MRF och ATI i nytt samarbete om reparationsanvisningar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Frågan om tillgång till aktuella och relevanta reparationsanvisningar för bilskadereparationer är en nyckelfråga för att kunna utföra en fackmässig och säker reparation.  Därför etablerar nu MRF samarbete med det svenska teknikinformationsföretaget ATI, Atech Info Service AB, kring reparationsanvisningar i ”realtid” från fordonstillverkarnas dataservrar för den europeiska marknaden (EU och EES). Samarbetsavtalet innebär att MRF-medlemmar får en rabatt på den tekniska information som skadeverkstaden laddar ner.

– MRF har noterat att flera nya systemlösningar dykt upp när det gäller fordonstillverkarnas reparationsanvisningar, lösningarna som inte är direkt knutna till fordonstillverkarnas system utan går via andra leverantörer. Diskussion har uppstått om fordonstillverkarna/generalagenterna accepterar dessa system då uppdatering av systemen inte alltid sker i realtid, säger Jan Olvenmo på  MRFs plast-, lack- och skadesektion.

Jan Stark är vd för ATI. Han har under många år arbetat på Consulting AB och med deras Cabas-system. Jan berättar att satsningen på ATI och deras teknikinformationserbjudande har sitt ursprung i LFs projekt Säkerhet-Kvalitet-Effektivitet kopplat till deras upphandlingsavtal.

– Vid kontroll av efterlevnaden av avtalen framkom en punkt där det brast hos många verkstäder, tillgången till teknisk information. Vad vi vill är att hjälpa verkstäderna att göra rätt, en fackmässig och trafiksäker reparation från början,  förklarar Jan Stark och berättar att den avreglering som skett av bileftermarknaden inom EU varit till stor nytta för de tjänster som ATI kan erbjuda via sin verkstadsportal.

Jan Olvenmo berättar att MRF tycker, med anledning ovan, att den bästa lösningen är att hämta dessa anvisningar direkt i fordonstillverkarens egna system, och har seden en längre tid fört diskussioner med ATI för att hitta en lösning. ATI, har nu tagit fram en ny ombudstjänst som kallas ATI plus där verkstäderna får hjälp hela vägen med och hämta reparationsanvisningarna i verkstadens eget namn.

– Vi vill hjälpa de verkstäder som jobbar med många olika märken att få tillgång till en tjänst som på ett enkelt och kostnadseffekt sätt kan leverera alla reparationsanvisningar. Flera fordonstillverkare som jag har pratat med säger att väldigt få icke auktoriserade verkstäder köper reparationsanvisningar. Orsaken till detta kan vara att systemen är väldigt olika, verkstäderna är ovana och att det är krångligt vilket medför att det blir ett tidsödande arbete.  Nu får verkstaden en enkel och tidsbesparande hantering som alltid levererar tillverkarens aktuella utgåva för att alltid kunna utföra en professionell reparation, därför väljer MRF att jobba med ATI, säger Jan Olvenmo och sammanfattar ATIs erbjudande:

  • Enkel lösning ”Ett knapptryck bort”
  • Hämtas direkt ur fordonstillverkarens egna system ”Ingen omväg”
  • Alltid senaste reparationsanvisning
  • Spårbarhet
  • Alla främmande bilmärken
  • Alltid på svenska (om det finns, valbart språk går att begära)

 

Nytt samarbetsavtal MRF har tecknat ett samarbetsavtal med ATI som ger MRF medlemmar rabatterade priser på denna tjänst. Tjänsten gäller ej (OBS) för de märken som verkstaden har auktorisation för.

Verkstaden måste först teckna en ATI grundmodul och på den kopplas ATI plus. Beroende på hur många nedladdningar som behövs kan olika nivåer för tjänsten väljas.

– Man kan säga att verkstaden ”hyr” in en egen teknikinformatör genom oss, säger Jan stark.

Avslutningsvis berättar Jan Stark att ATI även har en tjänst som avser bilglasarbeten.

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ICDP:Elbilar halverar omsättningen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Storsatsning i Nykvarn som får del av testbädd för elektromobilitet

Werksta-gruppen köper norsk bilskadekedja

Werksta Gruppen har förvärvat Bulk Bilskadeservice AS. Bulk är verksamma i Oslo och är en viktig, oberoende aktör på den norska verkstadsmarknaden som specialiserar sig på reparation av kollisionsskador. Efter förvärvet kommer Werksta utgöra ett nätverk av 60 verkstäder över hela Norden.

Veho Bil köper last- och transportbilsverksamhet i Västerås

Antalet omkomna i trafiken fortsätter öka

Nyhetsbrev

Dags för Vallåkraträffen

Arkiv

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge

Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

1

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

1

Därför friades bilrånare

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Snabbhärdande rutlim som håller vad det lovar

TEMA UTBYTES/RESERVDELAR: Efter endast 30 minuter visade nya rutlimmet från Teroson att det håller vad det lovar - framrutan satt kvar!

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Se alla Företagens egna nyheter

Extra vattenpumpar - Ny produktportfölj i programmet av vattenpumpar

Ny kamremsats till Volvo

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

Sänd till en kollega

0.153