23948sdkhjf

Batterier för elfordon i fokus för säkerhetsarbete

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

-Det finns många viktiga frågor att ta ställning till när arbetet med elfordon tagit fart. Uppdraget är att kartlägga problematiken och ta fram riktlinjer och rekommendationer, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Dessutom ska vi minska riskerna och konsekvenserna av en termisk incident i eller i anslutning till ett li-jonbatteri.

Fakta om Li-jonbatterier innebär bland annat att elektrolyten kan börja koka vid 80 grader och vid 150-200 grader är det ”point of no return”. När det sker kan temperaturen skena med 5 000 gr i sekunden.

-Som branschrepresentant blir man lite orolig över vilka konsekvenser det kan få om vi inte har kännedom om, och alla känner till riskerna och vidtar rätt åtgärder. Få känner till hur giftig vätefluorid är exempelvis. Maxdos för brandmän är 1,7 mg/m3, vid 25 mg/m3 ger det livslånga skador och vid 139 mg/ m3 är det dödligt. Vid en totalbrand av 100 kWh li-jonbatteri (en bil tex) frigörs 2-20 kg vätefluorid. Det innebär att vi fyller Nordstan i Göteborg med motsvarande 25 mg/m3 och sånt får mig att ta denna fråga på största allvar, säger Bo Ericsson.

-Självklart ska vi också se till att inga brandincidenter orsakas på grund av bristande riktlinjer och rutiner vid hantering av skadade elfordon och batterier säger Bo Ericsson. Stort fokus kommer läggas bl a på:

  • Att laddning sker med rätt utrustning
  • Var ska man förvara ett skadat elfordon?
  • Hur och vad ska man informera bärgaren som ställer in ett elfordon utanför verkstadens öppettider?
  • Hur ska verkstan veta om det är skador eller deformation på batterit? (t.ex. efter en. kollision eller efter att bilens underrede skadats).
  • Laddning av skadat batteri, vad händer då?
  • Vilken verkstad känner till hur man släcker ett elfordonsbrand?
  • Vilken verkstad har tillgång till upp emot 10 000 liter vatten för att släcka en brand?

 

-Att få vara med och dra upp riktlinjer tillsammans med Scania, RISE Research Institutes of Sweden, Dafo, Nevs och Fogmaker som kommer leda till säkrare hantering i alla miljöer känns meningsfullt som branschrepresentant, säger Bo Ericsson. Det är mycket bra att Energimyndigheter och FFI startar och finansierar ett sånt här projekt eftersom det berör väldigt många människor och stora värden så att det inte ”det går fel”.

Det får stora konsekvenser nä elfordon brinner, personsäkerhet, ofta stora samhällskostnader, kostnader för räddningsinsats, avstängning av vägar, köbildningar, produktionsstopp och miljöbelastningar orsakade i huvudsak av rökgaser och släckvatten. Samtidigt händer det att det brinner inne på en verkstad eller att en verkstad ska reparera ett elfordon och man måste också precis som blåljuspersonalen och bärgarna har rätt kunskap i området.

-När man läser datasäkerhetsbladet framgår att vi måste se till att alla som kommer i beröring har kännedom om riskerna, säger Bo Ericsson. Där står bl a frätande på luftvägarna, dödligt vid hudkontakt, orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon och är dödligt vid inandning. Samtidigt är det också bra att känna till att gasen är tyngre är luft.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tryck på begagnat höjer priserna

BASF och ryska Nornickel satsar på finsk fabrik för batterier till elbilar

Öresundsbron har blivit ”testbana” för fortkörare

Bron mellan Sverige och Danmark har blivit ett eldorado för de som vill köra fort. Rekordet hittills är 209 km/tim där tillåten hastighet är 110 km/tim.

Ford ska producera fler Ford GT

Idag är sista chansen att boka biljetter till Motorgalan

Måndag den 22 oktober är sista dagen att boka biljetter till Motorgalan. Årets trevligaste branschfest som äger rum på Berns i Stockholm den 8 november.

Han lär upp sina anställda

Attityd, hängivenhet och arbetsmoral kan besegra hinder som både bristande språkkunskaper och utbildning. Det vet Monir Amin som med tre nyanlända syrier fått en konkursmässig verkstad att blomstra.

Nyhetsbrev

PÅ NYTT JOBB

Arkiv

Skifte i tidningsfabriken

Vår medarbetare Klas Skarin startar efter många år på Motormagasinet eget, och vår nye kollega heter Daniel Östlund.

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

1

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.182