Batterier för elfordon i fokus för säkerhetsarbete

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

-Det finns många viktiga frågor att ta ställning till när arbetet med elfordon tagit fart. Uppdraget är att kartlägga problematiken och ta fram riktlinjer och rekommendationer, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Dessutom ska vi minska riskerna och konsekvenserna av en termisk incident i eller i anslutning till ett li-jonbatteri.

Fakta om Li-jonbatterier innebär bland annat att elektrolyten kan börja koka vid 80 grader och vid 150-200 grader är det ”point of no return”. När det sker kan temperaturen skena med 5 000 gr i sekunden.

-Som branschrepresentant blir man lite orolig över vilka konsekvenser det kan få om vi inte har kännedom om, och alla känner till riskerna och vidtar rätt åtgärder. Få känner till hur giftig vätefluorid är exempelvis. Maxdos för brandmän är 1,7 mg/m3, vid 25 mg/m3 ger det livslånga skador och vid 139 mg/ m3 är det dödligt. Vid en totalbrand av 100 kWh li-jonbatteri (en bil tex) frigörs 2-20 kg vätefluorid. Det innebär att vi fyller Nordstan i Göteborg med motsvarande 25 mg/m3 och sånt får mig att ta denna fråga på största allvar, säger Bo Ericsson.

-Självklart ska vi också se till att inga brandincidenter orsakas på grund av bristande riktlinjer och rutiner vid hantering av skadade elfordon och batterier säger Bo Ericsson. Stort fokus kommer läggas bl a på:

  • Att laddning sker med rätt utrustning
  • Var ska man förvara ett skadat elfordon?
  • Hur och vad ska man informera bärgaren som ställer in ett elfordon utanför verkstadens öppettider?
  • Hur ska verkstan veta om det är skador eller deformation på batterit? (t.ex. efter en. kollision eller efter att bilens underrede skadats).
  • Laddning av skadat batteri, vad händer då?
  • Vilken verkstad känner till hur man släcker ett elfordonsbrand?
  • Vilken verkstad har tillgång till upp emot 10 000 liter vatten för att släcka en brand?

 

-Att få vara med och dra upp riktlinjer tillsammans med Scania, RISE Research Institutes of Sweden, Dafo, Nevs och Fogmaker som kommer leda till säkrare hantering i alla miljöer känns meningsfullt som branschrepresentant, säger Bo Ericsson. Det är mycket bra att Energimyndigheter och FFI startar och finansierar ett sånt här projekt eftersom det berör väldigt många människor och stora värden så att det inte ”det går fel”.

Det får stora konsekvenser nä elfordon brinner, personsäkerhet, ofta stora samhällskostnader, kostnader för räddningsinsats, avstängning av vägar, köbildningar, produktionsstopp och miljöbelastningar orsakade i huvudsak av rökgaser och släckvatten. Samtidigt händer det att det brinner inne på en verkstad eller att en verkstad ska reparera ett elfordon och man måste också precis som blåljuspersonalen och bärgarna har rätt kunskap i området.

-När man läser datasäkerhetsbladet framgår att vi måste se till att alla som kommer i beröring har kännedom om riskerna, säger Bo Ericsson. Där står bl a frätande på luftvägarna, dödligt vid hudkontakt, orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon och är dödligt vid inandning. Samtidigt är det också bra att känna till att gasen är tyngre är luft.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

LEDARE: Vi börjar lita på självkörande bilar

Mercedes-Benz startar team för Formel E

Ännu ett bilmärke satsar nu på Formel E. Mercedes-Benz EQ Formula E Team är namnet på Mercedes stora satsning på Formel E. 2019/20 debuterar man med två bilar i ABB FIA Formula E Championship.

Sveriges bästa ungdomsmekaniker

Årets slutprov har avslutats och Sveriges bästa ungdomsmekaniker har nu utsetts.

Laddbart ökar i storstäderna

Ny väderfabrik simulerar alla väder

Dragracingens pionjärer möts under EM 7-10 juni

Nyhetsbrev

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Arkiv

"Laga plast istället för att byta ut"

Allt färre köper begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar minskade med 3,6 procent under första kvartalet 2018 jämfört med året innan. I mars tappade försäljningen hela 9,8 procent.

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

Plus

De jagar illegala verkstäder

Vi har följt med Malmö kommuns två miljöinspektörer som jobbar med att kartlägga stans ljusskygga bilverkstäder.

Svenskarna tror på en självkörande framtid

Fordonsbranschen allt viktigare för Sverige

SnapSkan växer internationellt

BCA bygger transportnät för fordonstransporter till och från Sverige

Bekräftat att danska FTZ är satt till salu

Kia introducerar 48V mildhybrid

Forskare har hittat nytt bränsle för bränslecell

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Här scannar biltjuven av din keyless-nyckel utanför ytterdörren

Alpine lanseras i Sverige

Håkan Jönsson ny chef för IVECO North Europe & Baltics

Motorer som inte är fackmässigt renoverade har blivit ett hot i branschen

Problembilden kring helrenovering av nyare, mindre personbilsmotorer är betydligt mer komplicerad än vad som tidigare förutspåtts av MRF och SFVF.

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Subtil skönhet

Se alla Företagens egna nyheter

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Sänd till en kollega

0.143