Motorer som inte är fackmässigt renoverade har blivit ett hot i branschen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Problembilden kring helrenovering av nyare, mindre personbilsmotorer är betydligt mer komplicerad än vad som tidigare förutspåtts av MRF och SFVF.

Utöver risk för icke fackmässigt utförda renoveringar, är verkstädernas rätt till garantier och reklamationer starkt begränsade mot säljaren av renoveringen, i detta fall ett enskilt motorrenoveringsföretag. Detta innebär för verkstadens del en utsatthet mot bilägaren vid ett garantiåtagande eller en reklamation.

 – Det finns inte heller någon säkerhet i en utbytesmotor, många gånger är dessa motorer inte helrenoverade utan endast ”lagade” av ett renoveringsföretag i Fjärran Östern eller möjligtvis i  Baltikum, förklarar MRF:s Joachim Due-Boje.

MRF och SFVF uppskattar att det finns närmare 600 000 mindre personbilsmotorer på den svenska marknaden och som kan befinna sig i riskzonen. Enligt MRF och SFVF är det några få tillverkares motorer sticker ut anmärkningsvärt i en vagnpark där allt fler modeller närmar sig den kritiska punkten för maskinskada, haveri, som ligger kring 12 000-17 000 mil.

– Framför allt är det så kallade kristallmotorer som är allra känsligast både för skada och vid renovering, menar MRF och SFVF. Därför måste fordonstillverkarnas mycket strikta reparationsanvisningar följas vid renovering.

– Det räcker med ett uteblivet oljebyte i kombination med hård körning för att motorskadan ska vara ett faktum. Idag kan verkstaden byta från originalmotor till en utbytes för en totalkostnad kring 35 000 - 50 000 kronor, medan en utbytesmotor från generalagenten kan dra iväg uppemot 80 000 kronor.

Enligt SFVF:s jurist, Ulf Stefansson, ska detta ställas mot att skadan kan komma överstiga bilens halva värde mer än väl.

– Även om bilen omfattas av någon form av garanti eller maskinskadeförsäkring bör avrådan vara att rekommendera, en avrådan som förmodligen innebär att bilen går till en för försäkringsbolaget dyr inlösen och utskrotning. Dessutom rubbas kundens förtroende för bilmärket när en nästan ny bil för 150 000 kronor skrotas, säger Ulf Stefansson.

Således är osäkerheten stor kring vad som går att göra för att rädda tämligen nya personbilar från inlösen och utskrotning.

MRF och SFVF har identifierat ett antal möjliga vägar för att kunna lösa problemen.

 – Problembilden kring renoverade motorer är betydligt mer komplicerad än vad vi från början trodde. Dels handlar det om fackmässigheten på arbetets utförande, dels om garanti och ansvarsfrågan som en konsekvens av detta. Därför rekommenderar vi att verkstäderna fortsättningsvis hellre väljer en kvalitetsgodkänd begagnad motor med garanti, en så kallad Green Part med en garantiförsäkring från SBR-anslutna företag, säger MRFs Joachim Due-Boje och SFVFs Ulf Stefansson i det gemensamma uttalandet.

 MRF och SFVF poängterar att verkstäderna ligger under konsumenttjänstlagen i tre år. Det innebär att om en renoverad motor går sönder på grund av undermålig renovering, står verkstaden för följderna eftersom felet troligen fanns från början. Verkstaden har inget lagligt skydd mot leverantören, vissa leverantörer ger verkstaden en viss arbetsersättning, dock utan ersättning för material. Konsumenten har, dessutom, enligt lagen också rätt till hyrbil, hotell, förlorad arbetsinkomst etc.

– Ytterligare ett förslag är att konsumenten får beställa en renoverad motor själv, då hamnar motorrenoveraren under konsumentköplagen. Då blir det jobbigare att inte ta sitt ansvar för det arbete som man utfört, berättar Joachim och Ulf.   

Ett viktigt förtydligande är att MRF:s och SFVF:s synpunkter avser i första hand ett företag – utanför branschorganisationen MoRe – som utger sig att kunna utföra helrenoveringar av aktuella motortyper, men som inte utför dessa fackmässigt enligt fordonstillverkarens reparationsanvisningar med risk för kvalitetsbrister. Synpunkterna avser inte renoveringar av delar eller bruket av utbytesdelar.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

LEDARE: Vi börjar lita på självkörande bilar

CHEF-Intervjun: "Vi ska bli mindre säsongskänsliga"

Stor satsning på utveckling av självkörande fordon i Stockholm

”Japanerna har hela tiden varit skeptiska till dieselteknologin”

Att Toyota och Nissan sakta men säkert fasar ut dieselbilarna ur sina modellprogram är helt logiskt eftersom de aldrig riktigt trott på dieselteknologin. Det menar en tysk professor.

Många hann besikta men majoriteten A-traktorer fick körförbud

Världens snabbaste process för lackarbeten

Nyhetsbrev

Vill se globala åtgärder för hållbar batteritillverkning

Arkiv

Berners i Sundsbruk anlitar DEKRA för kalibrering verktyg

SFVF och Verkstadsföretagarna har startat utbildningen av Branschambassadörer

Inte bara bildelar utan 6 miljoner korvar också

Från bildelar till 6 miljoner korvar har Biltema de senaste åren utvecklats till en av de största cafékedjorna i Sverige. Omsättningen i caféerna ökar med 30–40 procent per år.

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Ökad dieselförsäljning under april

Volvo-verkstäder glömmer berätta att trimning kräver registreringsbesiktning

Volvo-verkstäder som säljer Volvos egen motortrimningsats Polestar informerar inte kunden om att bilen måste registreringsbesiktas efter trimningen för att vara laglig att köra. Vissa tipsar till och med kunden om att hålla tyst.

Mercedes-Benz startar team för Formel E

Ännu ett bilmärke satsar nu på Formel E. Mercedes-Benz EQ Formula E Team är namnet på Mercedes stora satsning på Formel E. 2019/20 debuterar man med två bilar i ABB FIA Formula E Championship.

Tecknen som tidigt antydde japanernas ljumma intresse för diesel

Sveriges bästa ungdomsmekaniker

Årets slutprov har avslutats och Sveriges bästa ungdomsmekaniker har nu utsetts.

Laddbart ökar i storstäderna

Ny väderfabrik simulerar alla väder

Dragracingens pionjärer möts under EM 7-10 juni

Tusentals Volvo-bilar kan vara olagliga att köra

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

"Laga plast istället för att byta ut"

Allt färre köper begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar minskade med 3,6 procent under första kvartalet 2018 jämfört med året innan. I mars tappade försäljningen hela 9,8 procent.

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Se alla Företagens egna nyheter

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Sänd till en kollega

0.134