23948sdkhjf

RISE koordinerar projektet PRoPART 

PRoPART är ett forskningsprojekt finansierat av European Global Navigation Satellite System Agency (GSA) och fokuserar på automatiserade fordon och avancerade körstödssystem. Projektets ska utveckla och förbättra en RTK-mjukvara (Real Time Kinematic) genom att dels utnyttja nya fördelar och funktioner hos Galileos signaler så väl som att kombinera detta med andra positionerings- och sensorteknologier. RTK ger möjligheten till positionering på centimeternivå genom att utnyttja korrektionsdata från referensstationer.

Automatiserade fordon och avancerade körstödssystem väntas bidra till att uppfylla Nollvisionen, det vill säga att inga människor i framtiden skall dödas eller skadas i trafikolyckor. Prognoser indikerar att dessa teknologier också kommer att bidra till minskad trafiktäthet genom att både möjliggöra ett mer effektivt utnyttjande av väginfrastrukturen och skapandet av nya affärsmodeller för mobilitet. Noggrann och robust positionering är en nyckelteknologi för både avancerade körstödssystem så väl som uppkopplade automatiserade fordon.

- Idag används flera olika sensortyper i automatiserade fordon, till exempel kameror, laserscanners, ultraljudssensorer, radarsensorer med mera. De uppkopplade automatiserade fordon som är under utveckling utnyttjar samverkan mellan flera sensorlösningar för att bestämma fordonets absoluta position på vägen och relativt möjliga hinder. Ingen enskild sensorlösning kan lösa detta i alla situationer och när man kombinerar flera olika teknologier är det viktigt att förstå mätosäkerheten i tillgänglig sensorinformation, säger Stefan Nord, senior projektledare vid RISE.

PRoPART kommer att demonstrera den lösning man utvecklar i en lastbil med funktionalitet för automatiserad körning på motorväg.

PRoPART består av sju partners från fyra EU-länder; Sverige, Tyskland, Spanien och Ungern. Projektet startade i december 2017 hos European GNSS Agency i Prag. Projektets totala budget är 35 MSEK och pågår från den 1 december 2017 fram till den 30 november 2019.

PRoPART-konsortiet består av RISE, AstaZero, Scania, Waysure, Fraunhofer IIS, Ceit-IK4, Baselabs och Commsignia.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11