MRF och ATI i nytt samarbete om reparationsanvisningar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Frågan om tillgång till aktuella och relevanta reparationsanvisningar för bilskadereparationer är en nyckelfråga för att kunna utföra en fackmässig och säker reparation.  Därför etablerar nu MRF samarbete med det svenska teknikinformationsföretaget ATI, Atech Info Service AB, kring reparationsanvisningar i ”realtid” från fordonstillverkarnas dataservrar för den europeiska marknaden (EU och EES). Samarbetsavtalet innebär att MRF-medlemmar får en rabatt på den tekniska information som skadeverkstaden laddar ner.

– MRF har noterat att flera nya systemlösningar dykt upp när det gäller fordonstillverkarnas reparationsanvisningar, lösningarna som inte är direkt knutna till fordonstillverkarnas system utan går via andra leverantörer. Diskussion har uppstått om fordonstillverkarna/generalagenterna accepterar dessa system då uppdatering av systemen inte alltid sker i realtid, säger Jan Olvenmo på  MRFs plast-, lack- och skadesektion.

Jan Stark är vd för ATI. Han har under många år arbetat på Consulting AB och med deras Cabas-system. Jan berättar att satsningen på ATI och deras teknikinformationserbjudande har sitt ursprung i LFs projekt Säkerhet-Kvalitet-Effektivitet kopplat till deras upphandlingsavtal.

– Vid kontroll av efterlevnaden av avtalen framkom en punkt där det brast hos många verkstäder, tillgången till teknisk information. Vad vi vill är att hjälpa verkstäderna att göra rätt, en fackmässig och trafiksäker reparation från början,  förklarar Jan Stark och berättar att den avreglering som skett av bileftermarknaden inom EU varit till stor nytta för de tjänster som ATI kan erbjuda via sin verkstadsportal.

Jan Olvenmo berättar att MRF tycker, med anledning ovan, att den bästa lösningen är att hämta dessa anvisningar direkt i fordonstillverkarens egna system, och har seden en längre tid fört diskussioner med ATI för att hitta en lösning. ATI, har nu tagit fram en ny ombudstjänst som kallas ATI plus där verkstäderna får hjälp hela vägen med och hämta reparationsanvisningarna i verkstadens eget namn.

– Vi vill hjälpa de verkstäder som jobbar med många olika märken att få tillgång till en tjänst som på ett enkelt och kostnadseffekt sätt kan leverera alla reparationsanvisningar. Flera fordonstillverkare som jag har pratat med säger att väldigt få icke auktoriserade verkstäder köper reparationsanvisningar. Orsaken till detta kan vara att systemen är väldigt olika, verkstäderna är ovana och att det är krångligt vilket medför att det blir ett tidsödande arbete.  Nu får verkstaden en enkel och tidsbesparande hantering som alltid levererar tillverkarens aktuella utgåva för att alltid kunna utföra en professionell reparation, därför väljer MRF att jobba med ATI, säger Jan Olvenmo och sammanfattar ATIs erbjudande:

  • Enkel lösning ”Ett knapptryck bort”
  • Hämtas direkt ur fordonstillverkarens egna system ”Ingen omväg”
  • Alltid senaste reparationsanvisning
  • Spårbarhet
  • Alla främmande bilmärken
  • Alltid på svenska (om det finns, valbart språk går att begära)

 

Nytt samarbetsavtal MRF har tecknat ett samarbetsavtal med ATI som ger MRF medlemmar rabatterade priser på denna tjänst. Tjänsten gäller ej (OBS) för de märken som verkstaden har auktorisation för.

Verkstaden måste först teckna en ATI grundmodul och på den kopplas ATI plus. Beroende på hur många nedladdningar som behövs kan olika nivåer för tjänsten väljas.

– Man kan säga att verkstaden ”hyr” in en egen teknikinformatör genom oss, säger Jan stark.

Avslutningsvis berättar Jan Stark att ATI även har en tjänst som avser bilglasarbeten.

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

LEDARE: Vi börjar lita på självkörande bilar

CHEF-Intervjun: "Vi ska bli mindre säsongskänsliga"

Stor satsning på utveckling av självkörande fordon i Stockholm

”Japanerna har hela tiden varit skeptiska till dieselteknologin”

Att Toyota och Nissan sakta men säkert fasar ut dieselbilarna ur sina modellprogram är helt logiskt eftersom de aldrig riktigt trott på dieselteknologin. Det menar en tysk professor.

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Världens snabbaste process för lackarbeten

Nyhetsbrev

Vill se globala åtgärder för hållbar batteritillverkning

Arkiv

Berners i Sundsbruk anlitar DEKRA för kalibrering verktyg

SFVF och Verkstadsföretagarna har startat utbildningen av Branschambassadörer

Inte bara bildelar utan 6 miljoner korvar också

Från bildelar till 6 miljoner korvar har Biltema de senaste åren utvecklats till en av de största cafékedjorna i Sverige. Omsättningen i caféerna ökar med 30–40 procent per år.

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Ökad dieselförsäljning under april

Volvo-verkstäder glömmer berätta att trimning kräver registreringsbesiktning

Volvo-verkstäder som säljer Volvos egen motortrimningsats Polestar informerar inte kunden om att bilen måste registreringsbesiktas efter trimningen för att vara laglig att köra. Vissa tipsar till och med kunden om att hålla tyst.

Mercedes-Benz startar team för Formel E

Ännu ett bilmärke satsar nu på Formel E. Mercedes-Benz EQ Formula E Team är namnet på Mercedes stora satsning på Formel E. 2019/20 debuterar man med två bilar i ABB FIA Formula E Championship.

Tecknen som tidigt antydde japanernas ljumma intresse för diesel

Sveriges bästa ungdomsmekaniker

Årets slutprov har avslutats och Sveriges bästa ungdomsmekaniker har nu utsetts.

Laddbart ökar i storstäderna

Ny väderfabrik simulerar alla väder

Dragracingens pionjärer möts under EM 7-10 juni

Tusentals Volvo-bilar kan vara olagliga att köra

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

Allt färre köper begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar minskade med 3,6 procent under första kvartalet 2018 jämfört med året innan. I mars tappade försäljningen hela 9,8 procent.

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Se alla Företagens egna nyheter

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Sänd till en kollega

0.132