Batterier för elfordon i fokus för säkerhetsarbete

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

-Det finns många viktiga frågor att ta ställning till när arbetet med elfordon tagit fart. Uppdraget är att kartlägga problematiken och ta fram riktlinjer och rekommendationer, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Dessutom ska vi minska riskerna och konsekvenserna av en termisk incident i eller i anslutning till ett li-jonbatteri.

Fakta om Li-jonbatterier innebär bland annat att elektrolyten kan börja koka vid 80 grader och vid 150-200 grader är det ”point of no return”. När det sker kan temperaturen skena med 5 000 gr i sekunden.

-Som branschrepresentant blir man lite orolig över vilka konsekvenser det kan få om vi inte har kännedom om, och alla känner till riskerna och vidtar rätt åtgärder. Få känner till hur giftig vätefluorid är exempelvis. Maxdos för brandmän är 1,7 mg/m3, vid 25 mg/m3 ger det livslånga skador och vid 139 mg/ m3 är det dödligt. Vid en totalbrand av 100 kWh li-jonbatteri (en bil tex) frigörs 2-20 kg vätefluorid. Det innebär att vi fyller Nordstan i Göteborg med motsvarande 25 mg/m3 och sånt får mig att ta denna fråga på största allvar, säger Bo Ericsson.

-Självklart ska vi också se till att inga brandincidenter orsakas på grund av bristande riktlinjer och rutiner vid hantering av skadade elfordon och batterier säger Bo Ericsson. Stort fokus kommer läggas bl a på:

  • Att laddning sker med rätt utrustning
  • Var ska man förvara ett skadat elfordon?
  • Hur och vad ska man informera bärgaren som ställer in ett elfordon utanför verkstadens öppettider?
  • Hur ska verkstan veta om det är skador eller deformation på batterit? (t.ex. efter en. kollision eller efter att bilens underrede skadats).
  • Laddning av skadat batteri, vad händer då?
  • Vilken verkstad känner till hur man släcker ett elfordonsbrand?
  • Vilken verkstad har tillgång till upp emot 10 000 liter vatten för att släcka en brand?

 

-Att få vara med och dra upp riktlinjer tillsammans med Scania, RISE Research Institutes of Sweden, Dafo, Nevs och Fogmaker som kommer leda till säkrare hantering i alla miljöer känns meningsfullt som branschrepresentant, säger Bo Ericsson. Det är mycket bra att Energimyndigheter och FFI startar och finansierar ett sånt här projekt eftersom det berör väldigt många människor och stora värden så att det inte ”det går fel”.

Det får stora konsekvenser nä elfordon brinner, personsäkerhet, ofta stora samhällskostnader, kostnader för räddningsinsats, avstängning av vägar, köbildningar, produktionsstopp och miljöbelastningar orsakade i huvudsak av rökgaser och släckvatten. Samtidigt händer det att det brinner inne på en verkstad eller att en verkstad ska reparera ett elfordon och man måste också precis som blåljuspersonalen och bärgarna har rätt kunskap i området.

-När man läser datasäkerhetsbladet framgår att vi måste se till att alla som kommer i beröring har kännedom om riskerna, säger Bo Ericsson. Där står bl a frätande på luftvägarna, dödligt vid hudkontakt, orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon och är dödligt vid inandning. Samtidigt är det också bra att känna till att gasen är tyngre är luft.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ICDP:Elbilar halverar omsättningen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Storsatsning i Nykvarn som får del av testbädd för elektromobilitet

Werksta-gruppen köper norsk bilskadekedja

Werksta Gruppen har förvärvat Bulk Bilskadeservice AS. Bulk är verksamma i Oslo och är en viktig, oberoende aktör på den norska verkstadsmarknaden som specialiserar sig på reparation av kollisionsskador. Efter förvärvet kommer Werksta utgöra ett nätverk av 60 verkstäder över hela Norden.

Veho Bil köper last- och transportbilsverksamhet i Västerås

Antalet omkomna i trafiken fortsätter öka

Nyhetsbrev

Dags för Vallåkraträffen

Arkiv

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge

Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

1

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

1

Därför friades bilrånare

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Snabbhärdande rutlim som håller vad det lovar

TEMA UTBYTES/RESERVDELAR: Efter endast 30 minuter visade nya rutlimmet från Teroson att det håller vad det lovar - framrutan satt kvar!

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Se alla Företagens egna nyheter

Extra vattenpumpar - Ny produktportfölj i programmet av vattenpumpar

Ny kamremsats till Volvo

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

Sänd till en kollega

0.161