23948sdkhjf

Motorer som inte är fackmässigt renoverade har blivit ett hot i branschen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Problembilden kring helrenovering av nyare, mindre personbilsmotorer är betydligt mer komplicerad än vad som tidigare förutspåtts av MRF och SFVF.

Utöver risk för icke fackmässigt utförda renoveringar, är verkstädernas rätt till garantier och reklamationer starkt begränsade mot säljaren av renoveringen, i detta fall ett enskilt motorrenoveringsföretag. Detta innebär för verkstadens del en utsatthet mot bilägaren vid ett garantiåtagande eller en reklamation.

 – Det finns inte heller någon säkerhet i en utbytesmotor, många gånger är dessa motorer inte helrenoverade utan endast ”lagade” av ett renoveringsföretag i Fjärran Östern eller möjligtvis i  Baltikum, förklarar MRF:s Joachim Due-Boje.

MRF och SFVF uppskattar att det finns närmare 600 000 mindre personbilsmotorer på den svenska marknaden och som kan befinna sig i riskzonen. Enligt MRF och SFVF är det några få tillverkares motorer sticker ut anmärkningsvärt i en vagnpark där allt fler modeller närmar sig den kritiska punkten för maskinskada, haveri, som ligger kring 12 000-17 000 mil.

– Framför allt är det så kallade kristallmotorer som är allra känsligast både för skada och vid renovering, menar MRF och SFVF. Därför måste fordonstillverkarnas mycket strikta reparationsanvisningar följas vid renovering.

– Det räcker med ett uteblivet oljebyte i kombination med hård körning för att motorskadan ska vara ett faktum. Idag kan verkstaden byta från originalmotor till en utbytes för en totalkostnad kring 35 000 - 50 000 kronor, medan en utbytesmotor från generalagenten kan dra iväg uppemot 80 000 kronor.

Enligt SFVF:s jurist, Ulf Stefansson, ska detta ställas mot att skadan kan komma överstiga bilens halva värde mer än väl.

– Även om bilen omfattas av någon form av garanti eller maskinskadeförsäkring bör avrådan vara att rekommendera, en avrådan som förmodligen innebär att bilen går till en för försäkringsbolaget dyr inlösen och utskrotning. Dessutom rubbas kundens förtroende för bilmärket när en nästan ny bil för 150 000 kronor skrotas, säger Ulf Stefansson.

Således är osäkerheten stor kring vad som går att göra för att rädda tämligen nya personbilar från inlösen och utskrotning.

MRF och SFVF har identifierat ett antal möjliga vägar för att kunna lösa problemen.

 – Problembilden kring renoverade motorer är betydligt mer komplicerad än vad vi från början trodde. Dels handlar det om fackmässigheten på arbetets utförande, dels om garanti och ansvarsfrågan som en konsekvens av detta. Därför rekommenderar vi att verkstäderna fortsättningsvis hellre väljer en kvalitetsgodkänd begagnad motor med garanti, en så kallad Green Part med en garantiförsäkring från SBR-anslutna företag, säger MRFs Joachim Due-Boje och SFVFs Ulf Stefansson i det gemensamma uttalandet.

 MRF och SFVF poängterar att verkstäderna ligger under konsumenttjänstlagen i tre år. Det innebär att om en renoverad motor går sönder på grund av undermålig renovering, står verkstaden för följderna eftersom felet troligen fanns från början. Verkstaden har inget lagligt skydd mot leverantören, vissa leverantörer ger verkstaden en viss arbetsersättning, dock utan ersättning för material. Konsumenten har, dessutom, enligt lagen också rätt till hyrbil, hotell, förlorad arbetsinkomst etc.

– Ytterligare ett förslag är att konsumenten får beställa en renoverad motor själv, då hamnar motorrenoveraren under konsumentköplagen. Då blir det jobbigare att inte ta sitt ansvar för det arbete som man utfört, berättar Joachim och Ulf.   

Ett viktigt förtydligande är att MRF:s och SFVF:s synpunkter avser i första hand ett företag – utanför branschorganisationen MoRe – som utger sig att kunna utföra helrenoveringar av aktuella motortyper, men som inte utför dessa fackmässigt enligt fordonstillverkarens reparationsanvisningar med risk för kvalitetsbrister. Synpunkterna avser inte renoveringar av delar eller bruket av utbytesdelar.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tryck på begagnat höjer priserna

BASF och ryska Nornickel satsar på finsk fabrik för batterier till elbilar

Öresundsbron har blivit ”testbana” för fortkörare

Bron mellan Sverige och Danmark har blivit ett eldorado för de som vill köra fort. Rekordet hittills är 209 km/tim där tillåten hastighet är 110 km/tim.

Ford ska producera fler Ford GT

Idag är sista chansen att boka biljetter till Motorgalan

Måndag den 22 oktober är sista dagen att boka biljetter till Motorgalan. Årets trevligaste branschfest som äger rum på Berns i Stockholm den 8 november.

Han lär upp sina anställda

Attityd, hängivenhet och arbetsmoral kan besegra hinder som både bristande språkkunskaper och utbildning. Det vet Monir Amin som med tre nyanlända syrier fått en konkursmässig verkstad att blomstra.

Nyhetsbrev

Skifte i tidningsfabriken

Vår medarbetare Klas Skarin startar efter många år på Motormagasinet eget, och vår nye kollega heter Daniel Östlund.

Arkiv

PÅ NYTT JOBB

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

1

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.174