23948sdkhjf

MRF och ATI i nytt samarbete om reparationsanvisningar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Frågan om tillgång till aktuella och relevanta reparationsanvisningar för bilskadereparationer är en nyckelfråga för att kunna utföra en fackmässig och säker reparation.  Därför etablerar nu MRF samarbete med det svenska teknikinformationsföretaget ATI, Atech Info Service AB, kring reparationsanvisningar i ”realtid” från fordonstillverkarnas dataservrar för den europeiska marknaden (EU och EES). Samarbetsavtalet innebär att MRF-medlemmar får en rabatt på den tekniska information som skadeverkstaden laddar ner.

– MRF har noterat att flera nya systemlösningar dykt upp när det gäller fordonstillverkarnas reparationsanvisningar, lösningarna som inte är direkt knutna till fordonstillverkarnas system utan går via andra leverantörer. Diskussion har uppstått om fordonstillverkarna/generalagenterna accepterar dessa system då uppdatering av systemen inte alltid sker i realtid, säger Jan Olvenmo på  MRFs plast-, lack- och skadesektion.

Jan Stark är vd för ATI. Han har under många år arbetat på Consulting AB och med deras Cabas-system. Jan berättar att satsningen på ATI och deras teknikinformationserbjudande har sitt ursprung i LFs projekt Säkerhet-Kvalitet-Effektivitet kopplat till deras upphandlingsavtal.

– Vid kontroll av efterlevnaden av avtalen framkom en punkt där det brast hos många verkstäder, tillgången till teknisk information. Vad vi vill är att hjälpa verkstäderna att göra rätt, en fackmässig och trafiksäker reparation från början,  förklarar Jan Stark och berättar att den avreglering som skett av bileftermarknaden inom EU varit till stor nytta för de tjänster som ATI kan erbjuda via sin verkstadsportal.

Jan Olvenmo berättar att MRF tycker, med anledning ovan, att den bästa lösningen är att hämta dessa anvisningar direkt i fordonstillverkarens egna system, och har seden en längre tid fört diskussioner med ATI för att hitta en lösning. ATI, har nu tagit fram en ny ombudstjänst som kallas ATI plus där verkstäderna får hjälp hela vägen med och hämta reparationsanvisningarna i verkstadens eget namn.

– Vi vill hjälpa de verkstäder som jobbar med många olika märken att få tillgång till en tjänst som på ett enkelt och kostnadseffekt sätt kan leverera alla reparationsanvisningar. Flera fordonstillverkare som jag har pratat med säger att väldigt få icke auktoriserade verkstäder köper reparationsanvisningar. Orsaken till detta kan vara att systemen är väldigt olika, verkstäderna är ovana och att det är krångligt vilket medför att det blir ett tidsödande arbete.  Nu får verkstaden en enkel och tidsbesparande hantering som alltid levererar tillverkarens aktuella utgåva för att alltid kunna utföra en professionell reparation, därför väljer MRF att jobba med ATI, säger Jan Olvenmo och sammanfattar ATIs erbjudande:

  • Enkel lösning ”Ett knapptryck bort”
  • Hämtas direkt ur fordonstillverkarens egna system ”Ingen omväg”
  • Alltid senaste reparationsanvisning
  • Spårbarhet
  • Alla främmande bilmärken
  • Alltid på svenska (om det finns, valbart språk går att begära)

 

Nytt samarbetsavtal MRF har tecknat ett samarbetsavtal med ATI som ger MRF medlemmar rabatterade priser på denna tjänst. Tjänsten gäller ej (OBS) för de märken som verkstaden har auktorisation för.

Verkstaden måste först teckna en ATI grundmodul och på den kopplas ATI plus. Beroende på hur många nedladdningar som behövs kan olika nivåer för tjänsten väljas.

– Man kan säga att verkstaden ”hyr” in en egen teknikinformatör genom oss, säger Jan stark.

Avslutningsvis berättar Jan Stark att ATI även har en tjänst som avser bilglasarbeten.

 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Sänd till en kollega

0.165