23948sdkhjf

Motorer som inte är fackmässigt renoverade har blivit ett hot i branschen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Problembilden kring helrenovering av nyare, mindre personbilsmotorer är betydligt mer komplicerad än vad som tidigare förutspåtts av MRF och SFVF.

Utöver risk för icke fackmässigt utförda renoveringar, är verkstädernas rätt till garantier och reklamationer starkt begränsade mot säljaren av renoveringen, i detta fall ett enskilt motorrenoveringsföretag. Detta innebär för verkstadens del en utsatthet mot bilägaren vid ett garantiåtagande eller en reklamation.

 – Det finns inte heller någon säkerhet i en utbytesmotor, många gånger är dessa motorer inte helrenoverade utan endast ”lagade” av ett renoveringsföretag i Fjärran Östern eller möjligtvis i  Baltikum, förklarar MRF:s Joachim Due-Boje.

MRF och SFVF uppskattar att det finns närmare 600 000 mindre personbilsmotorer på den svenska marknaden och som kan befinna sig i riskzonen. Enligt MRF och SFVF är det några få tillverkares motorer sticker ut anmärkningsvärt i en vagnpark där allt fler modeller närmar sig den kritiska punkten för maskinskada, haveri, som ligger kring 12 000-17 000 mil.

– Framför allt är det så kallade kristallmotorer som är allra känsligast både för skada och vid renovering, menar MRF och SFVF. Därför måste fordonstillverkarnas mycket strikta reparationsanvisningar följas vid renovering.

– Det räcker med ett uteblivet oljebyte i kombination med hård körning för att motorskadan ska vara ett faktum. Idag kan verkstaden byta från originalmotor till en utbytes för en totalkostnad kring 35 000 - 50 000 kronor, medan en utbytesmotor från generalagenten kan dra iväg uppemot 80 000 kronor.

Enligt SFVF:s jurist, Ulf Stefansson, ska detta ställas mot att skadan kan komma överstiga bilens halva värde mer än väl.

– Även om bilen omfattas av någon form av garanti eller maskinskadeförsäkring bör avrådan vara att rekommendera, en avrådan som förmodligen innebär att bilen går till en för försäkringsbolaget dyr inlösen och utskrotning. Dessutom rubbas kundens förtroende för bilmärket när en nästan ny bil för 150 000 kronor skrotas, säger Ulf Stefansson.

Således är osäkerheten stor kring vad som går att göra för att rädda tämligen nya personbilar från inlösen och utskrotning.

MRF och SFVF har identifierat ett antal möjliga vägar för att kunna lösa problemen.

 – Problembilden kring renoverade motorer är betydligt mer komplicerad än vad vi från början trodde. Dels handlar det om fackmässigheten på arbetets utförande, dels om garanti och ansvarsfrågan som en konsekvens av detta. Därför rekommenderar vi att verkstäderna fortsättningsvis hellre väljer en kvalitetsgodkänd begagnad motor med garanti, en så kallad Green Part med en garantiförsäkring från SBR-anslutna företag, säger MRFs Joachim Due-Boje och SFVFs Ulf Stefansson i det gemensamma uttalandet.

 MRF och SFVF poängterar att verkstäderna ligger under konsumenttjänstlagen i tre år. Det innebär att om en renoverad motor går sönder på grund av undermålig renovering, står verkstaden för följderna eftersom felet troligen fanns från början. Verkstaden har inget lagligt skydd mot leverantören, vissa leverantörer ger verkstaden en viss arbetsersättning, dock utan ersättning för material. Konsumenten har, dessutom, enligt lagen också rätt till hyrbil, hotell, förlorad arbetsinkomst etc.

– Ytterligare ett förslag är att konsumenten får beställa en renoverad motor själv, då hamnar motorrenoveraren under konsumentköplagen. Då blir det jobbigare att inte ta sitt ansvar för det arbete som man utfört, berättar Joachim och Ulf.   

Ett viktigt förtydligande är att MRF:s och SFVF:s synpunkter avser i första hand ett företag – utanför branschorganisationen MoRe – som utger sig att kunna utföra helrenoveringar av aktuella motortyper, men som inte utför dessa fackmässigt enligt fordonstillverkarens reparationsanvisningar med risk för kvalitetsbrister. Synpunkterna avser inte renoveringar av delar eller bruket av utbytesdelar.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Höga krav på bihandlaren i ARN

”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

Allt fler tvister hos Allmänna Reklamationsnämnden

Prestigefyllt Volvopris till Rejmes Bil

Volvo Car Excellence Club delas ut på årsbasis och bjuder in de Volvohandlare som arbetat allra bäst med att utveckla och leverera genomgående hög kundnöjdhet under föregående år, att ingå i sällskapet.

SFVF i möte med Arbetsmiljöverket om arbetsmiljön i fordonsbranschen

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nyhetsbrev

Nu kommer de nya registreringsnumren

Arkiv

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Förlust för Audi ifjol

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ny UV-grundfyller från Basf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Se alla Företagens egna nyheter

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Sänd till en kollega

0.09