska marknaden har rätt att utföra underhållsservice där fordonets nybilsgaranti fortsätter att gälla. Detta stöds av EU där det finns en förordning (461/2010) som reglerar vilka rättigheter och skyldigheter en verkstad har. Denna förordning omfattar vertikala avtal för försäljning och tillhandahållande av reparations- och underhållstjänster för motorfordon och syftar till att säkerställa att det nödvändiga konkurrensskyddet för fordonsindustrins eftermarknad inom EU bibehålls.

De viktigaste dokumenten för bilägaren att spara är de stämplade serviceprotokollen. Prokollen är nödvändiga för att fordonets nybilsgaranti ska kunna gälla. Protokollen visar att service gjorts enligt biltillverkarens protokoll och serviceintervall vad gäller miltal/tid. Dessa dokument ska sedan stämplas av verkstaden och bör föras in i en digital- eller pappersservicebok.

Dokumenten behöver dock nödvändigtvis inte sparas i biltillverkarens digitala servicebok för att servicen ska anses fackmässigt utförd och för nybilsgarantin ska fortsätta att gälla. Att ställa krav på att ett visst system ska användas för lagring av servicedata kan även anses vara konkurrensbegränsande. Det står alltså verkstaden fritt att spara den stämplade servicedokumentationen i en generell digital servicebok.

 

Detta är Allmänna Reklamtionsnämndens (ARN) beslut: Nämnden avslår bilägarens begäran.

Anmälarens krav: Bilägaren begär att den elektroniska serviceboken fylls i. Om det inte går att åtgärda begärs ersättning om 12 590 kr. I samband med att bilägaren köpte sin bil så betalades 2 500 kr extra för en service av bilen enligt intervall. Det var den 22 augusti 2017. Den 1 december 2017 upptäcktes att den elektroniska serviceboken inte hade blivit ifylld. Bilägaren klagade till verkstaden samma dag och krävde att få den elektroniska serviceboken ifylld. Verkstaden svarade att företaget inte har tillgång att logga in i den elektroniska serviceboken trots att företaget säljer det aktuella bilmärket. Säljaren på företaget meddelade också att denne borde ha skickat bilen till Uppsala eller Enköping för service men att detta inte blivit gjort. Bilägaren kräver att den elektroniska serviceboken fylls i med datum när verkstaden gjort servicen, dvs. den 23 augusti 2017. De 12 590 kr som begärs i ersättning med om det inte går att åtgärda avser 2 500 kr för återbetalning av kostnaden för servicen, 9 495 kr avseende bilens värdeminskning om fem procent samt 595 kr för väghjälpsförsäkring som skulle ha ingått om bilens elektroniska servicebok hade blivit ifylld.

Motpartens svar: Verkstaden motsätter sig kravet. Verkstaden har utfört service enligt avtal. Parterna kom överens om att verkstaden skulle utföra service enligt protokoll, som också finns bifogat, vilket man även har gjort. Verkstaden har dock inte möjlighet att lägga in servicedata på bilmärkets datacentral eftersom verkstaden inte är en auktoriserad verkstad.

Motiveringen till nämndens beslut: Det framgår av utredningen att avtalad service förefaller vara utförd. Det finns inte något krav på att utförd service ska registreras i en elektronisk servicebok. Det föreligger därmed inte något fel vare sig enligt bestämmelserna i konsumentköplagen eller i konsumenttjänstlagen. Mot denna bakgrund har bilägaren inte rätt till någon ersättning. Bilägarens begäran ska därför avslås.

 

Källa: SFVF och ARN

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

God Jul och Gott nytt år önskar vi på Schwenker

Sänd till en kollega

0.109