23948sdkhjf

Motorer som inte är fackmässigt renoverade har blivit ett hot i branschen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Problembilden kring helrenovering av nyare, mindre personbilsmotorer är betydligt mer komplicerad än vad som tidigare förutspåtts av MRF och SFVF.

Utöver risk för icke fackmässigt utförda renoveringar, är verkstädernas rätt till garantier och reklamationer starkt begränsade mot säljaren av renoveringen, i detta fall ett enskilt motorrenoveringsföretag. Detta innebär för verkstadens del en utsatthet mot bilägaren vid ett garantiåtagande eller en reklamation.

 – Det finns inte heller någon säkerhet i en utbytesmotor, många gånger är dessa motorer inte helrenoverade utan endast ”lagade” av ett renoveringsföretag i Fjärran Östern eller möjligtvis i  Baltikum, förklarar MRF:s Joachim Due-Boje.

MRF och SFVF uppskattar att det finns närmare 600 000 mindre personbilsmotorer på den svenska marknaden och som kan befinna sig i riskzonen. Enligt MRF och SFVF är det några få tillverkares motorer sticker ut anmärkningsvärt i en vagnpark där allt fler modeller närmar sig den kritiska punkten för maskinskada, haveri, som ligger kring 12 000-17 000 mil.

– Framför allt är det så kallade kristallmotorer som är allra känsligast både för skada och vid renovering, menar MRF och SFVF. Därför måste fordonstillverkarnas mycket strikta reparationsanvisningar följas vid renovering.

– Det räcker med ett uteblivet oljebyte i kombination med hård körning för att motorskadan ska vara ett faktum. Idag kan verkstaden byta från originalmotor till en utbytes för en totalkostnad kring 35 000 - 50 000 kronor, medan en utbytesmotor från generalagenten kan dra iväg uppemot 80 000 kronor.

Enligt SFVF:s jurist, Ulf Stefansson, ska detta ställas mot att skadan kan komma överstiga bilens halva värde mer än väl.

– Även om bilen omfattas av någon form av garanti eller maskinskadeförsäkring bör avrådan vara att rekommendera, en avrådan som förmodligen innebär att bilen går till en för försäkringsbolaget dyr inlösen och utskrotning. Dessutom rubbas kundens förtroende för bilmärket när en nästan ny bil för 150 000 kronor skrotas, säger Ulf Stefansson.

Således är osäkerheten stor kring vad som går att göra för att rädda tämligen nya personbilar från inlösen och utskrotning.

MRF och SFVF har identifierat ett antal möjliga vägar för att kunna lösa problemen.

 – Problembilden kring renoverade motorer är betydligt mer komplicerad än vad vi från början trodde. Dels handlar det om fackmässigheten på arbetets utförande, dels om garanti och ansvarsfrågan som en konsekvens av detta. Därför rekommenderar vi att verkstäderna fortsättningsvis hellre väljer en kvalitetsgodkänd begagnad motor med garanti, en så kallad Green Part med en garantiförsäkring från SBR-anslutna företag, säger MRFs Joachim Due-Boje och SFVFs Ulf Stefansson i det gemensamma uttalandet.

 MRF och SFVF poängterar att verkstäderna ligger under konsumenttjänstlagen i tre år. Det innebär att om en renoverad motor går sönder på grund av undermålig renovering, står verkstaden för följderna eftersom felet troligen fanns från början. Verkstaden har inget lagligt skydd mot leverantören, vissa leverantörer ger verkstaden en viss arbetsersättning, dock utan ersättning för material. Konsumenten har, dessutom, enligt lagen också rätt till hyrbil, hotell, förlorad arbetsinkomst etc.

– Ytterligare ett förslag är att konsumenten får beställa en renoverad motor själv, då hamnar motorrenoveraren under konsumentköplagen. Då blir det jobbigare att inte ta sitt ansvar för det arbete som man utfört, berättar Joachim och Ulf.   

Ett viktigt förtydligande är att MRF:s och SFVF:s synpunkter avser i första hand ett företag – utanför branschorganisationen MoRe – som utger sig att kunna utföra helrenoveringar av aktuella motortyper, men som inte utför dessa fackmässigt enligt fordonstillverkarens reparationsanvisningar med risk för kvalitetsbrister. Synpunkterna avser inte renoveringar av delar eller bruket av utbytesdelar.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Volkswagen kommer att anpassa sina fabriker i Emden och Hannover i Tyskland till produktion av elbilar. För de båda anläggningarna finns nu en överenskommelse om en sysselsättningsgaranti fram till 2028 under omvandlingsfasen.

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

Arkiv

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

På nytt jobb

Se alla Företagens egna nyheter

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärn...

Sänd till en kollega

0.205